رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در این مقاله آموزشی اصول اولیه طراحی بدنه خودرو آموزش داده شده است:

ابتدا از پرسپکتیو های اولیه شروع میکنیم. ما 3 نوع پرسپکتیو داریم.

1- یک نقطه ای 2- دو نقطه ای و 3- سه نقطه ای که فراخور زاویه و نوع دیدمان از از آن موضوع یکی از آنها را انتخاب میکنیم.

ابتدا یک نقطه ای: در همه پرسپکتیو ها ما یک خط افقی داریم که به نام خط افق محسوب می شود و تمام خطوط منشعبه از آن و از دو نقطه مشخص انشعاب میگیرند

 

61jdc9d.jpg

 

به این نقاط نقطه گریز میگوییم.

اگر یک نقطه را 1 بنامیم و دیگری را 2 تداخل خطوط منشعبه از آنها که می توانند زاویه های مختلفی هم داشته باشند، گوشه های کار ما را تشکیل می دهند. این خطوط را محور های اصلی می نامیم Minor Axis و ما محورهای دیگری هم داریم که آنها را Major Axis یا محورهای غیر اصلی می نامیم که مثلآ در این تصویر می تواند محور منصف بیضی چرخهای ما باشد و گاهآ تابعی از محورهای اصلی کار ما نیست. کارمان را ابتدا در یک مکعب محاطی یا بعبارتی Bending box ترسیم میکنیم. این مکعب کمک بسیار شایانی در رسم صحیح کار به ما میکند.

اما در پرسپکتیو یک نقطه ای ما یک نقطه گریز داریم که تمام خطوط متشکله ما از این نقطه خارج میشوند.

 

6cigy2v.jpg

 

گاهآ ما هرچه به سمت بالا برویم وجه روبرویی ماهم به خودی خود وارد یک پرسپکتیو دیگر خواهد شد و شکل ما به پرسپکتیو دو نقطه ای و گاهآ سه نقطه ای نزدیک می شود مانند تصویر زیرین عکس بالا.

به همان صورت که گفته شد ابتدا ما مکعب مناسبمان را ترسیم می کنیم و بعد شروع به ترسیم خودروی مورد نظرمان در این مکعب می کنیم ، به این صورت که در تصور خودمان ما شروع میکنیم به برش زدن از نواحی مختلف مکعب. البته نقطه یابی بصورت اصولی کمک بسیار زیادی به ما می کند که به آن هم در آینده پرداخته خواهد شد. به تصویر زیر دقت کنید و شما هم برای خودتان با ترسیم مکعب مناسب اقدام به ترسیم خودرو در آن مکعب بکنید. ابتدا برای مبتدایان بد نیست که با خودروهای گوشه تیز Hard Edge شروع کنند.

 

5z28h93.jpg

 

با ترسیم درست و استفاده از قواعد پرسپکتیو ما میتوانیم تصاویر دقیقتر و معقول تری را از سوژه مورد نظر در ذهنمان داشته باشیم . مثال زیر نمونه ای از طراحی یک Interior یا فضای داخلی خودرو با شیوه پرسپکتیو دو نقطه ای است.

 

6g8myox.jpg

 

در یک صفحه با رعایت اصول پرسپکتیو سه عنصر مکعب، استوانه و کره را ترسیم کنید.

حال با قرار دادن یک منبع نور فرضی تاثیر نور بر اجسام را نشان بدهید. مدیا شما میتواند مداد باشد. ما با درنظر گرفتن محل منبع نور Light Source که در این تصویر با یک فلش مشخص است در هر جسم 3 نوع تاثیر نوری یا روشنایی خواهیم داشت که به ترتیب عبارتند از:

1- Lightest و یا روشنترین ها

2- Mid tone یا رنگ های میانه یا سایه روشن ها

3- Dark و یا تیرگی ها

که در این تصویر با سه شماره به روشنی و کاملآ قابل دیدن میباشند. نکته مهم تطابق سایه و نور با فرم کلی احجام هستند که بسته به نرمی و خشکی آنها میتواند تخط یا قوسدار باشد همچنین بازتاب نور بر روی سطح زمینه در این کار یک انعکاس سایه روشن نیز در زیر کره ایجاد کرده است. این تمرین را هم میتوانید بر روی کاغذ با مداد و یا مارکر انجام دهید.

حال یک مکعب و یک استوانه استیل را در ذهن خود تجسم کنید و بر روی کاغذ مانند شکل زیر ترسیم کنید.

 

6faeh6q.jpg

 

در اینجا هم ما تاثیر نور ،‌انعکاس اجسام به خودی خود و انعکاس اجسام در همدیگر را میبینیم. همینطور سایه اجسام هم متاثر از انعکاس نور اجسام و انعکاس نور زمینه هم در جاهایی تغییر کرده است. حال شما هم این تمرین را میتوانید با همین زاویه و در مراحل بعدی با زاویه های دیگر و با اشیاع دیگر انجام دهید. پیش از هر چیز این را متذکر می شویم که تمرین زیاد و حوصله و دقت بیشتر شما ضامن موفقیت های آینده شما خواهد بود. مامعمولآ در یک جسم صیقلی و یا نیمه صیقلی انعکاسی از محیط اطراف به این صورت خواهیم داشت. مثال آن را در یک کره به این صورت می شود نشان داد که در بالای کره انعکاسی از آسمان و یا اتمسفر داریم Sky Reflection or Atmosfer Reflection که بدلیل مدور بودن حجم ما در سایه روشن آسمان به صورت مدور خواهد بود. همینطور در وسط کره نیز انعکاسی از اتفاقات دوردست در افق را خواهیم داشت که به آن Horizon Reflection میگویند.این قسمت از کار با رنگ تیره ترسیم میشود و در وسط این انعکاس باریک شده و در کناره ها هم وسیع میگردد. همچنین در پایین کار هم ما یک انعکاس از زمین خواهیم داشت که با رنگی تیره تر از رنگ آسمان ترسیم میکنیم. به انعکاس سایه کلی خود کره بر روی زمین نیز توجه کنید که در طبیعی جلو دادن آن بی تاثیر نخواهد بود. تمرین زیر را هم انجام دهید.

 

4z1du9l.jpg

 

تتصاویر بالا از سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گرفته شده اند و توسط عضوی به نام jmecmore که در آرت سنتر کالیفورنیا مشغول تحصیل میباشد ترسیم شده است.

منبع: باشگاه طراحان ایران

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

من مدتی دنبال این طور چیزها بودم .یه وبلاگ می شناسم که بسیار عالی .یه سری بهش بزنید

گفتم شاید شما رو کمک کنه . پیشرفت کنید .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

امید وارم مفید باشه

این یه نمونه کار نویسنده وبلاگه

90_int.jpg?sizeM=7

واقعا از لحاظ اصول طراحی پرسپکتیو . استاده .همین طور از نظر خلاقیت

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

این قوانین به صورت کلی برای کلاس سدان مطرح شده ولی می توان مواردی از آن را در کلاس های دیگر مشاهده کرد

 

 

قانون اول:

برای اینکه کار طراحی خودرو را شروع کنیم، اولین معیار اندازه چرخ است و فاصله بین محور جلو و عقب باید بین 3.25 چرخ برای خودروهای متوسط مثل c کلاس و همین طور 3.5 چرخ برای خودرو های بزرگ تر مثل E کلاس مرسدس بنز باشد. البته در طراحی طراحان حرفه ای دیده می شود که اکثرا از چرخ و رینگ های خیلی بزرگ استفاده می کنند که جلوه زیبایی کار را زیاد می کند. اما به خاطر داشته باشید که فاصله استاندارد بین چرخ جلو و چرخ عقب در خودرو، تکرار 3 چرخ بین آن است که ما در این مثال به فاصله 3.25 چرخ رسیده ایم.

amuzesh3-1.jpg

 

 

 

 

قانون دوم:

محل قرارگیری ستون A بسیار مهم است که در حالت استاندارد اگر امتداد این ستون را به سمت پایین در نظر بگیریم، معمولا باید مسیر آن از مرکز چرخ جلو خودرو عبور کند. این کارباعث انتقال صحیح تنش های جاده بر ساختار اصلی و محکم ستون های خودرو می شود.

amuzesh3-2.jpg

 

 

 

قانون سوم:

اگر از انتهای گوشه درب عقب و ستون C خطی به صورت عمود ترسیم کنیم، باید این خط از وسط چرخ عقب خودرو عبور کند.

amuzesh3-3.jpg

 

 

 

 

قانون چهارم:

اگر خطی از مرکز هر دو چرخ عقب و جلو ترسیم کنیم، باید محل درز بازشدن پایین درب ها با این خط در یک راستا باشد.

amuzesh3-4.jpg

 

 

 

 

قانون پنجم:

زیر چراغ اصلی جلو معمولا با بالای چرخ و رینگ آن در یک راستا است.

amuzesh3-5.jpg

 

 

 

 

 

قانون ششم:

معمولا نسبت بصری سطح اشغال شیشه ها به رویه درب ها در نمای جانبی نسبت 3 به 2 است.

amuzesh3-6.jpg

 

 

 

 

 

قانون هفتم:

مقدار ارتفاع کلی یک خودروی استاندارد و متعارف، باید به مقدار 2.25 چرخ و در خودرو های معمولی و این مقدار باید در خودروهای بلندتر، تا 2.5 چرخ نیز باشد

amuzesh3-7.jpg

 

 

منبع : زارسیس

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
نرم افزار طراحی بدنه مناسب مکانیک چیست؟

 

بستگی داره دوست عزیز

اگر بخواد به تولید انبود برسه باید مثله کتیا یا حداقل الیاس دیزاین و سالید اینا انجام بشه که کاخونه ها کتیا استفاده میکنن

اما در طرح های کانسپت از 3dmaz مایا و rhino استفاده میشه

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...