رفتن به مطلب

روزهاي سخت سهامداران


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

روزهاي سخت سهامداران

عكس: نگار متين‌نيا

گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار روز يكشنبه با ثبت افت 1/1درصدي شاخص كل، روزي سخت براي سرمايه‌گذاران بازار سرمايه كشور را ترسيم كرد.

در بازار روز يكشنبه تابلوي بورس اوراق بهادار مملو از شركت‌هايي با افت قيمت بود؛ به گونه‌اي كه از 216نمادي كه به روي تابلو رفتند تنها 25نماد رشد قيمتي را تجربه كردند تا بازار در ركود كامل فرو رود.

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD=width: 100%] 10-01.jpg

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

اين در حالي است كه كارشناسان در انتظار ورود شوك جديد از طرف سنگ‌آهني‌ها به بورس هستند. در اين رابطه، سهامداران جزء در هفته گذشته تلاش قابل ملاحظه‌اي را براي تغيير نظر ايميدرو جهت اخذ عوارض جديد از شركت‌هاي سنگ‌آهني صورت داده‌اند، اما برخي از مديران شركت‌هاي سنگ‌آهني وابسته به ايميدرو و معادن و فلزات به صورت يكجانبه اقدام به پذيرش طرح ايميدرو براي پرداخت 29 هزار تومان به ازاي توليد هر تن محصول به صندوق بازنشستگي فولاد كرده‌اند. براساس مزبور‌، مبلغ 17هزار تومان از پرداختي شركت‌هاي سنگ‌آهني از شركت‌هاي فولادي اخذ خواهد شد. در همين حال، سهامداران جز با اشاره به بنگاه‌داري گسترده صندوق فولاد و خسارت‌هاي مديريت اين صندوق به ويژه در خريد شركت‌هايي نظير كابل‌هاي شهيد قندي، خواستار فروش دارايي‌هاي غير‌مولد صندوق فولاد هستند.اعلام توافق مديران شركت‌هاي سنگ‌آهني و ايميدرو سبب واكنش سهامداران غير وابسته در اين شركت‌ها و احتمال اعمال ماده 95براي برگزاري مجمع انتخاب هيات مديره شده است. شوراي رقابت نيز در نامه‌اي به مديرعامل ايميدرو خواهان عدم دخالت ايميدرو در فرآيند قيمت‌گذاري سنگ‌آهن شده است. برخي از كارشناسان معتقدند در صورت بازگشايي نمادهاي سنگ‌آهني در شرايط كنوني زيان بيشتري به سهامداران وارد خواهد شد. در همين حال سكوت مديران بازار به ويژه شركت بورس نيز بر اين ابهامات افزوده است. لازم به ذكر است كه قيمت سنگ‌آهن در بازار جهاني همچنان در حال افت است.

در بازار سهام معامله گران همچنين شاهد احتمال عرضه اوليه پتروشيمي كرمانشاه در چند روز آينده هستند. اين شركت در شرايطي راهي تابلو خواهد شد كه مساله بدهي سنگين ارزي و زيان تسعير نرخ ارز آن همچنان مبهم باقي مانده است. پتروشيمي كرمانشاه داراي نزديك به 300ميليون يورو بدهي ارزي يورويي است كه با رشد ارزش يورو مي‌تواند آسيب سنگيني را شاهد باشد. افزون بر اين پتروشيمي كرمانشاه در شش ماهه نخست امسال يكصد هزار تن محصول را به صورت سوآپ با پتروشيمي پرديس به فروش رسانده كه باعث كمتر شدن فروش شركت در شش ماهه دوم سال مي‌شود.

پتروشيمي كرمانشاه به عنوان يك واحد نوپا با معافيت مالياتي تا 7سال ديگر و توان توليد 660هزار تني اوره مي‌تواند در صورت قيمت گذاري مناسب مورد توجه قرار گيرد.در همين حال، خبرهاي اوليه روز يكشنبه حكايت از پرداخت 40ميليارد تومان از مطالبات مپنا داشت، هر چند اين ميزان در برابر كل مطالبات مپنا رقم قابل ملاحظه‌اي به شمار نمي‌رود.در گروه بانكي امروز همايش تبيين طرح تحول بانكي با حضور رييس‌جمهور برگزار مي‌شود. انتظار مي‌رود در اين همايش، احمدي‌نژاد از طرحي كه از آن به عنوان انقلاب بانكي نام برده بود، رونمايي كند.در اين گروه نماد حق تقدم افزايش سرمايه بانك انصار امروز متوقف مي‌شود.

در گروه تصفيه نفت، مديرعامل پالايشگاه نفت اصفهان با تاكيد بر اينكه پيش‌بيني مي‌شود تا نيمه نخست سال آينده طرح بنزين سازي پالايشگاه اصفهان در مدار بهره‌برداري قرار بگيرد، تصريح كرد: پس از راه‌اندازي واحدهاي اين طرح، ظرفيت توليد بنزين سوپر پالايشگاه اصفهان به سه ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد.

در گروه سيماني، مدير امور مجامع و مالكيت سهام هلدينگ سيماني شستا در گفت و گويي خاطر‌نشان كرد: نگراني از بابت نوسانات نرخ ارز براي سهام سيماني‌ها وجود ندارد. وي با اشاره به اينكه شركت‌هاي سيماني در 29 اسفند ماه نرخ بدهي‌ها و دارايي‌هايشان را تغيير مي‌دهند، اظهار داشت: اين موضوع به اين معنا است كه به عنوان مثال اگر ما 100دلار بدهي داشته باشيم، اين بدهي‌ها با نرخ روز تغيير مي‌كند. در واقع با اين اقدام تفاوت نرخ ارز در سال جاري با سال قبل مقايسه و سود يا زيان شناسايي مي‌شود. در اين گروه امروز نماد سيمان سپاهان براي برگزاري مجمع افزايش سرمايه و مجمع سالانه متوقف مي‌شود.

در گروه تجهيزات، آذرآب با انتشار گزارشي، وضعيت ساخت كارخانه سيمان از سوي اين شركت در بلاروس را شفاف‌سازي كرد.

از قرار معلوم، اين طرح به جز افزايش جزيي در بهاي تمام شده تاثير ديگري در سود سال 90 شركت ندارد. همچنين مديرعامل آذرآب درباره افزايش سرمايه 200درصدي گفت: گزارش توجيهي افزايش سرمايه پيشنهادي هيات مديره جهت اظهار نظر بازرس قانوني حسب مفاد مواد ۱۶۱ اصلاحيه قانون تجارت به بازرس قانوني ارائه اما تا اين تاريخ نتيجه گزارش واصل نشده است. در گروه تجهيزات، رفتار سهامدار جديد شركت صدرا مورد توجه سهامداران قرار گرفته است. شركت مهد اميد آرين در حالي در روزهاي اخير به جمع سهامداران بالاي يك درصد صدرا اضافه شده است كه بازار اطلاعات اندكي در مورد اين شركت دارد. در گروه فلزي، بازگشايي بازارهاي جهاني با نوسان‌هاي دايمي در قيمت فلزات همراه بوده است. قيمت مس در زير مرز 8هزار دلار در حد 7هزار و 930دلار، آلومينيوم معادل 2هزار و 130 دلار، روي معادل يك هزار و 950دلار و سرب هم 2هزار و 22دلار رقم خورده است. بيلت فولادي هم 530دلار در هر تن گزارش شده است.

در گروه خودرويي، سرمايه‌گذاري سمند فروش دو بلوك از سهام خود را آگهي كرده است. در اين آگهي فروش 3/34درصدي سهام محورسازان ايران خودرو و 72/25درصدي سهام مهركام پارس گزارش شده است كه به صورت نقد و يكجا فروخته خواهند شد. اين بلوك‌ها پيش از اين مورد علاقه گروه قطعه‌سازي كروز بوده است.

در گروه حمل‌ونقل، امروز بلوك 04/63درصدي تايد‌واتر از سوي شركت نگين ساحل رويال در نرخ پايه 6هزار و 570ريال عرضه مي‌شود. ابهام در مورد قرارداد اين شركت با سازمان بنادر و شمول اين شركت در تحريم‌هاي بين‌المللي باعث كاهش شانس رقابت دربلوك مديريتي اين شركت خواهد شد. در اين گروه، حمل و نقل توكا با احتمال پذيرش شركت توكا ريل در فرابورس مواجه است.

در مجموع بازار سهام روز يكشنبه شرايطي فوق‌العاده ضعيف را تجربه كرد كه در آن 8/41ميلياردتومان سهام داد و ستد شد كه 55/17درصد آن‌را معامله 2/34ميليون سهم بانك پاسارگاد تشكيل داد.

 

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...