رفتن به مطلب

چرا جانوران در برابر گرما حساستر هستند؟


ارسال های توصیه شده

1258674964.jpg

 

ماهی دیل یا ماهی پهن میتواند جریان جزر را که کمی گرمتر از جریان مد است تشخیص دهد و با استفاده از آن جهت یابی و مسیریابی کند.پرندگان پدر و مادر درجه دمای تخم را در آشیانه به دقت اعشار درجه سانتی گراد اندازه گیری و آن را بطور دقیق برابر با آنچه باید باشد تنظیم میکنند.زنبورها و موریانه ها نیز با تاسیسات حرارتی خود همیشه مطلوبترین دما را در لانه خویش ایجاد و حفظ میکنند.حس تشخیص دمای بسیار بهتر جانوران تنها به خاطر تمرکز عظیم سلولهای حسی نیست,بلکه این امر ناشی از حساسیت بسیار بیشتر تک تک سلولهای حسی نیز میباشد.

شبها وقتی چشم پشه دیگر نمیتواند ببیند این حشره خونخوار انسان را به عنوان کوه گرما,هوای مرطوب و منبع تشعشعات co2 پیدا میکند.

موریانه ملکه با شکم و زهدان عظیم خود در هر دو ثانیه یک تخم میگذارد.این زهدان فقط در درجه حرارت 30 درجه سانتیگراد در محل تخم گذاری نشو و نما میکند.تاسیسات تهویه هوای داخل قلعه ی موریانه ها,بریدگی ها خنک کننده که از بیرون قابل رویت هستند در داخل دارای کانال کشیهای عبور هوا هستند,که هوا از طریق این کانالها به پایین هدایت میشود.از این نقطه تمام لانه تهویه هوا میشود.حشرات نیز از طریق تنگ یا گشاد گردن کانالهای هدایت هوا,حرارت را طوری تنظیم میکنند که در کابین ملکه که در مرکز قلعه قرار دارد حرارت مطلوب 30 درجه سانتیگراد دقیقا به صورت ثابت حفظ شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...