رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

معدن مس مزرعه در 25 کيلومتري شمال شهرستان اهر در نزديکي هاي روستايي به همين نام واقع مي باشد. عمليات اکتشاف اين معدن (توسط گروهي فرانسوي) به موازات استخراج آن از سال 1337 شروع وبه مدت 5 الي 6 سال ادامه داشته است. عمليات استخراج تا سال 1350 ادامه داشته است و از آن به بعد تا سال معدن تعطيل بوده است تا سال 1367 که بعد ازآن مطالعاتي دوباره بر روي معدن انجام شده و پس از پاکسازي و باز سازي برخي بخشهاي تخريب شده عمليات استخراج شروع شده و در سال 1375 کارخانه تغليظ نيز به اين مجموعه اضافه شده است.

معدن شامل کاني هاي منيتيت ٬ پيريت ٬ کالکو پريت ٬ هماتيت ٬ بورنيت ٬ تترا ادريت ٬ بيسيموت خالص ٬ کلومين ٬ شيليث و ولفرامين ميباشد.

 

 

A.0020.1.jpg

 

 

◄ عمليات استخراجي در معدن مس مزرعه:

مطالبي را که در اين قسمت آورده ميشود صرفا جهت در دست داشتن نمايي کلي مي باشد که در ادامه آنها را به تفصيل شرح خواهيم داد. در معدن مس مزرعه 7 تونل احداث گرديده که 4 عدد از اين تونلها بر روي يکديگر به احداث شده اند.

تونل صفر که پايين ترين تونل ميباشد و پس از آن تونلهاي شماره 1 ٬ 2 ٬ 3 و 4 ميباشند. ارتفاع تونلها از يکديگر به ترتيب 40 ٬ 40 ٬ 40و 25 متر ميباشد. تونلهاي 6 و 7 در قسمت غربي معدن مي باشند.

در سالهاي قبل از انقلاب تونل 3 استخراج گرديده و و پس از انقلاب نيز تونلهاي 2 و 3 کاملا استخراج گرديده اند که در حال حاضر قسمتهاي بين تونل 1 و 2 در حال استخراج ميباشد. بزرگترين تونل حفر شده تونل شماره يک مي باشد که از 5 کارگاه استخراجي تشکيل شده است.

 

تونلهاي احداثي در درون لايه اسکارن ميباشند که توسط دو لايه گرانيتي و آهکي با شيب تقريبي 90 درجه قرار گرفته است و از اين رو تشخيص کمر بالا و کمر پايين لايه ممکن نميباشد.

همانگونه که گفتيم روش استخراج معدن از نوع انباره اي ميباشد که توضيح داده خواهد شد و نحوه نگهداري آن هم از نوع خود نگهدار( self support ) مي باشد که به واسطه استحکام اسکارن و سنگهاي تشکيل دهنده ممکن شده است.

نحوه ايجاد کارگاه زون مرکزي به اين شکل ميباشد که ابتدا تونل را حفر کرده و سپس بونکرهايي را به صورت زيگزاگ براي پوشش دادن سطح کارگاه به فاصله 5 متر از هم قرار داده اند ابعاد اين کارگاه به شرح زير ميباشد :

طول :70 متر عرض : 10 متر که با قرار دادن حدود 10 بونکر اين سطح پوشش داده شده است.

 

 

A.0020.2.jpg

 

 

لازم به توضيح ميباشد که بونکر وسيله اي قيف مانند در ابعاد بزرگ ميباشد که در بالاي تونل احداثي و سطح کارگاه جاسازي ميگردد تا به اين وسيله بتوان مواد معدني خرد شده را به بيرون از کاگاه انتقال داد دهانه اين بونکرها به ابعاد 80 در 80 ميباشند که براي استخراج ماده معدني مناسب باشد. ابعاد نرمال براي ماده معدني که سنگ شکن هاي معدن بتوانند آنها را خرد کنند 30 سانتيمتر ميباشد که اگر ابعاد ماده معدني بيش از باشد ٬ در کارگاه آن را ميشکنند تا بتواند خوراک دستگاههاي سنگ شکن قرار گيرد.

در مقابل دهانه اين بونکرها قطعاتي از چوب (بيد) قرار داده ميشود تا از پرتاب سنگها به بيرون از بونکر جلوگيري گردد و دليل استفاده از چوب به جاي آهن خاصيت انعطاف پذيري آن ميباشد که اگر از آهن استفاده گردد احتمال خم شدن آن و وجود دارد.

 

علاوه بر اين ما در تونل شاهد يک دويل ميباشيم که جهت تهويه و و دسترسي افراد به کارگاه ايجاد گرديده است. انتقال مواد از داخل معدن به بيرون توسط واگنها انجام ميگردد که توسط افراد يا دستگاهها حرکت ميکنند.

مواد استخراجي به سنگ شکن مخروطي انتقال مييابند و خرد شده و در سيلو جمع ميگردند سپس توسط نقاله به آسياب گلوله اي وارد ميشوند و تاحد مورد نظر خرد ميگردند سپس با آب مخلوط گشته و با افزودن موادي شيمييايي به صورت شناور در آب در ميايند سپس ايم مخلوط به سلولهاي پوليتاسيون ريخته ميشوند که دو خروجي دارد که از يکي کنسانتره مس خارج ميشود و از ديگري مواد زايد. در اين کارخانه تغليظ ميتوانند مس را تا عيار 32 درصد تغليظ کنند و سپس اين کنسانتره ها بسته بندي شده و به کارخانه تغليظ معدن سرچشمه ارسال ميگردند در آنجا ميتوانن عيار را به 98 و 99.5 درصد رسانده به کارخانه ذوب ارسال کنند تا به مصارف مختلف برسد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...