رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

یکی از لازمه های طراحی امروزی سازه ها حفاظت از جان و مال انسانها در مقابله با خطرات ناشی از انفجار تصادفی یا عمدی می باشد. جهت تحلیل مسئله انفجار آگاهی در مورد نحوه پاسخ غیر خطی سازه در بارگذاری دینامیکی در بازه بسیار کوتاه حائز اهمیت است .طراحی و اعتبار سازه در برابر بارهای انفجار برای جوامع امروزی به منظور حفاظت و ایمنی شهروندان آن مهم هستند.

 

از آنجا که مدلسازی و بهینه سازی سازه ها در برابر بارهای انفجاری با استفاده از تست کامل در مقیاس آزمایشگاهی امری نا ممکن میباشد ،لذا در حال حاضر استفاده از ابزارهای پیشرفته عددی مانند روش اجزاء محدود میتواند به خوبی جوابگوی مسائل باشد. چندین روش گوناگون المان محدود را می توان برای توصیف پاسخ سازه ها به بار انفجار مورد مطالعه قرار داد که برخی از آنها عبارتند از :

 

(1) استفاده از فرمولهای لاگرانژین

 

(2) شبیه سازی اولیه به روش اویلرین (برای تعیین بار) و در پی آن شبیه سازی لاگرانژی (برای پاسخ سازه)

 

(3) روش تلفیقی که ترکیبی از مزایای استفاده از اویلرین و روش لاگرانژی جهت برقراری ارتباط کامل بین امواج انفجار و تغییر شکل سازه

 

در حالت کلی ، همه شبیه سازی انفجار باید به طور کامل همراه با استفاده از روش اویلرین - لاگرانژی باشد ، اما بایستی توجه داشت که تغییر معادلات تحلیل از حالت لاگرانژی خالص به شبیه سازی اویلرین – لاگرانژی زمان محاسباتی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

 

 

blast.gif

 

دینامیک سیالات محاسباتی

 

بارهای انفجار و مسائل مربوط به تحلیل آن در سازه های مختلف را می توان با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و نرم افزارهای المان محدود تشریح کرد.

 

جهت شبیه سازی انتشار امواج انفجار در یک محیط ، برای شبیه سازی فشارهای ناشی از انفجار بر ساختمان های با شکلهای غیر معمول ، برای شبیه سازی نشت از طریق دهانه به ساختمان ها ، برای شبیه سازی انفجار داخلی ، و برای شبیه سازی در نزدیکی میدان اثر انفجار . هر کجا که لازم باشد، می توان CFD و FEM به عنوان یک جایگزین برای روش های معمول مورد استفاده قرار گیرد.

 

باید درک شود که نتایج CFD حساس به تکنیک های مدل سازی و نرم افزار استفاده می شود. برنامه های CFD می تواند درست اولین رویکرد اصول که شامل مدل سازی آشوب و احتراق مفصل ، یا رویکرد نیمه تجربی که در آن سادهسازیهای از منبع انفجار هستند ، ساخته شده بر اساس داده ها از آزمون و راهنمایی ، برای ساده سازی و سرعت تجزیه و تحلیل را استخدام کنند. مدل Phenomological گاهی اوقات استفاده می شود به ساده تجزیه و تحلیل با استفاده از مدل عددی پدیده انفجار انتخاب شده را به تصرف خود ویژگی های مهم از انتشار انفجار. همانند بسیاری از شبیه سازی ، بیشتر از جزئیات مدل ، بیشتر دقت بالقوه منجر شود.

 

تحقیقات گروه مهندسی FEMIran در زمینه انفجار و قابلیت های کاهش خطرات ناشی از انفجار عبارتند از :

 

• استفاده از روشهای مختلف حل کلاسیک تا تجزیه و تحلیل غیر خطی المان محدود (FEA)

 

• تجزیه و تحلیل و طراحی تجهیزات صنعتی در معرض انفجار

 

• ساخت و ساز جدید و مقاوم سازی سیستم های موجود

 

• مقاوم سازی و بهینه سازی ساختمان های تاریخی

 

• راه حل های مبتکرانه برای شرایط غیر معمول

 

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

به منظور استفاده از تجهیزات الكتریكی در مناطقی كه حاوی گازهای قابل اشتعال هستند می بایست به طرقی از ایجاد جرقه و در نهایت ایجاد انفجار جلوگیری كنیم .در این راستا سازمانهای بین المللی تدوین و ارائه استانداردهای الكتریكی در این زمینه مطالعات عظیمی انجام دادند. در نهایت انواع مختلفی از حفاظت در برابر انفجار در محیط های گازی قابل احتراق به وجود آمد.

این روش ها به شرح زیر می باشد:

1- حفاظت از طریق غوطه وری در روغن

2- حفاظت از طریق هوای فشرده

3- حفاظت از طریق جلوگیری از نفوذ گاز قابل اشتعال به داخل تجهیز

4- حفاظت از طریق عدم ایجاد جرقه

 

 

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: contentpaneopen]

[TR]

[TD]تا به حال هوس کردین که یه مخزن 10 لیتری بنزین رو تو دستتون بگیرین و یک عدد کبریت روشن را با آرامش خاطر بندازین توي مخزن؟ تعجب نکنید! شاید روزگاری این کار محال به نظر می‌رسید! چون میزان تبخیر و درجه اشتعال بنزین (flash point) بسیار پایین است و در صورت چنین اتفاقی مخزن شما در کمتر از چند ثانیه منفجر می‌شد....

ولی این کار امروزه با محصول ضد انفجار eXess قابل انجام است!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
eXess چیست؟

یک سیستم ساده و در عین حال بسیار کارآمد است! eXess یک شبکه توری بسیار وسیع و نازک و از جنس آلیاژ مخصوصی از آلمینیوم می باشد که دارای قدرت انتقال حرارت بسیار بهینه ای است. این اختراع در تانکرها و مخازن سوختی در حالی که فضای بسیار کمی را اشغال میکند (بین 1.4 تا 1.7%) قرار داده می شود.کار اصلی eXess از لحاظ فیزیکی پخش کردن بسیار سریع حرارت در کل مخزن و همچنین فرو نشاندن شعله میباشد. در هنگام اشتعال ایجاد شده توسط جرقه یا یک شعله، حرارت آن قدر با شدت بسیار زیاد، کم می شود که به شعله به یک دمای پایین برسد در نتیجه فشار و دمای بالایی که باعث انفجار می گردد تولی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نمی شود....فواید:

1- همیشه فعال میباشد و هزینه نگهداری ندارد.

2- در محیط های بسیار گرم نیز کارآمدی خود را حفظ می کند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

3- طول عمر زیادی دارد.

4- نصب سریع و اسان

5- وزن بسیار سبک! ( 33 گرم در هر لیتر!)

6- 100% قابل بازيافت است و برای محیط ریست هیچ ضرری ندارد.

7- چون فلزیست جاذب مواد سوختی نمی باشد.

8- پراکنده نمودن بار الکتریکی حاصل شده در هنگام تلاطم و حرکت سوخت.

9- از پوسیدگی مخازن جلوگیری می کند.

 

این ماده در حال حاضر در کشور تولید می شود و این امکان را به شما می‌دهد که مخازن سیالات قابل انفجار را از هر نوعی که باشد، ایمن کنید!» ترجمه: صبا معتمد شريعتي» با تشكر از : مجيد نصيري نژاد» منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: contentpaneopen, width: 622]

[TR]

[TD]مهندسي سيستم هاي ايمني ضد انفجار و مناطق خطر (EX & Hazardous area) :

 

42.jpg

تجهیزات و قطعات الکتریکی ضدانفجار (Explosion proof) کاربری فراگیری در سیستمهای نفت و گاز و بخصوص در صنعت CNG داراست و با توجه به اهمیت بسیار اساسی صحت انتخاب، تأمین، نصب و نگهداری این تجهیزات در مناطق خطر انفجار، شرکت TGP از مدتها پیش توجه خود را به تکنولوژی تست و بازرسی این تجهیزات معطوف نموده و هم اکنون با انعقاد قرارداد همکاری با معتبر ترین موسسة تست و تأیید این تجهیزات در جهان (PTB آلمان) به انتقال تکنولوژی و انجام خدماتی در قالب های زیر مشغول می باشد :

 

  • مشاوره مهندسي در محدوده های ساخت و تأمین
  • بازرسي مهندسي ساخت و نصب تجهیزات
  • بازرسیها یادواری و پس از تأمین و نگهداری
  • آزمون و تست تجهيزات و قطعات ضد انفجار
  • برگزاري كلاس هاي توجيهي، آموزش و سمينار
  • ایجاد آزمايش منطقه ای تجهيزات ضد انفجار
  • نگهداري و تعميرات تخصصی تجهيزات ضد انفجار
  • تأمین کالا و ادوات ضد انفجار
  • تدوین استانداردهای مربوطه جهت صنایع

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

براي حفر چالها مي توان از وسايل ساده حفاري ، مثل چكشهاي حفاري استفاده كرد كه اين امر نياز به دستگاههاي سنگين وگران قيمت حفاري را برطرف مي كند. لازم به ذكر است كه ميزان طول حفاري انجام شده به اندازه 80 تا 90 درصد طول ديواره سنگي ،در هنگام استخراج سنگهاي ساختماني مي باشد. قطر چالها ي حفاري و فاصله ما بين آنها بستگي به نوع كاربرداين ماده دارد. به اين منظور يك سري الگوهاي حفاري پيشنهاد شده از طرف شركت سازنده برا ي اهداف خاص ،در زير آمده است الگوي حفاري ارائه شده براي شكستن سنگها واستخراج سنگ ساختماني :الگوي حفاري پيشنهاد شده در شكل زير از سمت چپ اولين الگو به منظور خردايش و دو الگوي ديگر به منظور استخراج سنگ ساختماني به كار برده مي شود. قطر چال پيشنهاد شده40 تا 50 ميلي متر و فاصله چالها از يكديگر 40 تا 60 سانتي متر ، پيشنهاد شده است .الگوي حفاري ارائه شده براي تخريب پي در پلها :قطر چال 38 تا 50 ميلي متر و فاصله چالها از يكديگر 30 تا 40 سانتي متر ،براي تخريب پي در پلها از طرف شركت سازنده پيشنهاد شده است .الگوي حفاري ارائه شده براي تخريب پي ساختمانها :قطر چال پيشنهاد شده در اين الگو 38 تا 50 ميلي متر و فاصله چالها از يكديگر 20 تا 30 سانتي متر از طرف شركت سازنده پيشنهاد شده است .شكل 2-4-5 الگوي حفاري پيشنهاد شده برا ي تخريب پي ساختمانها الگوي حفاري ارائه شده براي تخريب بتن هاي مسلح :قطر چال 38 تا 50 ميلي متر و فاصله چالها از يكديگر 20 سانتي متر ،براي اين منظور از طرف شركت سازنده پيشنهاد شده است .الگوي حفاري ارائه شده براي حفر ترانشه :قطر چال 50 ميلي متر و فاصله چالها از يكديگر 20 سانتي متر ، از طرف شركت سازنده پيشنهاد شده است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...