رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

زهکشی

آب جاری یا آبی که از چشمه‌ها خارج می‌شود، نباید از روی یک ناحیه ناپایدار حرکت کند. وجود آب در سطح دامنه ، علاوه بر نقش فرسایشی ، به راحتی می‌تواند به داخل دامنه نفوذ کرده و به سرعت بر ناپایداری آن بیافزاید. دور نمودن آب از سطح دامنه و جلوگیری از نفوذ آن ، مخصوصا در مورد دامنه‌هایی که بطور بالقوه ناپایدارند، از مهمترین روشهای مهندسی دستیابی به پایداری است.

 

انواع روکشهای زهکشی آبهای سطحی

 

شبکه زهکشی بسطی

 

برای آن که آب به داخل دامنه نفوذ نکند باید ترتیبی داد تا هرچه زودتر سطح دامنه را ترک کند.احداث آبروهای مناسب در سطح دامنه ، یا در روی پلکانها ، یکی از مهمترین تمهیدات در این مورد است. این آبروها باید ضمن دارا بودن گنجایش و شیب کافی ، بسترشان نیز غیر قابل نفوذ باشد. برای جلوگیری از تخریب و پر شدن این جویها در طول زمان ، می‌توان آنها را با قطعات سنگ پر نمود.

 

این روش در مورد دامنه‌های خاکی یا دامنه‌های متشکل از سنگهای تجزیه شده ، مفید واقع می‌شود و می‌تواند علاوه بر پیشگیری ، در مراحل اولیه حرکت دامنه نیز نقش ترمیمی داشته باشد. نقش مهم دیگر شبکه زهکشی سطحی جلوگیری از فرسایش سطح دامنه توسط آبهای جاری است.

برای مشاهده متن کامل به آدرس زیر نه:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

زهکشی تحت‌الارضي

به منظور كنترل و تثبيت سطح آب زيرزميني در تراز و رقوم موردنظر، زهکشی تحت‌الارضي صورت مي‌گيرد. اين تراز با توجه به رقوم پي سازه‌ها، تراز پي زيرزمينها و نقاط زيرين ساختمان تعيين مي‌شود تا از نفوذ آب و ايجاد مشكلات ناشي از رطوبت براي ساختمانها و سازه‌ها جلوگيري شود. اين زهکشی موجب كنترل و تثبيت دائمي سطح آب زيرزميني مي‌شود. جزئيات اجرايي و مصالح به كار گرفته شده، بايد بر اساس نقشه‌هاي اجرايي و دستورات دستگاه نظارت باشد. زهکشی تحت‌الارضي و كنترل سطح آب زيرزميني ممكن است به صور زير انجام شود:

روش ثقلي

در اين روش بسته به نوع زمين و توپوگرافي آن از شبكه‌ بنديهاي مختلف استفاده مي‌شود. بدين منظور لوله‌هاي فرعي در فواصل معين از يكديگر قرار داده مي‌شوند. اين لوله‌هاي فرعي به نوبه خود به يك سيستم جمع كننده متصل مي‌شوند. نحوه آرايش لوله‌هاي فرعي و لوله اصلي ممكن است به صورت شبكه‌اي (لوله‌هاي فرعي از يك طرف و عمود به لوله اصلي) يا شبكه استخوان ماهي ) لوله‌ اصلي در وسط محوطه و لوله‌هاي فرعي با زاويه در پلان) اجرا شوند، در مورد سازه‌هاي كوچك مي‌توان با نصب لوله‌هاي زهکشی در طرفين سازه، عمل زهکشی را انجام داد.

لوله‌هاي زهکشی از نوع لوله‌هاي آزبست سيماني سوراخ شده، پي ـ وي ـ سي، پلي‌اتيلن و سفالي مي‌باشد. عرض تراشه بين ۳۵ تا ۴۵ سانتيمتر اختيار مي‌شود و اطراف لوله‌ها، بايد با مصالح داراي خاصيت زهکشی (*****) پر و حفاظت شود. لوله اصلي زهکشی بايد به سيستم جمع‌آوري آبهاي سطحي، فاضلاب محوطه يا در صورت امكان به رودخانه يا مسيلهاي خروجي منطقه متصل شود. مصالح ***** بسته به نوع خاك متفاوت بوده و در هر مورد بايد مشخصات و دانه‌بندي آنها در مشخصات فني خصوصي ذكر شود.

روش پمپاژ

به منظور كنترل و پايين انداختن سطح آب زيرزميني، مي‌توان از روش پمپاژ از طريق چاههاي با عمق زياد يا از طريق چاههاي با عمق كمتر استفاده نمود. روش كار بدين ترتيب خواهد بود كه بسته به سطح آب زيرزميني، ميزان پايين انداختن آب و نوع خاك، چاههاي با فواصل معين در سطح منطقه، حفر و سيستم چاهها به وسيله شبكه‌اي از لوله‌هاي جمع‌كننده به يكديگر، متصل و آب تحت‌الارضي به نقاط مشخص پمپ مي‌شود. جزئيات و روش اجراي كار، بايد در نقشه‌هاي اجرايي و مشخصات فني خصوصي ذكر شود.

روش پرده عايق

در اين روش ديوار يا پرده عايق با عرض ۵۰ يا ۶۰ سانتيمتر و عمق مشخص تا رسيدن به لايه‌اي غير قابل نفوذ ادامه مي‌يابد. محل حفاري با مخلوطي از سيمان و بنتونيت، پر و تكميل مي‌شود. ضريب آبگذري اين ديوار بسيار كم بوده و عملاً پرده‌اي غير قابل نفوذ در برابر نفوذ آبهاي زيرزميني ايجاد مي‌نمايد. در اين روش مي‌توان از سپرهاي فولادي نيز استفاده نمود. روش اجراي كار و جزئيات آن، بايد قبل از شروع عمليات به تأييد دستگاه نظارت برسد.

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...