رفتن به مطلب

راهنماي تصويري به‌روزرساني لينوكس پارسیکس


Fahim

ارسال های توصیه شده

پارسیکس را به راحتی می‌توان به دو روش به‌روز کرد. یکی از طریق اینترنت و دیگری از طریق دریافت دیسک جدید پارسیکس که هر کدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

روش اول نیاز به دریافت حجم بسیار زیاد بسته‌ها از اینترنت و داشتن اینترنت پر سرعت دارد اما در روش دوم باید دیسک پارسیکس را از طریق اینترنت دانلود کرد یا آن را از فروشگاه‌های لینوکسی تهیه نمود. گرچه روش اول مراحل کمتری برای کاربر دارد و عملاً در دو الي سه دستور خلاصه می‌شود اما روش دوم روش توصیه شده و قابل اطمینان‌تر است. در این مقاله به آموزش هر دو روش پرداخته می‌شود.به‌روزرساني با اينترنت

از روش اول شروع می‌کنیم. در این روش باید در پارسیکس نصب شده خود یک ترمینال باز کنید و سپس سطح دسترسی خود را به کاربر ریشه ارتقاء دهید. سپس فایل etc/apt/sources.list/ را باز کنید و تغییرات لازم را در آن انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید از دستور زیر برای باز کردن این فایل در یک برنامه ویرایش‌گر و اعمال تغییرات لازم استفاده کنید:su -l -c “gedit /etc/apt/sources.list”سپس در این فایل نام‌های انتشار نسخه کنونی پارسیکس را به نام انتشار نسخه جدید تغییر دهید. به عنوان مثال هم‌اکنون جدیدترین نسخه پارسیکس نسخه 3,7 با نام raul است. اگر شما از نسخه پیشین پارسیکس یعنی نسخه 3,6 با نام vinnie استفاده می‌کنید فقط کافی است در فایل باز شده فوق هر چه کلمه vinnie وجود دارد را به raul تغییر دهید و سپس تغییرات را ذخیره کنید.

اگر هم از نسخه‌های قدیمی‌تر پارسیکس استفاده می‌کنید باز همين روش را استفاده كنيد و فقط باید نام انتشار خود را به جدیدترین نام انتشار پارسیکس تغییر دهید. پس از ذخیره تغییرات لازم روی این فایل، در ترمینال دستور apt-get update را وارد کنید تا فهرست بسته‌ها مطابق نسخه جدید به‌روز شوند:Apt-get updateو در نهایت با دستور زیر پارسیکس و کلیه برنامه‌های نصب شده روی آن را به جدیدترین نسخه آن به‌روز کنید:apt-get dist-upgradeبرای اعمال تغییرات روی برنامه‌های حیاتی مانند هسته نیاز به ریستارت سیستم دارید و پس از آن شاهد بارگذاری پارسیکس جدید هستید. به‌روزرساني با ديسك

در این روش که براي كاربران ايراني بهتر است، نیاز به دستگاه نوری و DVD نسخه جدید پارسیکس دارید. کافی است سیستم خود را با نسخه جدید پارسیکس بوت کنید و سپس روی آیکون برنامه نصب پارسیکس کلیک کنید. در صفحه انتخاب گزینه‌های نصب، گزینه Update installation را انتخاب و وارد مرحله بعدی شوید.

parsixupdate1.jpg

در مرحله دوم باید پارتیشنی که پارسیکس روی آن نصب شده است را انتخاب کنید. این مرحله برای آن طراحی شده است که ممکن است یک کاربر دو یا حتی بیشتر پارسیکس نصب شده روی سیستم داشته باشد و بخواهد که یکی از آن‌ها را به‌روز کند.

parsixupdate2.jpg

مرحله آخر برای تایید نهایی شما طراحی شده است. پارسیکس به صورت پیش‌فرض از اطلاعات شخصی شما در پارتیشن / (حتی اگر پارتیشن home/ خود را جدا نساخته باشید) پشتیبان گرفته و پس از به‌روز کردن پارسیکس مجدداً آن‌ها را سر جای قبلی‌شان بر می‌گرداند.

parsixupdate3.jpg

تصویر زير از فرآیند به‌روزرساني پارسیکس تهیه شده است. البته یک نسخه قدیمی به نسخه جدیدتر ارتقاء داده نشده بلکه همان نسخه 3,7r0 است که به دلیل خرابی برنامه‌های اصلی آن تصمیم به‌روزرسانی آن گرفته شده است.

parsixupdate4.jpg

مدت زمان لازم برای فرآیند نصب پارسیکس از این طریق همانند مدت زمان لازم برای نصب یک نسخه جدید پارسیکس است.پس از طی این مدت زمان و به‌روز شدن موفقیت‌آمیز پارسیکس نصب شده با نسخه دیسک زنده و همچنین برگرداندن داده‌های شخصی شما که در ابتدای به‌روزرسانی پشتيبان گرفته شده‌اند، پارسیکس دو سوال دیگر از شما خواهد پرسید.

پرسش اول مربوط به تنظیمات میزکار شما است. در این سوال پارسیکس از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهيد تنظیمات میزکار شما به حالت پیش‌فرض برگردند؟ اگر شما به این پرسش، پاسخ yes بدهید، در این صورت پارسیکس تنظیمات میزکار نسخه جدید خود را روی نسخه به‌روز شده شما اعمال می‌کند و در صورت جواب No دادن، همان تنظیمات قبلی میزکارتان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال اگر شما تصویر پس‌زمینه میزکار خود را تغییر داده باشید یا تم مورد استفاده را عوض کرده باشید، با جواب Yes دادن کلیه این تنظیمات و شخصی‌سازی‌هاي شما بی‌اثر شده و از همان پس‌زمينه، تم و دیگر تنظیمات پیش‌فرض در پارسیکس شما استفاده خواهد شد اما اگر جواب شما No باشد، می‌توانید همان تنظیمات را روی نسخه قبلی انجام دهيد و در نسخه جدید هم داشته باشید.

parsixupdate5.jpg

در نهایت اگر شما فایل تنظیمات سرویس‌دهنده X خود را که مسئول تهیه گرافیک است، تغییر داده باشید (در حالت‌هایی مانند نصب درایور کارت گرافیک و تغییر تنظیمات پیش‌فرض) می‌توانید در این مرحله گزینه Yes را انتخاب کنید.

پارسیکس در این مرحله از شما می‌پرسد که آیا دوست داريد تنظیمات و تغییرات قبلی شما به همان صورت در نسخه جدید نیز اعمال شوند؟ اگر کار خاصی به صورت نرم‌افزاری روی کارت گرافیک خود انجام نداده‌اید، گزینه No را انتخاب کنید تا تنظیمات پیش‌فرض پارسیکس برای نمایش بهتر تصاویر گرافیکی و میزکار برای شما انجام شوند.

parsixupdate6.jpg

و در نهایت پیام به‌روزرسانی موفقیت‌آمیز پارسیکس

parsixupdate7.jpg

با خروج از حالت دیسک زنده و ریستارت کردن کامپیوتر، پارسیکس نصب شده خود را که حالا ارتقاء یافته امتحان کنید و از یک نسخه جدید لذت ببرید!

 

 

 

منبع : ماهنامه شبکه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...