رفتن به مطلب

بورس و تحولات سياسي


*Mahla*

ارسال های توصیه شده

بورس و تحولات سياسي

 

گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران ديروز همزمان با قرائت گزارش كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي و ارسال اين گزارش به قوه قضائيه با افت شاخص همراه شد.

 

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD=width: 100%]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

بورس تهران كه در روزهاي اخير با تحولات نگران‌كننده دست به گريبان است، ديروز شاهد ارائه‌ گزارش كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي بود كه در اين گزارش كميسيون مزبور خواستار استعفا يا بركناري قائم‌مقام بانك مركزي و معاون امور بانكي وزير امور اقتصادي و دارايي شد.

در همين حال نمايندگان مجلس با راي اكثريت، گزارش كميسيون اصل 90 را براي پيگيري قضايي به قوه قضائيه ارسال كردند.

از سوي ديگر، طراحان سوال‌ از احمدي‌نژاد كه در جلسه علني روز يكشنبه به دنبال تكميل تعداد امضاهاي مورد نياز براي اين طرح بودند، پس از آنكه تعداد امضاها را به 73 امضا (نصاب قانوني) رساندند، طرح مذكور را به محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس كه رياست جلسه مجلس را عهده‌دار بود، تقديم كردند.

طبق آيين‌نامه مجلس، طرح سوال از رييس‌جمهور پس از تحويل به هيات رييسه مجلس بدون نياز به اعلام وصول مستقيما به كميسيون‌هاي تخصصي مربوطه ارجاع داده مي‌شود. در همين حال روز سه‌شنبه وزير امور اقتصادي و دارايي براي پاسخ به استيضاح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي راهي مجلس خواهد شد تا در برابر سوال نمايندگان در مورد اختلاس اخير قرار گيرد. در بازار ديروز برخي از فعالان و سرمايه‌گذاران با تكيه بر بهبود اوضاع اقتصاد جهاني و قيمت محصولات استراتژيك و قطعي شدن حمايت چين از اقتصاد اتحاديه اروپا در انتظار بازگشايي مثبت بازارهاي جهاني هستند. در صورت رشد بهاي مواد خام مي‌توان به بهبود بازار البته در صورت حل مسايل سياسي اميدوار بود. به ويژه آنكه روز گذشته همچنان بهاي ارز در بازار داخلي در حال افزايش بود؛

به طوري كه هر يورو با 100 ريال افزايش قيمت در مبلغ 18 هزار و 400 ريال عرضه شد.

هر پوند انگليس نيز با 100 ريال رشد در زمان مورد بررسي در قيمت 20 هزار و 950 ريال به فروش رسيد. دلار آمريكا نيز با سطح 13هزارريال درگير بود.

از ديدگاه كارشناسان رشد بهاي ارز مي‌تواند به معناي تقويت درآمد شركت‌هاي داراي صادرات باشد و البته تاثير منفي بر دارندگان بدهي ارزي و واردات سنگين دارد.

در بازار ديروز معامله‌گران در گروه برقي شاهد لغو مجمع فوق‌العاده ايران ترانسفو براي تصميم‌گيري در مورد تهاتر بدهي‌هاي اين شركت بودند. كارشناسان بازار با توجه به احتمال استيضاح وزير نيرو شانس تهاتر يا دريافت بدهي پيمانكاران برقي را حتي از محل دارايي‌هاي وزارت نيرو كم ارزيابي مي‌كنند.

در گروه معدني، ايميدرو حرف خود در مورد حق پروانه شركت‌هاي سنگ آهني را به كرسي نشاند و شركت‌هاي سنگ‌آهني با پرداخت 12هزار تومان و فولادي‌ها با پرداخت 17هزارتومان براي تامين حقوق بازنشستگان فولاد موافقت كردند.

در همين حال مساله پروانه معادن سنگ‌آهني همچنان در ابهام باقي مانده است.

در گروه بانكي ديروز بانك صادرات صورت‌هاي مالي 6ماهه منتهي به پايان شهريور ماه را منتشر كرد. اين شركت در شش ماه و پيش از حسابرسي 128 ريال سود ساخته است. بانك صادرات سود امسال را 255ريال اعلام كرده است. انتظار مي‌رود گزارش حسابرسي بانك صادرات با بندهاي قابل ملاحظه‌اي مواجه شود. در مجموع بازار ديروز بازاري ضعيف بود كه در آن شاخص 42 واحد افت كرد و به 25هزار و 911واحد رسيد. ارزش معاملات ديروز به افت خود ادامه داد و به 9/22ميليارد تومان رسيد. كه 68/13 درصد آنرا معاملات بانك پاسارگاد تشكيل داد.

از 219نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 139 نماد با افت قيمت و 78 نماد با رشد ارزش مواجه شدند.

 

دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...