رفتن به مطلب

تاريخچه طرح هاي شهري ايران


ارسال های توصیه شده

قبل از تهيه طرح هاي شهري به شکل متداول کنوني ، طرح پيشنهادي شهر همدان ، به عنوان اولين طرح شهري توسط کارل فريش ، مهندس چرم ساز ، تهيه و به وزارت داخله پيشنهاد شد و در آبان ماه سال 1310 به تصويب وزارت داخله رسيد . همچنين در سال 1324 ، بخش شهرسازي و طرح ريزي در سازماني موسوم به « سازمان اصل چهار ترومن » در ايران تشکيل شد و مسئوليت آن بر عهده چند مهندس شهرساز ، از جمله دکتر تورسن و مهندس گيبس ، نهاده شد . اين عده نيز براي اولين بار مطالعات و طرح ريزي سه شهر ...

شيراز ، اصفهان و سنندج را به زبان انگليسي تهيه کردند .

علاوه بر اين ، سربازان گروه صلح با امضاي قراردادي بين هيئت عمران بين المللي امريکا و وزارت کشور در دهه 30 ، به ايران آمدند و در وزارت کشور مشغول به کار شدند و براي بيشتر شهرها ، طرح شبکه بندي و گذربندي تهيه کردند .

طرحهاي شهري با کيفيتي که در حال حاضر در کشور متداول است ، از ابتداي برنامه سوم عمراني کشور ( 1346-1341 ) آغاز شد . در سالهاي اول اجراي برنامه عمراني سوم ، قرارداد تهيه طرح جامع بين سازمان برنامه و بودجه و تعدادي از مشاوران منعقد گرديد . تا اينکه در سال 1343 وزارت آباداني و مسکن و به دنبال آن شوراي عالي شهرسازي تأسيس شد و نظارت در کار تهيه طرحهاي جامع شهرهايي که قرارداد آنها قبلا منعقد شده بود به عهده دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي محول شد و پس از مدتي عقد قراردادهاي جديد در اين مورد به دبيرخانه مذکور واگذار گرديد .

اولين طرحي که به تصويب شوراي عالي شهرسازي رسيد ، طرح جامع بندر لنگه بود که در سال 1345 تصويب شد . پس از آن در سال 1346 ، طرح جامع شهرهاي بندرعباس ، تهران ، تبريز ، قزوين و رشت به تصويب رسيد . در سال 1347 نيز طرح جامع شهرهايي چون بندرانزلي ، همدان ، اهواز ، بابل و بابلسر به تصويب رسيد و روند تصويب طرحها در شوراي عالي شهرسازي همچنان ادامه يافت ، به طوري که تا پايان سال 1378 ، 219 طرح جامع شهري به تصويب رسيد .

منبع: دانشنامه رشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...