رفتن به مطلب

روشهای مختلف راه اندازی موتورهای آسنكرون


ارسال های توصیه شده

در مورد ساختمان و مزايا و معايب اين موتورها در قسمتهای قبلی اين وبلاگ مطالبی را مشاهده كرديد در اين قسمت از راه اندازی اين موتورها مطالبی‌ را مينويسم اميدوارم مورد توجه تان قرار گيرد .

موتورهای آسنكرون با توجه به قدرت و ولتاژ آن به طرق مختلف راه اندازی ميشوند و با توجه به اينكه موتور در لحظه شروع به كار جريان زيادی ميكشد و اين جريان زياد علاوه بر اينكه به خود موتور صدمه ميزند به مصرف كننده های ديگری كه از اين خط تغذيه می كنند لطمه زده و كار آنها را مختل می سازد.

بنابراين برای كم كردن جريان شروع به كار موتور بايد چاره ای انديشيد؟؟

معمولاً به روشهای زير راه اندازی ميشود در نتيجه جريان راه اندازی‌ كم ميشود :

1- به طور مستقيم

2- توسط كليد يا مدار ستاره – مثلث

3- توسط كمپانساتور

4- راه اندازی بوسيله اضافه كردن مقاومت در مدار روتور

5- راه اندازی بوسيله داخل كردن مقاومت در مدار استاتور

1- راه اندازی موتور به طور مستقيم : برای‌ موتورهايی كه بزرگ نيستند و‌ آمپر زيادی از شبكه نمی كشند بوسيله يك كليد سه قطبی به شبكه متصل ميشوند .

2- راه اندازی ستاره – مثلث : ابتدا ولتاژ اوليه را كه بر هر فاز متصل ميشود ،‌ را كم مى كنيم سپس وقتي كه موتور به دور نرمال خود رسيد ولتاژی كه به هر فاز می رسد را زياد می كنيم .

بنابراين در لحظه اول كليد به حالت ستاره بوده يعنی ولتاژ دو سر هر فاز به u/√3 تقليل می يابد در نتيجه موتور با توان 3/1 توان نامی خود كار می كند .

استعمال كليد روی انواع موتورها با روتور قفسه ای يا روتور سيم پيچی امكان پذير است . ولی در موتورهايی كه با بار زياد كار می كنند از كليد برای راه اندازی استفاده نمی شود . چون گشتاور مقاوم بار زياد است .

3- راه اندازی توسط كمپانساتور : اين وسيله راه اندازی كه اتوترانسفورماتور كاهنده است بين موتور و شبكه قرار می گيرد . اين طريق راه اندازی به دليل اينكه جريان شروع به كار و گشتاور شروع به كار هر دو به يك نسبت پايين می آيند خيلی خوب است . ولی چون هزينه آن گران است فقط در موتورهايی كه قدرت زياد دارند استفاده می شوند.

4- راه اندازی موتورهای قفسه ای بوسيله قرار دادن مقاومت سر راه استاتور : برای جلوگيری از عبور جريان زياد در موقع راه اندازی موتور ميتوان مقاومت هايی به طور سری سر راه سيم پيچی های موتور قرار دارد . و به تدريج كه موتور دور می گيرد دسته مقاومتهای راه انداز را به طرف چپ حركت داده در اين صورت كم كم مقاومتها از سر راه مدار خارج ميشود.

اين طريق راه اندازی به دليل تلفات انرژی در مقاومتها زياد و نيروی كشش در لحظه شروع به كار كم ، استعمال كمی دارد.

5- راه اندازی موتورهای آسنكرون با روتور سيم پيچی با قرار دادن مقاومت سر راه روتور : تمام مقاومتهای راه انداز را سر راه سيم پيچی روتور قرار داد . بدين وسيله مقاومت مدار سيم پيچی روتور را به حداكثر مقدار خود ميرسانند و سپس استاتور را به شبكه برق وصل می كنند . مقاومت روئستای روتور به تدريج از مدار خارج ميشود .

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...
  • 2 ماه بعد...

روش های راه اندازی الکترو موتور های سه فازآسنکرون

 

الف) اتصال مستقیم : ولتاژ کامل .

ب ) کاهش ولتاژ :

1)ستاره ی مثلث

2 )به وسیله ی اتوترانس

3)به وسیله ی قرار دادن مقاومت سر راه استاتور(استاتوریک)

4)وسیله ی قرار دادن مقاومت سر راه روتور در موتور های روتور سیم پیچی شده (روتوریک)

ج)سافت استارتر

د) اینورتر

الف: اتصال مستقیم : الکترو موتور های با قدرت کم (معمولا 4 تا 5.5 کیلو وات) را مستقیما به شبکه وصل می کنند.یعنی ولتاژ380 ولت شبکه را به سیم پیچ های موتور متصل می نمائیم .

نکته : اگر الکتروموتور های القایی با توان بالا به طور مستقیم به شبکه وصل شوند ، در لحظه ی راه اندازی 4 تا 7 برابر جریان نامی خود را از شبکه می گیرند مثلا موتوری با توان 22 کیلو وات در اتصال ستاره با ولتاژ660 وضریب قدرت 0.92 و راندمان 0.85 24 آمپر می کشدو در اتصال مثلثبا ولتاژ380 ولت 42 آمپر را از شبکه دریافت مینماید حال اگر با اتصال ستاره باشد جریان راه اندازی 140 آمپر و اگر با اتصال مثلث مستقیم راه اندازی شود جریان استارت اولیه متناسب با بار حدود 250 آمپر می شود. در نتیجه برای کم کردن جریان راه اندازی از روش های مختلفی استفاده می شود .

 

ب : روش کاهش ولتاژ :

روش ستاره مثلث : برای کم کردن جریان راه اندازی الکترو موتور های با قدرت بالا ، از روش ستاره مثلث استفاده می شود . در این حالت موتور ابتدا به صورت ستاره و پس از اینکه راه افتاد و به دور نامی خود رسید ، به حالت مثلث در می آید که این تغییر حالت می تواند به صورت دستی یا خودکار انجام شود.

ILλ = 1/3 ILΔ

t = 4+ 2√p → kw به موتور توان زمان برای راه اندازی ستاره مثلث

λ = 1/3 τ Δτ

 

دلایل استفاده از روش ستاره مثلث

1-جلوگیری از تشدید افت ولتاژ شبکه

2-جلوگیری از صدمه دیدن خود موتور

3-کاربرد موتور ، نوع مصرف و توان موتور

4-توجه به پلاک موتور

 

راه اندازی الکترو موتور های سه فازه با توجه به ولتاژ مشخص شده روی پلاک آنها

برای این منظور به موارد زیر توجه می کنیم :

 

  1. ولتاژ خطی در ایران 380 ولت و ولتاژ فازی 220 ولت می باشد
  2. کمترین ولتاژ ثبت شده روی پلاک الکتروموتورها ، ولتاژ مجاز سیم پیچ هاست
  3. بیشترین ولتاژ ، ولتاژ خطی است اگر 1 ولتاژ مشخص شده باشد ، همان ولتاژ مجاز است.

نکته : موتور با توجه به نکات بالا و پلاک آن راه اندازی می شود .

 

مثال :نوع راه اندازی الکتروموتورهای زیر را با توجه به پلاک و مشخصات برق ایران را مشخص نمایید.

الف) Δ / λ 380 / 220 ~3

λ 380 ~3

این موتورها به دلیل اینکه سیم پیچ هایش نمی تواند ولتاژ خطی (v 380) را تحمل کند حتما باید ستاره راه اندازی شود.

ب) Δ 380 ~ 3

Δ / λ 660 / 380 ~ 3

λ 660 ~ 3

Δ / λ 440 / 380 ~ 3

چون سیم پیچی این موتورها میتوانند ولتاژ خطی شبکه را تحمل نمایند بهتر است به صورت یکی از روش های کاهش ولتاژ که در ایران معمولا به دلیل هزینه ی بالای نگهداری و خرید تجهیزات اولیه ی راه اندازی ، بیشتر به صورت دو ضرب (ستاره - مثلث) راه اندازی می شوند.

روش اتو ترانس و مقاومت راه انداز کاربردهای کمتری دارند و مخصوص موتورهای توان بالا با بارهای بسیار زیاد می باشند و هچنین دارای تجهزات خاص و هزینه های تعمیر و نگهداری بالا می باشندالبته با پیشرفت الکترونیک قدرت درجهان این روشها حذف و استفاده از سافت استارتر و اینورتر ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.(به طور مجزا در بخشهای مربوطه توضیح داده شده است).

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...