رفتن به مطلب

سلول های پوست، پرتو ماورای بنفش را می بینند!


ارسال های توصیه شده

دانشمندان دانشگاه «براون» به دنبال درك چگونگی آگاهی اسرارآمیز پوست انسان در مورد قرار گرفتن در معرض تابش های خورشیدی و تیره شدن در پی آن دریافته اند كه احتمالا پوست قادر به «دیدن» پرتوهای ماورای بنفش از طریق یك رنگدانه حساس به نور بوده كه در چشم انسان نیز وجود دارد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به محض این كه انسان در معرض تابش های ماورای بنفش خورشید قرار می گیرد، پوست این موضوع را درك می كند كه این فرآیند بسیار سریع اتفاق می افتد.

 

تیره تر شدن پوست در برابر نور خورشید یك واكنش محافظتی است. محققان بر این باورند كه رنگدانه تیره كننده پوست ملانین از سلول های پوست در برابر آسیب های ممكن در اثر تابشهای ماورای بنفش نور خورشید با جذب آن محافظت می كند.

 

اشعه ماورای بنفش به دو شكل در سطح زمین وجود دارد: UVA و UVB. پرتوهای UVB از طول موج كوتاهتری برخوردار بوده و تنها بخش كوچكی از پرتو ماورای بنفش خورشید را تشكیل می دهد. این پرتوها منجر به تیره تر شدن پوست در روزهای بعد از قرار گرفتن در معرض خورشید می شوند. پرتوهای UVB معمولا به دی ان ای آسیب می رسانند كه می تواند به سرطان پوست منجر شود. اگرچه محققان پرتوهای UVA را نیز با سرطان مرتبط دانسته اند. پرتوهای UVA در مقابل از طول موج طولانی تری برخوردار بوده و بخش اعظمی از تابش ماورای بنفش را تشكیل می دهند. فرآیند تیره تر شدن پوست در معرض این پرتوها بسیار سریعتر اتفاق می افتد.

 

این پژوهش به تمركز بر روی چگونگی تیره تر شدن پوست در برابر پرتوهای UVA پرداخته است. محققان با بررسی سلولهای پوستی موسوم به ملانوسیت ها كه به تولید رنگدانه محافظ ملانین می پردازند، دریافتند كه این سلولها همچنین از رنگدانه دیگری موسوم به رودوپسین برخوردارند كه پیش از این تنها در شبكیه چشم دیده شده بود.

 

محققان سپس به بررسی چگونگی ارسال پیام توسط ماده رودوپسین در زمان قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید پرداخته و دریافتند كه این پیام باعث تحریك تولید ملانین می شود.

 

بنا به مشاهدات این تیم، پس از یك ساعت مقدار متنابهی از ملانین شروع به انباشته شدن می كند كه منجر به تیره شدن پوست می شود.

 

این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.

 

آفتاب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...