رفتن به مطلب

قرار تعقیب برای پیمانکار «بندر کیاشهر »


ارسال های توصیه شده

[h=4]اداره بنادر و دریانوردی گیلان پیش از ارائه گزارش ارزیابی، توسعه بندر در پارک ملی بوجاق را آغاز کرد؛

قرار تعقیب برای پیمانکار «بندر کیاشهر »

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس – گروه محیط دریایی؛ لیلا مسروری: حدود یک ماه از جلسه ای که بین مسئولان گیلانی و رئیس سازمان محیط زیست برای حل و فصل نحوه تبدیل «بندر صیادی کیاشهر» به بندر چند منظوره با لحاظ کردن مقتضیات متناظر بر پارک ملی بوجاق و تالاب کیاشهر می گذرد، با این حال این منطقه باز هم دچار چالشی جدید شد.[/h] به گزارش خبرنگار سبزپرس، به دنبال تحرکات ناشی از برداشت مصالح در ساحل پارک ملی بوجاق، محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه و اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با استفاده از اختیارات قانونی با توقف عملیات، قرار تعقیب پیمانکار را نیز از دستگاه قضایی اخذ کردند و پرونده این تخلف توسط محیط زیست گیلان در دستگاه قضایی در دست پیگیری است.

اگرچه هنوز پیمانکار خود را به دادگاه معرفی نکرده است، اما اظهارات رانندگان ماشین آلات توقیف شده حاکی از آغاز فعالیت بندر است. ضمن آنکه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از تحویل بندر صیادی کیاشهر به این اداره کل خبر داده است .

«فرهاد منتصر کوهساری»، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتگو با سبزپرس ضمن تایید حضور لودر و ماشین آلات برداشت مصالح در منطقه گفت: تحویل بندر صیادی انجام شده و مقداری از ادوات صید ماهیان خاویاری هنوز هست که باید از محوطه خارج شود.

وی همچنین از استقرار گارد بندر در محل خبرداد.

کوهساری در پاسخ به این پرسش که «برداشت مصالح به معنی تحرکات آغاز تجهیز و تکمیل و تغییر کاربری بندر است یا خیر؟» گفت: لودر ما برداشت مصالح را به منظور تهیه جاده دسترسی برای شیلات انجام داد.

وی علت تعطیلی را به برخی جریانات خاص در منطقه نسبت داد و گفت: ما هماهنگی های لازم را قبلا با محیط زیست و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست داشته ایم

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه «محل برداشت مصالح توسط پیمانکار ما در محدوده پارک ملی نیست» مدعی شد: اساسا برداشت مصالح و لایروبی که ما در اینجا انجام می دهیم ارتباط قطع شده دریا و تالاب را برقرار می کند که به نفع منطقه و آبزیان است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان تصریح کرد: این بندر در حدود 140 سال قدمت دارد. چگونه است که آلودگی لنج های صیادی مطرح نبوده اما گشتی های ما که متعهد به استانداردهای IMO و کنوانسیون های مختلف هستند ممکن است آلوده کننده باشند؟

وی همچنین درپاسخ به سوال سبزپرس در مورد اینکه «چه زمانی ارزیابی زیست محیطی پروژه به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل می شود»، تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که: مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی ما در دست انجام است.

 

باید گزارش اثرات زیست محیطی توسعه بندر تهیه شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفتگو با سبزپرس این گونه به شرح ماجرا می پردازد که مطابق ماده 105 قانون برنامه سوم که در مواد 71 قانون برنامه چهارم و ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه تنفیذ شده مجریان کلیه طرح ها و پروژه های بزرگ عمرانی موظفند قبل از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی بر اساس ضوابط مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست، ارزیابی اثرات زیست محیطی را ارائه دهند.

«امیر عبدوس» با مروری بر مصوبه هیئت دولت می افزاید: درمصوبه سفر دوم هیئت دولت مورخه 13/12/85 « تسریع و تکمیل اسکله بنادر آستارا، چمخاله و کیاشهر و مطالعه اسکله چابکسر به منظور حمل و نقل دریایی (بار و مسافر) از محل منابع مالی سازمان بنادر و دریانوردی» آمده است.

او ادامه می دهد: پس از آن در اصلاحیه ناظر بر این مصوبه به تاریخ 18/3/89 آمده است: «تسریع و تکمیل اسکله های بنادر چمخاله و کیاشهر به منظور حمل و نقل دریای (بار و مسافر) با مشارکت بخش خصوصی و حفظ مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی و انجام مطالعه لازم برای بهره برداری مسافری از بندر چابکسر توسط سازمان بنادر و دریانوردی» که اگرچه بندرصیادی کیاشهر با قدمت بسیار بالا در منطقه موجود و متعلق به سازمان شیلات است اما به تمامی در محدوده پارک ملی و در مرکز تالاب بین المللی بوجاق که اتفاقا یکی از تالاب های ثبت شده در سایت رامسر است، قرار دارد.

عبدوس تاکید می کند: بنابراین مصوبه هیئت وزیران جهت تبدیل این بندر صیادی به بندری چند منظوره نمی تواند مجوزی برای احداث هرگونه سازه جدید یا تخریب عرصه های طبیعی تالاب بین المللی بوجاق کیاشهر تلقی شود و لازم است در مرحله امکان سنجی و مکان یابی که صراحت قانونی ماده 192 قانون برنامه پنجم است، بدواً طرح مورد نظر بندر برای تبدیل آن به بندر تجاری به نحوی که کمترین آثار سوء را بر محیط زیست پارک ملی داشته باشد به سازمان ارائه و پس از تایید آن سپس به تهیه گزارش ازریابی اثرات زیست محیطی اقدام کنند.

وی گفت: لازم است نحوه این تغییر و تبدیل آشکار شود چراکه اگر اجرای آن منوط به تغییر و تبدیل اساسی در پارک ملی و تالاب بوجاق باشد، مردود خواهد بود ولی اگر طراحی و اجرا به گونه ای باشد که در همان ابعاد قبلی اسکله صیادی کیاشهر بدون کوچکترین تغییر صرفا با لایروبی در زمین های متعلق به خودشان (که سند آن را در اختیار دارند) صورت پذیرد، به لحاظ مکان یابی تایید خواهد شد و باید گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی آن در ابعاد یاد شده تهیه و تحویل شود.

 

حمایت از اقدام به موقع اداره کل

از سوی دیگر «اصغر محمدی فاضل» معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگار سبزپرس پیرامون موضوع اخیر در کیاشهر گفت: آنچه که مربوط به حوزه ستادی و رصد ما است در جریان اتفاقات و اقداماتی که اداره کل ما در استان گیلان انجام داده هستیم و می دانیم که با توقیف تجهیزات در محل حتی پیمانکار را تحت تعقیب قانونی قرار داده اند.

او افزود: ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور با هماهنگی معاونت دریایی و طبیعی سازمان، موضوع را به وزیر راه منعکس کردند و به تاکید درخواست شد که با توجیه و هماهنگی همکارانشان در اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان همکاری لازم را به گونه ای داشته باشند که از تعمیق اختلاف بین دو دستگاه دولتی پرهیز شود.

فاضل در پاسخ به نگرانی «الزامات تاسیساتی یک بندر تجاری بار و مسافر» در منطقه بوجاق گفت: منطق حکم می کند که نخست با امکان سنجی و مکان یابی، جمع بندی های اولیه برای هر طرحی حاصل شده و سپس طرح عنوان «مصوبه» را اخذ کند. در این حالت مصوبه توسعه ای مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی خواهد بود که در این مرحله ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست موظفیم گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی که متقاضی تهیه کرده را بررسی فنی کرده و تطبیق قانونی بدهیم.

او گفت: این کار بدان معنا است که اعلام کنیم به لحاظ کارشناسی موافقیم یا خیر و اینکه از نظر قانونی می توانیم اجازه بدهیم یا نه! که این همه منوط به موجود بودن این گزارش است که متاسفانه تاکنون نه پیمانکار و نه مسئولان استانی گزارشی به ما ارائه نکرده اند. لذا در شرایط فعلی کلاً برای ما مجهول است که چه کاری، چگونه و با چه تجهیزاتی قرار است انجام شود. پس ضمن آنکه ما با کلیت موضوع مخالف نیستیم ولی باید این امر به گونه ای انجام شود که کمترین خسارت زیست محیطی را داشته باشد.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این گفته که «خاطرات ناخوشایندی از داستان ارائه گزارش ارزیابی و تعویق آن در مواردی چون طرح توسعه بندر انزلی، احداث بندر کاسپین و... در استان گیلان وجود دارد و درنهایت بسیاری از آنها مشمول گذر زمان و فراموشی می شوند» گفت: قطعا این روش که کاری شروع شود تا یک دستگاه، دستگاه دیگر را به دلیل پاره ای ملاحضات در عمل انجام شده قرار دهد، دیگر امکان پذیر نیست. ما از مدیر کل خود در استان خواسته ایم تا از تمامی اختیارات قانونی اش برای اعمال قانون استفاده کند و ما نیز در ستاد پشتیبانی لازم را داریم.

او تاکید کرد: اگرچه این اشاره درست است ولی کمتر از یک ماه است که در خصوص زمان ارائه و نیز بررسی گزارش های اثرات زیست محیطی دستور العمل جدیدی تهیه و تدوین شده است که در آن تجربیات به دست آمده در کشورمان لحاظ شده است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...