رفتن به مطلب

نوزادانی که پیش از تولد در معرض اتیل بنزن قرار می گیرند ...


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پژوهشگران علوم پزشکی برای اولین بار طی تحقیقاتی نشان دادند قرار گرفتن در معرض عناصر شیمیایی موجود در نفت خام می تواند با بیماری های قلبی مادرزادی Coronary heart disease یا (CHD ) در ارتباط باشد ، خبری که نگرانی ساکنان منطقه ساحلی خلیج مکزیک را افزایش خواهد داد.

 

اتیل بنزن ، یکی از اجزا سمی نفت خام ، گاز خودروها ، گازهای موجود در پمپ بنزینها و دود سیگار می باشد . همچنین اتیل بنزن در مواد حلال و شوینده‌ها ، پاک کننده ها و لکه‌برها نیز یافت می‌شود . پژوهشگران می گویند نوزادانی که پیش از تولد در معرض اتیل بنزن، قرار بگیرند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی مادرزادی قرار دارند.

 

ماده شیمیایی دیگری که به عنوان ترکیب تصفیه کننده فلز در صنایع به کار گرفته می شوند، به نام تری کلرواتیلن، نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

بیماری های قلبی مادرزادی زمانی رخ می دهند که قلب پیش از تولد نوزاد دچار اختلال شود، این بیماری یکی از شایع ترین اختلالات در زمان تولد است و مطالعات پیشین نشان داده بودند حضور مواد شیمیایی در محیط زیست می تواند یکی از عوامل بروز این اختلالات باشد.

محققان با نمونه برداری از ۱۳۵ نوزاد مبتلا به اختلالت قلبی و ۴۳۲ نوزاد سالم دریافتند ۸۲ درصد از تمامی نوزادان در معرض یکی از ۱۷ مواد سمی که در این مطالعه بر آنها تمرکز شده قرار گرفته اند.

نوزادان سفید پوستی که در معرض اتیل بنزن قرار گرفته بودند چهار برابر دیگر نوزادان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی مادرزادی ( Coronary heart disease ) قرار داشتند.

در حالیکه نوزادان رنگین پوستی که در معرض تری کلرواتیلن قرار داشتند نسبت به دیگر نوزادان هشت برابر در معرض ابتلا به این بیماری ها بودند.

برخی از ساکنان سواحل آمریکا پس از فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک به شدت برای سلامت خود و خانواده ابراز نگرانی کردند در حالیکه تا کنون هیچ مطالعه ای درباره تاثیرات این فاجعه بر روی سلامت ساکنان نزدیکی منطقه نشت انجام نگرفته است.

دیگر منابعی که می تواند انسانها رادر معرض اتیل بنزن قرار دهد دود خودروها، گازهای موجود در پمپ بنزینها و دود سیگار است.

چگونگی تاثیر عوامل محیط زیستی در بروز این بیماری‌ هنوز در ابهام است و مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که مواد شیمیایی خاص می‌تواند عامل بروز این بیماری مادرزادی با علامت اختصاری CHD شوند. CHD در واقع اختلالی در ساختار و عملکرد مغز است که به دلیل رشد غیر طبیعی قلب قبل از تولد بروز می‌کند.

دکتر مک کارور و دستیاران وی بررسی کردند که چطور تماس انسان با حلال‌ها می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تشدید کند.

به گفته دکتر کارور، این اولین گزارشی است که نشان می‌دهد تماس با اتیل بنزن ترکیب موجود در نفت خام با بروز CHD مرتبط است .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...