رفتن به مطلب

چگونه یک دوربین مناسب انتخاب کنیم؟


ارسال های توصیه شده

تا به حال درباره انتخاب دوربین مناسب و کیفیت دوربین های مختلف در نارنجی زیاد صحبت کردیم. اما تا به حال به صورت منسجم و کاربردی به آن نپرداخته بودیم. بخش اول این مطلب را با عنوان « چگونه یک دوربین مناسب انتخاب کنیم؟ - بخش اول: دوربین های موبایل » چندی قبل در نارنجی مطالعه کردید. حال در ادامه مطلب به بخش دوم این راهنما، یعنی دوربین های ببین و بگیر می پردازیم.

 

همانطور که بازار تلفن های هوشمند رشد کرده و بزرگ می شود، بازار دوربین های ببین و بگیر هم گسترش می یابد. تلفن ها روز به روز به ابزارهای بهتری برای عکاسی تبدیل می شوند، زیرا می توانند به اینترنت وصل شوند و برنامه های مختلفی برای کار با عکس ها دارند. چیزی که تقریبا هیچ دوربینی امکان دست یابی به آن را ندارد. خب، پس چرا به جای اسمارت فون، یک دوربین ببین و بگیر بخریم؟ بگذارید نگاهی به این موضوع داشته باشیم و ببینیم اصلا این دوربین ها برای چه تولید می شوند؟

 

کاربران دوربین های ببین و بگیر

 

 

‫*‬ افرادی که دوربین موبایل نامناسبی دارند و به دنبال کیفیت عکس بسیار بهتری می گردند، اما نمی خواهند و یا نمی توانند گوشی موبایل شان را ارتقاء دهند.

‫*‬ افرادی که به دنبال دوربین کوچکی هستند که تعداد زیادی عکس و فیلم با کیفیت و فرمت های مناسب آپلود در اختیارشان بگذارد.

‫*‬ افرادی که به دنبال یک دوربین اختصاصی و تک کاربرد هستند اما از پس هزینه های بالا بر نمی آیند.

‫*‬ افرادی که به دنبال لنزهای قابل تعویض و ابزارهای جانبی خاصی نیستند و فقط دوربینی می خواهند که بتوانند با آن عکس های خوب و عالی بگیرند.

 

خب، حالا به سراغ مزایا و معایب این نوع دوربین ها می رویم: مزایا:

 

 

‫*‬ کار با آنها آسان است. برای افراد آماتور و تازه کار کاملا مناسب اند.

‫*‬ دامنه انتخاب بسیار وسیعی از نظر اندازه خواهید داشت. می توانید دوربین هایی به اندازه یک موبایل تا دوربین هایی هم قیافه DSLRهای حرفه ای در میان آنها بیابید.

‫*‬ حاوی مجموعه ای از امکانات مختلف هستند که تا سالها، باید در دوربین های گرانقیمت دنبال آنها می گشتید.

‫*‬ بسیاری از (و نه همه) دوربین های ببین و بگیر معمولا میزان زوم و بزرگ نمایی بالایی در اختیارتان می گذارند.

‫*‬ کیفیت مطلوبی دارند. اغلب توانایی ضبط ویدیوهای HD را دارند و فرمت آنها کاملا مناسب و آماده آپلود در سایت های مختلف است.

معایب:

 

 

‫*‬ کنترل دستی کم و ضعیفی روی تنظیمات مختلف عکس و شیوه عکاسی دارید.

‫*‬ کیفیت عکس چندان بیشتر از دوربین موبایل های هوشمند گرانقیمت بازار نیست.

‫*‬ اگر مکان یاب چشمی هم داشته باشند، معمولا این مکان یاب دیجیتال و کوچک بوده و چندان قابل استفاده نیست، شما باید همیشه از ال سی دی دوربین استفاده کنید.

‫*‬ ممکن است افرادی که دست های بزرگی دارند کمی هنگام کار با این دوربین با مشکل مواجه شوند.

‫*‬ کیفیت صدای ضبط شده ویدیوها معمولا پایین است.

‫*‬ معمولا ابزار جانبی و امکانات چندانی نمی توان به آنها افزود و لنزهای شان غیر قابل تعویض هستند.

‫*‬ شرکت ها دائما در حال تولید مدل های جدیدتر هستند و دوربین شما خیلی زود قدیمی و از مد رفته می شود.

چه دوربینی بخریم؟

 

 

تنوع دوربین های ببین و بگیر آنقدر زیاد است و مدل های جدید با چنان سرعتی وارد بازار می شوند که تصمیم گیری برای خرید یک دوربین خوب، کار بسیار مشکلی به نظر می رسد. تعداد بسیار زیادی از آنها هم دوربین های خوب و مناسبی هستند و پیشنهاد مدل یا مارک خاصی چندان راحت نیست. اما در اینجا به چند نمونه از این دوربین ها در اندازه های مختلف اشاره می کنیم تا تصمیم گیری را برای تان راحت تر کنیم.

0800-canon-s4000.jpeg

اگر به دنبال یک دوربین نازک و کوچک می گردید، کانن SD4000 IS انتخاب خوبی خواهد بود. با دوربین های کوچک نباید به دنبال عکس های شاهکاری باشید، اما این دوربین در نور پایین عکس های مناسبی می گیرد و امکان ضبط ویدیویی 720P را هم دارد. حتی اگر یک شلوار جین به پا داشته باشید، به راحتی در جیب تان جا می شود. تنها کافی است ۲۲۵ دلار ناقابل هزینه کنید.

 

0800-sony-cybershot.jpeg

سونی سایبر شات DSC‪-‬HX9V اول از همه ۳۵۰ دلار از جیب شما کم می کند. ولی کاملا شما را راضی نگه می دارد. علی رغم اینکه درون سنسور کوچکش ۱۶.۲ مگاپیکسل گیرنده نوری را جای داده است، تصاویر بسیار خوبی را در نور کم ثبت می کند که در میان دوربین های فشرده ببین و بگیر کمتر دیده می شود. امکان ضبط ویدیویی 1080p تا سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد. همانند اغلب دوربین های سونی، این دوبین قابلیت عکسبرداری خودکار پانوراما و سه بعدی را در اختیارتان می گذارد. نور پس زمینه را تا حد زیادی اصلاح می کند. با لنز مجهز به لرزه گیر دامنه زوم وسیعی (از ۲۴ تا ۳۸۴ میلیمتر) را در اختیارتان می گذارد. و در انتها اینکه با یک دوربین کوچک عالی سروکار دارید.

 

0800-olympus-xz-1.jpeg

المپوس XZ‪-‬1 لنز پرسرعت و با دامنه زوم وسیع ۲۸ تا ۱۱۲ میلیمتر را در اختیارتان می گذارد تا بتوانید عکس های خوبی با عمق کم و یا در نور محیطی ضعیف داشته باشید. این قابلیت را حتی در دوربین های DSLR زیادی هم نمی توانید بیابید. کیفیت عکس در مقایسه با دیگر همرده هایش خوب و راضی کننده است. در واقع برای داشتن چنین لنز با زوم بالا و انعطاف پذیری، انتخاب مناسب دیگری در محدوده قیمت ۴۰۰ دلار نخواهید داشت.

 

0800-canon-g12.jpeg

اگر پول بیشتری دارید، می توانید دوربین بزرگتر کانن G12 را بخرید. سری جی کانن همیشه عکس های با کیفیت مطلوب و قابل توجهی می گیرند. ولی با پرداخت ۵۰۰ دلار شاید بتوانید دوربین های بهتری را در گروه EVIL (در مقاله بعدی به آن می پردازیم) بیابید. اما اگر علاقه ای به دوربین های با لنز قابل تعویض ندارید، این گزینه از بهترین انتخاب ها در میان دوربین های ببین و بگیر است.

 

در کل دوربین های ببین و بگیر کوچک در برابر اسمارت فون ها بازنده اند و دوربین های ببین و بگیر بزرگ جثه در برابر EVILها (electronic viewfinder with interchangeable lenses) حرفی برای گفتن ندارند. این روزها دلایل کافی برای خرید دوربین های ببین و بگیر کمتر و کمتر می شوند. اما اگر مطمئنید که برای شما کارایی مناسب را دارد، در خرید آن شک نکنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...