رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هفت میلیارد انسان؛ یک زیستکره

امروز جمعیت کره زمین از هفت میلیارد نفر می گذرد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برابر اعلام صندوق جمعیت ملل متحد (UNFPA) امروز (31 اکتبر 2011، 9 آبان 1390) جمعیت انسان های کره زمین از مرز هفت میلیارد نفر خواهد گذشت.

برابر آمارهای این صندوق، در حال حاضر بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر سنی کمتر از 9 سال، بیش از یک میلیارد و 200 میلیون نفر بین 9 تا 19 سال و بیش از دو میلیارد و 180 میلیون نفر بین 20 تا 39 سال سن دارند.

به بیان دیگر حدود از چهار میلیارد و 700 میلیون نفر انسان در کره زمین سنی کمتر از 40 سال دارند و همین جمعیت جوان، نگرانی هایی را برای تحلیلگران مسایل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی به وجود آورده است.

«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت امروز گفته است: جهان هفت میلیارد نفری، پیامدهایی برای پایداری، شهر نشینی، دسترسی به خدمات بهداشتی و توانمند سازی جوانان دارد.

اولین بار کره زمین در سال 1804 جمعیت یک میلیارد نفری را تجربه کرد. پس از آن و با گذشت 123 سال، جمعیت کره زمین در سال 1927 به دو میلیارد نفر رسید اما فاصله جمعیت دو میلیاردی تا سه میلیاردی تنها 32 سال بود چرا که جمعیت در سال 1959 به سه میلیارد نفر افزایش پیدا کرد.

پس از آن در سال 1974، جمعیت از مرز چهار میلیارد نفر گذشت و در سال های 1987 و 1999 نیز به ترتیب جمعیت پنج و شش میلیارد نفری روی کره زمین ثبت شد.

نکته جالب توجه اینجاست که تمامی جهش های بزرگ جمعیتی در قرن گذشته انجام شده و جمعیت کره زمین از حدود یک میلیارد و 200 میلیون نفر ابتدای قرن بیستم به رقم شش میلیارد و 100 میلیون نفر در سال 2000 رسیده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که با وجود اینکه فعالیت های تنظیم خانواده در بسیاری از کشورها انجام می شود اما بالا بودن جمعیت افراد آماده باروری و همچنین بالا رفتن سن امید به زندگی به دلیل دسترسی بیشتر به امکانات بهداشتی و تغذیه و وضعیت بهتر سلامتی مادران و کودکان، باعث ماندگاری جمعیتی و افزایش سریع آن می شود.

لینک به دیدگاه

هفت میلیارد انسان؛ یک زیستکره

کمبود غذا، بزرگترین چالش افزایش جمعیت جهان است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دکتر «مجید مخدوم فرخنده»، متخصص محیط زیست معتقد است افزایش جمعیت نعمت نیست و یکی از بزرگترین چالش های افزایش جمعیت در جهان، کمبود غذا است. به گفته او برای تهیه مایحتاج زندگی، هر ایرانی به یک هکتار زمین نیاز دارد اما چون این نیاز برآورده نشده است، مجبور به واردات غذا به ایران هستیم. به گفته این استاد دانشگاه اگر سیاست های تشویق به افزایش جمعیت در ایران ادامه پیدا کند، تا چند سال آینده کشور ما هم با مشکل جدی در زمینه غذا مواجه خواهد شد.

 

دکتر مجید مخدوم فرخنده، متخصص محیط زیست و نویسنده کتاب شالوده آمایش سرزمین به سبزپرس گفت: یکی از مهم ترین پیامدهای ناگوار افزایش جمعیت، کمبود غذا است. جهان درحال حاضر با نارسایی توزیع متعادل غذا رو به رور است و اگر تعداد جمعیت جهان بیشترشود، ما روز به روز وضعیت مان بدتر و بدتر خواهد شد.

او با بیان اینکه افزایش جمعیت برای دو کشور چین و هندوستان خطرناک است و می تواند آنها را با مشکل اساسی روبرو کند، افزود: مسئولان ایران هم باید در جهت کنترل جمعیت کشور تلاش کنند و در غیر این صورت، مردم ایران هم با مشکل غذا مواجه خواهند شد.

این استاد محیط زیست توضیح داد: هر ایرانی، به غیر از نیاز به محل مسکونی که 25 تا 50 مترمربع است، به یک هکتار زمین برای تولید غذا، پوشاک، کاغذ و چوب احتیاج دارد. البته این سهم در کشورهای دیگر بیشتر در نظر گرفته شده است. این سهم در آمریکا 4.5، کانادا 3.7 و اروپا 3.5 هکتار در نظر گرفته شده است.

مخدوم تصریح کرد: با این توصیف اگر ایران 75 میلیون نفر جمعیت داشته باشد، 75 میلیون هکتار کشتزار، باغ و جنگل هم نیاز دارد و اگر جمعیت ما از این اضافه تر شود ما با کمبود مواد غذایی جدی مواجه خواهیم شد.

او افزود: در حال حاضر هم ما در ایران با واردات مواد غذایی مواجه هستیم و علت آن هم این است که ما نتوانسته ایم برای هر نفر ایرانی یک هکتار زمین را در نظر بگیریم.

نویسنده کتاب شالوده آمایش سرزمین با بیان اینکه مشکلات افزایش جمعیت فقط به کمبود غذا، پوشاک، کاغذ و چوب خلاصه نمی شود، بیان کرد: وقتی جمعیت افزایش پیدا می کند باید زیر ساخت های لازم برای جمعیت هم پیش بینی شده باشد. به طور مثال با افزایش جمعیت باید امکانات و ساختارهای زیربنایی مانند دبستان، دبیرستان، دانشگاه و محل کار هم جوابگوی افزایش جمعیت باشد.

 

«ایران نمی تواند جوابگوی جمعیت 75 میلیونی باشد »

مخدوم با اشاره به اینکه در اواخر دهه 60 و دهه 70 سیاست های کنترل جمعیتی مناسبی در کشور انجام شده است، گفت: در دهه 70 ما توانسیتم اضافه بار جمعیت را از 3.2 به 1.8 برسانیم که این بسیار عالی بود اما متاسفانه از سال 84 به این طرف، با تبلیغات نادرست دولت، با مشکل افزایش جمعیت روبه رو شده ایم .

او ادامه داد: در حال حاضر ایران نمی تواند جوابگوی نیاز 75 میلیون جمعیت خود باشد، بنابراین سیاست های افزایش جمعیتی می تواند مشکلات فراوانی را در کشور ایجاد کند.

این استاد محیط زیست با بیان اینکه مشکل جمعیت بالا در کشورهایی مانند افریقا، امریکای لاتین، چین، هند و برخی دیگر از کشورهای آسیای جنوب شرقی وجود دارد، تصریح کرد: اضافه شدن جمعیت نعمت نیست. اگر برای افزایش جمعیت، برنامه ریزی های درست انجام نشده باشد، ساختارهای زیربنایی پیش بینی نشده باشد و مایحتاجی مانند مسکن، کار و غذا به میزان کافی وجود نداشته باشد، جهان روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می شود و وضعیت محیط زیست جهان هم روز به روز بدتر و بدتر خواهد شد.

 

برای رفاه کامل، کره زمین فقط 1.5 میلیارد نفر ظرفیت دارد

مخدوم در پاسخ به این سوال که کره زمین ظرفیت پذیریش چه تعداد جمعیت را دارد، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، اگر قرار باشد همه انسان های کره زمین در رفاه زندگی کنند و دردسری نداشته باشند، کره زمین فقط ظرفیت 1.5 میلیارد نفر را دارد.

این متخصص محیط زیست ادامه داد: اما به طور کلی کره زمین ما در وضعیت فعلی و با منابع و توان تولیدی که در کل جهان وجود دارد می تواند حداکثر تا 12 میلیارد نفر را در خود جای دهد. اما مساله اینجاست که این تعداد جمعیت فقط در شرایطی می توانند در وضعیت مناسب زندگی کنند که توزیع نامتعادل غذا از بین برود. یعنی ثروتی که در جهان وجود دارد نه برابر، بلکه به صورت عادالانه بین جمعیت کره زمین تقسیم شود و گرنه ما 10 میلیارد نفر فقیر و گرسنه خواهیم داشت و دو میلیارد نفر که در رفاه زندگی می کنند

لینک به دیدگاه

مخدوم انگار یادش رفته یکی میگفت جمعیت ایران ظرفیت100 میلیون نفر رو داره ویکی دیگه هم میگفت باید جمعیت ایران 150 میلیون نفر بشه

اخه با چی؟ا

لان 35 میلیون جوان بین 17 تا 25 سال داریم تو ایران

این برای ما یک فاجعه هست شاید برای کشورهایی که امکاناتشو دارن یه موقعیت وموهبت به حساب بیاد ولی برا ما که مثل... تو کارخودمون موندیم این انباشت انرژی فاجعه ای هست که بعدا صداش درمیاد

لینک به دیدگاه
مخدوم انگار یادش رفته یکی میگفت جمعیت ایران ظرفیت100 میلیون نفر رو داره ویکی دیگه هم میگفت باید جمعیت ایران 150 میلیون نفر بشه

اخه با چی؟ا

لان 35 میلیون جوان بین 17 تا 25 سال داریم تو ایران

این برای ما یک فاجعه هست شاید برای کشورهایی که امکاناتشو دارن یه موقعیت وموهبت به حساب بیاد ولی برا ما که مثل... تو کارخودمون موندیم این انباشت انرژی فاجعه ای هست که بعدا صداش درمیاد

آره اون افراد بودن که ظرفیت رو بردن بالا

ولی فک کنم با مساحت حساب کردن

مثلا گفتن کویر هم زمین خداست دیگه میان زندگی میکنن پس بیشتر از 100 میلیون هم میتونیم بشیم!!!!

ولی به این فک نکردن که بابا جان آخه حداقل یه امکانات اولیه میخواد یا نه؟

الان به 100 میلیون نرسیدیم این وضع ماست چه برسه به اینکه...:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

[h=6][/h][h=4]«در ایران به مرز تنش آبی رسیده ایم»

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5] محمد درویش، از کارشناسان منابع طبیعی معتقد است افزایش جمعیت، تهدید بسیار جدی و معنی دار است که سبب می شود «بدهکاری اکولوژیکی سرزمین» افزایش پیدا کند و سبب می شود تا میزان مواهب طبیعی که در اختیار هر یک از شهروندان کره زمین قرار می گیرد، کاهش پیدا کند. بنابراین اگر برای کنترل جمعیت در جهان چاره ای اندیشیده نشود، «ضریب پایداری اکولوژیکی» به شدت کاهش می یابد.[/h]

حتی اگر مدیریت منابع آب و منابع طبیعی در جهان کاملا درست و خردمندانه باشد، افزایش جمعیت بزرگترین محدودیت را در توزیع آب و منابع طبیعی بین سرانه مردم ایجاد می کند.

 

او توضیح داد: در سال 1335، هر ایرانی چهار هزار و 500 مترمکعب آب قابل استحصال در اختیار داشت ولی در حال حاضر این رقم به یک هزار و 710 متر مکعب رسیده است یعنی ما در ایران تقریباً به مرز تنش آبی رسیده ایم. بنابراین متوجه می شویم که افزایش جمعیت، تهدید بسیار جدی و معنی دار است که سبب می شود بدهکاری اکولوژیکی سرزمین افزایش پیدا کند و از سوی دیگر سبب می شود تا میزان مواهب طبیعی که در اختیار هر یک از شهروندان کره زمین قرار می گیرد، کاهش پیدا می کند.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به اینکه ما با یک ظرفیت پذیرشی در کره زمین مواجه هستیم و افزایش جمعیت تا یک حدی می تواند ادامه پیدا کند، تصریح کرد: جمعیت بیش از ظرفیت کره زمین سبب می شود تا نرخ بیابان زایی تشدید شود، سفره های آب زیر زمینی به شدت تخلیه شوند و بعد از آن فرایند فرونشست زمین، متروکه شدن سکونتگاه های انسانی و افزایش چشمه های تولید گرد و خاک رخ دهد.

درویش با بیان اینکه افزایش بی رویه جمعیت موجب زوال تمدن ها در بسیاری از مناطق خشک، نیمه خشک و مناطق آسیب پذیر می شود، اظهار کرد: معاون وزیر جهاد کشاورزی چند سال پیش اعلام کرد که نیمی از سکونتگاه های روستایی ما از سکونت خالی و متروکه شده است و همین مساله می تواند زنگ خطر بزرگی باشد به دلیل اینکه اغلب این روستاها منابع آب و خاک شان را از دست داده اند، در نتیجه روستائیان چاره ای جز مهاجرت نداشتند.

او با بیان اینکه باید مدیریت به گونه ای باشد که درتمام دنیا، با توجه به ظرفیت آب و منابع طبیعی جمعیت در زیستگاه های طبیعی سکونت پیدا کند، گفت: در تمام دنیا در ایران باید به گونه ای ظرفیت پذیرش را در هر کدام از استان ها و حوزه های آبخیز تعیین کنیم و مشخص کنیم که چه جمعیتی می تواند در کجا و در چه افقی مستقر شود. سپس سیاست های کنترل جمعیت را بر اساس این محدودیت ها تعریف کنیم و به شدت هم از این سیاست ها حمایت کنیم و اجازه ندهیم تحت هیچ شرایطی این سیاست ها بر هم بخورد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه برخی از سیاست های جمعیتی نامناسب در ایران به افزایش جمعیت کمک کرده است، اظهار کرد: متاسفانه برخی از سیاست هایی که جنبه خیرخواهانه هم دارد، سبب شده است که ما در برخی برهه ها با افزایش شتابناک جمعیت روبرو شویم که آخرین آن اختصاص یک میلیون تومان پول به هر کودک تازه به دنیا آمده بود که البته خوشبختانه مجلس جلوی آن را گرفت. چنین تصمیماتی می تواند بسیار خطرناک باشد و ضریب پایداری اکولوژیکی را به شدت کاهش دهد.

درویش در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا منابع طبیعی ایران پاسخگوی جمعیت 75 میلیون نفری کشور ما هست یا خیر، گفت: بر اساس مطالعه ای که درباره شهر تهران انجام شده است، با توجه به منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و هوایی که حداکثر جمعیتی که می تواند در تهران استقرار پیدا کند، حدود چهار میلیون نفر برآورد شده است، این در حالی است که تقریباً دو برابر این رقم دارد در تهران زندگی می کند و اگر تهران را با حومه اش در نظر بگیریم، میزان جمعیت حدود سه برابر یعنی 12 میلیون نفر می شود. به همین نسبت در بسیاری از استان های کشور هم همین وضعیت وجود دارد.

او تصریح کرد: ما در سرزمینی زندگی می کنیم که میزان مواهب آسمانی اش یک سوم میانگین جهانی است و میزان تبخیر در کشور ما دست کم 20 درصد بیشتر از میانگین جهانی است، اینها همه محدودیت هایی است که سبب می شود ظرفیت زیستی سرزمین ایران کاهش پیدا کند و اگر که ما این ظرفیت را در نظر نگیریم، وضعیت می تواند به مراتب خطرناک تر شود.

 

لینک به دیدگاه

این دوستایی که میخوان جمعیت رو بالا ببرن به فکر صمیمی تر کردن ما هستن میخوان که به هم نزدیکمون کنن :ws47:البته گریه داره ولی اینقد راه گریه برامون گذاشتن که این دیگه عادیه.میخوان تو هر متر مربع 4نفر جا بدن،چجوریشو خدا میدونه:ws38:

لینک به دیدگاه
این دوستایی که میخوان جمعیت رو بالا ببرن به فکر صمیمی تر کردن ما هستن میخوان که به هم نزدیکمون کنن :ws47:البته گریه داره ولی اینقد راه گریه برامون گذاشتن که این دیگه عادیه.میخوان تو هر متر مربع 4نفر جا بدن،چجوریشو خدا میدونه:ws38:

:ws47:

آی گفتی

میبینن مردم هر روز از هم بیشتر فاصله میگیرن، به فکر چاره افتادن:ws47:

لینک به دیدگاه
آدم باید روی مثبت قضیه رو هم ببینه دیگه:biggrin:

حیف

کاش واقعا یکی میتونست جلوی این رشد بیش از حد رو بگیره

دیگه کره زمین واقعا داره منفجر میشه:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
حیف

کاش واقعا یکی میتونست جلوی این رشد بیش از حد رو بگیره

دیگه کره زمین واقعا داره منفجر میشه:icon_pf (34):

 

هیشکی غیر خودمون نمیتونه جلوشو بگیره .اگه هر آدمی خودش به فکر بیفته درست میشه و ما فقط میتونیم اطلاع رسانی کنیم:ws38:

لینک به دیدگاه
هیشکی غیر خودمون نمیتونه جلوشو بگیره .اگه هر آدمی خودش به فکر بیفته درست میشه و ما فقط میتونیم اطلاع رسانی کنیم:ws38:

بله درسته

اگه هر یک از ما واقعا احساس مسئولیت کنیم و در این موارد اطلاع رسانی کنیم واقعا دیگه مشکلی نخواهیم داشت ولی متاسفانه کمتر کسی این کار رو میکنه:icon_pf (34):

لینک به دیدگاه

[h=6][/h][h=4]سالانه حدود 14 میلیون هکتارجنگل در سطح جهان نابود می شود

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس- گروه محیط زیست انسانی: مدیركل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع معتقد است ارزیابی توان اکولوژیک باید محور تمامی فعالیت های کشاورزی، منابع طبیعی و دیگر کارهای صنعتی و تولیدی در کشور باشد. او می گوید افزایش جمعیت تمام منابع کره زمین، از جمله جنگل ها را تحت تاثیر قرار می دهد و استفاده بی رویه از منابع طبیعی جنگل را بیابان می کند.[/h]

پیمان یوسفی آذر، مدیر كل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع به سبزپرس گفت: افزایش جمعیت روی تمامی منابع کره زمین اثر منفی دارد، دلیل آن هم بسیار واضح است. ما یک کره زمین داریم و کره زمین منابع محدودی دارد.

او با بیان اینکه زمین، خاک، آب، گیاه، جنگل و مرتع همه مواهب خدادادی است، گفت: کره زمین منابع محدودی دارد و حجم و ظرفیت هم برای بهره برداری محدود است. افزایش جمعیت بی رویه جهان، بهره برداری بیش از حد از منابع را به دنبال دارد و مضر است.

مدیركل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع تصریح کرد: دانشمندان در سال 1975، افزایش جمعیت را به انفجار بمب هیدروژنی تشبیه کرده اند نظر گذاشتند و اعلام کردند هرچه افزایش جمعیت بیشتر و بیشتر شود فشار بر منابع بیشتر خواهدشد به طوری که حتی امنیت غذایی هم با مشکل و مخاطره مواجه می شود.

یوسفی آذر با اشاره به اینکه اگر افزایش جمعیت جهان همچنان ادامه پیدا کند، نه تنها دربخش منابع طبیعی بلکه در بخش کشاورزی هم دردنیا با مشکل مواجه خواهیم شد، گفت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای یک سال آینده افزایش قیمت محصولات کشاورزی را پیش بینی کرده است.

او درباره وضعیت جنگل ها گفت: در حال حاضر حدود 300 میلیون انسان معیشت شان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به جنگل ها وابسته است، یعنی 300 میلیون نفر روی کره زمین درآمد و زندگی شان با اتکا به جنگل ها می چرخد و بیش از سه میلیارد انسان هم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از محصولات جنگلی استفاده می کنند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گیری کرد که افزایش جمعیت و فشار جوامع انسانی در 100 سال گذشته مهمترین عامل تخریب جنگل ها بوده است.

این متخصص جنگل ادامه داد: هر چه تعداد انسان ها بیشتر شد، بیشتر به منابع جنگلی پناه بردند، جنگل ها را خانه خود کردند و یا از محصولات جنگلی برای گذران زندگی استفاده کردند و همین مساله باعث شد که جنگل ها نابود شود. بر اساس آمار هر ساله 14 میلیون هکتارجنگل از بین می رود و جنگل زدایی مطلق می شود.

او گفت: من معتقدم که هیچ جنگل بکری بعد از تخریب دیگر بازسازی نمی شود ولی جنگل های استوایی با سرعت بیشتری برای مصرف چوب بریده و نابود می شوند. جنگل ها دیگر برنخواهند گشت و از طرف دیگر فرسایش خاکی که در جنگل ها به وجود می آید هم بسیار زیاد است و خاک جنگل ها هم بعد از این که درختان جنگل را قطع می کنیم از دست می رود.

خشکسالی و بارندگی هشداری برای کنترل جمعیت است

یوسفی آذر با تاکید بر اینکه جمعیت جهان باید به طور متوازن و متعادل با همکاری تمام دولت ها کنترل شود، تصریح کرد: اگر جمعیت جهان کنترل نشود، نه تنها جنگل ها و مراتع به کلی نابود می شوند بلکه انسان ها برای تغذیه در این کره خاکی هم با مشکل مواجه می شوند.

مدیركل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع گفت: خشکسالی ها و بارندگی های کم باید هشداری باشد برای دولت ها که سیاست های کنترل جمعیتی را جدی بگیرند، چون با این وضعیت کره زمین تا چند سال دیگر قطعا با مشکل مواد غذایی بر روی کره زمین مواجه خواهیم شد.

او اظهار کرد: فشار جمعیت قطعا منابع محدود کره زمین را زودتر از آنچه که حتی ما پیش بینی می کنیم تمام خواهد کرد یعنی هر چه افزایش جمعیت باشد، مصرف هم بیشتر خواهد بود. چون این منابع محدود هستند و یک روزی پایان می پذیرند و تمام می شوند.

تمدن های باستانی به دلیل افزایش جمعیت و فشار بر منابع نابود شدند

یوسفی آذر با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، تمام تمدن ها ی گذشته به خاطر بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی نابود شده اند، بیان کرد: تمام تمدن های بزرگ جهان در دوران باستان مانند مادها، آشورها، به خاطر بهره برداری بیش از حد از طبیعت نابود شدند. به این صورت که ابتدا با بهره برداری بیش از حد اکولوژیک منطقه، منابع خود را از دست دادند و به دنبال آن خودشان هم از بین رفتند و نابود شدند.

او ادامه داد: افلاطون در حدود 25 هزار سال پیش در مقاله ای به نام «آتن فرسوده» از مردم یونان به خاطر بهره برداری بیش از حد از طبیعت گلایه می کند و می گوید، شما جنگل ها و مراتع را بیش از حد مورد استفاده قرار دادید، شما جنگل ها و مراتع را نابود کردید و دیری نیست که بعد ازآن خودتان نابود شوید.

مدیركل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع افزود: مطالعات نشان داده است که در سوریه ، عراق و ایران بسیاری از تمدن ها در اثر افزایش جمعیت بی رویه و فشار بی رویه بر منابع طبیعی نابود شدند و از باغ ها و اکوسیستم های زیبا و سرسبز آنها جز بیابانی نمانده است.

یوسفی آذر با بیان اینکه مرکز ایران و سوریه در شش هزار سال پیش باغ های بزرگی وجود داشته است اما اکنون تبدیل به بیابان شده است، گفت: در این مناطق اکوسیستم های بزرگی بوده است که مورد استفاده قرا رمی گرفتند اما بر اثر افزایش بی رویه جمعیت و بهره برداری خارج ازتوان اکولوژیک نابود شدند.

اگر بهره برداری بی رویه کنار گذاشته نشود، امنیت غذایی کشور تهدید می شود

او افزود: ما در حال حاضر از جنگل ها و مراتع و از توان خاک و سرزمین بیش از دو و سه برابر توان آن بهره برداری می کنیم و من هشدار می دهم اگر بهره وری ها ی بی رویه و الگوهای غلط کشاورزی کنار گذاشته نشود و هر روز چاه های عمیق و عمیق تری حفر شود و حتی یک قطره آب هم از دل زمین برای مصارف کشاورزی بیرون کشیده شود، به زودی همه جنگل ها خشک می شود.

مدیركل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع بیان کرد: این روزها شاهد آن هستیم که در مناطقی باغ ایجاد می شود یا کشاورزی صورت می گیرد که اصلا آن سرزمین توان و ایجاد باغ و کشاورزی آبی را ندارد. این زمین ها ده ، بیست سال محصول می دهد بعد به بیابان تبیدل می شود و خاک اش هم فرسایش پیدا می کند و دیگر به هیچ کاری نمی آید و مردم آن مناطق چاره ای جز مهاجرت ندارند.

یوسفی آذر گفت: من خود، باغ هایی را در کشور مشاهده کرده ام که بر اثر بی آبی خشک شده است برای اینکه بیش از حد توان از آنها بهره برداری صورت گرفته است. چنین باغ هایی را می توان در مشهد، شیراز و استان های مثل اصفهان و حتی در استان تهران مشاهده کرد.

او با تاکید بر اینکه اگر بهره برداری از منابع طبیعی بی رویه و بدون استاندارد صورت بگیرد، دیری نخواهد گذشت که امنیت غذایی ما به خطر خواهد افتاد، تصریح کرد: زمانی که یک انسان می خواهد خون اهدا کند، اول فشار خون او را می گیرند و شرایط اش را بررسی می کنند، اگر فشارش پایین باشد یا مشکلی داشته باشد، از او خون نمی گیرند، چون می دانند با مشکل مواجه می شود. منابع کره زمین هم همین است. ما باید از اول در هر جا که می خواهیم کشاورزی کنیم، ارزیابی توان اکولوژیک منطقه را ارزیابی کنیم که متاسفانه این اقدام در کشور ما انجام نمی شود.

تعریف ما از توسعه اشتباه است

مدیركل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه تعریفی که از توسعه در کشور ما وجود دارد، صحیح نیست، گفت: ارزیابی توان اکولوژیک باید محور تمامی فعالیت های کشاورزی، منابع طبیعی و دیگر کارهای صنعتی و تولیدی در کشور باشد در حالی که ما خارج از توان اکولوژیک سرزمین، بی مهابا از منابع استفاده می کنیم.

او ادامه داد: توسعه فقط به معنای توسعه اقتصادی و تولید بیشتر نیست. چه کسی گفته است توسعه یعنی توسعه اقتصادی صرف و تولید بیشتر. توسعه یعنی تولید متوازن و مستمر، در هر بخشی .

یوسفی آذر بیان کرد: مسئولان کشور ما گمان می کنند که اگر ما سطح کشاورزی و تولیدمان را بالا ببریم به توسعه دست یافته ایم و این تصور غلطی است. توسعه یعنی تولید مستمر و متوازن و معقول. اگر یک زمینی بیشتر از دو هکتار توان توسعه ندارد، نباید بیش از آن بهره برداری کنیم.

مدیركل سابق جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع ادامه داد: خوشبختانه تعاریف توسعه در دنیا در حال دگرگون شدن است و به سمتی می رود که ارزیابی توان اکولوژیک مناطق در نظر گفته شود. در ایران هم در بخش های منابع طبیعی، جنگل و کشاورزی اصلا ارزیابی توان اکولوژیک منطقه، ناحیه و حوضه آبخیز به درستی انجام نمی شود و امیدوارم روزی در کشور ما هم به این مهم توجه شود.

لینک به دیدگاه
7 میلیارد نفر!

تازه باید خیلی بیشتر از این باشه چون تو نقاط زیادی آدمهایی هستن که به یقین شمرده نشدن!

 

به نظرم خیلی چیز چرتیه !!!

 

چون برای مثال تو هندوستان و آفریقا و جنگل های امریکای لاتین، فرت و فرت بچه دنیا میاد که اصلا معلوم نیست چیکاره اند و پدر و مادرشون کیه.

لینک به دیدگاه
به نظرم خیلی چیز چرتیه !!!

 

چون برای مثال تو هندوستان و آفریقا و جنگل های امریکای لاتین، فرت و فرت بچه دنیا میاد که اصلا معلوم نیست چیکاره اند و پدر و مادرشون کیه.

منم همین رو میگم

آمار واقعی نیست و خیلی بیشتر از اینهاست چون واقعا خیلیها تو این آمار نیستن تازه هیچ کشوری هم آمار درستی به سازمان بین المللی نمیده!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...