رفتن به مطلب

بررسی لينوكس پارسیکس رائول


Fahim

ارسال های توصیه شده

این نسخه پارسیکس هم همانند نسخه‌های گذشته در دو ویرایش ۳۲ و۶۴ بیتی به صورت دیسک‌های زنده و در حجم نزدیک به يك گیگابایت ارایه می‌شود. بارگذاری پارسیکس از روی دیسک زنده در سیستم تست من دو دقیقه و پنج ثانیه طول کشید که البته پارسیکس سابقه بارگذاری‌های با زمان بسیار کمتر از این را نیز دارد.

parsix3-7-1.jpg

پارسیکس از گنوم نسخه 2,32 استفاده می‌کند که آخرین نسخه سری دو گنوم است. البته توسعه‌دهندگان اين توزيع قول استفاده از گنوم سه را در نسخه چهار پارسیکس داده‌اند. هسته پارسیکس 2,6,37 است که البته در این مورد چندان به روز نیست اما به دلیل اعمال وصله‌ها و درایورهای مختلف هسته برای پشتیبانی بهتر از سخت‌افزارها و دیگر‌ بهینه‌سازی‌‌ها نمی‌توان چندان به آن خرده گرفت.

این نسخه از پارسیکس همانند دیگر نسخه‌ها از فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی xfardic استفاده می‌کند. نسخه xfardic استفاده شده در این نسخه پارسیکس همان نسخه 0,11,7 است که در پارسیکس 3,6 استفاده شده بود.

parsix3-7-2.jpg

بخش بازی‌ها در این نسخه همانند نسخه‌های پیشین تغییری ندارد. در حالی‌که سایر توزیع‌های لینوکسی به سمت Simple-Scan به عنوان برنامه پیش‌فرض اسکنر رفته‌اند اما پارسیکس همچنان از simple-scan استفاده می‌کند. مدیر پیش‌فرض تصاویر پارسیکس نیز gThumb است. پیام‌رسان پیش‌فرض پارسیکس که در بخش اینترنت قرار دارد، Empathy است و دیگر ویژگی این بخش استفاده از Ice Weasel نسخه ۵ است. در بخش مستندات، پارسیکس همچنان از اپن‌آفیس استفاده می‌کند که البته دلیل آن استفاده از اپن‌آفیس به جای لیبره آفیس در مخازن دبیان به دلیل قدیمی بودن ذاتی بسته‌ها و مخازن دبیان بوده است.

در بخش صوت و تصویر و نرم‌افزارهاي چند رسانه‌ای، Avidemux برای ویرایش فایل‌های تصویری با پشتیبانی از فرمت‌های avi و mpeg است. البته کدک‌های avi ، vob و m به این بخش اضافه شده‌اند. XBMC نيز مدیاسنتر پی‌فرض پارسیکس است. سایر برنامه‌های پارسیکس همانند نسخه‌های پیشین هستند که به‌روز شده‌اند.

parsix-3-7-3.jpg

متاسفانه پارسیکس در حالت زنده برنامه‌ها را بسیار کند باز می‌کند و در زمان تست من هم یک هنگ در هنگام کار با دیسک زنده رخ داد.

نصب پارسیکس هشت دقیقه طول کشید و اولین بارگذاری پارسیکس تا نمایش gdm حدوداً ۲۹ ثانیه و اولین بارگذاری میزکار از gdm تا نمایش کامل میزکار هم ۲۸ زمان نیاز داشت.

متاسفانه مشکل قدیمی عدم شناسايي ويندوز اكس‌پي نصب شده روی سیستم توسط گراب پارسیکس همچنان وجود دارد و باید کاربران به کمک یکی دو دستور یا به صورت دستی ویندوز را به منوی گراب خود اضافه کنند.

 

كمك به پارسيكس

يك اتفاق مهم كه همزمان با انتشار نسخه جديد توزيع پارسيكس رخ داد، كليد خوردن پروژه يك دلار براي كمك به پارسيكس بود. آلن باغومیان مدیر پروژه پارسیکس در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این امکان را اعلام کردند. پروژه پارسیکس گنو/لینوکس دارای هزینه‌های زیادی از جمله هزینه سرور اختصاصی و پهنای باند است که سالانه به چند صد دلار می‌رسد و برای یک پروژه که هیچ درآمد مالی از آن ندارد، زیاد است. همچنین علاوه بر این هزینه‌ها، باید هزینه‌های ساخت بسته‌های پارسیکس و نگهداری سرور را نیز نام برد که خود به اندازه کافی وقت‌گیر و پردردسر هستند. به همين خاطر آقاي باغومیان اعلام کرده‌اند که پروژه يك دلار در ماه را برای تامین هزینه‌های ساخت و نگهداری این توزیع در نظر دارند. ایشان با طرح چهار پرسش ساده که «آیا پارسیکس را دوست دارید؟»، «آیا از پارسیکس استفاده می‌کنید»، «آیا فکر می‌کنید پارسیکس سیستم عاملی است که می‌توانید به آن اعتماد کنید؟» و «آیا شما از آن خوشتان می‌آید؟» سعی کرده‌اند تا علاقه‌مندان پارسیکس را در این طرح سهیم کنند. گرچه طرح پرداخت يك دلار در ماه برای پارسیکس به صورت ارزی است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق کارت‌های اعتباری بین‌المللی و Paypal این پرداخت را انجام دهند اما
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که همواره در این طرح‌ها پیش قدم بوده این بار نیز این امکان را برای کاربران ایرانی فراهم کرده تا ایشان بتوانند به صورت ریالی از پارسیکس حمایت کنند و سپس وجوه پرداختی در پایان شهریور ماه به صورت ارز تبدیل و در اختیار مدیر پروژه پارسیکس قرار گیرد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در فروشگاه سیتو مراجعه کنند.

نتیجه‌گیری

با وجود تمام مشغله‌های آقای باغومیان اما باز هم شاهد یک نسخه دیگر از پارسیکس هستیم. اگر کسی در جریان توسعه پارسیکس نباشد، قطعاً باور نخواهد کرد که پارسیکس فقط توسط یک نفر توسعه داده می‌شود. جذب توسعه‌دهندگان و کاربران بیشتر و حل مشکلات قدیمی نظیر شناسایی نشدن ویندوز توسط گراب عامل مهمی در کسب محبوبیت بیش از پیش پارسیکس و بالا رفتن رتبه آن در میان سایر توزیع‌ها خواهد شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانلود نسخه 32 بيتي Parsix 3,7 با حجم 948 مگابايت

دانلود نسخه 64 بيتي Parsix 3,7 با حجم 961 مگابايت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...