رفتن به مطلب

عشق شیمیایی پشه ها!


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران کانادایی با تحقیق بر روی گونه ای از پشه ها دریافتند که این حشرات برای تشخیص و انتخاب شریک زندگی خود تنها یک مولکول شیمیایی تولید می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه تورنتو با آزمایش بر روی پشه "دروسفیلا ملانوگاستر" که به "پشه میوه" (مگس سرکه) نیز معروف است مولکولی را کشف کردند که در جفت گیری و تولید مثل این حشره دخالت دارد. این تحقیقات نشان می دهد که تولید مثل و جفت گیری پشه میوه به حضور این ترکیب هیدروکربوری که "هپتاکوسادین 7،11 " (7,11-hd) نام دارد وابسته است. این ترکیب شیمیایی را جنس ماده این پشه تولید می کند و با آزاد کردن آن جنس را نر را به طرف خود جلب کرده و جفت گیری انجام می شود.

براساس گزارش نیچر، در سطح بدن پشه میوه 30 نوع مختلف از فرومن ها (ترکیبات معطر آروماتیک) وجود دارند. فرومنها مواد شیمیایی مسئول برقراری ارتباط میان افراد یک گونه هستند. این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، گروهی از پشه های تراریخته را ایجاد کردند که در آنها "انوسیتها" حذف شده بودند. انوسیتها سلولهای واقع در روی شکم هستند که برای تولید فرومنهای هیدروکربوری مختصص شده اند.

به این ترتیب این دانشمندان کشف کردند که پشه های ماده بدون انوسیتها مورد توجه پشه های گونه های دیگر نیز قرار گرفتند. این تحقیقات نشان می دهد که 7,11-hd برای جفت گیری و تولید مثل موانعی ایجاد کرده و موجب می شود که پشه های ماده تنها با نرهای افراد گونه خود جفت گیری کنند. در حقیقت وجود این مولکول برای حفظ گونه پشه میوه و بقای آن ضروری است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...