رفتن به مطلب

برخی از عوامل انقراض گونه های جانوری در ایران


ارسال های توصیه شده

1260820765.jpg

 

- نا آگاهی مردم از اهمیت مسایل محیط زیستی موجب قطع درختان جنگلی ،چرای بی رویه دام ها و در نتیجه کاهش پوشش گیاهی سرزمین ایران شده است.

-کم شدن پوشش گیاهی ، شرایط آب و هوایی خاصی را به وجود می آورد که موجب افزایش تراکم غبار روی کویر و کم آبی می شود و این امر به لطمه دیدن بیشتر پوشش گیاهی منجر می شود. این دور تسلسل حیات گونه های مختلف گیاهی و جانوری را به خطر می اندازد.

-عامل اصلی انقراض گونه های جانوری ، دخالت مستقیم انسان در نابودی زیستگاههای جانوران و خود آنهاست.

-اولین ضربه به حیات وحش ایران توسط تفنگ ها و دیگر اسلحه های آتشین ایجاد شد.

-شکار جرگه (گروهی) که از دوران باستان در ایران رواج داشت در زمان شاهان ساسانی وسعت بسیار پیدا کرد ویکی از بدترین نوع کشتار جمعی جانوران بود که با ساخت سلاح آتشین و استفاده از آن ابعاد مرگ آورتری یافت.

-دومین ضربه به جمعیت حیات وحش ایران توسط اسلحه آتشین از نوع مدرن آن زده شد.

-ورود انگلیسی ها به ایران ، کشف منابع نفت مسلح شدن عشایر عامل اصلی از بین رفتن شیر ایران و کشتارهای جمعی آهو، قوچ و میش بود.

-بزرگترین حمله به حیات وحش ایران بعد از جنگ جهانی دوم و پس از فروش جیپ های مستعمل به ایرانی ها و به ویژه خوانین ، افراد متنفذ محلی و شکارچیان بود.

-شکارچیان با استفاده از جیپ به تعقیب آهو و جبیر پرداختند و جمعیت بزرگی از آنها را نابود کردند.

-سومین حمله به حیات وحش با اشاعه فرهنگ موتور سیکلت سواری در این اواخر انجام شد.در این حملات نه تنها جمعیت های آهو و جبیر بلکه یوزپلنگ و گورخر ایرانی هم نابود شدند.

-دام گذاری و کشتار حیوانات با طعمه های سمی نیز موجب افزایش انقراض بسیاری از گونه ها به ویژه ببر در ایران شد.

-کاربرد دینامیت و مواد شیمیایی ، موجب کم شدن شدید جمعیت ماهی ها در رودخانه های ایران شده است.

-حدود 1000000اسلحه شکاری مجاز در دست شکارچیان و 500000 قبضه اسلحه غیر مجاز یا اسلحه های جنگی ، محیط زیست ایران را به صحنه جنگی نابرابر بین انسان و حیوان تبدیل کرده است.

-ایجاد راهها و جاده ها ، گسترش صنعت ، استفاده از انواع سم های آفت کش در کشاورزی ، افزایش جمعیت ، گسترش شهرها ، افزایش وسایط نقلیه موتوری و دود زا سبب آلودگی آب،هوا و خاک شده است که علاوه بر تهدید سلامت انسانها موجب کاهش اواع گونه های گیاهی و جانوری شده است.

-آلودگی نفتی ، شکار ، توسعه آبزی پروری ، فعالیت های تفریحی ، دگرگون سازی شرایط زیستگاهی و انجام برنامه های نا هماهنگ توسعه اقتصادی در ناحیه ساحلی ، امنیت زیستگاهی پرندگان مهاجر و بقای آنها را در ناحیه ساحلی جنوب کشور تحت الشعاع قرار داده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...