رفتن به مطلب

آیا انسان روزی به درمان پیری دست پیدا خواهد کرد؟


ارسال های توصیه شده

پاهای بیل اندروز آن‌قدر بلند و چابک است که ادعا می‌کند وقتی تنها 20 سال داشته، تمام کالیفرنیای جنوبی را با پای عریان، اسکی روی آب کرده.

 

بعد از این ماجرا، بیل جاه‌طلب برای مسابقات بین‌المللی و ثبت رکورد جهانی خود را آماده کرده​بود. اما وقتی طناب اسکی روی آب با سرعت 120 کیلومتر در ساعت پاره شد، بیل را با برانکارد به بیمارستان رساندند.

 

 

 

همین اتفاق باعث شد او پاهای قوی و سریعش را برای قهرمانی دوی ماراتن به کار بیندازد. حالا بیل اندروز در 59 سالگی آن‌قدر سر حال است که می‌گوید: «من می‌توانم 160 کیلومتر را بدوم، همان مسیر را مجددا برگردم و به محض بازگشت با دوستانم ملاقات کنم و به قرارهای کاری‌ام برسم!»

 

بیل اندروز سرپرست یک تیم تحقیقاتی است.

افراد این تیم هم مثل بیل، انرژی غیرقابل تصوری در کار دارند؛ آنها روزی 14 تا 18 ساعت را در آزمایشگاه موسسه تحقیقاتی «سیرا ساینسز» (Sierra Sciences) پنج سال پیاپی صرف تحقیق روی روند پیری سلول‌ها و امکان دخالت برای کندکردن این روند کرده‌اند.

 

با این حجم کاری، پزشک بیل به او گفت که در صورت ادامه این روند، او خیلی زوتر از آنچه تصور می‌کند، مجبور است در تابوت بخوابد! بیل می‌گوید: «من نمی‌خواهم پیر شدن را از بین ببرم؛ درحالی‌که خودم قبلش مرده باشم!

 

 

این معجزه باید برای من هم اتفاق بیفتد». بعضی‌ها عقیده دارند که بیل اندروز اصلا شبیه آدم‌ها نیست، او یک روبات آهنی است که به‌هیچ‌وجه خستگی سرش نمی‌شود!

 

ادعای توقف زمان و پیر نشدن که بیل در صدد دستیابی به آن است، باعث شده تا بعضی دانشمندان دیگر، بیل را به داشتن توهم خودبزرگ‌بینی و خیالاتی بودن متهم کنند.

 

 

اما او بر تمام ادعاهایش پافشاری عجیبی دارد. یکی از هم مسلکان بیل یعنی دکتر آبری دی گری از دانشگاه کمبریج، محقق و تئوریسین طول عمری است که به طرز بی‌رحمانه‌ای نظرش درمورد تخیلی بودن ادعاهای بیل اندروز را رسانه‌ای کرد.

 

 

او تاکید کرد که باید بین علم و داستان علمی- تخیلی فرق قائل شد. اما بیل اندروز یک محقق علمی واقعی و یکی از برجسته‌ترین دانشمندان زیست سلولی مولکولی است.

 

 

سال 1990 وقتی بیل اندروز رئیس گروه بیوتکنولوژی دانشکده زیست‌شناسی کلورادو بود، سرپرستی یک تیم تحقیقاتی را بر عهده گرفت که مشابه‌اش تنها در دانشگاه ام‌آی‌تی وجود داشت.

 

 

هدف هر دو تیم دریک رقابت تنگاتنگ، یک چیز بود؛ کشف ژن تلومراز در انسان!

 

 

450.png

تصویر بیل اندرو

لینک به دیدگاه

تلومراز همان آنزیمی است که مسؤول ساخت قسمت انتهای کروموزوم‌های ما، یعنی تلومرهاست.

 

 

با هر بار تقسیم سلولی، تلومرها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و زمانی که تا حد زیادی کوچک شدند، سلول دیگر نمی‌تواند از خودش یک کپی جدید بسازد و همین باعث می‌شود بافتی که سلول‌هایش تجدید نمی‌شوند، از بین برود.

 

 

یعنی اگر ما بر اثر حوادث دیگری مثل تصادفات یا بیماری خاصی نمیریم و زنده بمانیم و پیر شویم، ارگان‌ها و سیستم‌های بدن ما که به تقسیم سلولی وابسته‌اند، به تدریج به روغن سوزی می‌افتند؛ پوستمان آویزان می‌شود، ارگان‌های داخلی بدنمان فرسوده می‌شوند، سیستم ایمنی بدنمان پاسخ ضعیفی به حمله باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌دهد و یک سرماخوردگی ساده می‌تواند آخرین سرماخوردگی زندگیمان باشد و ما را از پای در بیاورد.

 

 

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر ما بتوانیم سلول‌های بدنمان را تحریک کنیم تا تلومراز بیشتری بسازند و تا هر وقت که دلشان خواست تقسیم شوند؟

 

شاید ما به این آرزو برسیم؛ چرا که بیل اندروز تمام عزمش را جزم کرده تا این رویا را به واقعیت تبدیل کند.

 

 

داشتن اندامی مناسب و ورزش روزانه از نظر بیل یک منطق تلومریک است و باعث حیات طولانی‌تر می‌شود؛«اگر سبک زندگی​تان بد باشد، خیلی قبل‌تر از اینکه تلومرهایتان کوچک شوند و حیاتتان را به خطر بیندازند، شما از حمله قلبی و یا سرطان خواهید مرد!»

این را بیل اندروزی می‌گوید که هر بعدازظهر 30 کیلومتر می‌دود و آخرین رکوردش 10 کیلومتر درساعت است.

 

 

از نظر بیل اندروز برای هر کس که به خوبی مراقب سلامت خود است، دارویی که بتواند آنزیم تلومراز را فعال کند، می‌تواند زمان مرگ سلولی و متلاشی شدن ارگان‌های بدن را به تاخیر بیندازد.

با این حساب فردی که سیگار نکشد و چاق نباشد می‌تواند به راحتی تا 150 سال هم عمر کند؛یعنی 50 سال بیش از سنی که امروزه می‌توان حیات داشت.

لینک به دیدگاه

اتفاقا امروز داشتم یورونیوز میدیدم داشت درمورد همین توضیح می داد یاد تاپیک شما افتادم. :ws37:

عمر طولانی اگه همراه با آرامش باشه خیلی خوبه در غیر این صورت فاجعه ست! :icon_razz:

ولی در کل بدم نمیاد با سن و سال زیاد احساس جوانی کنم و زندگی آرامی هم داشته باشم. :whistle:

پس من اول به امید دنیایی آرام و منطقی خواهم بود و پس از آن عمر طولانی :ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...