رفتن به مطلب

همه چیز در مورد سیستم عامل دوست داشتنی مکینتاش !!!


Iman-Emperatour

ارسال های توصیه شده

آشنایی با سیستم عامل لئوپارد Mac OS X 10.5 Leopard و برخی از امکاناتش

دوستان توجه داشته باشن که این توضیحات کلی هستن و برای مکینتاش اصلی که روی کامپیوتر های اپل نصب میشن گفته شده ولی جهت آشنایی اولیه خوبه !!!

متاسفانه یادم نیست منبع اصلی این مطلب کجا بوده !

اشاره :

تقريباً دو سال و نيم پس از عرضه سيستم*عامل Tiger، اپل پنجمين ارتقاي عمده از سيستم*عامل Mac OS X را با نام رمز لئوپارد (Leopard) عرضه كرد. طي اين مدت تحولا*ت مهمي در راهبردهاي اين شركت ايجاد شده است. به*كارگيري پردازنده*هاي اينتل از سوي اپل در سال 2006 كه تا پيش از آن براساس مرزبندي*هاي سنتي و پيش*فرض*هاي تاريخي بعيد جلوه مي*كرد يكي از مهم*ترين اين تحولا*ت است. شايد مهم*تر از آن تغيير اولويت*ها در اپل است. چه، زماني كه شنيده مي*شود اپل تكميل نسخه كلا*ينت و سرور سيستم*عامل جديد خود را به جهت اتمام پلتفرم آي*فون به تعويق انداخته است، بيشتر مي*توان به عمق تغيير اولويت*ها و استراتژي*هاي اين شركت پي برد. به هر حال اپل اواخر اكتبر سال 2007 نسخه جديد سيستم*عامل خود را عرضه كرده است. استيو جابز مدير اجرايي و بنيان*گذار اين شركت اخيراً در مصاحبه*اي اعلا*م كرده است كه عرضه لئوپارد آغازگر راه توسعه سلسله*اي از ارتقاهاي آينده خواهد بود كه شركت در نظر دارد در فواصل زماني 18 ماهه آن*ها را عرضه كند. با اين حساب احتمالا*ً روند توسعه Mac OS X به شيوه كنوني تا پايان دهه جاري ميلا*دي نيز ادامه خواهد داشت. به هر حال از اين شماره به بعد طي سه مقاله با برخي از مهم*ترين ويژگي*ها و قابليت*هاي لئوپارد آشنا خواهيم شد. در بخش نخست اين نوشتار به سراغ تغييرات عمومي، زيرساختي و رابط بصري اين سيستم*عامل خواهيم رفت. بخش دوم اين مجموعه به بررسي يوتيليتي*ها و نرم*افزارهاي لئوپارد اختصاص خواهد يافت و نهايتاً در بخش پاياني ضمن مروري اجمالي بر ابزارهاي جديد برنامه*نويسيOS X به نسخه سرور لئوپارد نيز نگاهي خواهيم داشت.

 

جزيره حالا* شلوغ*تر و پررفت*وآمدتر از قبل شده است. اين روزها افزايش علا*قه كاربران به استفاده از پلتفرم اپل، يا دست كم سخت*افزارهاي اين شركت، كاملا*ً مورد توجه رسانه*ها قرار گرفته است. در اين ميان اپل نيز با تداوم توسعه سيستم*عامل Max OS X به*عنوان يكي از كليدي*ترين محصولا*ت خود تلا*ش مي*كند تا به اين سير صعودي ادامه دهد.

ارائه پنج ارتقاي عمده از زمان عرضه نخستين نسخه سيستم*عامل Mac OS X در سال 2001 تاكنون در طي يك برنامه زماني تقريباً منظم به كاربران اپل اجازه داده تا هميشه سريع*تر از سايرين از فناوري*هاي جديد استفاده كنند. چيتا نام رمز اولين نسخه OS X بود كه در سال 2001 عرضه شد؛ نسخه*اي كه البته با اشكالا*ت فراواني همراه بود. در آن زمان بسياري از نرم*افزارهايي كه براي چيتا عرضه مي*شدند از موتور گرافيكي جديد آن يعني zQuart استفاده نمي*كردند و به همين دليل در سيستم*عامل جديد نسبت به Mac OS 9 كندتر اجرا مي*شدند.

اپل مدت كوتاهي بعد از چيتا، Mac OS X 1.10 را با نام رمز پوما عرضه كرد. پوما نسخه رايگاني بود كه اپل براي رفع مشكلا*ت اولين نسخه تجاري OS X عرضه كرد و در عين حال قابليت*هاي ديگري چون پخش دي*وي*دي و سازگاري بيشتر با OS 9 را به آن اضافه كرد.

s83_Apple02_s.gif

عرضه جگوار يا Mac OS X 10.2 به معناي پايان توسعه Mac OS 9 بود. چنان*كه جابز در همايش مك ورلد جنجاني همان سال در حركتي نمادين بسته نرم*افزاري Mac OS 9 را در تابوتي قرار داد و اعلا*م كرد كه OS X آينده سيستم*عامل اپل خواهد بود.

عرضه نرم*افزار iChat و ويژگي Bonjour (كه در آن زمان Rendezvous ناميده مي*شد) براي فراهم كردن امكان شبكه*بندي خودكار و بدون نياز به پيكربندي معمول، از ديگر ويژگي*هاي مهم جگوار محسوب مي*شدند. دوازده ماه بعد در سال 2003 سيستم*عامل Mac OS X L 3.10 با نام رمز Panther معرفي و عرضه شد.

اپل در اين نسخه از سيستم*عامل خود توانست با رهايي از دردسرهاي اوليه مهاجرت، به سيستم*عامل جديد قابليت*هاي بيشتر و مهم*تري را اضافه كند. جذاب*ترين اين ويژگي*ها Expose است كه كاربر مي*تواند با استفاده از آن و به كمك ماوس (يا صفحه*كليد) تمام پنجره*هاي باز خود را بدون روي هم افتادگي و هم*پوشاني مشاهده كند.

سيستم رمزگذاري FileVault براي محافظت از فايل*ها و درايوها و نيز iChat AV با قابليت برقراري ويديوكنفرانس از ديگر ويژگي*هاي مهم اين نسخه محسوب مي*شوند. 18 ماه بعد يعني اواخر سال 2005 اپل ارتقاي عمده ديگري از سيستم*عامل خود را عرضه كرد.

اپل در Mac OS 10.4 يا Tiger ضمن اضافه كردن چندين ويژگي كليدي ديگر مانند موتور جست*وجوي بي*درنگ SpotLight، سيستم نمايش ويجت*هاي Dashboard و پشتيباني كوييك*تايم از فرمت H.264، تغييرات زيرساختي مهمي را ايجاد كرده بود تا بتواند در نسخه*هاي بعدي اين سيستم*عامل از آن*ها استفاده كند. از جمله اين تغييرات مي*توان به پشتيباني از آدرس*دهي 64 بيتي حافظه، تعبيه فريم*ورك*هاي Core Image و Core Video اشاره كرد.

اما عرضه لئوپارد، بيش از ديگر نسخه*ها به طول انجاميد. ابتدا قرار بود لئوپارد در طي يك زمان*بندي هجده ماهه پس از Tiger، اواسط سال 2007 عرضه شود.

اما تمركز توسعه*دهندگان اپل براي آماده*سازي نسخه ويژه*اي از OS X براي محصول جنجالي اين شركت يعني آي*فون باعث شد تا اپل عرضه آن را به ماه اكتبر موكول كند. به اين ترتيب پس از گذشت دو سال و نيم از عرضه Tiger، اپل در اواخر ماه اكتبر سيستم*عامل جديد خود را عرضه كرد.

لئوپارد در نگاهي كلي*

دو دليل عمده براي افزايش انتظارات و توقعات از Mac OS X 10.5 نسبت به نسخه*هاي قبلي آن وجود دارد: نخست فرصت بيشتري كه اپل براي توسعه آن در اختيار داشت و دوم، اعلا*م وجود چند ويژگي محرمانه مهم در اين سيستم*عامل هنگامي كه براي اولين بار در كنفرانس جهاني توسعه*دهندگان اپل به نمايش درآمد.

در نهايت حاصل كار، سيستم*عاملي است كه به زعم اپل بيش از سيصد تغيير بزرگ و كوچك نسبت به نسخه قبلي در آن ديده مي*شود (اپل فهرست كامل اين ويژگي را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرار داده است).

به رغم ظاهر فريبنده لئوپارد، تغييرات رابط بصري نقطه تمركز اپل براي سيستم*عامل جديد نبوده است. در حقيقت برخلا*ف تصورات اوليه و چنان*كه در ادامه اشاره خواهد شد، بخش مهمي از تغييرات در سطح هسته و لا*يه*هاي زيرين سيستم*عامل صورت گرفته است.

همان*طور كه پيش*تر گفته شد، نخستين گام جدي اپل به سمت پردازش 64 بيتي در Tiger برداشته شد. اما جهش بزرگ بعدي در اين مسير در لئوپارد رخ داده است. اين سيستم*عامل اكنون از نرم*افزارهاي كاربردي 64 بيتي پشتيباني مي*كند.

نكته جالب اين كه اين مسئله منجر به ارايه دو نسخه مجزا از سيستم*عامل براي نرم*افزارهاي 32 بيتي و 64 بيتي نشده است بلكه اپل با استفاده از باينري*هاي يونيورسال پشتيباني از هر دو نوع نرم*افزارها را براي دو معماريPower PC و X86 فراهم كرده است. در عين حال هسته سيستم*عامل به منظور حفظ سازگاري با درايورهاي كنوني همچنان 32 بيتي است. به اين ترتيب لئوپارد نخستين سيستم*عامل اپل است كه همزمان از هر دو نوع نرم*افزار پشتيباني مي*كند.

نكته مهم ديگر اضافه شدن چند فريم*ورك جديد در كنار بهبود فريم*ورك*هاي قبلي OS X است. همان*طور كه مي*دانيد از سال 2001 به اين سو، اپل به منظور تسهيل فرآيند توسعه نرم*افزاري براي سيستم*عامل خود فريم*ورك*هاي مختلفي را در اختيار برنامه*نويسان قرار داده است. كوارتز، كوييك تايم، Core Audio ،Core Image و Core Video همراه آن عرضه شده*اند.

در لئوپارد ضمن بهبود فريم*ورك*هاي كنوني، نمونه*هاي جديدي نيز اضافه شده است كه *Core Animation از مهم*ترين آن*ها محسوب مي*شود.

Core Animation به*عنوان يك موتور لا*يه*بندي (Layering) سريع، امكان اضافه كردن جلوه*هاي انيميشن را با روشي آسان فراهم مي*كند. مجموع اين تغييرات باعث شده تا لئوپارد چه در سيستم*هاي جديد اپل و چه در مك*هاي قديمي سريع*تر باشد.

s83_Apple03a_s.gif

اما گذشته از اين تغييرات زيرساختي اتفاقات مهم ديگري نيز در سطوح بالا*تر به چشم مي*خورد. شايد بتوان ارائه نسخه نهايي Boot Camp را همراه با لئوپارد يكي از مهم*ترين ويژگي*هاي اين سيستم*عامل دانست.

به رغم معرفي ساده و مختصر، اين ويژگي براي كاربراني كه بنا به ضرورت يا علا*قه از هر دو سيستم*عامل مك و ويندوز استفاده مي*كنند (يا حتي كساني كه اساساً مك را به دليل طراحي سخت*افزاري آن انتخاب مي*كنند) يك ويژگي بسيار حائز اهميت است. اپل همزمان با عرضه لئوپارد اعلا*م كرد كه پشتيباني از نسخه آزمايشي بوت*كمپ در Tiger را قطع كرده است.

اضافه شدن نسخه*اي از Front Row به لئوپارد كه مشابه همين نرم*افزار در دستگاه Apple TV است، از ديگر ويژگي*هاي سيستم*عامل جديد اپل محسوب مي*شود. اپل همچنين در اين رابطه گرافيكي چندرسانه*اي قابليت پخش دي*وي*دي را نيز اضافه كرده است.

رابط بصري لئوپارد

در نخستين نگاه و با بررسي ويژگي*هاي رابط بصري تحول شگرفي به چشم نمي*خورد. برخلا*ف انتظارات، تغييرات رابط بصري به رغم افزايش جذابيت*هاي ظاهري اين سيستم*عامل چندان به سهولت هرچه بيشتر استفاده يا ايجاد يك دگرگوني اساسي در نحوه تعامل كاربر با كامپيوتر كمكي نكرده*اند.

چه، در نخستين واكنش*ها معلوم شده كه برخي از اين تغييرات چندان به مذاق كاربران Tiger خوش نيامده است. به*عنوان مثال نيمه*شفاف شدن نوار منو (Menu bar) به*عنوان يكي از اولين تغييراتي كه به چشم مي*آيد، گرچه باعث زيباتر شدن دسكتاپ لئوپارد شده اما به عقيده برخي از كاربران خواندن گزينه*هاي آن را سخت*تر مي*كند.

همين قضيه در مورد Dock جديد نيز صادق است. Dock در لئوپارد، داراي ظاهري قفسه*اي شكل و سه*بعدي با سطحي انعكاسي است كه ظاهراً كاربرد ديگري جز اضافه كردن رنگ و لعاب به دسكتاپ سيستم*عامل جديد ندارد .

s83_Apple03b_s.gif

كما اين كه نارضايتي كاربران از ظاهر جديد Dock باعث شده كه اپل مدت كوتاهي پيش از نهايي شدن اين نسخه، امكان بازگرداندن ظاهر آن را به صورت قبل (البته با اندك تغييراتي) فراهم كند.

علا*وه بر اين، ظاهر پوشه*ها نيز كه از زمان عرضه نخستين نسخه OS X بدون تغيير مانده بود در لئوپارد عوض شده است: پوشه*هاي آبي و شفاف جاي خود را به پوشه*هايي ساده و غيرشفاف با رنگ آبي تيره*تر با نمايي از روبه*رو (به جاي نمايي مورب) داده*اند.

اما ويژگي جديدي كه به Dock اضافه شده امكان ايجاد مجموعه*اي شامل فايل*ها، نرم*افزارها و... در قالب مجاز جديدي موسوم به Stack است. در واقع مي*توان با كشيدن پوشه*ها يا مجموعه*اي از فايل*ها به Dock، پشته يا Stack جديدي ايجاد كرد كه محتواي آن*ها با يك كليك قابل مشاهده است.

محتواي يك Stack به دو شكل قابل رؤِيت است. در صورتي كه تعداد آيتم*هاي موجود در يك Stack كمتر از حد معيني باشد، كليك روي آن باعث پديدار شدن نواري مورب از آن*ها خواهد شد .

در صورت زياد بودن تعداد فايل*هاي موجود در يك Stack آيكون*هاي مربوط به آن*ها در رديف*ها و ستون*هايي كه در داخل يك كادر تيره*رنگ و نيمه*شفاف قرار گرفته*اند ظاهر مي*شوند.

البته پيش*فرض نمايش به يكي از اين دو روش كه به ترتيب Fan و Grid نام دارند، قابل تغيير است؛ به طوري كه مي*توان همواره يك حالت را براي نمايش محتواي Stackها انتخاب كرد.

اما اكنون كه صحبت از آيكون*ها شد، بايد به شيوه نمايش جديد آن*ها نيز اشاره كرد. در نسخه جديد OS X آيكون اسناد مختلف به جاي نمايش يك عكس تكراري از نرم*افزار سازنده آن فايل، تصويري از صفحه اول سند را نشان مي*دهد.

s83_Apple04_s.gif

در لئوپارد تصويري از صفحه اول هر سند به*عنوان آيکون آن نمايش داده مي*شود.

اين ويژگي حتي هنگام نمايش آيكون*ها در ابعادي كوچك نيز كاملا*ً مفيد است و براي مروري اجمالي بر فايل*هاي يك پوشه بدون نياز به باز كردن آن*ها كافي به نظر مي*رسد.

به همين ترتيب مشاهده پيش*نمايشي از اسناد در Preview نيز امكان*پذير است. اما در لئوپارد، اپل گام*هايي جدي براي يكدست كردن ظاهر پنجره*ها برداشته است.

سرانجام تم گرافيكي فلزي صيقلي به*طور كامل از نسخه جديد OS X حذف شده است و اكنون همه پنجره*ها داراي تم گرافيكي خاكستري رنگ ساده*اي (مشابه iTunes7) هستند.

به هر حال خوب يا بد، انتخاب يكي از تم*ها بعد از مدت*ها امتحان تم*هاي مختلف تكليف كاربران و توسعه*دهندگان Mac OS X را تا حد زيادي روشن مي*كند. در لئوپارد دكمه*هاي نوار ابزار پنجره*ها ظاهري كپسولي شكل دارند. ضمن اين كه اكنون پنجره*هاي فعال و غيرفعال نسبت به هم تمايز ظاهري بيشتري دارند؛ اپل برخلا*ف گذشته براي پنجره*هاي غير فعال از رنگ خاكستري بسيار روشن استفاده كرده است كه با پنجره*هاي فعال كاملا*ً تفاوت دارد.

Finder در لئوپارد

s83_Apple05_s.gif

مرور فايل*ها با Cover Flow در Finder

شايد يكي از خوشحال*كننده*ترين خبرها براي كاربران اپل بهبود قابل توجه كارايي Finder در لئوپارد است؛ بيشترين پيشرفت Finder از نظر كارايي و افزايش سرعت آن در تاريخ Mac OS x در لئوپارد حاصل شده است.

اين بهبود كارايي به ويژه هنگام كار با منابع شبكه*اي كاملا*ً مشهود است. به طوري كه مثلا*ً هنگام استفاده از سرويس Mac.، فايندر قفل نمي*شود و مي*توان تا لود شدن اين سرويس بدون هيچ مشكل و وقفه*اي به كارهاي ديگر پرداخت.

در لئوپارد كادر جانبي يا Side bar پنجره Finder تغيير كرده و اكنون شبيه iTunes شده است. آيتم*هاي موجود در كادر جانبي نيز مشابه نرم*افزار پخش*كننده چندرسانه*اي اپل است. عناوين گروه*هاي اصلي با حروف بزرگ در يك ساختار سلسله مراتبي ديده مي*شوند:

Devices گزينه*هاي مربوط به دستگاه*هاي متصل به سيستم پوشه Mac.، درايورهاي نوري و... را در خود جاي داده است. Shares سيستم*هاي موجود در شبكه محلي را نشان مي*دهد. Places محل قرارگيري پوشه*هاي موردنظر شما است. علا*وه بر اين شيوه نمايش جديد iTunes يعني Cover Flow نيز به نسخه جديد Finder اضافه شده است .

s83_Apple06_s.gif

مشاهده سريع محتواي هر سند با Quick View

اما شيوه جديد ديگري هم با نام Quick Look براي نمايش فايل*ها در نظر گرفته شده است. با كليك روي دكمه*اي با علا*مت چشم در نوارابزار (يا انتخاب فايل و فشردن كليد Space) به صورت بي*درنگ (يا تقريباً بي*درنگ) پنجره*اي با لبه*هاي شفاف براي نمايش فايل باز مي*شود . با كليك كردن روي دو پيكان موربي كه زير اين پنجره باز مي*شود مي*توانيد فايل را به صورت تمام*صفحه مشاهده كنيد.

موتور جست*وجوي spotlight در لئوپارد پيشرفت*هاي قابل توجهي داشته است. به لطف بهينه*سازي*هاي سيستمي، spotlight در لئوپارد حتي از Tiger نيز سريع*تر عمل مي*كند. اما از لحاظ ظاهري پنجره نمايش نتايج پرجزئيات spotlight جاي خود را به ظاهري بهتر و سامان*يافته*تر در پنجره Finder داده است. در لئوپارد، اين موتور جست*وجو از منطق بولي نيز براي محدود كردن جست*وجو با استفاده از عبارت شرطي مانند and ،or و... استفاده مي*كنند.

پشتيباني گسترده از به اشتراك*گذاري صفحه*نمايش (مشاهده و كنترل دسكتاپ كامپيوتر كاربر ديگري در يك شبكه از راه* دور در صورت داشتن مجوز) يكي ديگر از قابليت*هاي مهم لئوپارد است. اين كار از طريق Finder و با استفاده از استاندارد VNC و پروتكل Remot Desktop اپل صورت مي*گيرد.

با مرور در ميان كامپيوترهاي موجود در يك شبكه (كه اسامي آن*ها در شاخه Shared كادر جانبي فهرست شده) دكمه share Screen در مقابل سيستم*هايي كه از استانداردهاي مذكور پشتيباني مي*كنند، مشخص خواهد شد. با كليك روي اين گزينه*، قابليت*هاي مختلفي مانند تعيين مقياس و كيفيت نمايش دسكتاپ كامپيوتر راه دور در اختيار شما خواهد بود.

دسكتاپ*هاي مجازي با Spaces

s83_Apple07_s.gif

دسکتاپ*هاي مجازي در لئوپارد

پشتيباني از دسكتاپ*هاي مجازي در قالب ويژگي جديدي به نام Spaces از ديگر ويژگي*هاي لئوپارد است. با استفاده از اين ويژگي*مي*توانيد براي وظايف مشخص، دسكتاپ*هاي مجازي معيني تعريف كنيد و ازمحيط كاري دسكتاپ خود به شكل مؤثرتري استفاده كنيد.

در پنجره تنظيمات Spaces تا 16 دسكتاپ مجازي قابل تعريف است و برنامه*ها مي*توانند در دسكتاپ*هاي مجازي تعريف شده يا حتي همه آن*ها به نمايش درآيند. با فعال كردن Spaces تمام دسكتاپ*ها روي نمايشگر ظاهر مي*شوند. همچنين در Spaces مي*توان پنجره*اي را از يك دسكتاپ مجازي بيرون كشيد و در دسكتاپ ديگري قرار داد. نحوه فعال*سازي Spaces با وجود گزينه*هايي چون استفاده از تركيب كليدها، گوشه*هاي نمايشگر و دكمه*هاي ماوس كاملا*ً انعطاف*پذير است.

 

منبع:http://www.neghnegh.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...