رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

WELCOME TO

Capture.JPG

 

my logo.JPG

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

هدف از ایجاد تاپیک :

 

تو این تاپیک میخوام تو یک جوِّ کاملاً صمیمی و خودمونی، تجربیاتی که تو دوران دانشجوییم از درس و کار تو رشتم کسب کردم بذارم.

 

این تجربیان حاصل دیده ها ، شنیده ها و نکات ارزشمندیه که از اساتید گرانقدرم یاد گرفتم، که امیدوارم به درد دانشجویان این رشته بخوره .

 

- نکات و مطالب میتونه تو هر زمینه ای باشه .

 

- دوستان هر سوالی درباره مطالب دارند میتوانند همینجا مطرح کنند .

 

- کپی مطالب با ذکر منبع مجاز است .

 

" پیشنهادها و انتقادهای سازندتونو از ما دریغ نکنید

:icon_gol: "

 

 

بهرام ، تابستان 90:flowerysmile:

  • Like 14
لینک به دیدگاه

my2%20logo.JPG

هر پروژه ای که به انجام میرسد دارای عواملی است، از جمله کارفرما، مهندسین مشاور و پیمانکار

 

کارفرما شخصی است که صاحب کار است و پروژه به درخواست او و برای او ساخته می شود، که می تواند فرد، گروه و یا سازمان خاصی باشد . به عنوان مثال، سازمان دادگستری قصد ساختن مجتمع مسکونی ای را برای کارمندان خود دارد، پس این سازمان در اینجا کارفرماست .منظور از پروژه در اینجا، فقط ساختمان نیست، بلکه شامل تمام سازه های عمرانی از قبیل پل، سد ، راه ، تونل ، فرودگاه و ... می باشد .

 

امروزه در بحث ساخت و ساز ساختمان و به اصطلاح بساز و بفروش، کارفرما شخصی است در جامعه سرمایه داری، محترم؛ چون میتواند سرمایه اش را در جای دیگری هزینه کرده (که بعضاً سودی به حال دیگران نداشته باشد)، ولی در این امر صرف کرده و علاوه بر سود شخصی خود، ایجاد اشتغال نیز می نماید .

ادامه دارد ...

  • Like 12
لینک به دیدگاه

my2%20logo.JPG

بعد از اینکه کارفرما هدف خود را مشخص نمود (مثلا قصد ساختن ساختمانی با 4 طبقه روی پیلوت را دارد) ، به دفتر مهندسی مراجعه کرده و خواسته خود را بیان میکند .

با توجه به اینکه در این موارد اکثر کارفرمایان محترم متخصص در رشته عمران و مسائل مربوط نیستند، لذا وظیفه یک دفتر مهندسی خوب این است که نقشه خوانی را به کارفرما آموزش دهد. این کار به این دلیل باید انجام شود که درصورت تهیه نقشه ها در دفاتر مهندسی، کارفرما آگاهانه آنها را تایید نماید . بعضا این اتفاق می افتد که پس از ساخته شدن ساختمان، پروژه مطابق میل کارفرما نبوده و این نیز به همان دلیل عدم آگاهی کارفرما در تایید درست نقشه هاست .

پس از بیان خواسته کارفرما، نقشه های معماری اولیه تهیه شده و توسط کارفرما تایید می شود . نقشه های معماری نهایی و تایید شده به مهندس سازه داده شده تا مدل ریاضی و سایر طراحی های لازم انجام شود . سپس نقشه های فاز دوم با تمامی جزئیات اجرایی تهیه می شوند . در نقشه های فاز دوم تمام جزئیات حتی جنس سنگ کف، نوع دیوار و ... مشخص می شوند .

ادامه دارد ...

  • Like 10
لینک به دیدگاه

my2%20logo.JPG

نقشه های معماری اولیه با توجه به زمینی که کارفرما در اختیار دفتر مهندسی قرار میدهد تهیه می شود . تمامی زمین ها به شارع عام دسترسی دارند . در صورتیکه خیابان شرقی-غربی باشد ، زمین در سمت شمال یا جنوب و در صورتیکه خیابان شمالی-جنوبی باشد زمین در سمت شرق یا غرب آن قرار میگیرد .

برای کنترل خواسته های کارفرما (تعداد طبقات، مساحت آنها و ...) ، مواردی باید کنترل گردند، از جمله :

ضریب تراکم ساختمانی : ضریبی است که در مساحت زمین ضرب شده و بر تعداد طبقات تقسیم می شود و مساحت هر طبقه بدست می آید .

سطح اشغال همکف : ضریبی است که در مساحت زمین ضرب می شود ؛ مساحت بدست آمده، مساحت مجاز پیلوت یا همکف است .

طول مجاز 60 درصد : با توجه به ابعاد زمین، می توان در 60 درصد طول آن سازه احداث کرد . خارج از آن محدوده تخلف محثوب می شود .

موارد بالا، ظوابط تهیه طرح معماری در پلاک ثبتی نامیده می شوند .

 

 

ادامه دارد ...

  • Like 8
لینک به دیدگاه

my2%20logo.JPG

 

 

نکات مهم :

·تعداد طبقات در هر ناحیه را شهرداری مشخص میکند .

·در صورتیکه زمین در سمت جنوب شارع باشد، برساز و اگر در سمت شمال آن باشد عقب ساز ساخته می شود .

·بهترین پلاک های ثبتی پلاک هایی هستند که در شارع های شرقی – غربی و در سمت شمالی – جنوبی باشند ( به دلیل نورگیری)

 

مثال :

فرض کنید خواسته های کارفرما مطابق زیر باشد :

lfqapqdg945mvdhjhjb.jpg

 

1. چهار طبقه روی پیلوت

2.سه خوابه، هر طبقه 200 مترمربع

3.برساز باشد (بر کوچه یا خیابان)

(تراکم ساختمانی را 150% ، سطح اشغال همکف را 50% و تعداد طبقات مجاز را 3 طبقه فرض کنید )

بررسی اجرایی بودن خواسته های کارفرما :

 

S = 10 * 30 = 300 m2

 

 

مساحت مجاز هر طبقه : 300 * 1.5 = 450/3 = 150 m2

 

با توجه به اینکه زمین سمت شمال شارع است، لذا بنابر نکات ذکر شده عقب ساز خواهد بود .

بنابراین ملاحظه می شود که سه خواسته کارفرما قابل اجرا نیست .

 

نکته مهم : البته شهرداری طرح های تشویقی هم دارد، مثلاً می توان 20% ار تراکم را خرید .

  • Like 8
لینک به دیدگاه

my2 logo.JPG

 

 

پیمانکار به گروهی از افراد دارای سرمایه مالی کافی ( همراه با امکانات و وسایل اجرایی) ، تجربه اجرایی و دانش کافی در رشته مورد نظر اطلاق می شود که از طریق عقد قرارداد با کارفرما ، پروژه مد نظر را اجرا میکند .

پیمانکاران پروژه های بزرگ اغلب از طریق مناقصات انتخاب می شود . مناقصه فرآیندی است که در آن کارفرما پروژه خود را معرفی کرده، و پیمانکاران بر اساس نرخ های موجود در فهرست بها، قیمت کل پروژه را برآورد کرده ( به این عمل متره گفته می شود ) و در مناقصه شرکت می نمایند .

کارفرما بر اساس مدارک ارسالی از سوی شرکت کنندگان در مناقصه، معقول ترین آنها و مناسبترین آنها از نظر اقتصادی و کیفی را انتخاب میکند . ( معقول به این دلیل که صاحبان پروژه تمایل دارند که پروژه شان با حداقل هزینه مالی انجام شود ، و بالطبع پیمانکاران برای برای اینکه در مناقصات برنده شوند اغلب قیمت هایی غیر واقعی و پایین تر از هزینه ای پروژه در عمل خواهد داشت، ارائه می دهند که در اکثر موارد غیر معقول بوده و به همین دلیل رد می شوند. )

مناقصات از طریق آگهی در روزنامه ها و یا ارسال دعوتنامه به شرکت های پیمانکاری ، از سوی صاحبان پروژه برگزار می شوند .

  • Like 6
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

my2 logo.JPG

 

توصیه بنده به دوستان عزیزی که از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند این است که بلافاصله به سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه کرده و در آنجا عضو شوند.

دقت کنید که لازم نیست حتماً کارت پایان خدمت و یا اصل مدرک کارشناسی را داشته باشید، با گواهی ای مبنی بر فارغ التحصیلی میتوانید عضو سازمان شوید .

با عضویت در این سازمان ، می توانید سرپرست کارگاه شوید . ( البته این کار بیشتر به درد دوستانی میخورد که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را داشته و به فعلا به سربازی نمی روند ) .

مزایای عضو شدن در نظام مهندسی هم این است که اگر دنبال کار میگردید، امتیازی برای شما محسوب می شود . البته در صورت سرپرست کارگاه شدن، حق امضا در کارگاه را هم خواهید داشت :a030:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

my2 logo.JPG

 

 

تو این پست میخوام یکم درباره نرم افزارهای محاسبات ساختمان که نسبت به بقیه رایج تر هستند و اکثراً در دفاتر مندسی استفاده میشن صحبت کنم .

 

خب با توجه به عنوان پست سه تا نرم افزار معرفی کردم . sap ، Etabs و safe .

از نرم افزارsap برای طراحی انواع سازه ها نظیر ساختمان، پل، پل های کابلی ، منابع و مخازن آب و ... و از نرم افزار Etabs برای آنالیز و طراحی اسکلت ساختمان، و نرم افزار safe برای طراحی پی و دال ها استفاده میشه .

 

خب به عنوان مقایسه ای بین دو نرم افزار sap و etabs میشه گفت که :

 

- نرم افزار Sap از جامعیت بیشتری نسبت به Etabs برخوردار هست . چون قابلیت مدلسازی ، تحلیل و طراحی هر نوع سازه ای رو بدون هیچگونه محدودیتی داره . به عبارتی نرم افزار sap جامعترین نرم افزار شرکت CSI هست .

 

- بر اساس تجربه هایی که از کار کردن با دو نرم افزار sap و etabs بدست اومده، نرم افزار sap دارای قدرت تحلیل و طراحی دقیقتری نسبت به Etabs هست .

 

- نرم افزار Etabs یه جورایی اتوماسیون تر از sap هست و شاید دقت پایینترش از sap به همین دلیل باشه . به این معنی که Etabs این قابلیت رو داره که توزیع بارها بین تیرها ، وزن ساختمان و همچنین محاسبه مرکز جرم رو به صورت اتوماتیک انجام بده . در صورتیکه این کارها برای مدلسازی با نرم افزار sap باید دستی انجام بگیره و دستی محاسبه بشه و به برنامه داده بشه . بنابراین از لحاظ صرفه جویی در زمان Etabs نسبت به Sap برتری داره .

 

- همانطور که گفته شد نرم افزار Safe برای طراحی هرگونه دال و پی استفاده میشه . برای این طراحی، نیاز به وارد کردن بارهایی داریم که از تحلیل سازه توسط یکی از نرم افزارهای sap یا Etabs بدست میاد . Etabs این ویژگی رو داره که به راحتی و به طور اتوماتیک این بارهارو به نرم افزار Safe انتقال بده در صورتیکه نرم افزار sap این قابلیت رو نداشته و طی پروسه ای زمانبر و خسته کننده باید بارها به صورت دستی به safe وارد بشه .

 

- این نرم افزارها که در بازار ایران و با قیمت ناچیز به فروش میرسند ، قفل شکسته هستند . بنابراین داشتن خطا در محاسبات توسط این برنامه ها دور از انتظار نیست . لذا یک مهندس زیرک باید نتیجه ها رو با قضاوت مهندسی خودش بررسی کنه که طراحی ایده آل و معقولانه ای ارائه بده .

 

- نسخه اوریجینال این نرم افزارها گران بوده و اغلب از همین قفل شکسته ها استفاده میشه .

 

- به عنوان یک پیشنهاد سعی کنید زیاد از قابلیت های اتوماسیونی این نرم افزارها استفاده نکنید . به عنوان مثال برای طراحی یک ساختمون توسط Etabs ، وزن ساختمان و بارهای زلزله رو دستی محاسبه کرده و وارد کنید .

 

- اکثر دفاتر مهندسی به دلیل قابلیت های بیشتر Etabs در محاسبه خودکار موارد ذکر شده، از نرم افزار Etabs استفاده میکنند .

 

- پیشنهاد بنده به شما این هست که ابتدا sap رو یاد بگیرید ، با توجه به شباهت های زیادی که این دو نرم افزار در مدلسازی دارند ( sap & Etabs ) با فراگرفتن Sap به آسانی قادر به فراگرفتن Etabs نیز خواهید بود . :a030:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

my2 logo.JPG

 

به زودی اولین پروژه طراحی تقاطع غیر همسطح به شکل شبدری کامل، به همراه فایل محاسبات و طراحی و تصاویر سه بعدی در سایت انجمن علمی نواندیشان قرار خواهد گرفت .

 

 

xpq2911dw531vmywjfgm.jpg

شکل 1 - نمایی از تقاطع

 

8stoa0d468qx26sjihlb.jpg

شکل 2 - شکل کلی تقاطع

 

6048rh8d75b0i46zq7f.jpg

شکل 3 - مشخصات راه همسطح

 

c8g0pmbu5towg4qidue0.jpg

شکل 4 - مشخصات راه روگذر

 

m8tvq0za5u8chio7bhgq.jpg

شکل 5 - نمایی از راه روگذر

  • Like 6
لینک به دیدگاه

سلام

 

از این تاپیک ممنونم همیشه دنبال همچین مطالبی می گشتم (درسته هنوز وارد بازار کار نشدم اما خوب به درد می خوره)

 

نقشه های معماری اولیه با توجه به زمینی که کارفرما در اختیار دفتر مهندسی قرار میدهد تهیه می شود . تمامی زمین ها به شارع عام دسترسی دارند . در صورتیکه خیابان شرقی-غربی باشد ، زمین در سمت شمال یا جنوب و در صورتیکه خیابان شمالی-جنوبی باشد زمین در سمت شرق یا غرب آن قرار میگیرد .

برای کنترل خواسته های کارفرما (تعداد طبقات، مساحت آنها و ...) ، مواردی باید کنترل گردند، از جمله :

ضریب تراکم ساختمانی : ضریبی است که در مساحت زمین ضرب شده و بر تعداد طبقات تقسیم می شود و مساحت هر طبقه بدست می آید .

سطح اشغال همکف : ضریبی است که در مساحت زمین ضرب می شود ؛ مساحت بدست آمده، مساحت مجاز پیلوت یا همکف است .

طول مجاز 60 درصد : با توجه به ابعاد زمین، می توان در 60 درصد طول آن سازه احداث کرد . خارج از آن محدوده تخلف محثوب می شود .

موارد بالا، ظوابط تهیه طرح معماری در پلاک ثبتی نامیده می شوند .

این ضرایب رو از کجا باید بدست آورد و این ضرایب همیشه ثابتن؟ برای مناطق مختلف فرق می کنن؟

 

اگه کل زمین رو ساخت چی میشه؟ (شهرداری خراب می کنه؟جریمه می کنه؟یا پولی چیزی می گیره؟)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مهندس منی که تجربه ندارم، چطور کاری هر چند کوچک به من محول می کنن؟ تازه حق امضا هم ندارم

(الان دانشگاه ها طوری برنامه ریزی می کننن تا ارشدها وقت خالی نداشته باشن)

 

راستی یه سوال دیگه: با این کارگرها دعواتون نشده؟ (دارم می رم باشگاه، کسی جرات نداشته باشه بگه بالا چشت ابروه )

مرسی مهندس از اینکه تجربه تون رو در میان می ذارید

  • Like 4
لینک به دیدگاه
سلام

 

از این تاپیک ممنونم همیشه دنبال همچین مطالبی می گشتم (درسته هنوز وارد بازار کار نشدم اما خوب به درد می خوره)

 

 

این ضرایب رو از کجا باید بدست آورد و این ضرایب همیشه ثابتن؟ برای مناطق مختلف فرق می کنن؟

 

اگه کل زمین رو ساخت چی میشه؟ (شهرداری خراب می کنه؟جریمه می کنه؟یا پولی چیزی می گیره؟)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مهندس منی که تجربه ندارم، چطور کاری هر چند کوچک به من محول می کنن؟ تازه حق امضا هم ندارم

(الان دانشگاه ها طوری برنامه ریزی می کننن تا ارشدها وقت خالی نداشته باشن)

 

راستی یه سوال دیگه: با این کارگرها دعواتون نشده؟ (دارم می رم باشگاه، کسی جرات نداشته باشه بگه بالا چشت ابروه )

مرسی مهندس از اینکه تجربه تون رو در میان می ذارید

خواهش میکنم ، امیدوارم به دردتون بخوره :icon_gol:

 

این ضرایب رو شهرداری هر منطقه با توجه به بافت شهری اون منطقه و طبق اصول شهرسازی مشخص میکنه و برای مناطق مختلف فرق میکنه . در صورت مساوی بودن شرایط دو منطقه خب این ضرایب ممکنه برابر باشن . این ظوابط تدوین شده خاص هر منطقه در اختیار مهندسین اون منطقه قرار داده میشه .

 

دستور تخریب ساختمان به ندرت اتفاق میفته و در اغلب موارد شهرداری جریمه میکنه . اینم از ضعف های اجرایی کشور ماست که مشکل سر جای خودش باقی میمونه ولی با جریمه شدن طرف ، پرونده قانونی مشکل بسته میشه . نظیر این موارد زیاده ، مثلا فکر کنید دو ساختمان در مجاور هم هستند و ساختمان سمت چپ از طرف راست پنجره ای رو در نظر میگیره که از اون پنجره به کل حیاط ساختمان سمت راست دید داره . افراد ساختمان سمت راست شکایت میکنند . ساختمان سمت چپ جریمه میشه و جریمه اش رو هم پرداخت میکنه ولی مشکل همچنان هست .

 

شما وقتی مدرک لیسانستو میگیری یا از دانشگاه فارغ التحصیل میشی، از شما این انتظار میره که یه سری چیزارو بلد باشی، رو همین اصل نظام مهندسی به شما اجازه سرپرست کارگاه شدن رو میده و به شما حق امضا میده . ( حق امضا در حیطه سرپرست کاگاه) . فکر کنم با مدرک کاردانی هم میشه سرپرست کارگاه شد.

ولی از اونجایی که سیستم آموزشی کشور ما جوری هست که باید خیلی زرنگ باشی که اون حداقل چیزارو هم در طی دوران تحصیل یاد بگیری و وارد بازار کار بشی ( منظورم نکات عملی و اجرایی هست) . درسهایی مثل پروژه های فولاد، بتن راه و متره ، روشهای اجرای ساختمان های فولادی و بتنی و کار آموزی باید در طی دوران تحصیل جدی گرفته بشن . میتونی به شرکتهای مهندسی مراجعه کنی . راهنماییت میکنن درباره سرپرست کارگاه شدن . حتی اگه شده باید یه مدتی رو بدون حقوق در جایی کار کنی تا کسب تجربه کنی . به هرحال راه های یاد گرفتن کار زیاده و فقط باید خودت بخوای.

 

و اما درباره ارشد ها ، اگه اشتباه نکنم شما گفتید که ترم اول ارشد سازه هستید . وضعیت خود منم مثل شماست . ترم اول راه و ترابری هستم که ترم دومم داره شروع میشه . پیدا کردن وقت خالی هم به خودتون برمیگرده ، به نحوه انتخاب واحد، نوع رابطه با اساتید . به هر حال تکلیف خودتون با خودتون باید مشخص باشه که میخواید درس رو جدی بگیرید یا کار رو . در صورت مشخص شدن این موضوع تقریبا راه حل هم دستتون میاد . ( پیچوندنو اینا .... :ws3:)

 

درباره کارگرها هم من به طور مستقیم باهاشون در ارتباط نبودم تاحالا . ولی خب خیلی شنیدم درباره نحوه رابطه باهاشون . اینم به نوع کارگر بستگی داره . اینکه از چه نوعی باشه . از زیر کار در بره ، کارارو بد انجام بده ، غلدر بازی در بیاره و ....

مهمترین نکته اینه که باید خودتون رو اثبات کنید تا ازتون حساب ببرن و از همه همتر اینه که کارگر نباید بفهمه مهندس بلد نیست .

  • Like 4
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...