رفتن به مطلب

ایران بزرگترین وارد کننده آزبست در خاورمیانه!


ارسال های توصیه شده

[h=4]ایران بزرگترین وارد کننده آزبست در خاورمیانه!

روزانه هفت تن آزبست وارد هوای تهران می شود

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]مسئولان شهرداری تهران می گویند که روزانه هفت تن آزبست وارد هوای تهران می شود و آلودگی آزبست هوای پایتخت 50 برابر شهرهای پاک دنیاست. آزبست یا پنبه کوهی جزء گروه A آلاینده های سرطانزا تقسیم بندی شده که موجب سرطان ریه می شود.[/h] یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با سبزپرس، با بیان اینکه براساس اندازه گیری های صورت گرفته در بهار سال جاری میزان الیاف آزبست در هوای تهران بسیار فراتر از حد مجاز است، افزود: این الیاف از لنت ترمز و صفحه کلاج خودروها وارد هوای شهر تهران می شود.

رشيدي خاطرنشان کرد: براساس اندازه گیری های صورت گرفته طی چند سال گذشته میزان آلاینده آزبست در ریه ماموران راهنمایی و رانندگی که در تقاطع ما مستقراند بیشتر از سایر ماموران است.

وی با بیان اینکه در چند مرحله در مکان های پر ترافیک شهر نمونه گیری برای آلاینده آزبست صورت گرفته است گفت : در این مکان ها به دلیل اینکه رانندگان بیشتر ترمز می گیرند میزان آزبست موجود در هوا هم بیشتر از مکان های کم تردد بود از این رو به جرات می توان گفت که بیشترین منبع تولید کننده آزبست لنت ترمز و صفحه کلاج خودرو ها است.

رشیدی تصریح کرد: پس از گذشت 11 سال باید فکری و اقدامی اساسی جهت حذف آزبست از کشور شود.

وی با بیان اینکه اگر همین حالا خودرو سازان در صنعت خودرو سازی و لنت ها و صفحه کلاج ها از مادهای جایگزین آزبست استفاده کنند و از واردات آزبست در کشور کاملاً جلو گیری شود باز دو تا سه سال زمان می برد تا میزان این آلاینده در هوای تهران کاهش یابد.

 

هوای تهران۶۰ برابر اروپا و آمریکا پنبهٔ کوهی دارد

در حالی که میزان استاندارد پنبهٔ کوهی در هوا، صفر و میزانی که سازمان بهداشت جهانی برای میزان آزبست موجود در هوای شهرهای آمریکا و اروپا اعلام کرده، 0.00005 فیبر بر میلی لیتر است، اندازه‌گیری این الیاف در هوای تهران، میزان آن را 0.003 فیبر بر میلی‌لیتر نشان می‌دهد. این بدان معنا است که هوایی که تهرانی‌ها تنفس می‌کنند، ۶۰ برابر اروپا و آمریکا پنبهٔ کوهی دارد.

آزبست یا پنبهٔ کوهی نام گروهی از ترکیب‌های معدنی منیزیوم وسیلسیوم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می‌شود. این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر گرما و آتش دارند به عنوان مواد نسوز به کار می‌روند.

گاهی به این ماده «پشم شیشه» نیز گفته می‌شود، الیاف پنبهٔ کوهی می‌تواند به ذرات بسیار ریز و نامریی تبدیل شود. این ذرات نامریی که قطر آنها کمتر از 0.5 میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آن جا می‌مانند. با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مداوم خود می‌توانند سبب بیماری‌های آزبستوسیس (Asbestosis)، سرطان ریه و یا بیماری مزوتلیوما (Mesothelioma) شوند که همه آن‌ها در نهایت به مرگ منتهی می‌شوند.

مصرف پنبهٔ کوهی از حدود سال ۱۹۸۰ میلادی در کشورهای صنعتی جهان به شدت کاهش پیدا کرده‌است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مصرف آن در حال افزایش است. در این میان کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.

ایران طی پنج دههٔ گذشته مصرف پنبهٔ کوهی خود را از حدود ۲۰-۱۰ هزار تن به ۶۰-۵۵ هزار تن در سال افزایش داده یعنی مصرف خود را حدوداً چهار برابر کرده‌است. حدود ۹۰ درصد از پنبهٔ کوهی وارداتی در کارخانه‌های آزبست-سیمان در محصولات سیمانی مانند لوله و ورق به کار گرفته می‌شود و حدود هفت تا 9 درصد از آن در صنعت تولید لنت ترمز و کلاچ استفاده می‌شود. درصد بسیار جزئی از پنبهٔ کوهی وارداتی در مواردی چون تولید عایق حرارتی، واشر سازی و... به کار می‌رود.

 

احتمال تمدید مهلت واردات آزبست تا خرداد 91

بر طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در دوم مرداد 1379 مصرف آزبست در ایران از اول مرداد 1386 ممنوع شده است و در این مصوبه آمده است کلیه صنایع مرتبط با آزبست باید از ماده ایی جایگزین استفاده کند حال آنکه پس از گذشت بیش از چهار سال از این ممنوعیت هنوز صنایع از این ماده آلاینده استفاده می کنند و واردات آزبست به کشور ما همچنان انجام می شود.

به گونه ای که «وحید نوروزی» مشاور محیط زیستی معاون شهردار تهران می گوید، کشور ایران به عنوان بزرگترین وارد کننده مواد آزبستی در خاورمیانه شناخته شده است و در تارنمای اینترنتی اش خطاب به مسئولان می نویسد: «آزبست سفید، قهوه ای و آبی سه نوع آزبستی است که سلامت شهروندان را در تمام کشورهایی که از محصولات محتوی آزبست استفاده می کنند به خطر انداخته است. آزبست آبی و قهوه ای آن موادی هستند که در تولید لنت ترمز و کلاچ استفاده می شود و متاسفانه خطرناکترین نوع آن هم هستند. این نوع آزبستها در برابر حرارت و گرما و حتی اسید به شدت مقاوم بوده و آثار زیانبار وحشتناکی بر سلامت جامعه دارند.»

او همچنین می نویسد: «در تاریخ ۱۷ مهر۹۰ نامه ای به شماره ۳۵۷۲-۹۰-ن از دبیر انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ دریافت نمودم که به شدت از واردات لنتهای ترمز بی کیفیت آزبست دار گله داشتند و بیان می نمودند که بیش از هشت سال است در تولید لنت ترمز داخلی از آزبست استفاده نمی شود و از واردات لنتهای آزبستی به رقابتی نابرابر یاد کردند.»

چندی پیش، «کاظم ندافی» رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد:«۸۰ درصد کارخانجات استفاده از آزبست را در لنت ترمز ماشین‌ها حذف کردند و قرار است ۲۰ درصد مابقی تاسال آینده آزبست را حذف کنند.»

او همچنین گفته بود: «متأسفانه بررسی‌های دائم در این زمینه انجام نمی‌شود اما دو مطالعه انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران، میزان آزبست در برخی از نقاط تهران را به ویژه در میادین و مناطق جنوب و غرب تهران بالا نشان داده که علت اصلی آن آزبست موجود در لنت ترمزها به خصوص ترمز ماشین‌های سنگین است و این موضوع را به وزارت صنایع تذکر دادیم. البته خیلی از موارد آزبست به طور قاچاق وارد کشور می‌شوند.»

files.php?file=asbestus2_803112573.jpg

الیاف نامرئی آزبست زیر میکروسکوپ الکترونی. وجود این الیاف در ریه انسان باعث سرطان می شود

وحید نوروزی می گوید: عمده مصرف صنایع تولید لوله های سیمانی، ناودانی و صفحات ایرانیت و…از نوع آزبست سفید است که تمام بحث ها عمدتا روی این نوع آزبست است و هم اکنون کارخانه هایی مثل کرمانیت (کرمان)، فارسیت(دورود)، ایرانیت(تهران و اصفهان)، نکاساریت (نکا)، آذریت (تبریز)، شمالیت (ساری)، فارسیت (اهواز)، خلخالیت (خلخال)، پرمیت (مشهد) و پرسیت (لوشان) حیات خود را منوط به واردات آزبست سفید می دانند و در این میان سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و افکار عمومی و رسانه های گروهی در حال مقاومت برای واردات آزبست سفید هستند.

او ادامه می دهد: در حالی که طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست صراحتا چند سال از غیر قانونی بودن واردات آزبست گذشته است در سال ۱۳۸۷ آقای رییس جمهوری در واکنش به تعطیلی یکی از کارخانجات تولید کننده محصولات آزبستی طی نامه ای خطاب به رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دستور بررسی فوری و همچنین ممانعت از توقف کار تا اتمام بررسی را صادر کردند.

نوروزی معتقد است: اکنون سه سال از زمان این دستور گذشته و متاسفانه ما نمی دانیم چه ارگانی باید این موضوع را بررسی می کرد و اگر بررسی شده نتیجه آن چه بوده است. فقط می دانیم که کارخانجات تولیدی و صنایع نه تنها قدمی برای محصولات جایگزین برنداشته اند بلکه مرتبا با تناژ بالا نسبت به ثبت سفارش و واردات آزبست سفید اقدام کرده اند. با این شرایط، خبر جدیدی دریافت نمودم که نشان می دهد فشار شدیدی برای تمدید مهلت واردات آزبست وجود دارد. ظاهرا پیشنهادی مبنی بر تمدید مهلت استفاده از آزبست سفید در سطح هیئت وزیران در حال بررسی است که احتمالا تا پایان خرداد۹۱ به صنایع تولید داخل فرصت داده خواهد شد تا از آزبست سفید استفاده کنند به شرطی که در مهلت مقرر نسبت به جایگزینی سایر مواد به جای آزبست اقدام کنند.

 

روزانه هفت تن آزبست در هوای تهران وارد می شود

نوروزی همچنین در گفتگو با سبزپرس می گوید: در هر شبانه روز حدود 7 تن آزبست ناشی از لنت ترمز خودروها در هوای تهران وارد می شود، در شهری مثل تهران که آلاینده منواکسید کربن، ازن و دی اکسید گوگرد آن بسیار فراتر از حد مجاز است، وجود آلاینده سرطانزای آزبست نیز مزید بر دیگر آلودگی ها است و اگر بخواهیم به آزبست اشاره کنیم باید بگوییم به خاطر منافع اقتصادی عده ای خاص، ایران یکی از قربانیان جنگ آزبست شده است.

وی یادآور شد: سرطانزا بودن الیاف آزبست در سراسر دنیا محرز شده است و هم اکنون سازمان محیط زیست باید از قدرت حاکمیتی خود به نفع مردم استفاده کند. اگر یکبار قدرت حاکمیتی در مورد مافیای آزبست اعمال شود دیگر کسی به خود اجازه نمی دهد با سلامت و جان مردم بازی کند.

 

روسیه مهمترین تامین کننده آزبست ایران

بررسی ها نشان می‌دهد که واردات پنبهٔ کوهی به ایران از دهه ۱۳۴۰ تا کنون حدوداً چهار برابر شده‌ است و در حال حاضر سالیانه بین 55 تا 60 هزار تن آزبست خام وارد کشور می‌شود که بیش از نیمی از این مقدار از کشور روسیه تامین شده و برزیل، قزاقستان و کانادا نیز دیگر تامین کنندگان آزبست ایران هستند.

در اندازه گیری‌هایی که از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انجام شده، سطح پنبهٔ کوهی در هوای کارخانجات واقع در برخی مکان های پر تردد شهری، چندین برابر حد مجاز است. بی‌توجهی به نکات بهداشت حرفه‌ای و نبود نظارت کافی موجب شده‌است که غبار پنبهٔ کوهی همراه لباس کارگران به منزل برده شده و خانواده‌های آنان را نیز در معرض خطر قرار دهد.

 

هر نوع آزبست سرطان زاست

در حالی که بسیاری از مصرف کنندگان آزبست می گویند آزبست سفید سرطانزا نیست، «هادی حیدرزاده» مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست به سبزپرس می گوید: همه انواع آزبست یا پنبه کوهی اعم از آبی، سفید و قهوه ای سرطان زا هستند و باید ممنوعیت استفاده از آزبست به صورت جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت استفاده از آزبست در محصولات تولیدی از سال 78 به تصویب رسیده است گفت: متاسفانه عزم جدی برای این ممنوعیت تا کنون اعمال نشده است.

حیدرزاده به کنوانسیون ممنوعیت آزبست در مجامع بین المللی اشاره کرد که ایران هم عضو این کنوانسیون است و گفت: کانادا به عنوان اولین تولید کننده آزبست خود استفاده از این ماده را در صنعتش ممنوع کرده اما ایران هنوز بیشترین واردات آزبست را دارد و از این ماده در محصولاتش استفاده می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در محصولات «سایپا یدک» و «ایساکو» از محصولات آزبستی استفاده نمی شود افزود: با این حال بسیاری از خودروها به مراکز و تعمیرگاه های دیگر مراجعه می کنند که هیچ نظارتی بر محصولات آنها نمی شود. لذا وازت بهداشت و وزارت صنایع باید نظارت بیشتر بر تعمیرگاه های متفرقه داشته باشند و ممنوعیت واردات آزبست نیز جدی پیگیری شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...