رفتن به مطلب

همکاري هاي مرزي کشورهاي همسايه شرقي در حد انتظار نيست


ارسال های توصیه شده

21/11/1388

کد خبر : 956288

منبع : خبرگزاری ایرنا

 

2010%5C2%5C10%5Cimg634014192767656250.jpg

 

همکاري هاي مرزي کشورهاي همسايه شرقي در حد انتظار نيست

 

زاهدان- فرمانده مرزباني جمهوري اسلامي ايران گفت: همکاري ها و فعاليت هاي مرزي دو کشور همسايه شرقي در حد انتظار نيست.

 

سردار "حسين ذوالفقاري" روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: ساختارهاي موجود در اين کشورهاي همسايه سبب شده تا نظر مسئولان و مرزبانان منطقه با مرکز کشورشان متفاوت باشد.

وي افزود: البته در برخي مواقع با وجودي که مسئولان و مرزبانان اين کشورها تمايل به فعاليت و همکاري دارند اما به سبب نبود امکانات نمي توانند اقدام هاي موثري در اين زمينه انجام دهند.

ذوالفقاري ادامه داد: در زمينه ناامني ها و برخورد با مخلان امنيت، اراده اي که در مسئولان ايراني است، در اين دو کشور وجود ندارد و اکنون مرزبانان ما به تنهايي وظيفه حفاظت از مرزها و مبارزه با ناامني ها را در مرزهاي ايران با افغانستان و پاکستان انجام مي دهند.

وي افزود: البته اينطور نيست که هيچ کاري انجام نشده، وعده و قول داده اند که در برقراري امنيت همکاري کنند اما در عمل با آنچه که مورد نظر و توافق ما است فاصله داريم.

وي اضافه کرد: ارتباط بين مسئولان ايران با کشور پاکستان و افغانستان وجود دارد اما دغدغه اي که ما در زمينه مرزها داريم، آنان ندارند زيرا ناامني به سمت آنها نيست بلکه به طرف کشور ما است.

فرمانده مرزباني کشور گفت: جمهوري اسلامي ايران اقدام هاي زيادي در زمينه کنترل مرز و ايجاد امنيت پايدار بويژه در شرق کشور انجام داده به طوري که 50 درصد اعتبارهاي تخصيصي مرزها در سه سال گذشته به شرق و جنوب شرق کشور اختصاص يافته است.

ذوالفقاري افزود: نگاه ما به مرز تنها ايجاد خاکريز، حفر کانال و ديوار کشي نيست بلکه معتقديم امنيت پايدار مرز اگر همه جانبه نگر نباشد، ممکن است کارهايي هم که انجام مي دهيم با مشکلاتي روبه رو شود.

وي ادامه داد: تحول اجتماعي و فرهنگي و تامين معيشت مرزنشينان از اهداف مهم در موضوع مرز و امنيت پايدار مرز ها است.

وي گفت: به منظور ايجاد استراتژي هاي امنيت پايدار مرزها از نظرات کارشناسي اساتيد دانشگاهي استفاده کرده ايم تا پس از جمع بندي آنها به شوراي مرز ارائه و در دستور کار قرار گيرد.

ذوالفقاري با بيان اينکه شوراي مرز از سال آينده با نهايي شدن قانون فعلي راه اندازي مي شود، افزود: اصل مفاد شوراي مرز و کليات آن با عنوان طرح تقويت مرزباني جمهوري اسلامي دو هفته پيش در مجلس تصويب شد و ديروز نيز 10 ماده از قوانين آن به تصويب رسيد.

وي ادامه داد: شوراي مرز متشکل از مسئولان ستاد کل نيروهاي مسلح، وزارتخانه هاي کشور، امور خارجه، نيرو، اقتصاد، معاون برنامه ريزي رياست جمهوري، يکي از نمايندگان کميسيون امنيت مجلس، فرمانده ناجا و فرمانده مرزباني است.

وي با بيان اينکه بحث توسعه امنيت پايدار مرز، سياستگذاري هاي حوزه مرز و مرزنشينان از وظايف و صلاحيت هاي اين شوراست، گفت: برنامه هاي کلي و کلان مرز به تصويب اين شورا مي رسد و فعاليت اين شورا زمينه مناسبي براي امنيت مناسب مرز و مرزنشينان خواهد بود.

وي افزود: کنترل مرز و اقدام هاي کنترلي در مرزهاي سيستان و بلوچستان از برنامه هاي اولويت دار مرزباني کشور است.

فرمانده مرزباني جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه مبارزه با قاچاق، اشرار و تردد اتباع بيگانه در مرزها از مطالبات مردم است، گفت: افزون بر 40 تن موادمخدر توسط مرزباني کشور در سال جاري کشف و ضبط شده است و در سال آينده بنا داريم بسيار سنگين تر و محکم تر با اين معضل برخورد کنيم.

وي افزود: مسئولان کشورهاي ديگر نيز بايد حسابي براي ايران و مناطق مرزي آن باز کنند زيرا با وجودي که ما مرکز مبارزه با مواد مخدر و پيش مرگ ساير کشورها هستيم اما برخي مواقع نه تنها کمک و همکاري نمي کنند بلکه حتي از ما طلبکار نيز مي شوند.

ذوالفقاري ادامه داد: کشورهاي ديگر هيچ کمکي نکرده اند و تنها چند سال پيش تعدادي خودرو در اختيار گذاشتند که در مقابل آن همه اقدام ها و هزينه هاي ايران هيچ ارزشي نداشت.

وي اضافه کرد: براي مبارزه قاطع با موادمخدر، مرزباني بتازگي دستگاه هاي مواد ياب را خريداري کرده و در حال استفاده است و به اين استان نيز تحويل مي شود.

ذوالفقاري گفت: ما به مرزنشينان و مردم اين استان ارادت ويژه داريم اما تصميم مرزباني بر برخورد قاطع با متجاوزان مرزي و اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر است، آنچه مسئولان کشور براي مرزنشينان تصميم گيري کنند، مرزباني رسما آماده کمک کردن به معيشت مرزنشينان در قالب قانون و مقررات است.

فرمانده مرزباني کشور گفت: تقويت نيروهاي هنگ هاي مرزي، ايجاد جاده و برجک هاي مرزي و تجهيز پاسگاهها و پايگاهها از برنامه هاي مرزباني براي کنترل بيشتر مرزها و مقابله با مواد مخدر و شرارت است.

وي افزود: افزايش قيمت موادمخدر به بيش از دو برابر نتيجه اقدام هاي ايران در زمينه مقابله با اين مواد خانمانسوز است.

ذوالفقاري در زمينه استفاده از مرزنشينان در زمينه ايجاد امنيت پايدار در مرزها گفت: در اين بخش صرفا به دنبال مسلح کردن مرزنشينان و استفاده از آنها در عمليات مقابله با اشرار نيستيم بلکه از مرزنشينان انتظار داريم تعلق خاطر به کشور، پايبندي به قوانين و مقررات داشته باشند زيرا اين اقدام ها بزرگترين کمک در امنيت پايدار مرزها است.

فرمانده مرزباني جمهوري اسلامي ايران گفت: يکي از برنامه هاي مرزباني براي کنترل مرزها استفاده از مرزنشينان به عنوان "مرزيار" است البته اعتقادي هم به اين نداريم که براي امنيت مرزها از مرزنشينان استفاده فيزيکي شود.

وي تاکيد کرد: يکي از مهمترين اقدام هايي که مي تواند در توسعه و امنيت پايدار مناطق مرزي موثر باشد، فراهم کردن زمينه هاي لازم براي ماندگاري نيروهاي تحصيل کرده و دانشگاهي بومي همين مناطق است.

وي افزود: در اين زمينه نبايد منتظر سرمايه گذاري بخش خصوصي باشيم زيرا سرمايه گذاران بخش خصوصي کمتر تمايل به سرمايه گذاري در مناطق مرزي دارند.

فرمانده مرزباني کشور درباره تامين امکانات رفاهي براي مرزبانان گفت: تامين مسکن مرزبانان از برنامه هاي مرزباني است، بايد براي تمام مرزبانان خانه سازماني در نظر بگيرم تا هم امنيت خانواده مرزبان تامين شود و هم کمکي به ازاي سختي و مشقت کارشان باشد.

وي افزود: اين موضوع در دستور کار ما قرار دارد اما در يک سال و دو سال امکان پذير نيست، با اين حال کار شروع شده و بنا بر اين است که مرزبانان ما با عشق و علاقه کار کنند و از طرفي با توجه به سختي کار در تلاش هستيم مرزبانان با 25 سال کار بازنشسته شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...