رفتن به مطلب

قصه ای علمی ولی واقعی (دورنمایی از آینده فعالیت آتشفشانی در پارک ملی یلو استون)


ارسال های توصیه شده

قصه ای علمی ولی واقعی از یلو استون که ممکن است پایانی بر حیات کره زمین قلمداد گردد.

110608-YStoneVolcanoPhoto-hmed-1155a.grid-6x2.jpg

دورنمایی از آینده فعالیت آتشفشانی در پارک ملی یلو استون

قصه ای علمی ولی واقعی از یلو استون که ممکن است پایانی بر حیات کره زمین قلمداد گردد.

زمانی که کالدرای یلو استون با انفجار بزرگ درپوش خود را (که همانند یک پتوی ضخیم روی آنرا پوشانده است)با شدت بردارد، بخش وسیعی از ایلات متحده با لایه ضخیم و داغی ازخاکستر پوشانده خواهد شد. خاکستر مرگباری که قادر خواهد بود از ورود نور خورشید به اتمسفر جلوگیری کند و بزرگترین اختلال ممکن را در آب و هوای جهان رقم زند و نهایتاً به انقراض دسته جمعی گونه های متعدد حیات منجر شود.

آخرین فوران بزرگ از این نوع به ترتیب زمانی در حدود 2.1 و 1.3 میلیون سال و 640.000 هزار سال پیش و نهایتاً فوران بزرگی که در 70.000 سال پیش رخ داده است.

در مرکز پایش آتشفشان یلواستون (Yellowstone Volcano Observatory:YVO)، گروهی از سازمان زمین شناسی آمریکا با همکاری دانشگاه یوتا و مرکز حفاظت پارک ملی یلواستون به طور مداوم بر فعالیتهای تکتونیکی این غول خفته نظارت دارند. آنها با گوش سپردن به صداهای این آتشفشان بر مبنای سیستم آنلاین و همزمان امواج لرزه، الکترومغناطیس و سری های زمانی آنها، به دنبال سرنخهایی برای هرگونه فعالیت این آتشفشان هستند.Jacob Lowernsten، زمین شناس فعال در این گروه میگوید: "ما مشغول تفسیر و تحلیل صداها و امواجی هستیم که هر لحظه در حال ثبت شدن است. تجمعات زمین لرزه ها، تغییر شکل زمین و انفجار بخارات هیدروترمال از علائم حادثه قریب الوقوعی هستند که ردگیری آنها بسیار اساسی و تعیین کننده است". منطقه یلو استون همیشه هر سه نشانه یاد شده را به نسبتهای متفاوت از خود بروز داده است ولی خوشبختانه شدت آن در حدی نبوده است که به عنوان علامت هشدار معرفی گردد.

"با توجه به مطالعات زمین شناسی کاملاً بدیهی است که فعالیتهای فرونشینی و فراخاست منطقه، تغییر نسبت خروج بخارات و گازهای آتشفشانی در طی زمان و همچنین ازدحام زمین لرزه های پیوسته و غیرپیوسته جز لاینفک این منطقه بوده است ولی با توجه به پیشینه این منطقه و تجارب موجود، این نشانه ها و شدت وقوع آنها نمیتواند عامل هشدار فورانی باشد که به زودی رخ دهد".

این تیم در طی فعالیت 5 ساله خود گزارشهای ماهانه و منظمی را ارائه داده اند که علائم هشدار و سطوح مختلف آن را در طی ماه گذشته معرفی و منتشر مینماید که در طول این مدت در سطح نرمال و عادی باقیمانده است. Lowestern تصریح کرده است که این شرایط ممکن است تغییر نماید و حد هشدار آن با تجمعات بیش از 500 زمین لرزه که بزرگای بعضی از آنها به بیش از 4.5 برسد و همچنین تغییرات سریع در جابجایی زمین (برای مثال فراخاست و افتادگی پوسته زمین بیش از 2 اینچ و در طی 30 روز) همراه با انفجارات بزرگ هیدروترمال میتواند از علائم هشدار باشد که خارج از حد نرمال ودر مرحله هشدار است.

حتی با وقوع این رخدادها نیز دانشمندان می بایستی با احتیاط بیشتری نظر قطعی را راجع به یک فوران عظیم قریب الوقوع اعلام نمایند. یعنی با مشاهده حالت هشدار نیز بایستی همزمانی تغییر شکل زمین در نتیجه فرونشینی یا برخاست آن که نتیجه ای از حرکت ماگما در عمق است، با نرخ افزایش تجمغ زمین لرزه های منطقه وجود داشته باشد.

دورنمای آینده

تا این لحظه دانشمندان تیم YVO قادر بوده اند که با قطعیت اعلام نمایند تا ماه ها و هفته های آتی فورانی رخ نخواهد داد. ولی هیچ راه قابل اعتمادی برای اینکه به درستی زمان وقوع آتشفشان را تعیین کند وجود ندارد. Lowesstern به گروه Life's little mysteriesمیگوید "دانشمندان به طور منطقی و مدلل راجع به پیش بینی های کوتاه مدت فعالیتهای آتشفشانی اظهار نظر مینمایند، ولی در عین حال قادر نیستند دورنمای روشنی از آینده فورانی یک آتشفشان ارائه دهند".

شاید هنوز هم رجوع به ایده قدیمی دوره بازگشت آتشفشان ها برای یلو استون مناسبتر از دغدغه ای باشد که از سالها پیش افکار عمومی را به خود مشغول کرده است. بین 170.000 تا 70.000 سال پیش یعنی در یک دوره صدهزار ساله آثار فراوانی از روانه های متعددی بر جای مانده است که نشان از فعالیت بلند مدت این آتشفشان دارد. طبق بررسیهای بعمل آمده آثاری از یک سوپر ولکانو انفجاری عظیم در این بقایا وجود ندارد. ولی طیق نظر کارشناسان مرکز پایش با توجه به شواهد متعدد زمین شناسی و بررسی چینه نگاری آتشفشانی و همچنین مطالعه گازها و تغییر جنس مواد آتشفشانی، فوران بعدی از نوع انفجاری و با قدرتی فراتر از تصور انسان خواهد بود به نحوی که همانگونه که ذکر شد بخش بزرگی از ایالات متحده آمریکا زیر خاکستر مدفون و با گسترش لایه غلیط آن به اتمسفر، نهایتاً با انقراض حیات همراه خواهد بود.

ترجمه و گرد آوری: صفیه امیدیانبا برداشتی آزاد از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...