رفتن به مطلب

تعمیر ونگهداری چیلرهای جذبی


ارسال های توصیه شده

تعمیر ونگهداری چیلرهای جذبی

 

بعضی از چیلرهای جذبی به ویژه چیلرهای ۵ تا ۲۵ تن از سیکل آمونیاک-آب استفــــاده می کنند که در آن آمونیاک نقش مبرد را دارد و آب ماده جاذب است اما در اینجا بحث فقط به چیلرهای با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۶۰۰ تن محدود می شود که از سیکل لیتیوم بروماید-آب استفاده می کننددر این چیلر آب نقش مبرد را دارد و محلول لیتیوم بروماید جاذب است .

 

hvacshow-cycle-absorption.gif

 

 

اثر تبرید با برقراری خلا در اواپراتور ایجاد می شود میزان این خلا ۰.۲ تا ۰.۲۵ اینچ جیوه است در این فشار پایین مایع مبرد (آب) در دمای ۳۵ تا ۴۵ درجه فارنهایــــت بــــه جوش می آید . گرمای لازم برای جوشش آب مبرد نیز از آبی که قرار اســـت ســرد شــود گرفته می شود

 

جهت برقراری خلاء زیاد در اواپراتور به منظور تداوم سیکل تبرید آب بــخــار شده در اواپراتور توسط محلول لیـــتیوم برومـاید موجود در بخش جذب کننده چیلر جذب می شـود چون اضافه شدن این آب محلول لیتیوم بروماید را رقیق کرده و قدرت جذب آن را کاهــش می دهد محلول رقیق شده با پمپ به ژنراتور ارسال می شود که در آنجا حرارت دیده و آب آن دوباره جوش می آید و تبخیر می شود . حرارت لازم در ژنراتور ممکن است توســـط بخار یا آب داغ یا سوختن مستقیم گاز یا نفت حاصل شود .

 

سپس محلول قوی لــیــتــیــوم بروماید (که آب آن در ژنراتور جدا شده) به قسمت جذب کننده بر می گردد و بخار آن نیز به کندانسور می رود تا پس از تقطیر به اواپراتور برگردد.

 

نشت ناپذیری :

 

به دلیل خلا زیاد موجود در بخش جذب کننده خیلی مهم است که دستگاه کاملا نشت ناپذیر باشد حتی یک نشت کوچک موجب ورود هوا یا سایر گازهای غیر قابل تقطیر به دستـگاه شده در نتیجه سیکل تبرید را مختل می کند.

 

واحد تخلیه گاز:

 

این واحد برای تخلیه گاز و یا سایر گازهای غیر قابل تقطیر از دستگاه تعبیـه می شود تا در صورت وجود نشت کم چیلر بتواند به کار خود ادامه دهد واحد های تـخلــــیـــه گــاز و روشهای تخلی در چیلرها متفاوتند و برای پی بردن به چگونگی کار باید به دستورالـعـمـل خانه سازنده چیلر مراجعه نمود.

 

پمپها :

 

پمپها برای گردش دادن محلول مبرد و لیتیوم بــرماید در داخل چیلر بــکــار مـی رونــد مدلهای اولیه چیلرهـــای جذبی دارای پمـــــپهای نوع باز بودند و برای جلوگیری از نشت گازهای غیر قابل تقطیر از کاسه نمدهای مکانیکی استفاده می شود این کاسه نمدها باید هر ۲ سال تعویض گردد . مدلهای اخیر چیلرهای جذبی دارای پمپ بسته می باشند یــاتاقانها و موتورها و سایر اجزا باید تقریبا هر ۴ سال یک بار بازرسی شود.

 

شیر های سرویس :

 

شیرهای سرویس بایستی هر ۲ یا ۳ سال تعویض گردد

 

وسایل ایمنی :

 

وسایل مختلف کنترل کننده مثل قطع دما-پایین و فلوسوئیچهای آب سرد و آب خنک کننده آب کندانسور بایستی هر ۶ ماه از نظر صحت کارکرد بازرسی شود.

 

آزمایشات نشت :

 

در این آزمایش باید خلا چیلر با گاز نیتروژن شکسته شود و داخل آن با استفاده از ترکیب مبرد فریون ۱۲ و نیتروژن تحت فشار قرار گیرد . در این مورد هرگز نباید از هوا استفاده شود بررسی وجود و یا عدم نــشــت نــیــز توسط نشت یاب الکترونیکی بسیار دقیق انجام می گیرد.

 

سایر موارد مربوط به نگهداری :

 

در تنظیم برنامه مربوط به سایر اجزاء دستگاه باید به دستوراالعــــمــل کارخانه سازنده توجه نمود که بر حسب طرح دستگاه ممکن است شامل موارد زیر باشد :

 

اصلاح محلول لیتیوم برماید

 

اضافه کردن اکتان الکل

 

اجرای آزمایش نشت حین کار

 

بازرسی سیستم های آب بندی در پمپهای باز

 

روغن کاری موتورهای کنترل ظرفیت

 

بازرسی و تمیز کردن سرهای افشاننده محلول

 

تجزیه و تحلیل محلول لیتیوم برماید در دوره های زمانی معین

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...