رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اولين بار تئوفراستوس (Theophrastus) که از شاگردان ارسطو بود در کتاب خود بنام درباره سنگها به ماده بدون نامي، شبيه چوب پوسيده که در اثر اختلاط با نفت مي سوزد، بدون آنکه آسيبي ببيند در 300 سال قبل از ميلاد اشاره کرده است که بعد ها اين ماده آزبست نام گرفت. در ساختمان آزبست، پنبه کوهي يا پنبه نسوز عناصري مانند سيليس، منيزم و آهن وجود دارد. آزبست در طبيعت به رنگهاي سفيد، قهوه اي و آبي به چشم مي خورد.

 

A.0025.1.jpg

 

در سال 1820 يک دانشمند ايتاليايي براي اولين بار لباس ضد آتش را با استفاده از الياف آزبست توليد کرد. در اوايل قرن بيستم يک مهندس اتريشي بنام لودويک هاچک از ترکيب الياف اين ماده با سيمان، موفق به اختراع سيمان نسوز شد که با استقبال جهاني روبرو شد. هم اکنون در صنعت از آزبست براي مصارف زير استفاده مي شود:

- عامل افزايش مقاومت سيمان در لوله هاي سيماني و قطعات پوششي سقفي.

- عامل افزايش دهنده نقطه اشتعال در منسوجات و محصولات کاغذي.

- عامل افزايش مقاوت لنتهاي ترمز و کلاچ در برابر سايش.

 

 

A.0025.2.jpg

 

الياف آزبست توسط استخراج از معدن، اره کشي، عمليات تخريب ساختمانهايي که در عايق سازي آنها از آزيبست استفاده شده، و بطور کلي تخريب هر فرآورده آزبست دار به محيط زيست وارد مي شوند. در شهرهاي بزرگ يکي از مهمترين راههاي ورود آزبست به هوا از طريق لنت ترمز و کلاچ خودرو است.

 

 

 

◄ بيماري هاي ناشي از استنشاق آزبست عبارتند از:

- ضايعات ريوي.

- سرطان ريه.

- سرطان حنجره.

- سرطان لوله گوارشي و اعضاي ديگر.

 

A.0025.3.jpg

 

 

هنگام کار با آزبست بايد لباس هاي مخصوص پوشيد

 

 

آزبست در طبيعت وجود دارد و مي تواند وارد آبها شود، مدارک علمي موجود بيانگر اين واقعيت است که با وجود اينکه آزبست در شبکه آبرساني وجود دارد، مخاطرات بهداشتي از آن مشاهده نمي شود و بررسي ها مويد آنست که ميزان آزبست موجود در آب آشاميدني از نظر سلامتي، زيان آور نيست.

در کشورهاي در حال توسعه به طور گسترده اي از لوله هاي آزبست سيمان استفاده مي شود، بطوري که 30 درصد لوله هاي انتقال رساني آب شهري در هندوستان را شامل مي شود و 19 درصد از شبکه آبرساني کانادا نيز از جنس آزبست سيمان است.

 

 

◄ آزبست و محيط زيست:

از ديد توليد کنندگان محصولات آزبست، از آنجا که صنعت آزبست سيمان، نياز به انرژي کمتري در مقايسه با محصولاتي که از پتروشيمي و استخراج فلزات بدست مي ايد، دارد، دوستدار محيط زيست است.

 

اين در حالي است که در سال 1996 نخست وزير فرانسه فرماني مبني بر قدغن کردن استفاده از آزبست صادر کرد. اين فرمان شش ماده اي مقرر کرده بود که استفاده از آزبست در کليه محصولات تا سال 2001 محدود و سپس بطور کامل قطع گردد تا از آلودگي زيست محيطي ناشي آزبست جلوگيري گردد.

بطور کلي اروپائيان معتقدند که آزبست سمي است و اثرات مخرب آن کاملا شناسايي شده است ولي کانادايي ها اعتقاد دارند که به صورت کنترل شده و با احتياط مي توان از آن استفاده کرد.از اين درگيري تحت عنوان جنگ آزبست ياد شده است. روسيه، چين و کانادا 65 درصد توليد آزبست در جهان را در اختيار دارند و کانادايي ها در حال گسترش فعاليتهاي خود هستند.

 

عمده ترين کشورهاي مصرف کننده آزبست در سال 1994 به ترتيب عبارتند از:

 

1- کشورهاي مشترک المنافع

2- چين

3- ژاپن

4- برزيل

5- تايلند

6- هندوستان

7- کره جنوبي

8- ايران

9- فرانسه

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...