رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چيلرها از جمله تجهيزات بسيار مهم در سرمايش هستند که به طور کلي مي توان آنها را به دو دسته چيلرهاي تراکمي و چيلرهاي جذبي تقسيم کرد. به طور کلي چيلرهاي تراکمي از انرژي الکتريکي و چيلرهاي جذبي از انرژي حرارتي به عنوان منبع اصلي براي ايجاد سرمايش استفاده مي کنند.

 

فناوري تبريد جذبي روشي عالي براي تهويه مطبوع مرکزي در تأسيساتي است که ظرفيت ديگ اضافي داشته و مي توانند بخار يا آب داغ مورد نياز براي راه اندازي چيلر را تأمين نمايند. چيلر هاي جذبي ظرفيت بين 25 تا 1200 تن برودتي را براحتي تأمين مي کنند. البته قابل ذکر است که برخي از توليد کنندگان ژاپني موفق شده اند چيلرهاي جذبي با ظرفيت معادل5000 تن نيز توليد کنند. در سيستمهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي شود. گرماي مورد نياز براي کارکرد اين چيلرها به طور مستقيم از گاز طبيعي يا گازوئيل تأمين مي گردد. منابع غير مستقيم گرما در چيلرهاي جذبي عبارتند از آب داغ بخار پر فشار و کم فشار. بر اين اساس توليد کنندگان مختلف در جهان سه نوع اصلي چيلر جذبي ارائه مي نمايند که عبارتند از : شعله مستقيم ، بخار و آب داغ.

در يک تقسيم بندي عمومي مي توان چيلرهاي جذبي را در دو دسته چيلرهاي جذبي آب و آمونياک و چيلرهاي جذبي ليتيوم برومايد و آب طبقه بندي نمود . در واقع در هر سيکل تبريد جذبي يک سيال جاذب و يک سيال مبرد وجود دارد که تقسيم بندي فوق بر اين مبنا انجام شده است. در سيستم آب و آمونياک ، سيال مبرد آمونياک وسيال جاذب آب است. در سيستم ليتيوم برومايد و آب ، سيال مبرد آب و سيال جاذب ، محلول ليتيوم برومايد است.

اما بر حسب اجزاي سيستم هم مي توان تقسيم بندي هاي ديگري ارائه کرد مثلاً مي توان سيکل هاي تبريد جذبي را به سيکل هاي تبريد يک اثره ، دو اثره و سه اثره طبقه بندي کرد. امروزه سيکل هاي تبريد جذبي تک اثره و دو اثره در مقياس بسيار وسيع و در اشکال متنوع ساخته مي شوند و سيکل هاي سه اثره همچنان در دست مطالعه مي باشند.

ref-cycle.gif

1. اصطلاحات فني رايج در چيلر جذبي

ژنراتور

ژنراتور معمولاً در محفظه بالايي چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه تغليظ محلول ليتيوم برومايد رقيق و جدا سازي آب مبرد را بر عهده دارد.

جذب کننده

جذب کننده معمولاً در پوسته پاييني چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه جذب بخار مبرد توليد شده در محفظه اواپراتور را بر عهده دارد.

اواپراتور

اواپراتور معمولاً در پوسته پايين چيلرهاي جذبي قرار مي گيرد. مايع مبرد در اواپراتور به لحاظ فشار پايين محفظه (خلأ نسبي) تبخير شده و باعث کاهش درجه حرارت آب سرد تهويه درون لوله هاي اواپراتور مي گردد.

کندانسور

کندانسور معمولاً در پوسته هاي بالايي چيلرهاي جذبي واقع شده است و وظيفه تقطير مبرد تبخير شده توسط ژنراتور را بر عهده دارد. بخار مبرد در برخورد با لوله هاي حاصل از آب برج ، تقطير شده و به تشتک اواپراتور سرريز مي شود.

محلول جاذب

اين محلول در سيکل هاي پروژه حاضر محلول ليتيوم برومايد و آب است.

مايع مبرد

مايع مبرد در چيلرهاي جذبي پروژه حاضر آب خالص (آب مقطر) مي باشد که به جهت فشار پايين محفظه اواپراتور در اثر تبخير خاصيت خنک کنندگي خواهد داشت.

کريستاليزه شدن

محلول ليتيوم برومايد در غلظت معمولي به صورت مايع است ، ولي چنانچه تغليظ اوليه بيش از حد ادامه يابد حجم بلورهاي ريزي که در آن تشکيل مي شوند ، بزرگتر شده و ممکن است باعث مسدود شدن کامل مسير عبور محلول شود. به اين پديده کريستاليزه شدن گويند.

ضريب عملکرد

پارامتر ضريب عملکرد در دستگاههاي برودتي از جمله چيلرهاي جذبي شاخصي از بازدهي دستگاه مي باشد. مقادير بالاتر اين پرامتر نشان دهنده مصرف بهينه انرژي حرارتي مي باشد.

pic-index.jpg

۲. خواص محلول ليتيوم برومايد و آب

ليتيوم برومايد يک نمک جامد کريستالي است که هر گاه غلظت آن در آب به حدود 30 تا 40 درصد برسد به حالت محلول در مي آيد. با توجه به اهميت اين ماده در چيلرهاي جذبي مراکز تحقيقاتي دنيا جداول و منحني هاي مختلفي براي خواص آن ارائه نموده اند. در هندبوک هاي ASHRAE پنج منحني براي اين ماده درج شده است که عناوين آنها عبارت است از:

الف- منحني فشار- دما- غلظت (P-T-X)

ب- منحني آنتالپي - غلظت - دما (h-X-T)

ج- منحني هاي وزن مخصوص - غلظت ، ويسکوزيته - دما ، گرماي ويژه - غلظت

در ارتباط با منحني هاي فوق الذکر توجه به نکات زير ضروري است :

الف- در منحني P-T-X محدوده دما از 40 تا 350 درجه فارنهايت در نظر گرفته شده است. غلظت ليتيوم برومايد نيز در محدوده 40 تا 70 درصد است. زير منحني 70% غلظت محدوده کريستاليزاسيون مي باشد. محدوده کاري چيلرهاي جذبي غلظت هاي حدود 55 تا 70 درصد است. براي محاسبه خواص اين منحني ها فرمول هايي ارائه شده است که در برنامه هاي رايانه اي از اين فرمول ها استفاده مي گردد. لذا محدوديت هاي اعمال شده فوق بايد در شبيه سازي سيکل هاي تبريد مد نظر باشند.

ب- گرماي ويژه محلول در محدوده غلظت هاي 55 تا 65 درصد بين 05/2 تا 8/1 بر حسب/(kg.K) kJ است. د- منحني هاي(h-X-T) ديگري نيز توسط مراکز تحقيقاتي ارائه شده است. که به دليل متفاوت بودن مباني کار ، ممکن است از نظر ظاهري با منحني هاي ارائه شده در هندبوک ASHRAE فرق داشته باشند.

3. مقايسه چيلرهاي جذبي و تراکمي

چيلرهاي جذبي از بعضي لحاظ شبيه چيلرهاي تراکمي عمل مي کنند که مهمترين اين شباهتها عبارتند از: الف - در اواپراتور از گرماي آب تهويه ساختمان براي تبخير يک مبرد فرار در فشار پايين استفاده مي گردد.

ب - گاز مبرد فشار پايين از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده مي شود.

ج - گاز مبرد در کندانسور تقطير مي گردد.

د - مبرد در يک سيکل همواره در گردش است.

تفاوتهاي اصلي چيلرهاي جذبي وتراکمي عبارتند از :

الف - چيلرهاي تراکمي براي گردش مبرد از کمپرسور استفاده مي کنند در حالي که چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و به جاي آن از انرژي گرمايي منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغيير مي دهند ، همچنان که غلظت تغيير مي کند ، فشار نيز در اجزاي مختلف چيلر تغيير مي کند. اين اختلاف فشار باعث گردش مبرد در سيستم مي گردد.

ب - ژنراتور و جذب کننده در چيلرهاي جذبي جانشين کمپرسور در چيلرهاي تراکمي شده است.

ج - در چيلرهاي جذبي از يک جاذب استفاده مي شود که عموماً آب يا نمک ليتيوم برومايد است.

د - مبرد در چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالي که در چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک است.

ه - چيلرهاي تراکمي انرژي مورد نياز خود را از انرژي الکتريکي تأمين مي کنند در حالي که انرژي ورودي به چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به ژنراتور تأمين مي شود. گرما ممکن است از کوره هواي گرم يا ديگ آمده باشد. در بعضي اوقات از گرماي ساير فرايندها نيز استفاده مي شود مانند بخار کم فشار يا آب داغ صنايع ، گرماي باز گرفته شده از دود خروجي توربين هاي گازي و يا بخار کم فشار از خروجي توربين هاي بخار.

مهمترين مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي عبارتند از:

الف - صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي :

همانطور که گفته شد چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي ، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي کنند و مصرف برق آنها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق ، مقايسه و تحليل هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.

ب - صرفه جويي در هزينه خدمات برق :

هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اينکه برق کمتري مصرف مي کند ، هزينه خدمات را نيز کاهش مي دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چيلرهاي جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي شود.

ج - صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري :

در ساختمانهايي مانند مراکز درماني و يا سالن هاي کامپيوتر که وجود سيستمهاي برق اضطراري براي پشتيباني تجهيزات خنک کننده ضروري است ، استفاده از چيلر هاي جذبي موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه اين تجهيزات خواهد شد.

د - صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها :

برخي از چيلرهاي جذبي را مي توان در زمستان ها به عنوان هيتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم براي سيستم هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين نمود. در صورت استفاده از اين چيلرها نه تنها هزينه خريد ديگ کاهش مي يابد بلکه صرفه جويي قابل ملاحظه اي در فضا نيز بدست خواهد آمد.

ه - بهبود راندمان ديگ ها در تابستان :

مجموعه هايي مانند بيمارستان ها که در تمام طول سال براي سيستمهاي استريل کننده ، اتوکلاوها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي کنند. نصب چيلرهاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.

و - بازگشت سرمايه گذاري اوليه :

چيلرهاي جذبي به دليل نياز کمتر به برق در مقايسه با چيلرهاي تراکمي ، هزينه هاي کارکردي را کاهش مي دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلرهاي جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.

 

ز - کاسته شدن صدا و ارتعاشات :

ارتعاش و صداي ناشي از کارکرد چيلرهاي جذبي به مراتب کمتر از چيلرهاي تراکمي است. منبع اصلي توليد کننده صدا و ارتعاش در چيلرهاي تراکمي، کمپرسور است. چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهاي کوچکي هستند که براي به گردش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد کاربرد دارند. ميزان صدا و ارتعاش اين پمپهاي کوچک قابل صرف نظرکردن است.

ح - حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر:

چيلرهاي جذبي بر خلاف چيلرهاي تراکمي از هيچ گونه ماده CFC يا HCFC که موجب تخريب لايه ازن مي شوند ، استفاده نمي کنند. لذا براي محيط زيست خطري ايجاد نمي نمايند. چيلرهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي کنند. يک چيلر جديد در هر شرايطي ،يک سرمايه گذاري بيست و چند ساله است. تغييرات دائمي قوانين و مقررات استفاده از مبردها موجب مي شود تا استفاده از مبردي طبيعي مانند آب در چيلرهاي جذبي گزينه اي بسيار قابل توجه به شمار آيد.

ط- کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها :

ميزان توليد گازهاي گلخانه اي (مانند دي اکسيد کربن) که تأثير قابل توجهي در گرم شدن کره زمين دارند و آلاينده ها (مانند اکسيدهاي گوگرد ، اکسيدهاي نيتروژن و ذرات معلق) توسط چيلرهاي جذبي در مقايسه با چيلرهاي تراکمي بسيار کمتر است.

لینک به دیدگاه

دو نوع چیلر تراکمی داریم:1-رفت و برگشتی 2-اسکرو در واقع دسته بندی فوق بر اساس نوع کمپرسور چیلر است. چیلر تراکمی اسکرو در واقع کمپرسورش از نوع اسکرو است. در چیلر جذبی کمپرسور نداریم بجاش جذب کننده داریم و ژنراتور.

اساس کار چیلر تراکمی هم همان سیکل تبرید که شامل 4 قسمت 1-اواپراتور 2-کمپرسور 3-کندانسور 4- شیر انبساط هست.

 

 

ساختمان چیلر تراکمی:

1- الکتروموتور : میل لنگ کمپرسور را به حرکت در می آورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت وبرگشت پیستون در داخل سیلندر می گردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم می شود .

2- کوپلینگ : جفت کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است .

3- کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور می کند .

4- لوله رانش : گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت می کند.

5- کندانسور : کندانسور این چیلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گازمبرد و در داخل لوله ها آب خنک جریان دارد . گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور می شود . به علت تماس با لوله های مسی حاوی آب خنک ، خنک شده به مایع تبدیل می شود و از پایین از طریق لوله خارج می شود . آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده واز طریق لوله خارج می شود . آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت می شود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد .

6- لوله خروج مایع مبرد از کندانسور

7- شیر سرویس کندانسور : برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد .

8- شیر تغذیه ماده مبرد : برای شارژ سیستم استفاده می شود .

9- ***** درایر یا صافی رطوبت گیر : وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی می گردد که برای جلوگیری آن از وسیله ای به نام ***** برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده می شود .

10- شیر برقی : که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه می دارد این شیر برقی از ترموستات فرمان می گیرد .

11- شیشه رویت یا سایت گلاس : میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص می نماید .

12- اواپراتور : ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر می شود ودر داخل لوله های مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج می شود . تبخیر در اواپراتورباعث سرد شدن آب جریانی در پوسته می گردد . آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان می یابد و در برگشت از هواسازیا فن کویلها از محل وارد اوپراتور چیلر می شود .

13- شیر انبساط ترموستاتیک : که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تاثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می نماید .

14- لوله مکش : که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور می گردد .

15- تابلو وسایل اندازه گیری و کنترل فشار : که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و منترل فشار روغن روی آن نصب شده اند.

لینک به دیدگاه

چیلرهای جذبی لیتیم بروماید

 

یکی از نیازهای هر ساختمانی تامین سرمایش آن در فصل تابستان است ، این مهم در ساختمانهای بزرگ با استفاده از چیلر انجام می پذیرد ، چیلرها معمولا در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شوند به دلیل مصرف برق زیاد توسط چیلرهای تراکمی (کمپرسوری) امروزه چیلرهای جذبی از استقبال خوبی در میان مهندسین مشاور و صاحبان ساختمانهای مسکونی و اداری برخوردار شده اند ، این نوع چیلرها بجای انرژی برق از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده مینمایند و دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به انواع کمپرسوری هستند.

 

 

hvacshow-absorption.jpg

 

 

با توجه به ماهیت چرخشی کار پمپهای مورد استفاده در آنها میزان خرابی و هزینه های مربوط به تعمیرات آنها کمتر از انواع تراکمی می باشد ، همچنین صدای آنها بسیار کمتر از انواع تراکمی بوده و تقریبا بدون لرزش هستند ، با در نظر گرفتن هزینه های جنبی از جمله هزینه مربوط به خرید امتیاز برق و دیماند مربوطه و همچنین هزینه های جاری چیلر تراکمی ، چیلرهای جذبی از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت قابل توجهی هستند ، انواع مختلفی از چیلرهای جذبی عبارتند از:

 

1. چیلرهای آب گرم ضد کریستال

 

2. چیلرهای بخار تک اثره (Single Effect)

 

3. چیلرهای بخار دو اثره (Double Effect)

 

4. چیلرهای شعله مستقیم (Direct Fired)

 

 

 

عملکرد چیلرهای جذبی

 

1. اواپراتور: مبرد توسط سیستم توزیع خاصی بصورت کاملا یکنواخت روی دسته لوله های آب برگشتی از ساختمان ریخته و بدلیل فشار پائین محفظه اواپراتور تبخیر شده و باعث سرد شدن آب داخل لوله ها میشود .

 

2. ابزربر: لیتیوم بروماید توسط سیستم توزیع بصورت کاملا یکنواخت روی لوله ها میریزد ، بخار مبرد تولید شده در اواپراتور توسط محلول لیتیوم بروماید در ابزربر جذب می گر دد ، به دلیل عدم استفاده از سیستم قدیمی نازل در توزیع لیتیوم بروماید امکان گرفتگی یا افتادن نازل و همچنین ریختن مایع بدون تماس با لوله ها در اثر پاشش توسط نازل وجود ندارد .

 

3. ژنراتور : محلول لیتیوم بروماید که پس از جذب بخار مبرد در ابزربر رقیق شده برای احیا شدن وارد ژنراتور شده و حرارت می بیند، در اثرحرارت دریافتی بخار مبرد از لیتیوم بروماید جدا شده و محلول لیتیوم بروماید غلیظ شده برای استفاده مجدد از طریق مبدل حرارتی راهی ابزربر می شود .

 

 

4. کندانسور: بخار مبرد تولید شده توسط ژنراتور در کندانسور بدلیل تبادل حرارت با آب ورودی از برج خنک کننده تقطیر شده و جهت استفاده مجدد راهی اواپراتور می شود .

 

 

 

چیلرهای آب گرم ضد کریستال

 

چیلرهای آب گرم ضدکریستال وسیله ای مناسب جهت استفاده درساختمانهای اداری و مسکونی با زیربنای متوسط اند ، که مایل به داشتن دستگاهی با راهبری ساده و بدون دردسر هستند ، برخی مزایای این چیلرها بطور خلاصه عبارتند از :

 

 

1. عدم بروز مشکل کریستالیزاسیون: کریستالیزاسیون یکی از معضلات اصلی سایر انواع چیلرهای جذبی میباشد لیکن در چیلرهای آب گرم ضد کریستال بدلیل تمهیدات انجام شده ، این مشکل اصولا وجود ندارد ، این مسئله از اهمیت بالائی برخوردار است زیرا در یک ساختمان مسکونی یا اداری با زیربنای متوسط تیم نگهداری تاسیسات ساختمان معمولا از توانائی فنی و علمی کافی برای غلبه برمشکلات ناشی از بروز پدیده کریستالیزاسیون برخوردار نبوده و لذا استفاده ازسایر انواع چیلر جذبی میتواند باعث اختلال پی درپی در سرمایش ساختمان در اثر مسائلی مانند تغییرات دمای هوا ، قطع و وصل برق ، تغییر بار ساختمان و عوامل دیگر شده و هزینه های گزافی را نیز به ساکنان تحمیل نماید .

 

2. عدم وجود مشکل قطع برق: قطع ناگهانی برق میتواند باعث بروز پدیده کریستالیزاسیون بدلیل عدم انجام فرآیند رقیق سازی گردد ، اما در این چیلرها بدلیل عدم نیاز به این فرآیند قطع ناگهانی برق هیچ مشکلی ایجاد نمینماید ، این چیلرها نیازی به تعبیه برخی لوازم جنبی گرانقیمت از جمله ژنراتور برق اضطراری و ... ندارند .

 

3. عدم نیاز به شیر سه راهه در مسیر برج خنک کننده: حساسیت زیاد چیلرهای جذبی به دمای آب برج خنک کننده باعث نیاز به استفاده از یک شیر سه راهه موتوری در مسیر آب برج خنک کننده می گردد ، در چیلرهای ضدکریستال به دلیل عدم وجود این حساسیت نیازی به نصب این وسیله گرانقیمت نیست .

 

4. استفاده از دیگ آب گرم موجود در ساختمان: این چیلرها از آب گرم تولید شده توسط دیگ آب گرم ساختمان برای تولید سرما استفاده می نمایند ، از آنجا که وجود این دیگ برای گرمایش فصل زمستان ضروریست نیازی به سرمایه گذاری اضافی در این زمینه نمی باشد .

 

5. عدم نیاز به تاسیسات گرانقیمت و پرهزینه بخار: با توجه به استفاده این چیلرها از آب گرم ، نیازی به تعبیه سیستمهای بخار (مورد نیاز در چیلرهای جذبی تک اثره) که نگهداری آنها مشکل و پرهزینه است نمی باشد .

 

6. نگهداری و راهبری بسیار ساده: نگهداری و راهبری ساده این چیلرها از مزایای مهم آنهاست ، زیرا نیازی به حضور اوپراتور متخصص در زمینه چیلر جذبی وجود ندارد و اوپراتور موتورخانه با یک آموزش چند ساعته میتواند از عهده نگهداری این دستگاه برآید .

 

7. قابلیت اعتماد بالا: با توجه به آنچه که ذکر شد ، این چیلرها از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار بوده و میتوانند سرمایش راحت و بدون دردسری را تامین نمایند .

 

8. مزایای اقتصادی: این چیلرها از نظر هزینه اولیه سیستم های جنبی و همچنین هزینه های جاری به صرفه تر از انواع مشابه هستند .

لینک به دیدگاه

تعمیر ونگهداری چیلرهای جذبی

 

بعضی از چیلرهای جذبی به ویژه چیلرهای ۵ تا ۲۵ تن از سیکل آمونیاک-آب استفــــاده می کنند که در آن آمونیاک نقش مبرد را دارد و آب ماده جاذب است اما در اینجا بحث فقط به چیلرهای با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۶۰۰ تن محدود می شود که از سیکل لیتیوم بروماید-آب استفاده می کننددر این چیلر آب نقش مبرد را دارد و محلول لیتیوم بروماید جاذب است .

 

hvacshow-cycle-absorption.gif

 

 

اثر تبرید با برقراری خلا در اواپراتور ایجاد می شود میزان این خلا ۰.۲ تا ۰.۲۵ اینچ جیوه است در این فشار پایین مایع مبرد (آب) در دمای ۳۵ تا ۴۵ درجه فارنهایــــت بــــه جوش می آید . گرمای لازم برای جوشش آب مبرد نیز از آبی که قرار اســـت ســرد شــود گرفته می شود

 

جهت برقراری خلاء زیاد در اواپراتور به منظور تداوم سیکل تبرید آب بــخــار شده در اواپراتور توسط محلول لیـــتیوم برومـاید موجود در بخش جذب کننده چیلر جذب می شـود چون اضافه شدن این آب محلول لیتیوم بروماید را رقیق کرده و قدرت جذب آن را کاهــش می دهد محلول رقیق شده با پمپ به ژنراتور ارسال می شود که در آنجا حرارت دیده و آب آن دوباره جوش می آید و تبخیر می شود . حرارت لازم در ژنراتور ممکن است توســـط بخار یا آب داغ یا سوختن مستقیم گاز یا نفت حاصل شود .

 

سپس محلول قوی لــیــتــیــوم بروماید (که آب آن در ژنراتور جدا شده) به قسمت جذب کننده بر می گردد و بخار آن نیز به کندانسور می رود تا پس از تقطیر به اواپراتور برگردد.

 

نشت ناپذیری :

 

به دلیل خلا زیاد موجود در بخش جذب کننده خیلی مهم است که دستگاه کاملا نشت ناپذیر باشد حتی یک نشت کوچک موجب ورود هوا یا سایر گازهای غیر قابل تقطیر به دستـگاه شده در نتیجه سیکل تبرید را مختل می کند.

 

واحد تخلیه گاز:

 

این واحد برای تخلیه گاز و یا سایر گازهای غیر قابل تقطیر از دستگاه تعبیـه می شود تا در صورت وجود نشت کم چیلر بتواند به کار خود ادامه دهد واحد های تـخلــــیـــه گــاز و روشهای تخلی در چیلرها متفاوتند و برای پی بردن به چگونگی کار باید به دستورالـعـمـل خانه سازنده چیلر مراجعه نمود.

 

پمپها :

 

پمپها برای گردش دادن محلول مبرد و لیتیوم بــرماید در داخل چیلر بــکــار مـی رونــد مدلهای اولیه چیلرهـــای جذبی دارای پمـــــپهای نوع باز بودند و برای جلوگیری از نشت گازهای غیر قابل تقطیر از کاسه نمدهای مکانیکی استفاده می شود این کاسه نمدها باید هر ۲ سال تعویض گردد . مدلهای اخیر چیلرهای جذبی دارای پمپ بسته می باشند یــاتاقانها و موتورها و سایر اجزا باید تقریبا هر ۴ سال یک بار بازرسی شود.

 

شیر های سرویس :

 

شیرهای سرویس بایستی هر ۲ یا ۳ سال تعویض گردد

 

وسایل ایمنی :

 

وسایل مختلف کنترل کننده مثل قطع دما-پایین و فلوسوئیچهای آب سرد و آب خنک کننده آب کندانسور بایستی هر ۶ ماه از نظر صحت کارکرد بازرسی شود.

 

آزمایشات نشت :

 

در این آزمایش باید خلا چیلر با گاز نیتروژن شکسته شود و داخل آن با استفاده از ترکیب مبرد فریون ۱۲ و نیتروژن تحت فشار قرار گیرد . در این مورد هرگز نباید از هوا استفاده شود بررسی وجود و یا عدم نــشــت نــیــز توسط نشت یاب الکترونیکی بسیار دقیق انجام می گیرد.

 

سایر موارد مربوط به نگهداری :

 

در تنظیم برنامه مربوط به سایر اجزاء دستگاه باید به دستوراالعــــمــل کارخانه سازنده توجه نمود که بر حسب طرح دستگاه ممکن است شامل موارد زیر باشد :

 

اصلاح محلول لیتیوم برماید

 

اضافه کردن اکتان الکل

 

اجرای آزمایش نشت حین کار

 

بازرسی سیستم های آب بندی در پمپهای باز

 

روغن کاری موتورهای کنترل ظرفیت

 

بازرسی و تمیز کردن سرهای افشاننده محلول

 

تجزیه و تحلیل محلول لیتیوم برماید در دوره های زمانی معین

لینک به دیدگاه

عیب یابی و تعویض کمپرسورهای معیوب در سیستمهای تبرید به نسبت ساده و روان است.با وجود آنکه پیدا کردن علت اینکه چرا کمپرسور اصلی از کار افتاده است کار چندان ساده ای نیست،ولی دست یابی به پاسخ این سؤال از اهمیت بالایی برخوردار است.چرا که تعویض یک کمپرسور معیوب بدون پیدا کردن علت خرابی می تواند منجر به خرابی کمپرسور بعدی نیز بشود.علاوه بر آن تعویض مکرر کمپرسورهای معیوب هم برای سرویس کار و هم برای مشتری چندان اقتصادی و خوشایند نیست و می تواند باعث تخریب وجهه حرفه ای سرویسکار نزد مشتری شود...

 

 

 

عمدتا با یکبار بازدید از کمپرسور معیوب به سختی می توان به علت خرابی آن پی برد.بنابراین تکنیسین مربوطه بایستی پس از تعویض کمپرسور معیوب ، وقت زیادی را صرف پیدا کردن علت خرابی کمپرسور اولیه نماید.به طور معمول در مرحله بررسی دقیق کمپرسور معیوب، تکنیسین قادر خواهد بود تا علت خرابی را تشخیص دهد.نکاتی که بایستی در این زمینه مورد توجه هر تکنیسینی قرار گیرد عبارتند از :

 

[h=4]فشار مکش و دهش در هنگام کارکرد سیستم[/h]

[h=4]مقدار فوق گرما در ورودی کمپرسور[/h]

[h=4]دمای گاز برگشتی[/h]

[h=4]دمای گاز دهش[/h]

[h=4]شدت جریان مورد نیاز کمپرسور[/h] پس ازمقایسه مقادیر اندازه گیری شده توسط تکنیسین با مشخصات ارائه شده توسط سازنده ، علت خرابی کمپرسور به سادگی قابل تشخیص خواهد بود.برخی از دلایل متداول خرابی کمپرسورها عبارتند از:

[h=3]بازگشت مایع به کمپرسور[/h]

[h=3]دمای بالای گاز برگشتی[/h]

[h=3]دمای دهش بالا[/h]

[h=3]اعمال ولتاژ نامناسب[/h] اکثر موارد فوق را می توان به محض شروع به کار کمپرسور تشخیص داد.با این وجود مواقعی پیش می آید که علت خرابی کمپرسور در همان مراحل اولیه راه اندازی به راحتی قابل تشخیص نیست.در چنین مواردی تکنیسین مربوطه بایستی عملکرد سیستم را برای یک دوره زمانی مشخص تحت نظر بگیرد و در این دوره زمانی به دنبال منشا مشکل بگردد.چرا که بعضی از مشکلات تنها زمانی خود را نشان میدهند که سیستم برای مدتی کار کند که از آن جمله می توان مشکلات به وجود آمده پیش و یا بعد از چرخه برفک زدایی یا برفک زدن کویل اواپراتور اشاره نمود.

 

یکی دیگر از روشهای کارآمدی که می تواند برای عیب یابی کمپرسورها مورد استفاده قرار گیرد باز کردن قطعات کمپرسور معیوب و بررسی صفحات شیرها ،پیستونها،میل لنگ،سطوح یاتاقان ها و سیم پیچی ها می باشد.این اقدام می تواند کمک شایانی به تشخیص علت خرابی کمپرسور اولیه نماید.لازم به ذکر است که این روش یکی از مراحل وقت گیر است و مستلزم تلاش فراوان و صرف وقت زیادی است.

یکی دیگر از اقداماتی که می تواند کمک شایانی به تکنیسین نماید،صحبت کردن با مشتری و کسب اطلاع درباره سابقه عملکرد سیستم است.بدین ترتیب تکنیسین مطلع می شود که آیا پیش از این نیز کمپرسور تعویض شده و آیا هیچ اقدام دیگری در سیستم انجام شده است یا خیر.آگاهی از مطالب یاد شده می تواند تکنیسین را در دستیابی به پاسخ کمک نماید .

جلوگیری از خرابی مکرر کمپرسور یکی از الزاماتی است که هر تکنیسینی بایستی به دنبال عملی شدن آن باشد.این شیوه علاوه بر حفظ منافع مالی سرویسکار ، موجب ارتقای وجهه حرفه ای وی نزد مشتری نیز می گردد.پیدا کردن و رفع علت خرابی یک سیستم نه تنها برای مشتری خوشایند و دلپذیر است بلکه منافع مالی و سود مناسبی را نیز عاید سرویس کار خواهد نمود.

ماهنامه تهویه مطبوع

لینک به دیدگاه

ابداع و بكارگيري چيلرهاي آبزربشن گازسوز براي اولين بار در ژاپن انجام شده است .در اين نوع چيلرها حرارت حاصل از احتراق گاز و يا سوخت مايع باعث گرم شدن محلول ليتيم برومايدو در نتيجه تغليظ محلول مي گردد .

در اين سيستم ديگر نيازي به ديگ بخار و يا ديگ آبگرم و يا آبداغ نمي باشد . حذف دستگاههاي مذكور كاهش زيادي در سرمايه گذاري اوليه و همچنين كاهش هزينه تعمير ونگهداري را در پي خواهد داشت . چيلرهاي گازسوز در تابستانها بعنوان منبع سرمايش و در زمستانها به عنوان ديگ آبگرم مورد استفاده قرار مي گيرند. البته اين كار با توجه به قيمت بالاي دستگاه تو صيه نمي شود .

چيلرهاي گازسوز با مصرف برق ناچيز جايگزين بسيار مناسبي براي چيلرهاي تراكمي با مصرف برق بسيار بالا هستند .مشعل اين نوع چيلرها از آلايندگي بسيار پاييني برخوردار هستند .

[h=1]چيلرهاي جذبي دو اثره :[/h] ميزان بخار مصرفي در چيلرهاي دو اثره حدود 50 در صد مصرف بخار در چيلرهاي تك اثره مي باشد . فشار بخار مصرفي در چيلرهاي دو اثره 8 اتمسفر است . ضريب عملكرد چيلرهاي جذبي دو اثره تقريبا دو برابر ضريب عملكرد چيلرهاي تك اثره مي باشد .

بنابراين امروزه بيش از 95 درصد چيلرهاي جذبي نصب شده در دنيا را چيلرهاي جذبي دو اثره تشكيل مي دهند .

محلول ليتيم برومايد رقيق به سمت ژنراتور دما بالا ودما پايين پمپ مي شود .دماي بالاي محلول ليتيم برومايد هنگامي كه از ژنراتور دما پايين عبور ميكند .بالا مي رود . و ليتيم برومايد توسط بخار توليد شده در ژنراتور غليظ مي گردد .قسمتي از ليتيم برومايد نيز به ژنراتور منتقل گرديده و از آنجا تغليظ مي گردد .

هر دو ليتيم برومايد غليظ شده قبل از ورود به مبدل حرارتي با يكديگر مخلوط مي گردند .و پس از سرد شدن در مبدل وارد ابزربر مي شود بخار ايجاد شده در ژنراتور دما پايين در كندانسور توسط جريان آب برج خنك كن تقطير شده و به اواپراتور باز مي گردد .

چيلرهاي جذبي دو اثره به جهت بازدهي بسيار خوب در مقايسه با چيلرهاي تك اثره نياز به برج خنك كن هاي كوچكتري دارند .بديهي است كه اين امر موجب كاسته شدن از سرمايه گذاري اوليه خواهد شد

[h=1]چيلرهاي جذبي تك اثره :[/h] چيلرهاي جذبي تك اثره قديمي ترين و اولين نسل چيلرهاي جذبي در دنيا مي باشند .كه كمترين بازدهي را در قياس با ساير انواع چيلرهاي جذبي دارا مي باشند .

 

chiller_airchange.jpgچيلرهاي جذبي تك اثره

 

 

پارامتر ضريب عملكرد يا c.o.p در دستگاههاي برودتي از جمله چيلرهاي جذبي .بيانگر ميزان بازدهي دستگاه مي باشد . اين پارامتر بيانگر ميزان بهره برداري كامل از انرژي حرارتي مصرفي در چيلرهاي جذبي مي باشد .مقادير بالاي c.o.p نشان دهنده مصرف بهينه انرژي حرارتي مي باشد .

بطور مثال چيلرهاي جذبي تك اثره در ميان كليه مدلهاي چيلرهاي جذبي .حتي با بهترين طراحي داراي ضريب عملكرد 75 درصد مي باشد .در حاليكه در مدلهاي شعله مستقيم ضريب عملكرد 1/2 بوده كه نشان دهنده مصرف انرژي كمتر و در نتيجه هزينه راهبري ارزانتر مي باشد .

 

[h=1]شرايط استفاده از چيلرهاي جذبي تك اثره :[/h]

وجود مقادير لازم بخار با فشار يك اتمسفر و يا اب داغ بالاي 100 درجه c اصلي ترين پيش نياز استفاده از چيلرهاي جذبي تك اثره مي باشد .البته توليد و انتقال بخار با دبي مورد نياز مستلزم نصب تجهيزات مي باشد . كه در صورت مهيا نبودن خطوط و ايستگاههاي تقليل فشار و يا ديگهاي آب داغ تحت فشار با منبع انبساط بسته استفاده از چيلرهاي تك اثره توصيه نمي گردد

 

[h=1]اصول كار كرد چيلرهاي جذبي گازسوز :[/h]

دقيقل مشابه كاركرد چيلرهاي دو اثره مي باشد .با اين تفاوت كه عامل گرم كننده و تغليظ محلول رقيق در ژنراتور دما بالا حرارت مستقيم شعله حاصل از احتراق مي باشد .

 

به جهت حرارت بسيار بالا در قسمت ژنراتور دما بالا ي چيلرهاي گازسوز كنترل دقيق و بكارگيري تجهيزات كنترل مناسب حائز اهميت مي باشد

 

[h=2]چيلر هاي جذبي : (استفاده از گرما براي توليد سرما )[/h]

افزايش قيمت برق در ايران در طول سالهاي آينده با توجه به برنامه هاي اقتصادي دولت ونياز به نصب سيستمهاي تهويه مطبوع در ساختمانهاي موجود و در حال ساخت .از جمله عوامل مهم و تاثير گذار در افزايش استفاده از چيلرهاي جذبي در ايران مي باشد .

 

در سرمايش به روش جذبي انرژي سيستم به جاي برق از گرما تامين مي شود .اين گرما مي تواند از بخار حاصل از گرماي يك مشعل گاز سوز يا گازوئيل سوز اتمسفريك باشد كه مستقيما در مولد بخار دستگاه عمل مي كند .يا اينكه گرما از مشعل مستقيما به مولد تبريد دستگاه داده شود .معولا از آب به عنوان مايع مبرد و از ايتيم برومايد به عنوان ماده جاذب استفاده مي كنند . واحد جذب يا ابزروبر تحت خلا كار مي كند .كه در آن نقطه جوش اب به حد كافي براي تامين شرايط اسايش پايين مي آيد .

 

[h=1]-اصطلاحات فني رايج در چيلر جذبي[/h]

[h=2]ژنراتور[/h]

ژنراتور معمولاً در محفظه بالايي چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه تغليظ محلول ليتيوم برومايد رقيق و جدا سازي آب مبرد را بر عهده دارد.

 

[h=2]جذب کننده[/h]

جذب کننده معمولاً در پوسته پاييني چيلرهاي جذبي قرار داشته و وظيفه جذب بخار مبرد توليد شده در محفظه اواپراتور را بر عهده دارد.

 

[h=2]اواپراتور[/h]

اواپراتور معمولاً در پوسته پايين چيلرهاي جذبي قرار مي گيرد. مايع مبرد در اواپراتور به لحاظ فشار پايين محفظه (خلأ نسبي) تبخير شده و باعث کاهش درجه حرارت آب سرد تهويه درون لوله هاي اواپراتور مي گردد.

 

[h=2]کندانسور[/h]

کندانسور معمولاً در پوسته هاي بالايي چيلرهاي جذبي واقع شده است و وظيفه تقطير مبرد تبخير شده توسط ژنراتور را بر عهده دارد. بخار مبرد در برخورد با لوله هاي حاصل از آب برج ، تقطير شده و به تشتک اواپراتور سرريز مي شود.

 

[h=2]محلول جاذب[/h]

اين محلول در سيکل هاي پروژه حاضر محلول ليتيوم برومايد و آب است.

 

[h=2]مايع مبرد[/h]

مايع مبرد در چيلرهاي جذبي پروژه حاضر آب خالص (آب مقطر) مي باشد که به جهت فشار پايين محفظه اواپراتور در اثر تبخير خاصيت خنک کنندگي خواهد داشت.

 

[h=2]کريستاليزه شدن[/h]

محلول ليتيوم برومايد در غلظت معمولي به صورت مايع است ، ولي چنانچه تغليظ اوليه بيش از حد ادامه يابد حجم بلورهاي ريزي که در آن تشکيل مي شوند ، بزرگتر شده و ممکن است باعث مسدود شدن کامل مسير عبور محلول شود. به اين پديده کريستاليزه شدن گويند.

 

[h=1]-مقايسه چيلرهاي جذبي و تراکمي[/h]

چيلرهاي جذبي از بعضي لحاظ شبيه چيلرهاي تراکمي عمل مي کنند که مهمترين اين شباهتها عبارتند از:

 

الف - در اواپراتور از گرماي آب تهويه ساختمان براي تبخير يک مبرد فرار در فشار پايين استفاده مي گردد.

 

ب - گاز مبرد فشار پايين از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده مي شود.

 

ج - گاز مبرد در کندانسور تقطير مي گردد.

 

د - مبرد در يک سيکل همواره در گردش است.

 

[h=1]تفاوتهاي اصلي چيلرهاي جذبي وتراکمي عبارتند از :[/h]

الف - چيلرهاي تراکمي براي گردش مبرد از کمپرسور استفاده مي کنند در حالي که چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و به جاي آن از انرژي گرمايي منابع مختلف استفاده کرده و غلظت محلول جاذب را تغيير مي دهند ، همچنان که غلظت تغيير مي کند ، فشار نيز در اجزاي مختلف چيلر تغيير مي کند. اين اختلاف فشار باعث گردش مبرد در سيستم مي گردد.

 

ب - ژنراتور و جذب کننده در چيلرهاي جذبي جانشين کمپرسور در چيلرهاي تراکمي شده است.

 

ج - در چيلرهاي جذبي از يک جاذب استفاده مي شود که عموماً آب يا نمک ليتيوم برومايد است.

 

د - مبرد در چيلرهاي تراکمي يکي از انواع کلروفلئوروکربن ها يا هالوکلروفلئوروکربن ها است در حالي که در چيلرهاي جذبي مبرد معمولاً آب يا آمونياک است.

 

ه - چيلرهاي تراکمي انرژي مورد نياز خود را از انرژي الکتريکي تأمين مي کنند در حالي که انرژي ورودي به چيلرهاي جذبي از آب گرم يا بخار وارد شده به ژنراتور تأمين مي شود. گرما ممکن است از کوره هواي گرم يا ديگ آمده باشد. در بعضي اوقات از گرماي ساير فرايندها نيز استفاده مي شود مانند بخار کم فشار يا آب داغ صنايع ، گرماي باز گرفته شده از دود خروجي توربين هاي گازي و يا بخار کم فشار از خروجي توربين هاي بخار.

 

[h=1]مهمترين مزاياي چيلرهاي جذبي نسبت به چيلرهاي تراکمي عبارتند از:[/h]

[h=3]الف - صرفه جويي در مصرف انرژي الکتريکي :[/h]

همانطور که گفته شد چيلرهاي جذبي از گاز طبيعي ، گازوئيل يا گرماي تلف شده به عنوان منبع اصلي انرژي استفاده مي کنند و مصرف برق آنها بسيار ناچيز است. به ميزان مصرف برق ، مقايسه و تحليل هاي کمي در فصول بعدي اشاره خواهد شد.

 

[h=3]ب - صرفه جويي در هزينه خدمات برق :[/h]

هزينه نصب سيستم شبکه الکتريکي در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعيين است. يک چيلر جذبي به دليل اينکه برق کمتري مصرف مي کند ، هزينه خدمات را نيز کاهش مي دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چيلرهاي جذبي موجب آزاد شدن توان الکتريکي براي مصارف ديگر مي شود.

 

[h=3]ج - صرفه جويي در هزينه تجهيزات برق اضطراري :[/h]

در ساختمانهايي مانند مراکز درماني و يا سالن هاي کامپيوتر که وجود سيستمهاي برق اضطراري براي پشتيباني تجهيزات خنک کننده ضروري است ، استفاده از چيلر هاي جذبي موجب صرفه جويي قابل توجهي در هزينه اين تجهيزات خواهد شد.

 

[h=3]د - صرفه جويي در هزينه اوليه مورد نياز براي ديگ ها :[/h]

برخي از چيلرهاي جذبي را مي توان در زمستان ها به عنوان هيتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم براي سيستم هاي گرمايشي را با دماهاي تا حد 203 تأمين نمود. در صورت استفاده از اين چيلرها نه تنها هزينه خريد ديگ کاهش مي يابد بلکه صرفه جويي قابل ملاحظه اي در فضا نيز بدست خواهد آمد.

 

[h=3]ه - بهبود راندمان ديگ ها در تابستان :[/h]

مجموعه هايي مانند بيمارستان ها که در تمام طول سال براي سيستمهاي استريل کننده ، اتوکلاوها و ساير تجهيزات به بخار احتياج دارند مجهز به ديگ هاي بخار بزرگي هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمي کار مي کنند. نصب چيلرهاي جذبي بخار در چنين مواردي موجب افزايش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتيجه کارکرد ديگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهي خواهد يافت.

 

[h=3]و - بازگشت سرمايه گذاري اوليه :[/h]

چيلرهاي جذبي به دليل نياز کمتر به برق در مقايسه با چيلرهاي تراکمي ، هزينه هاي کارکردي را کاهش مي دهند. اگر اختلاف قيمت يک چيلر جذبي و يک چيلر تراکمي هم ظرفيت را به عنوان ميزان سرمايه گذاري و صرفه جويي سالانه از محل کاهش يافتن هزينه هاي انرژي را به عنوان بازگشت سرمايه در نظر بگيريم ، مي توان با قاطعيت گفت که بازگشت سرمايه گذاري صرف شده براي نصب چيلرهاي جذبي با شرايط بسيار خوبي صورت خواهد گرفت.

 

[h=3]ز - کاسته شدن صدا و ارتعاشات :[/h]

ارتعاش و صداي ناشي از کارکرد چيلرهاي جذبي به مراتب کمتر از چيلرهاي تراکمي است. منبع اصلي توليد کننده صدا و ارتعاش در چيلرهاي تراکمي، کمپرسور است. چيلرهاي جذبي فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهاي کوچکي هستند که براي به گردش درآوردن مبرد و محلول ليتيم برمايد کاربرد دارند. ميزان صدا و ارتعاش اين پمپهاي کوچک قابل صرف نظرکردن است.

 

ح - حذف مخاطرات زيست محيطي ناشي از مبردهاي مضر:

 

چيلرهاي جذبي بر خلاف چيلرهاي تراکمي از هيچ گونه ماده CFC يا HCFC که موجب تخريب لايه ازن مي شوند ، استفاده نمي کنند. لذا براي محيط زيست خطري ايجاد نمي نمايند. چيلرهاي جذبي غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده مي کنند. يک چيلر جديد در هر شرايطي ،يک سرمايه گذاري بيست و چند ساله است. تغييرات دائمي قوانين و مقررات استفاده از مبردها موجب مي شود تا استفاده از مبردي طبيعي مانند آب در چيلرهاي جذبي گزينه اي بسيار قابل توجه به شمار آيد.

 

[h=3]ط- کاستن از ميزان توليد گازهاي گلخانه اي و آلاينده ها :[/h]

ميزان توليد گازهاي گلخانه اي (مانند دي اکسيد کربن) که تأثير قابل توجهي در گرم شدن کره زمين دارند و آلاينده ها (مانند اکسيدهاي گوگرد ، اکسيدهاي نيتروژن و ذرات معلق) توسط چيلرهاي جذبي در مقايسه با چيلرهاي تراکمي بسيار کمتر است.

 

پايگاه علوم و تحقيقات صنعت تاسيسات تهويه مطبوع سرمايش و گرمايش

لینک به دیدگاه

در فصل هاي گرم سال تامين سرمايش هر مجتمع مسكوني، تجاري، صنعتي و خدماتي از نيازهاي ضروري است و دستگاهاي گوناگوني جهت اين امرساخته شده و بكار مي روند يكي از اين نمونه تجهيزات، چيلر مي باشد كه كاربرد فراواني دارد و به طور كلي به دو دسته تراكمي و جذبي تقسيم بندي مي شوند. چيلرهاي تراكمي:در اين نوع خنك كننده كمپرسور انرژي خود را از الكترو موتور دريافت مي داردو گاز را متراكم مي كند.

گاز فشرده شده در كندانسور به كمك آب يا هواي محيط خنك شده و به مايع تبديل مي شود اين مايع تحت فشار پس از گذشتن از شير انبساط يا لوله موئين وارد خنك كننده (Evaporator) مي گردد كه در فشار كمتري قرار دارد و باعث تبخير مايع مي شود و مايع سرد كننده حرارت نهان تبخير خود را از محيط خنك كننده مي گيرد و باعث سرد شدن موادي مي شود كه با خنك كننده در تماس هستند. گاز ناشي از تبخير، به كمپرسور منتقل شده و همچنين چرخه تكرار مي شود.كمپرسور چيلرهاي تراكمي بيشتر در دو نوع رفت و برگشتي و اسكرو مي باشد.

 

چيلر هاي تراكمي نوع اسكرو، نسل جديد چيلرهاي تراكمي به حساب مي آيند و مزيت آنها در وجود كمپرسورهاي مارپيچي است كه باعث زير بار رفتن چيلر به صورت تدريجي و با توجه به ميزان برودت مورد نياز مي شود.راندمان بالاتر، كاهش جريان راه اندازي بسيار پايين تر ( حدود نصف چيلرهاي تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي ) و داشتن قطعات متحرك كمتر مزيت هاي چيلرهاي تراكمي با كمپرسور اسكرو نسبت به چيلرهاي تراكمي با كمپرسور رفت و برگشتي مي باشند. چيلرهاي جذبي:در اين نوع خنك كننده، به جاي كمپرسور از جذب كننده(Absorber) و مولد حرارتي (Generator) استفاده مي گردد. يكي از پركاربردترين خنك كننده هاي اين نوع،سيستم ليتيوم برمايد است.

 

در اين سيستم، بخار آب در جذب كننده توسط ليتيوم برمايد غليظ جذب شده و آب در مولد حرارتي بر اثر حرارت تبخير مي شود.اين بخار آب، در كندانسور كه فشار آن حدود 1/0 اتمسفر است، به آب مايع تبديل شده و سپس در خنك كننده كه فشار آن حدود 01/0 اتمسفر است، دوباره به بخار تبديل مي گردد وآب گرماي نهان خود را براي تبخير، از محيط خنك كننده و يا كوئل آب مي گيرد. بخار آب ايجاد شده در خنك كننده به جذب كننده هدايت شده و جذب ليتيوم برمايد غليذ مي شود و دوباره به مولد حرارتي مي رود .

 

اين چرخه تكرار مي شود.بدليل مصرف بالاي برق توسط چيلرهاي تراكمي امروزه چيلرهاي جذبي از استقبال خوبي برخوردار شده اند.در اين نوع چيلر بجاي انرژي الكتريكي از انرژي حرارتي كه از سوختن سوخت فسيلي ايجاد مي شود براي توليد سرما استفاده مي گردد و داراي قطعات متحرك كمتري نسبت به انواع كمپرسوري هستند و ميزان خرابي و هزينه هاي مربوط به تعميرات آنها كمتر از نوع چيلر تراكمي است.چيلرهاي جذبي به دو گروه تك اثره (Single effect) و دو اثره (Double effect) طبقه بندي مي شوند.چيلرهاي تك اثره با تغذيه بخار، تك اثره با تغذيه آب داغ ( دماي بالاي C 100) و تك اثره با تغذيه آب گرم ( دماي زير C100) تقسيم مي شوند كه سيكل كاري آنها مشابه بوده و همگي داراي حداقل يك مولد حرارتي مي باشند.

 

چيلرهاي دو اثره به دو دسته دو اثره با تغذيه بخار و دو اثره با شعله مستقيم طبقه بندي مي شوند. اين چيلرها، نسل جديد چيلرهاي جذبي تك اثره است.

در چيلرهاي جذبي دواثره برخلاف چيلرهاي جذبي تك اثره كه يك مولد حرارتي وجود دارد داراي دو مولد حرارتي مي باشد كه يكي مولد حرارتي دما بالا و ديگري مولد حرارتي دما پايين مي باشد كه اين امر باعث كاهش بسيار چشمگير مقدار مصرف سوخت شده و ضريب عملكرد (cop) دستگاه را تا دو برابر افزايش مي دهد.مهمترين شرط براي بكارگيري چيلر جذبي با تغذيه بخار وجود تاسيسات تامين كننده بخار با فشار حداقل يك اتمسفر مي باشد. بنابراين بدليل هزينه زياد تجهيزات توليد و انتقال بخار، استفاده از اين نوع چيلر در پروژه هايي كه جهت مصارف ديگري نياز به بخار حداقل يك اتمسفر دارند مانند پروژه هاي صنعتي و بيمارستاني توصيه مي شود.

 

در چيلرهاي جذبي شعله مستقيم حرارت حاصل از احتراق سوخت بطور مستقيم باعث گرم شدن و تغليظ محلول ليتيوم برمايد شده و ديگرنيازي به ايجاد تاسيسات بخار يا آب داغ نمي باشد كه باعث كاهش زيادي در سرمايه گذاري اوليه مي شود.همچنين بدليل كم شدن تجهيزات، هزينه تعميرات و نگهداري كاهش خواهد يافت. از ديگر قابليت هاي چيلر شعله مستقيم توليد آب گرم مي باشد ولي بدليل پايين بودن دماي آب گرم خروجي كه حداكثر دماي آن 60سانتي گراد مي باشد و استهلاك دستگاه، در بيشتر مواقع از اين امكان استفاده نمي گردد.

 

با تشکر از سایت شاختا

لینک به دیدگاه

در مورد مصرف برق چیلرها که مقایسه شد ضد و نقیض زیاد خوندم آخرین مقاله ای که خوندم اشاره می کرد که مصرف برق جذبی بیشتر از تراکمی هست

لینک به دیدگاه

مرسی بابت این تاپیک مفید

چیلرها واقعا" دارای گستردگی زیادی هستند.

من خودم به شخصه در هر پروژه ای که بودم (بزرگ و کوچک) از چیلر جذبی استفاده میکنند که دلیل اون هم مقرون به صرفه بودنشه.

:yes:

لینک به دیدگاه
مرسی بابت این تاپیک مفید

چیلرها واقعا" دارای گستردگی زیادی هستند.

من خودم به شخصه در هر پروژه ای که بودم (بزرگ و کوچک) از چیلر جذبی استفاده میکنند که دلیل اون هم مقرون به صرفه بودنشه.

:yes:

البته بعضا خرید چیلر دست دوم مقرون به صرفه ترینه:ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...