رفتن به مطلب

رویای بازگشت روسیه به فضا شکست خورد


ارسال های توصیه شده

رویای بازگشت روسیه به فضا شکست خورد/ مشکل در فضاپیمای روسی

روسیه شب گذشته فضاپیمای Phobos-Grunt را به سمت مریخ پرتاب کرد تا پس از 20سال بار دیگر به عرصه تحقیقات فضایی بازگردد اما این ماموریت لحظاتی پس از پرتاب دچار مشکل شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، فضاپیمای روسیه شب گذشته در ساعت 20:16 به وقت گرینوویچ (11:46 به وقت کشورمان) از پایگاه بایکونور قزاقستان پرتاب شد اما پس از دقایقی با مشکل مواجه شد. به طوریکه به نظر می رسد این فضاپیما که Phobos-Grunt نام دارد مشکلاتی در نرم افزارهای رایانه ای یا سیستم نیروی محرکه و یا شاید در هر دو بخش پیدا کرده است. همین مسئله موجب شده است که مرکز کنترل زمینی موقعیت و مسیر حرکت این روبات را گم کند.

 

در این خصوص "ولادیمیر پوپوفکین"، رئیس آژانس فضایی روسیه توضیح داد: "ما شب بدی را پشت سر گذاشتیم. در حقیقت دیگر نمی توانیم فضاپیما را پیدا کنیم. اکنون دیگر نمی توانیم موقعیت آن را شناسایی کنیم. به نظر می رسد که سیستم نیرومحرکه آن خراب شده است."

 

این فضاپیما که همراه با موشک "زنیت- 2" پرتاب شده بود، در حدود 11 دقیقه پس از پرتاب از موشک خود جدا و پس از مدتی در فضا گم شد.

 

Phobos-Grunt که به سمت "فوبوس"، یکی از بزرگترین قمرهای مریخ پرتاب شد قرار بود پس از20 سال روسیه را به عرصه تحقیقات فضایی بازگرداند.

 

درحقیقت روسیه امیدوار بود تا با پرتاب این کاوشگر در کنار رقیب قدیمی خود آمریکا و رقبای جدیدی چون چین و هند در تحقیقات فضایی شرکت کند.

 

این اولین ماموریت بین سیاره ای مسکو از سال 1988 بود. آخرین موفقیت روسیه در این عرضه در سال 1986 و با پرتاب کاوشگر "وگا" برای تحقیق درباره سیاره زهره (ونوس) و ستاره دنباله هالی انجام شد.

 

از آن پس، آژانس فضایی اتحاد جماهیر شوروی سابق و پس از آن روسیه با یک سری طولانی از حوادث و شکستها مواجه شد که مهمترین آنها در سال 1996 و زمانی رخ داد که کاوشگر "مارس 96" به دلیل نقص موشک حامل در اقیانوس آرام سقوط کرد.

 

این درحالی بود که از آن زمان آمریکا، اروپا، چین و هند موفق شدند کاوشگرهای متعددی را به سمت مریخ روانه کنند.

 

پس از مدتها انتظار و تاخیر، کاوشگر Phobos-Grunt سرانجام در ماه ژوئن آخرین سری آزمایشات کیفیت پرواز را پشت سر گذاشت. این تصویر، این فضاپیمای روباتیک را درحالی نشان می دهد که از اتاق خلاء آژانس فضایی روسیه در شمال مسکو خارج می شود

 

 

Phobos-Grunt در داخل اتاق خلاء، 6 ژوئن 2011

 

 

شکل نهایی Phobos-Grunt

 

 

پرتاب گر Zenit-2SB درحالی که 6 نوامبر 2011 به سوی سکوی پرتاب واقع در پایگاه بایکونور در قزاقستان حمل می شود

 

 

7 مارس 2010 دوربین وضوح تصویر بالای استریو که بر روی مدارگرد مارس اکسپرس اروپا نصب است این تصویر را از سطح فوبوس تهیه کرد

 

 

 

این تصویر قمر مریخ ترکیبی از سه عکس است که مدارگرد ماموریت "وایکینگ 1" در 19 اکتبر 1978 گرفته است

 

 

تصویر دیگری از فوبوس که با استفاده از اطلاعات دوربین HiRISE کاوشگر مدارگرد Mars Reconaissance Orbiter ناسا در 23 مارس 2008 از فاصله 5 هزار و 800 کیلومتری از سطح این قمر گرفته شده است

 

 

لحظه پرتاب موشک پرتاب گر "زنیت 2" چهارشنبه شب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...