رفتن به مطلب

اكتشاف در منظومه شمسي


ارسال های توصیه شده

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD=align: right]اكتشاف در منظومه شمسي

جام جم آنلاين: نرم‌افزاري به نام «دريچه‌اي به سوي منظومه شمسي» با تركيبي از فناوري بازي‌هاي ويدئويي و اطلاعات سازمان فضائي آمريكا (ناسا)‌ محيطي براي كاربران فراهم آورده كه مي‌توانند همچون يك فضانورد به گشت و گذار و اكتشاف در كيهان بپردازند.

 

100873823888.jpg

تصاوير مشاهده شده روي صفحه نمايش و اطلاعاتي نظير محل قرارگيري سيارات بر اساس اطلاعات واقعي مخابره شده در ماموريت‌هاي فضايي فضاپيماهاي ناساست.

جيم گرين، مدير بخش نجوم ناسا مي‌گويد: اين اولين بار است كه عموم به صورت بلا درنگ قادر به ديدن كل منظومه شمسي و ماموريت‌هاي انجام گرفته توسط كاوشگران رباتيك ما هستند. اين موضوع نشان مي‌دهد ناسا همچنان به تعهد خود مبني بر سهيم كردن عامه مردم در اكتشافات علمي خود پايبند است.

در اين پروژه براي نشان دادن مدل سيارات، قمرها، سنگ‌هاي سرگردان، خرده سيارك‌ها، دنباله‌دارها و فضاپيماها در محيط مجازي و به همان شكلي كه در منظومه شمسي حركت مي‌كنند از موتور بازي UNITY استفاده شده است.

كاربر با استفاده از موس و كيبورد مي‌تواند به گشت و گذار در فضا و كشف هر چيزي كه براي او جالب توجه است، بپردازد. براي اجراي برنامه‌هاي كاربردي مورد نياز در وب، يك مرورگر مجاني در سايت ناسا موجود است.‌

بلاين باگت، مدير اجرايي دفتر فرهنگ و ارتباطات ناسا در آزمايشگاه JPL پاسادنا مي‌گويد: اكنون شما براي حركت در منظومه شمسي آزاد و مستقل هستيد. همان چيزي را مي‌بينيد كه كاوشگران و فضاپيماهاي ناسا مي‌بينند، همان جايي هستيد كه دقيقا فضاپيما در آنجا قرار دارد و همه اينها در حالي است كه شما پشت كامپيوترتان نشسته و نيازي به ترك محل نداريد.

كاربران مي‌توانند ماموريت‌هاي فضايي آنلايني را تجربه كنند و به كمك نرم‌افزار دريچه‌اي به سوي منظومه ‌شمسي در زمان سفر كنند.

اين نرم‌افزار حاوي داده‌هاي جمع‌آوري‌شده توسط ماموريت‌هاي فضايي از سال 1330 خورشيدي تاكنون است. سرعت انجام ماموريت‌هاي فضايي شبيه‌سازي شده در اين نرم‌افزار مانند سرعت ديدن يك فيلم ويدئويي قابل كاهش يا افزايش است.

به‌عنوان مثال پس از پرتاب فضا‌پيماي ژوپيتر در تابستان امسال، كاربران مي‌توانستند به ماموريت 5 ساله اين فضا پيما در آينده نگاهي داشته باشند.

مكان، مسير و شكل حركت اين فضاپيما بر اساس اطلاعات بازسازي و پيش‌بيني شده به تصوير كشيده خواهد شد.

تعداد زيادي از منوها براي سفارشي كردن تصاوير و فيلم‌ها در اختيار كاربر است و فايل‌هاي صوتي ـ تصويري مختلفي به‌منظور آموزش روش سفارشي كردن ابزار به كاربران ارائه مي‌شود.

كاربر مي‌تواند فرم دوبعدي يا سه‌بعدي را براي نمايش انتخاب كند كه در صورت انتخاب ديد سه‌بعدي بايد از عينك‌هاي قرمز ـ آبي مخصوص استفاده نمايد. اين ابزار جديد به مردم كمك مي‌كند تا درك بهتري نسبت به ماموريت‌هاي پيچيده علمي ـ فضايي پيدا كنند.

هم اكنون نسخه بتا رابط كاربري دريچه‌اي به سوي منظومه شمسي براي تست توسط كاربران موجود است و محققان در حال به‌روز كردن آن با اطلاعات ماموريت‌هاي آينده‌ ناسا شامل پرتاب فضاپيماي GRAIL به ماه و مريخ پيماي جديد هستند. مي‌توانيد براي دريافت اين نرم‌افزار به نشاني Solarsystem.nasa.govl eyes مراجعه كنيد.

منبع: zeitnews

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...