رفتن به مطلب

تغذیه نامناسب و عدم مصرف آب كافی سبب خشكی پوست می شود


ارسال های توصیه شده

یك متخصص پوست گفت: تغذیه نامناسب و عدم مصرف آب كافی و همچنین كمبود برخی ویتامین ها از عوامل موثر در خشكی پوست هستند.

 

دكتر اكابری در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، گفت: خشكی پوست نوعی اختلال فعالیت در لایه شاخی پوست است كه با زبر و خشن شدن و كاهش انعطاف پذیری پوست و بروز ترك همراه است.

 

وی ادامه داد: استفاده از تركیبات نرم كننده ها مانع از دفع آب پوست و خشكی آن می شود كه با توجه به شدت خشكی پوست این كار باید با مشورت پزشك معالج انجام شود.

 

وی برای جلوگیری از خشكی پوست راهكارهایی مانند كاهش درجه حرارت محل سكونت و كار، كاهش دفعات استحمام حداكثر هفته ای یك تا سه بار و استفاده از آب ولرم و پرهیز از آب داغ، استفاده از روغن حمام یا یك قاشق غذاخوری نشاسته و گلسیرین و استفاده از صابو ن های بسیار ضعیف و غیرمحرك را پیشنهاد كرد.

 

وی خشكی پوست را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم كرد و افزود: نوع اولیه خشكی پوست به علت اختلال ژنتیكی در بدن، زمینه بروز بیماریهایی را بوجود می آورد كه به دنبال آن نقص تولید آنزیم منجر به خشكی بسیار شدیدی پوست می شود.

 

دكتر اكابری شایع ترین عوامل بروز خشكی ثانویه یا اكتسابی پوست را قرار گرفتن در معرض نور خورشید، زندگی مداوم در محیط های بسیار سرد، گرم و خشك یا بادخیز، تماس مستقیم با انواع مواد شیمیایی، پاك كننده و حلال، مصرف بعضی از داروها و پیری پوست كه در سنین بالای ۶۵ سال به دلیل آتروفن، كاهش كلاژن پوست و كاهش فعالیت غدد چربی به علت افزایش سن دانست.

 

این متخصص پوست اضافه كرد: تغذیه نامناسب و عدم مصرف آب كافی نیز سبب خشكی پوست می شوند. همچنین كمبود ویتامین های a، b و c از جمله عوامل موثر در خشكی پوست هستند كه برای حل این معضل، مصرف مركبات مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش و گریب فروت توصیه می شود.

 

دكتر اكابری خاطرنشان كرد: كمبود مواد معدنی مانند روی و آهن نیز منجر به تغذیه ساختمان پوست و لكه آبی آن می شود و برای پیشگیری از فقدان آهن مصرف جگر، انواع گوشت، كنجد، كلم، عدس و زرده تخم مرغ توصیه می شود.

 

وی همچنین یادآور شد: روی نیز به میزان فراوانی در فرآورده های دریایی مانند انواع ماهی، میگو و نخود سبز و عدس موجود است.

 

آفتاب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...