رفتن به مطلب

شرکتهای پیشرو در زمینه ارائه تجهیزات فولاد سازی در جهان


ارسال های توصیه شده

تا اين زمان صنعت فولاد هيچ‌گاه مشكلي را در رابطه با تكنولوژي‌هاي پيشرو نداشته است. صنعت فولاد همواره دلگرم به تكنولوژي بوده و براي بلندمدت نيز تكنولوژي همواره پيشگام خواهد بود و احتمالا در اين روند تغييري صورت نخواهد پذيرفت. واقعا كارخانه‌هاي فولادسازي آينده چگونه خواهند بود؟ ما فكر مي‌كنيم آنها تركيبي از تلاش و حقيقت خواهند بود و همچنين در آنها از تكنولوژي‌هاي موجود در كنار تكنولوژي‌هاي جديد استفاده خواهد شد. كارخانه‌هاي آينده شامل تكنولوژي‌هايي هستند كه كمك شاياني به كاهش انتشار گازهاي مضر خواهند كرد و دربرگيرنده فرصت‌هايي براي زدودن كربن، همچنين محبوس كردن يا مصرف آن براي ايجاد ديگر محصولات جانبي هستند، اما فكر مي‌كنيم اكثر انواع تركيبات ساختاري برخلاف آنچه كه ما در حال حاضر در مسير آن حركت مي‌كنيم، در آن وجود خواهد داشت.

 

ما همواره نياز خواهيم داشت تا فولاد را ذوب كنيم، آن را شكل داده و خنك كنيم و مطمئن باشيم كه به سطح كيفي و خواص مكانيكي مورد لزوم خود دست يافته‌ايم، اما اين امر احتمالا بوسيله پيوند چندين فرآيند مجزا با يكديگر محقق خواهد شد، به‌طوري كه آنها بدون هيچ‌گونه عيبي فعاليت كنند و حتي از كنترل رايانه‌اي و حسگرهاي بيشتري استفاده شود.

 

در گزارش زير به معرفي شركت‌هاي پيشرو در زمينه ارايه تجهيزات مورد نياز كارخانه‌هاي فولادسازي مي‌پردازيم.

 

واحد ASU يك سيستم جداسازي هوا با استفاده از پديده تبريد است هواي مورد نياز به ميزان از كمپرسورهاي هوا وارد واحد ASU مي‌شود. اكسيژن گازي در راكتور Oxy Chlorination و نيتروژن گازي به منظور پاكسازي مسيرها و نيز قسمت‌هاي مختلف كارخانه به مصرف مي‌رسد. از طرفي نيتروژن مايع در مخزن مربوطه ذخيره مي‌شود كه در صورت نياز وارد تبخيركننده شده و پس از تبديل شدن به گاز به مصرف واحدها مي‌رسد و در غير اين صورت فروخته خواهد شد. شركت Air Liquide فرانسه يكي از معدود شركت‌هاي ارايه‌دهنده اين سيستم در جهان است كه از لحاظ كارآيي بهترين كيفيت را در راه‌اندازي اين سيستم عرضه كرده و شركت Linde Group آلمان نيز از ديگر شركت‌هاي معتبر در زمينه راه‌اندازي تجهيزات واحد جداسازي هوا است.

 

 

خط توليد ميلگرد

 

خط توليد ميلگرد با توسعه صنعت ساختمان و معرفي فولاد بعنوان يك محصول بسيار مفيد و ايمن براي ساخت و ساز با استقبال روزافزوني بويژه در كشورهاي در حال توسعه مواجه شد،. از اين رو در سال‌هاي اخير شركت دانيلي ايتاليا فعاليت‌هاي خود را در اين زمينه گسترش داده و به شركتي قدرتمند در راه‌اندازي خطوط نورد ميلگرد تبديل شد. شركت ايتاليايي دانيلي (Danieli)، يكي از سه شركت بزرگ طراحي و توليد ماشين‌آلات كارخانه‌هاي ذوب‌آهن و فولاد در جهان است.

 

خاستگاه اصلي اين شركت به سال 1914 بازمي‌شود. زماني كه دو برادر ايتاليايي به نام‌هاي تيمو و ماريو دانيلي، گروه صنعتي توليد فولاد Angelini Steelworks را در شهر Brescia راه‌اندازي كردند. اين گروه صنعتي كه اين دو برادر موسس آن بودند در واقع جزو اولين شركت‌هاي ايتاليايي سازنده كوره‌هاي قوس الكتريكي بود. بعدها قسمتي از گروه صنعتي Angelini به شهر ديگري منتقل شد.

 

اين شركت در حال حاضر سازنده خطوط توليد انواع فولاد نورد داغ و سرد، آلومينيوم گالوانيزه و همچنين مشاور ساخت كارخانه‌ها و كارگاه‌هاي صنعتي در سراسر دنياست. در ايران هم مجتمع فولاد سبا، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مباركه، فولاد خوزستان و ... توسط دانيلي در حال تكميل و به‌‌روزآوري است.

 

 

تجهيزات كوره بلند

 

به‌طور كلي فولاد خام از دو روش زير توليد مي‌شود:

 

تهيه آهن خام يا چدن مذاب در كوره بلند (BF) و توليد فولاد در كانورترهاي اكسيژني، نظير ذوب‌آهن اصفهان.

احياي مستقيم سنگ‌آهن (DR) و ذوب آهن اسفنجي (DRI) و قراضه (Scrap) در كوره‌هاي الكتريكي از قبيل قوس الكتريكي (EAF) نظير فولاد خوزستان يا القايي (IMF)، نظير مجتمع فولاد جنوب.

 

در روش اول، كه شيوه سنتي توليد است، از احياي غيرمستقيم آهن استفاده شده، سنگ‌آهن پس از فرآوري به همراه آهك و كك وارد كوره بلند شده، آهن خام يا چدن مذاب (Pig Iron) بدست مي‌آيد. در مرحله بعد آهن خام در يك كانورتر به فولاد مذاب تبديل شده، كربن و ناخالصي‌هاي ديگر آن به كمك اكسيژن خارج و فولاد خام (Crude Steel) توليد مي‌شود. شركت Paul Wurth لوكزامبورگ از بزرگ‌ترين شركت‌هاي پيشرو در زمينه نصب و راه‌اندازي كوره بلند در جهان است كه روش كار اين شركت از جهت ايمني، راندمان و كاهش تاثيرات زيست‌محيطي شهرت جهاني دارد. از تجهيزات كوره بلند مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

ـ سيستم انتقال مواد

 

ـ برج‌هاي پيش گرم كن هواي دم

 

ـ بونكر‌هاي تامين مواد اوليه روزانه

 

ـ واحد تصفيه گاز

 

ـ واحد دانه‌بندي سرباره

 

ـ غبارگير‌ها

 

ـ واحد‌ها و تاسيسات جنبي شامل: مخازن، پمپ خانه مازوت، تعميرگاه پاتيل چدن،آبرساني، جمع‌آوري لجن و تاسيسات و ... اشاره كرد.

 

 

تجهيزات كوره‌هاي اكسيژني

 

شركت زيمنس وست آلپين سال‌ها تجربه در زمينه كوره‌هاي اكسيژني داشته و در حال حاضر خود را بعنوان يك شركت پيشرو در اين زمينه مطرح كرده و بزرگ‌ترين و مهم‌ترين كوره‌هاي اكسيژني در سرتاسر دنيا بدست متخصصان اين شركت نصب و راه‌اندازي شده‌اند. در فرآيند فولادسازي در كوره‌هاي اكسيژني (BOF) چدن مذاب و قراضه‌هاي آهن را بسرعت و با استفاده از اكسيژن با خلوص بالا به فولاد با مقدار كربن مورد نظر تبديل مي‌كنند. فرآيند كوره اكسيژني از فلز آهن با 4 درصد كربن، فولاد با مقدار كربن يك درصد توليد مي‌كند. عناصر ديگر در فلز مذاب از قبيل سيليس، فسفر، گوگرد و منگنز به فاز سرباره منتقل مي‌شوند. توليد 250 تن فولاد در كوره‌هاي اكسيژني تقريبا 30 الي 60 دقيقه به طول مي‌ا‌نجامد.

 

 

واحد شست‌وشوي زغال

 

شركت طراحي و كنترل DRA آفريقاي‌جنوبي مشهورترين طراح و سازنده واحدهاي شست‌وشوي زغال در جهان است. شست‌وشوي زغال بدليل ماهيت و پيچيدگي خاص خود، با فرآوري ديگر مواد معدني بسيار متفاوت است و نه تنها در مراحل شناسايي و تعيين هويت، بلكه در به‌كارگيري روش‌هاي مختلف شست‌وشو و طراحي فلوشيت‌هاي زغال‌شويي نيز نمي‌توان از روش‌هاي موجود فرآوري در مورد ساير مواد معدني، استفاه كرد. در واحدهاي زغال‌شويي فرآوري و شست‌وشو و زدودن ناخالصي‌هاي زغال سنگ و تبديل آن به كنسانتره زغال جهت كارخانه‌هاي ذوب فلزات صورت مي‌پذيرد.

 

 

تجهيزات باتري‌هاي كك‌‌سازي

 

كيك زغال پس از آماده شدن در كوره‌هاي كك‌سازي قرار داده مي‌شود. دماي دروني كوره‌ها 1100 تا1300 درجه سانتيگراد است و كيك بين 2 تا 4 روز درون كوره‌ها قرار داده مي‌شود. هر واحد كك‌سازي متشكل از چند بلاك و هر بلاك متشكل از چند باتري (سلول) است كه براساس ظرفيت طراحي شده است. در طرفين شركت Suncoke آمريكا خود را بعنوان يك شركت پيشرو در زمينه نصب و طراحي سلول‌هاي كك‌سازي مطرح كرده بطور كلي وظيفه كك‌سازي توليد كك و ارسال آن به كارخانه‌هاي فولاد (كوره بلند و آگلومراسيون)، صنايع ريخته‌گري، صنايع فروآلياژها و صنايع قند و شكر است.

 

 

واحد ريخته‌گري مداوم (بيلت، شمش، اسلب)

 

ريخته‌گري مداوم بعنوان يكي از مهم‌ترين فرآيندهاي توليد ابداع شده در دنيا است كه نتايجي از قبيل بهبود در كيفيت، راندمان، بهره‌وري و صرفه اقتصادي را در محصولات فولادي به همراه داشته و توليد با كيفيت مطلوب به همراه بهره‌وري بالا يك نياز ضروري براي ماشين ريخته‌گري مداوم است كه تعيين فاكتورهاي مهم احتمالي براي عيوب و اجراي مطمئن اقدامات پيشگيرانه به منظور ارايه يك فرآيند ريخته‌گري عاري از عيب را ناگزير مي‌سازد. سه شركت پيشرو در زمينه طراحي، ساخت و بهره‌برداري از واحدهاي ريخته‌گري مداوم در جهان مطرح هستند، شركت دانيلي ايتاليا در اين زمينه سابقه و اعتبار بيشتري داشته و بدنبال آن شركت‌هاي زيمنس وست آلپين و SMS Group آلمان قرار دارند.

 

 

واحد نورد سرد

 

هدف اين خط كاهش ضخامت ورق اسيدشويي شده در درجه حرارت محيط است. در اين خط كلاف پس از باز شدن توسط دستگاه كلاف بازكن از يك قفسه چند غلتكي (معمولا شش غلطكي (بصورت رفت و برگشتي عبور كرده و در اثر كشش و فشار زياد، كاهش ضخامت پيدا مي‌كند و در پايان توسط دستگاه كلاف پيچ به شكل كلاف در مي‌آيد. محصول حاصل از خط نورد سرد، كلاف خام (Full Hard) ناميده مي‌شود. كلاف خام مي‌تواند بصورت مستقيم به فروش برسد و يا بعنوان ماده اوليه خطوط گالوانيزه و عمليات حرارتي بازپخت هيدروژني استفاده مي‌شود. شركت SMS Group آلمان بعنوان بزرگ‌ترين شركت ارايه‌دهنده تجهيزات اين واحد در جهان مطرح است.

 

 

واحد DRI

 

فناوري‌هاي آهن احياي مستقيم (DRI) همواره به سودهاي سرشاري از رونق بازار فولادسازي‌ها در جهان دست يافته، در حال حاضر چندين واحد جديد آهن اسفنجي در جهان دست ساخت بوده و يا در دست برنامه‌ريزي هستند و كارخانه‌هاي قديمي نيز بازسازي شده يا توسعه‌يافته و مدرنيزه مي‌شوند، در نتيجه توليد آهن اسفنجي در جهان روندي فزاينده به خود گرفته و واحدهاي جديدي احداث مي‌شود، به‌طوري كه امسال حداقل چندين پروژه بزرگ گازي قرار است راه‌اندازي شود. هم‌اكنون شركت Kobe Steel ژاپن بعنوان بزرگ‌ترين طراح و سازنده واحد‌هاي احياي مستقيم در جهان مطرح و در بسياري از كشورهاي در حال توسعه پروژه‌هايي را در دست اقدام دارد. با توجه به ديگر پروژه‌هايي كه در دست اجرا بوده و يا اين‌كه در مرحله مذاكرات هستند، توليد همچنان در ظرف چند سال آينده به رشد خود ادامه خواهد داد.

 

 

واحد كوره قوس الكتريكي

 

كوره قوس الكتريكي به منظور ساختن فولاد گداخته از DRI به‌كار مي‌رود. كوره‌هاي قوس الكتريكي از پيچيده‌ترين و حساس‌ترين تجهيزات فولادسازي در جهان هستند كه طراحي و ساخت آنها نيازمند تكنولوژي و دانش تخصصي بالايي است. شركت‌هاي دانيلي ايتاليا و SMS Group آلمان بزرگ‌ترين شركت‌هاي فعال در زمينه ساخت و نصب كوره‌هاي بزرگ قوسي در جهان هستند.

 

 

واحد صنعتي توليد نورد سنگين مقاطع فولادي و ريل

 

محصولات اين واحد صنعتي در همه سازه‌هاي فلزي، ساختمان‌ها و پل‌ها كاربرد دارند كه از آن جمله مي‌توان به انواع تيرآهن H، انواع نبشي، انواع تيرآهن‌هاي بال نازك و بال پهن، ناوداني تا مقاطع سنگين، ريل‌هاي سبك و نيمه‌سنگين كه در خطوط ريلي كاربرد دارند، انواع ريل‌هاي آسانسور، انواع شفت‌هاي بزرگ فولادي و انواع ورق تا عرض600 ميليمتر اشاره كرد. در زمينه طراحي و نصب تجهيزات اين واحد نيز شركت دانيلي گوي سبقت را از ديگر حريفان ربوده و مشتريان بسياري را از سرتاسر دنيا براي راه‌اندازي واحد توليد نورد سنگين مقاطع فولادي جذب كرده است.

 

 

تجهيزات گالوانيزه گرم

 

گالوانيزه گرم در واقع روكش كردن فولاد يا آهن توسط روي مذاب است و فرآيندي ساده دارد و از بهترين روش‌هاي حفاظت فولاد يا آهن به‌شمار مي‌آيد. غوطه‌ور كردن فولاد يا آهن در روي مذاب باعث تشكيل لايه‌اي از آلياژ روي و آهن روي قطعه مي‌شود.

 

قسمت تحتاني اين لايه كه در تماس با قطعه است، آلياژ روي ـ آهن و قسمت فوقاني روي خالص دارد. اين لايه تمام سطح قطعه را مي‌پوشاند، به‌طوري‌كه هيچ نقطه‌اي در سطح قطعه يافت نمي‌شود كه عاري از پوشش بوده تا زنگ‌زدگي از آنجا شروع شود، اين روش را گالوانيزه گرم مي‌نامند.

 

دو شركت Andritz Group آلمان و CMI Group بلژيك در سال‌هاي اخير خود را بعنوان شركت‌هاي پيشرو در اين زمينه مطرح كرده‌اند و واحدهاي گالوانيزه بسياري را در كشورهاي مختلف احداث كرده‌اند.

 

 

واحد توليد نورد گرم تسمه

 

در كوره‌هاي واحد‌هاي نورد گرم، اسلب‌هاي توليد شده در خط ريخته‌گري مداوم تا دماي تقريبي 1250 درجه سانتيگراد حرارت داده مي‌شوند و سپس بصورت نورد گرم به شكل تسمه عريض مي‌شوند. محصول نهايي با سرعتي بالغ بر 20 متر بر ثانيه از غلطك‌ها خارج مي‌شود.

 

شركت زيمنس وست آلپين آلمان طلايه‌دار نصب و راه‌اندازي و فروش تجهيزات واحد توليد نورد گرم تسمه در جهان است.

 

 

كوره پاتيلي

شركت دانيلي در زمينه ساخت و نصب انواع كوره‌هاي پاتيلي نيز در سرتاسر جهان فعاليت مي‌كند و خود را بعنوان يك شركت مرجع در اين زمينه مطرح كرده و از كوره پاتيلي معمولا براي حرارت دادن، يا حفظ حرارت مذاب فلزات مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

اين حرارت‌دهي مي‌تواند توسط الكترودهاي گرافيتي، تفنگ‌هاي پلاسما يا از طريق سيستم القايي ايجاد شود. با توجه به فلز مورد نظر، اندازه كوره و نرخ حرارت‌دهي مورد نظر مي‌توان نيروي الكتريكي متفاوتي تا چندين مگاوات اعمال كرد.

 

 

واحد نورد ورق

 

شركت SMS Group آلمان خود را در زمينه راه‌اندازي و فروش تجهيزات اين واحد در جهان مطرح و در بسياري از كشورها اين تجهيزات را نصب و راه‌اندازي كرده و ورق‌هاي نورد شده از اسلب‌هاي سنگين كه توسط يك واحد نورد اسلب يا از طريق يك دستگاه ريخته‌گري مستمر و يا برخي اوقات نيز بصورت مستقيم از نورد شمش يا ورق‌هايي در ابعاد بالا بدست مي‌آيند، توليد مي‌شوند.

 

بزرگ‌ترين واحدهاي نورد مي‌توانند ورق‌هايي با ضخامت 200 ميليمتر، 5 متر عرض و 35 متر طول را نورد كنند، همچنين شركت SMS Group آلمان تجربه بسيار بالايي در راه‌اندازي خطوط توليد لوله‌ها از قبيل لوله‌هاي بدون درز و لوله‌هاي توليد شده با فرآيند جوشكاري دارد.

 

 

خط نورد پوسته‌اي

 

اين خط از يك قفسه چهار غلتكي (4Hi) تشكيل شده و هدف از اين خط از بين بردن تغيير فرم ناخواسته ناشي از عمليات بازپخت هيدروژني، افزايش كيفيت سطحي و آماده‌سازي سطح با دادن زبري مناسب براي فرآيند قلع‌اندود، رنگ‌كاري و غيره و كلاف اسكين بر اساس درخواست مشتري بصورت كلاف، تسمه و ورق روغن‌زني و بسته‌بندي شده به فروش مي‌رسد و يا براي بازرسي و اصلاح به خط بعد مي‌رود.

 

شركت زيمنس فوست آلپين در اين زمينه نيز خود را بعنوان شركت پيشرو در نصب و راه‌اندازي و انتقال دانش فني مطرح كرده است.

 

 

واحد گاززدايي در خلأ

 

از ديگر زمينه‌هاي فعاليت شركت زيمنس مرتبط با صنايع فولاد، راه‌اندازي واحد‌هاي گاززدايي در خلأ است. گاززدايي در خلأ يكي از مراحل فولادسازي ثانويه است كه امروزه توسط بسياري از فولادسازان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. فولادسازي ثانويه نيز يكي از فرآيند‌هاي انجام شده روي فولاد مذاب بعد از خروج آن از BOF يا EAF و قبل از اين كه فولاد بصورت شمش در آيد يا وارد فرآيند ريخته‌گري مداوم شود. فرآيند گاززدايي در خلأ شامل قرار دادن فولاد مذاب در خلأ مطلق است.

 

منبع:نشریه معدن و توسعه شماره408

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...