رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

امروزه از پروتكل های متعددی در شبكه های كامپيوتری استفاده می گردد كه صرفا" تعداد اندكی از آنان به منظور انتقال داده طراحی و پياده سازی شده اند . اينترنت نيز به عنوان يك شبكه گسترده از اين قاعده مستثنی نبوده و در اين رابطه از پروتكل های متعددی استفاده می شود.

برای بسياری از كاربران اينترنت همه چيز محدود به وب و پروتكل مرتبط با آن يعنی http است ، در صورتی كه در اين عرصه از پروتكل های متعدد ديگری نيز استفاده می گردد. Ftp نمونه ای در اين زمينه است .

 

با توجه به اینکه پروتکل ftp یکی از سریع ترین برنامه های انتقال فایل می باشد لذا آشنایی با این پروتکل و چگونگی عملکرد آن و ویژه گی هایش یکی از الزامات کاربران اینترنت و دانشجویان رشته کامپیوتر می باشد.

در این تایپیک سعی داریم نگاهی اجمالی به این پروتکل و وظایف و کاربردهای آن داشته باشیم ...

 

 

تاریخچه

 

پروتکل ftp چیست ؟

 

ویژگی های پروتکل ftp

 

کاربردهای پروتکل ftp

 

ارتباط بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده

 

انواع ftp

 

معایب و نواقص ftp

 

مقایسه ftp با http

[h=2][/h]

لینک به دیدگاه

Ftp یک استاندارد به منظور مبادله فایل بر روی شبکه های مبتنی بر پروتکل tcp/ip است و یکی از قدیمی ترین پروتکل های اینترنت می باشد که هنوز هم کاربرد زیادی دارد که اوایل سال 1970 مطرح شد و مشخصات استاندارد آن طی prc 959 در اکتبر سال 1985 ارائه گردید

 

 

***

لینک به دیدگاه

FTP که مخفف کلمه File Transfer Protocol می باشد یکی از مناسب ترین و در عین حال سریع ترین روش انتقال فایل از دیسکت کامپیوتر به روی اینترنت می باشد . امروزه از پروتكل های متعددی در شبكه های كامپيوتری استفاده می گردد كه صرفاٌ تعداد اندكی از آنان به منظور انتقال داده طراحی و پياده سازی شده اند . اينترنت نيز به عنوان يك شبكه گسترده از اين قاعده مستثنی نبوده و در اين رابطه از پروتكل های متعددی استفاده می شود . برای بسياری از كاربران اينترنت همه چيز محدود به وب و پروتكل مرتبط با آن يعنی HTTP است ، در صورتی كه در اين عرصه پروتكل های متعدد ديگری نيز وجود دارد .

FTP نمونه ای در اين زمينه است . FTP ، مانند HTTP که محتواي وب را منتقل مي کند يا SMTP که ايميل ها را منتقل مي کند FTP هم ساده ترين راه براي تبادل فايل از يک کامپيوتر به کامپيوتر ديگر مي باشد . يکي از کاربرد هاي FTP ، دانلود موزيک و برنامه هاي کاربردي از وب سايت ها مي باشد .به خاطر استفاده اين پروتکل از يک پورت مجزا که پورت شماره 21 است عمل دانلود بسيار سريع انجام مي شود . مانند آدرسهاي وب سايت ها ، FTP هم آدرس مخصوص خود را دارد چون همانند يک وب سايت ، اين پروتکل بر روي هارد ديسک کامپيوتر سرور فضاي مشخصي را اشغال مي کند . معمولاً اگر آدرس يک وب سايت مانند آدرس زير باشد :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آدرس FTP آن سايت به اين صورت است :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

FTP در انتقال فايل بسيار قويتر از HTTP است ولی به مراتب پيچيده تر از HTTP می باشد .

جهت استفاده از پروتکل FTP شما به نرم افزارهای سرويس دهنده مانند FileZilla نياز دارید . Cute FTP، WSFTP و FTP Voyager نيز نمونه های ديگری هستند .

لینک به دیدگاه

پروتکل FTP دارای حداکثر انعطاف لازم و در عین حال امکان پذیر به منظور استفاده در شبکه های مختلف با توجه به نوع شبکه است .

 

این پروتکل امکان استفاده از سیستم فایل را مشابه یونیکس و یا خط دستور ویندوز در اختیار کاربران می گذارد .

 

پروتکل FTP دارای امکانات حمایتی لازم برای ارسال داده با نوع های مختلف می باشد .

 

پروتکل FTP منحصراٌ از پروتکل TCP استفاده می کند . معمولاٌ پروتکل های لایه Aplication از TCP استفاده می نمایند .

 

پروتکل FTP برای انجام وظایف محوله از دو پورت استفاده می کند :

 

  • از پورت شماره 20 برای ارسال داده
  • پورت شماره 21 برای گوش دادن به فرامین

لینک به دیدگاه

یکی از کاربرد های ftp استفاده طراحان و مدیران وب سایت ها برای انتقال محتوای سایت ها می باشد که در حال حاضر این افراد بیشترین استفاده را از ftp دارند .

زمانی که شما فضایی را برای سایت خود از isp اجاره می کنید به شما حداقل یک آدرس ftp می دهند تا عمل انتقال فایل ها را از کامپیوتر خود به وب سرور و بالعکس انجام دهید.

 

خدمات ارائه شده توسط FTP :

  • تهیه لیستی از فایل های موجود از سیستم فایل کامپیوتر از راه دور .
  • حذف ، تغییر نام و جابجا کردن فایل های کامپیوتری از راه دور .
  • جستجو در شاخه های ( دایرکتوری ) کامپیوتر از راه دور .
  • ایجاد یا حذف شاخه روی کامپیوتر از راه دور .
  • انتقال فایل از کامپیوتر راه دور به کامپیوتر میزبان .
  • انتقال فایل و ذخیره آن از کامپیوتر میزبان به کامپیوتر راه دور .

لینک به دیدگاه

برای شروع یک " نشست " بین برنامه سرویس دهنده و سرویس گیرنده باید دو ارتباط همزمان از نوع tcp برقرار شود . به هریک از این ارتباطات در ادبیات پروتکل tcp، یک "کانال" گفته می شود .

این دو کانال عبارتند از :

  • کانال داده : یک ارتباط tcp با پورت شماره 20 از سرویس دهنده که روی آن داده ها مبادله می شوند .
  • کانال فرمان : یک ارتباط tcp با پورت شماره 21 که روی آن فرامین لازم برای مدیریت فایل ها رد و بدل می شوند .

دلیل لزوم برقراری دو کانال مجزا بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده آن است که بتوان بدون قطع جریان داده ها فرامین را به طور همزمان مبادله کرد . بعنوان مثال در حین انتقال یک فایل می توان روی کانال فرمان دستور لغو انتقال یا تغییر مورد انتقال را صادر کرد .

ذکر این نکته ضروریست که در پروتکل ftp همه عملیات انتقال فایل در "پیش زمینه" انجام می شود . بدین معنی که پروتکل ftp مانند سیستمهایی مثل مدیریت چاپ که درخواست های چاپ پرونده را به صف کرده و یک به یک آنها را رسیدگی می کند ، نیست و عملیات انتقال فایل را به صورت بلادرنگ انجام می دهد .

 

پروتکل ftp ، دو پروسه همزمان ایجاد می کند که یکی وظیفه مدیریت ارتباط روی کانال فرمان را به عهده داشته و اصطلاحاٌ "مفسر پروتکل" یا پروسه pi نامیده می شود . وظیفه پروسه دیگر مدیریت انتقال داده هاست و به dtp یا "پروسه انتقال داده" معروف است . پروسه pi همیشه به پورت شماره 21 و پروسه dtp به پورت شماره 20 مقید شده اند .

لینک به دیدگاه

از نقطه نظر شبکه ای دو نوع FTP وجود دارد :

  • فعال (Active) : در این روش برای انتقال داده ها ، ارتباط بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده از سمت سرویس دهنده شروع می شود .
  • غیر فعال (Passive) : در این روش برای انتقال داده ها ، ارتباط بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده از سمت سرویس گیرنده شروع می شود .

 

مجموعه رخدادهایی که برای Active FTP رخ می دهند:

 

سرویس گیرنده به پورت شماره 21 سرویس دهنده ، متصل می شود .

هر زمان که سرویس گیرنده از طریق خط کنترلی داده ای از سرویس دهنده تقاضا کند ، ارتباطی از سمت سرویس دهنده و روی پورت 20 بین آن دو ایجاد می شود .

در نتیجه داده ها از طریق پورت شماره 20 روی سرویس دهنده و یک پورت شماره بالا ( بزرگتر از 1024 ) روی سرویس گیرنده بین دو کامپیوتر منتقل می شود .

 

مجموعه رخدادهایی که برای Passive FTP رخ می دهند:

 

سرویس گیرنده به پورت شماره 21 سرویس دهنده ، متصل می شود . دستورات از طریق این خط انتقال می یابند .

هر زمان که سرویس گیرنده از طریق خط کنترلی داده ای تقاضا کند ، ارتباطی از طریق یک پورت شماره بالا روی سرویس گیرنده با یک پورت شماره بالا روی سرویس دهنده برقرار می شود .

 

052lqmhjamu03gr6vh.jpg

 

نکته : Passive FTP برای سرویس گیرندگانی که پشت دیواره آتش ( Firewall ) هستند مناسب تر است . در Windows حالت پیش فرض Active FTP و در Linux حالت پیش فرض Passive FTP می باشد .

 

active-passive-ftp.jpg

لینک به دیدگاه

FTP این قابلیت را ندارد که بتوان همانند پروتکل Telnet برنامه ای را بر روی ماشین از راه دور اجرا کرد ، بلکه فقط روشی سریع ، ساده و مطمئن برای خدمات کاربران راه دور محسوب می شود .

 

FTP هیچ گونه رمزنگاری را پشتیبانی نمی کند . FTP حتی کلمات عبور را نیز بصورت رمز نشده انتقال می دهد و بدین ترتیب اجازه سو استفاده آسان از سیستم را می دهد .

 

FTP به عنوان یک روش امن مورد توجه نیست مگر اینکه درون یک کانال امن مانند SSL یا IPsec قرار گیرد .

لینک به دیدگاه

پروتکل ftp از مدل سرویس گیرنده – سرویس دهنده استفاده می نماید بر خلاف http که یک حاکم مطلق در عرصه مرورگرهای وب و سرویس دهندگان وب است ، نمی توان ادعای مشابهی را در رابطه با این پروتکل را در ftp داشت و هم اینک مجموعه ای گسترده از سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان ftp وجود دارد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...