رفتن به مطلب

آموزش کامل اینترنت – مهارت هفتم از icdl


ارسال های توصیه شده

دوره ی آموزشی اینترنت مهارت هفتم از استاندارد ICDL می باشد . همانطور که می دانید ابتدایی ترین و اصلی ترین رکن فراگیری آموزشهای فن آوری اطلاعات کار با اینترنت می باشد .

اینترنت همچون شاهراهی است برای ارتباط تمامی جهان با یکدیگر برای تبادل هر گونه اطلاعات و ایده ها .

برای فراگیری این دوره ی آموزشی لازم است کاربران محترم آشنایی قبلی با سیستم عامل Windows 98 یا XP داشته باشند تا در فراگیری این مباحث دچار سردرگمی نگردند .

ضمنا برای فراگیری این دوره سیستم شما بایستی دارای خصوصیات ذیل باشد :

- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم III

- 64 مگابایت Ram

- حدود ۶۰۰ مگابایت فضای آزاد

نرم افزارهای لازم برای فراگیری بهتر دوره :

- Internet Explorer ورژن ۶ به بالا

- داشتن Modem با سرعت مناسب

- داشتن مجوز لازم برای ارتباط با ISP ( تامین کننده سرویس اینترنت برای کاربران )

- داشتن نرم افزار Flash Player ( برای مشاهده آبجکت های آموزشی Flash در سایت )

 

——————————————————————————–

اینترنت چیست ؟

اینترنت یک شبکه جهانی است . شبکه ای که از لحاظ مقیاس جغرافیایی در سطح جهان گسترش یافته است . اینترنت مخفف کلمات International Network به معنای شبکه جهانی می باشد.

شبکه چیست ؟

به مجموعه ای از اتصالات بین دو یا چند کامپیوتر و زبانی( Protocol) که این کامپیوترها به کمک آن با یکدیگر صحبت می کنند شبکه می گویند. وقتی که ما دو یا چند کامپیوتر را به یکدیگر متصل کنیم به گونه ای که این دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات کنند در واقع یک شبکه ساخته ایم.

اهداف شبکه :

۱- استفاده از منابع مشترک ( اطلاعات ، نرم افزارها و سخت افزارها)

۲- به روز بودن اطلاعات

۳- جلوگیری از افزونگی اطلاعات

۴- تبادل سریعتر و دقیقتر اطلاعات

تقسیم بندی شبکه ها از لحاظ مقیاس جغرافیایی :

LAN شبکه محلی : که مخفف Network Aria Network میباشد ، شبکه ای است با سرعت بالا که به منظور برقراری ارتباط و مبادله داده ها بین کامپیوترها در یک محدوده جغرافیایی کوچک مثل یک اداره ، یک ساختمان و یا یک طبقه از یک برج طراحی شده است.

WAN شبکه بندی وسیع : که مخفف Width Aria Network میباشد ، جهت مبادله اطلاعات بین فواصل بسیار دور بکار میرود. این شبکه ناحیه جغرافیایی وسیعی مانند کل یک کشور و یا کل یک قاره را در بر میگیرد. شبکه های WAN ممکن است از خطوط استیجاری شرکت مخابرات و یا ماهواره های مخابراتی جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند.

MAN شبکه شهری : که مخفف Metropolitan Aria Network میباشد شبکه های متعددی را که در نواحی مختلف یک شهر بزرگ واقع شده اند ، به یکدیگر متصل مرتبط میسازد.

تجهیزات لازم برای شبکه کردن :

۱- کارت شبکه ( NIC ) که مخفف Network Interface Card میباشد.

۲- رسانه انتقال که مخفف Transmission Medium میباشد.

۳- سیستم عامل شبکه NOS که مخفف Network Operating System میباشد.

انتخاب تکنولوژی برای شبکه :

پیش از اینکه سخت افزار شبکه خود را خریداری کنید درباره استانداردی که میخواهید برای متصل کردن شبکه خود به کار برید، تصمیم گیری نمایید. کارتهای رابط شبکه و کابلهایی که انتخاب می کنید می بایست از استاندارد انتخابی شما پشتیبانی کند.عمدتاً از دو نوع استاندارد شبکه استفاده میشود. Token Ring و اترنت.

استانداردهای شبکه

عمدتاً از دو نوع استاندارد شبکه استفاده میشود. Token Ring و اترنت .

اترنت :

یک تکنولوژی مبتنی بر مجادله و درگیری است بدین معنا که هیچ کنترلی بر کامپیوترهای انتقال دهنده اطلاعات در شبکه ندارند و زمانی که ۲ کامپیوتر همزمان اقدام به ارسال اطلاعات از طریق کابلها میکنند این امر منجر به برخورد داده ها میشود بنابـــراین اطلاعات پس از تاخیر به مقصد میرسند مجادله داده ها میتواند سرعت یک شبکه شلوغ را کاهش دهد . استفاده از تکنولوژی اترنت ارزانتر از تکنولوژی Token Ring است چرا که تکنولوژی اترنت وسیله ای برای کنترل کامپیوتر انتقال دهنده اطلاعات ندارد اترنت برای دفاتر اداری کوچک و مصارف خانگی ایده آل است .

Ring :

در تکنولوژی Token Ring انتقال داده ها توسط Token ( یک کاربر الکترونیکی = نشانه) که در حلقه تشکیل دهنده کامپیوترها گردش می کند ، کنترل میشود. تنها کامپیوتر دارای Token میتواند داده ها را انتقال دهد Token پس از انتقال و دریافت داده ها به کامپیوتر بعدی حلقه سپرده میشود و هیچ گونه مجادله در یک حلقه Token Ring به وجود نمی آید ، چرا که هر کامپیوتر نوبت خود را برای انتقال دارد هیچ کامپیوتر دیگری در آن زمان داده ارسال نمی کند.

انواع توپولوژی شبکه

توپولوژی یا همبندی یک شبکه تعیین کننده شیوه کابل کشی اتصال کامپیوترهاست . این توپولوژی (همبندی) معمولاً نوع کابل مورد استفاده را نیز تعیین میکند .

توپولوژیهای شبکه دارای انواع زیر است :

۱- توپولوژی BUS :

در یک شبکه خطی چندین کامپیوتر به یک کابل به نام BUS متصل میشود. در این توپولوژی رسانه انتقال بین کلیه کامپیوتر ها مشترک است. توپولوژی BUS از متداولترین توپولوژیهاست که در شبکه های محلی مورد استفاده قرار میگیرد. سادگی ، کم هزینه بودن و توسعه آسان این شبکه از نقاط قوت توپولوژی BUS میباشد. ضعف عمده این شبکه این است که اگر کابل اصلی Back bone که پل ارتباطی بین کامپیوتر های شبکه است ، قطع شود ، کل شبکه از کار خواهد افتاد.

۲- توپولوژی رینگ – حلقوی :

در توپولوژی باس کامپیوتر ها توسط یک رشته سیم به یکدیگر متصل میشوند که آغاز و پایان آن سیستم توسط یک مقاومت ۵۰ اهمی بسته شده است. در توپولوژی رینگ بجای بستن دو سر سیم آنها را به یکدیگر وصل نموده و تشکیل یک حلقه میدهند. این توپولوژی تمامی مزایا و معایب باس را دارد با این تفاوت که کنترل مقاومت سیم استوار تر بوده و اتصال آغاز و پایان سیم گاهی اوقات به دلیل فاصله زیاد دو سر سیم مشکل ساز میگردد.

۳- توپولوژی هیبریدی :

سیستمی که از ترکیب حالت باس و ستاره ای پدید می آید هیبریدی نام دارد. در این حالت برخی از مسیر های شبکه به صورت باس و برخی دیگر بصورت ستاره ای میباشند. معمول ترین طرح آن ، اتصال هاب ها بصورت باس و اتصال کامپیوتر ها بصورت ستاره ای به هاب مربوط به خودشان میباشد.

۴- توپولوژی ستاره ای :

شبکه های متوسط و بزرگ اغلب از توپولوژی ستاره ای استفاده میکنند. در این پیکر بندی از کابل و سخت افزار بیشتری استفاده میشود اما مدیریت آن آسانتر و احتمال خرابی آن کمتر است. کابل مورد استفاده توپولوژی ستاره ای اترنت کابل زوج بهم تابیده بدون حفاظ است. در پیکر بندی ستاره ای هر کامپیوتر به یک هاب متصل میشود. یک سر کابل به کارت شبکه یک کامپیوتر متصل میشود و سر دیگر آن به هاب که نقطه اتصال مرکزی کابل کشی شبکه را نزد هم میکند متصل میشود. هاب ها به اندازه های مختلف عرضه میشوند و مدلهای پیشرفته آنها میتواند خطا های موجود در سیگنالها را تقویت کند. آماده سازی توپولوژی ستاره ای آسان است و و عیب یابی در آن اسانتر از شبکه باس است چرا که یک کابل آسیب دیده تنها به روی یک کامپیوتر تاثیر میگذارد و از طرف دیگر کابل زوج بهم تابیده معمولاً گرانتر از کواکسیال است. توپولوژی ستاره ای به کابل بسیار زیاد و یک هاب نیاز دارد. تمامی اینها منجر به بالا رفتن هزینه شبکه میشود با این مزیت که این روش بسیار مفید است.

 

 

 

منبع: LORDDL.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...