رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Bahram Sh مهمان

مفهوم ارگانیک ریشه در رمانتیک دارد…

ساموئل تیلور کولریج ( ۱۸۳۴-۱۷۷۲ ) ، شاعر ، ادیب و فیلسوف انگلیسی ، معتقد بود که فرم ارگانیک همان گونه که از درون رشد می کند ، شکل می گیرد .فردریش ویلهم شیلینگ ۱۸۵۴-۱۷۷۵ ) ، که یکی از بنیانگذاران مهم فلسفه رمانتیک محسوب می شود معتقد بود که طبیعت جزیی از خود انسان است و بین انسان و طبیعت جدایی نیست .

 

مفهوم رمانتیک

انسان ها به خصوص انسان های اولیه، خردمندانه با طبیعت زندگی کرده اند که حاصل عشق و تمایل او به ارتباط همزیستانه آثار هنری، ادبی و معماری بوده است. این عشق باعث ایجاد جنبش های هنری و گرایش های رمانتیک در هنر و معماری شد.هنرمندان رمانتیک تفکرات و احساساتی فراتر از زمان و مکان خود داشتند و علت اصلی مخالفت با رمانتی سیسم همین مسأله است که فرآیندها و راه حل ها پاسخگوی نیاز مردم آن عصر نمی باشد و ذهن مردم متوجه گذشته ای می شود که بهتر بود. خلاقیت بشری که اساساً به امور اسطوره ای وابسته است باید به نوعی رمانتیک دانست. و هر کسی را که معتقد باشد معماری علاوه بر تمام امور باید احساسات انسان را نیز ارضا کند باید رمانتیک دانست.

 

مفهوم ارگانیک

فلسفه ی طراحی معمارانه مربوط به اوایل قرن بیستم که بیان می دارد یک بنا باید ساختار و پلانی داشته باشد که نیازهای کارکردی آن با محیط طبیعی اش همساز باشد و فرم یک وضوح عقلانی و کلیتی یکپارچه به خود بگیرد. شکل ها یا فرم ها درچنین حالتی اغلب خطوط طراحی نامنظمی هستند و به نظر می رسد به فرم های موجود در طبیعت شبیه می باشند(معماری انداموار یا اندامین معادل فارسی آن می باشد).

معماری ارگانیک ترکیب ساختمان با طبیعت و نه تحمیل ساختمان بر طبیعت است.مشخصه ی مربوط به اشکال و فرم های دارای خطوط کناره ی نمای نامنظم، که به نظر می رسد به خطوط کناره ی نمای گیاهان یاحیوانات زنده شباهت دارند باشد. مفهوم سبک “‌ ارگانیک ” نیز همانند بسیاری از دیگر مفاهیم به کار گرفته شده در معماری ، از رشته های دیگر وام گرفته شده،وزمانی که برای معماری و ساختمان به کار می رود، تعیین حدود آن مشکل است . این مفهوم ، روابط هماهنگ بین کل و جزء را در خود جای می دهد.اما همچنین با فرایندهایی طبیعی همچون تولد و رشد و مرگ ارتباط دارد . معماری ارگانیک کم وبیش همان اجتماع ارگانیک است و همان طورکه یک اجتماع ارگانیک بایداز قبول آنچه که ازخارج به زندگی تحمیل می شود وبا طبیعت وخصوصیات نوع انسان مغایراست، سرباز زند،یک معماری ارگانیک هم نمی تواند مقهوروتسلیم قوانین زیبایی شناسی یا ذوق ساده یک فرد باشد.معماری ارگانیک باید بهر انسان آنچنان مکان مناسبی برای کار و زندگی تقدیم کند که او بتواند از بودن در آن خود را خوشحال و مفید احساس کند.

 

سیر مفهوم ارگانیک

شاید قوی ترین ساخت و ساز ها و قدیمی ترین آنها را معماری انسان های اولیه در غار ها بتوان گفت. یونانیان قدیم نیز به طبیعت به دیده احترام مینگریستند. که معبد دلفی بهترین مصداق طراحی شهری یونان باستان باتدبیری مشهور به ”استقرارآتنی“ ساختمان نوع نظام سازه ای و ساختمانی مصنوع بشر که خود را با قواعد طبیعت مبتنی بر بهترین استفاده از توپوگرافی ،خطوط میزان و رد پای حیوانات هماهنگ می سازد .

لئوناردوداوینچی به طبیعت اعتقاد داشت او با کلامی دانته وار نوشته است ” نقاشی فرزند زاده طبیعت است ” و با اشراف به دیرینگی ازلی طبیعت، تا به آنجا پیش رفت که معتقد بود " نقاشی پایدار می ماند زیرا مستقیما از طبیعت سرچشمه می گیرد ،در حالی که موسیقی بلافاصله پس از اجرا می میرد " . این باور ، احترام تعصب آمیز و سر سپردگی وی را به طبیعت نشان می دهد . به نظر او هنر باید با طبیعت سازگار باشد . تصویر کلی او از خلاقیت گونه ای "نو اوری ضمن حفظ وفاداری" به طبیعت بوده است. به اعتقاد میکل آنژ فرمی که هنر مند به مصالح می بخشد نه تنها ذهن هنرمند ،بلکه از پیش در خود مصالح وجود دارد . بنابر این هنرمند همواره در کشاکش متافیزیکی با فرم و اسرار طبیعت است و این فرایندی است مکاشفه آمیز که از طریق آن هنر مند توده فرمی را که از قبل در ذهن خود و نیز در مصالح نهفته است ،کشف می کند. شاید این همان موضوعی باشد که فرانک لوید رایت همواره در بحث مصالح به آن اشاره می کند.باآنکه رایت به طبیعت عشق می ورزد ،شاید هیچگاه نتوانست مانند میکل آنژ به سرشت خارق العاده مصالح دست یابد. رایت و بسیاری از معماران که در طلب یاد گیری از طبیعت هستند بسیاری از اسرار طبیعت ، جنبه های مختلف آمیختن طبیعت با سایت ،استقرار ساختمان روی آن ، جهت یابی آن، آثار جنبی حرارتی و اقلیمی و گاه حتی جنبه های مختلف فرمی طرز تشکیل ساختمانی طبیعت را فرا گرفته اند.

معماری ارگانیک در آمریکا در قرن ۱۹ توسط فرانک فرنس و لوئیس سالیوان شکل گرفت.اوج شکوفایی این نظریه را در نیمه اول قرن ۲۰ در نوشتار ها و طرح های فرانک لویدرایتمشاهده کرد.به اعتقاد فرنس « بر اساس نظریه ارگانیک ، همه فرمهای طبیعی پویا ( دینامیک ) هستند نیروها و فشارهایی که در ساختار یک حیوان دخیل هستند ، کشش ماهیچه ها و مفاصل هنگامی که موجود حرکت می کند ، طرح رشد و گسترش که در فرم گیاهان و صدفها دیده می شود . تصویری از یک شکل زنده است».

فرم و عملکرد

فرم بر اثر بر همکنش با طبیعت است که شکل می گیرد یک موجود زنده برای بقا به قابلیت هایش برای پاسخگویی به محیط وابسته است . چگونگی روابط تضمین کننده بقا عامل مؤثر در ایجاد فرم و تکامل آن است .

طبیعت در معماری

در دنیای ما هر ایده جدید ریشه در کشف تعدادی از زوایای پنهان طبیعت دارد که به گونه ای شگفت آور از طریق مشاهده و باز تابهای طبیعی آشکار می شوند .

۱- استفاده بهینه از مصالح

۲- بیشینه سازی توان سازه ای

۳- بیشینه سازی حجم فضای محصور

۴- ایجاد بالاترین نسبت استحکام به وزن سازه

۵- استفاده از تنش و کرنش به عنوان مبنای کارایی سازه ای

۶- ایجاد محیط های کارا از لحاظ انرژی ، به خوبی عایق شده و راحت ، بدون نیاز به استفاده از انرژی خارجی.

۷- ایجاد فرمهایی برای بهبود سیر کولاسیون هوا

۸- استفاده از مصالح موجود در محل برای ساخت

۹- استفاده از فرمهای منحنی شکل برای پراکنده سازی نیروهای وارده چند جهتی

۱۰- افزایش کارایی ایرودینامیکی توسط فرمهای سازه

۱۱- عدم تولید مواد سمی و مضر برای محیط

۱۲- طراحی سازه هایی که به تنهایی توسط یک ارگانیزم قابل ساخت باشند

فرانک لوید رایت (۱۸۶۹_۱۹۵۶)اسطوره معماری ارگانیک

وی مفاهیم را در جهت تصریح روابط میان طبیعت و معماری گسترش داد و به وضع دستورالعمل هایی در خصوصی چگونگی ساخت فضاهای داخلی و خارجی بنا و استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با طبیعت پیرامون پرداخت.

 

 

فرانک لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین وخلاق ترین معماران ونظریه پردازان قرن بیستم می باشد . این معمار در طی ۹۰ سال عمر پر بار خود (۱۹۵۹-۱۸۶۹) بیش از ۶۰ سال فعالیت مستمر معماری داشته وحدود ۵۶۰ تا ساختمان اجرا نموده است.خانه اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند، زیرا این خانه ها که غالبا در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند، در تلفیق وهماهنگی با دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.

از مشخصه های بارز این ساختمانها می توان به پنجره های سرتاسری، کنسول نمودن بام ونمایش افقی آن به موازات سطح زمین مسطح ونشان دادن مصالح در ساختمان اشاره کرد. از جمله شاخص ترین نمونه های این ساختمانها از خانه روبی در حومه شیکاگو نام برد.

تاثیر رایت در معماری مدرن چندان است که نمی توان معماری او را در یک بخش مورد مطالعه قرار داد. یکی از ویژگیها واحتمالاً مهمترین آنها کیفیتی است که رایت آن را معماری ارگانیک می نامید. مراد رایت از معماری ارگانیک چه بود؟ به اعتقاد گیدیون که قدر آثار رایت را نیک می دانست، این معمار توفیق نیافت با زبان و کلمات به توصیف و توضیح این اصطلاح ساخته و پرداخته خویش موفق شود. پاره ای از اروپائیان نیز تعبیری خاص از معماری ارگانیک دارند که احتمالاً منبع آن همان اندیشه ها و گفتارهای رایت است، ولی آن را بیشتر به معماری عملکردی یا معماری توجیهی تعبیر کردند. اما اگر رایت در تعریف ارگانیک به زبان کلمات توفیق نیافت، تعریف و تعبیر وی از این واژه، یا دقیقتر بگوییم از این کیفیت، در زبان معماری کاملاً موفقیت آمیز و به راستی ستودنی است. این کیفیت در پاره ای از آثار رایت بیشتر متجلی می شود و درخانه آبشار به اوج اعتلا می رسد آن نوع معماری را به عرصه وجـود می آورد که چـون عوامـل طـبیعی مانند سنگ و درخت و گیاه و گـل از درون طبیعـت می شکفد و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است. از این رو، در این نوع معماری هیچ تصنعی وجود ندارد و معماری همان است که باید باشد. این تعریف البته این کیفیت را به تعبیر اروپایی آن که در سطور بالا به آن اشاره کردیم نزدیک می کند، زیرا عدم تصنع، در این متن معنایش می تواند این باشد که هیچ فرمی بدون توجیح و دلیل پدید نیامده است و همان گونه که مظاهر طبیعت توجیح پذیرند، برای هر فرم از این نوع معماری، توضیحی می توان فرض کرد.

در اوایل قرن بیستم که به تدریج ایده های رایت در ساختمان هایش شکل می گرفت، دراروپاوامریکا تکنولوژی به سرعت در حال گسترش وپیشرفت بود .این پیشرفت در زمینه های معماری، از نظر تیوری واجرایی بسیار مشهود وبارز بود.اگر چه رایت با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت،ولی وی آن را به عنوان غایت وهدف تلقی نمی نمود. به اعتقاد رایت ، تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود. او در ۲۰ می ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیک را با عبارت ذیل تعریف کرد:

۱-طبیعت:فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان نیز می باشد.

۲-ارگانیک:به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا میباشد.

۳- شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم وعملکرد واستفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان دررابطه باعملکرد ضروری است. فرم و عملکرد یکی هستند.

۴- لطافت: تفکر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد.همانگونه که پوشش درخت وگلهای بوته ها شاخه های آنها را تکمیل میکند.مکانیک ساختمان باید

در اختیار انسان باشد ونه باالعکس .

۵- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.

۶- تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.

۷- روح:روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید دردرون آن باشد وازداخل به خارج گسترش یاید.

۸-بعد سوم:بر خلاف اعتقاد عمومی ،بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت وعمق است.

۹-فضا:عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده نهانی است که تمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند.

رایت خود اصطلاح « معماری ارگانیک » را با واژه های دیگری نظیر پویا ، حیاتی ، جوهری و همه جانبه تعریف کرده و با این مترادف سازی ها منظورخود رااز واژه «ارگانیک» که معادل فارسی آن «اندام واره ای » است مشخص می سازد .

برخی از عناصر فرم و فضای معماری معرف طبیعت گرایی رایت :

۱٫ تبعیت فرم و فضای معماری ازویژگی های توپوگرافیکی زمین .

۲٫ استفاده از مصالح و مواد طبیعی به صورت ابتدایی و خام.

۳٫ رها شدن در طبیعت .

 

مروری برکارهای رایت:

هنرمند خلاق به صورت ذاتی ورسمی رهبر هر جامعه ای است .مفسر طبیعی وبومی قالب بصری در هر نظم اجتماعی است که زندگی درآن یا تحت آن نظم اجتماعی را برمی گزینیم..

فرانک لویدرایت۱۹۳۵

 

خانه وینسلو

این خانه در ریور فارست،ایلینوس ۱۸۹۳که ایده های بزرگ او در معماری خانگی ازاین خانه سرچشمه می گیرد.

 

خانه ویلیس ،هایلند پارک ،ایلینوس،۱۹۰۲- با یک المان مرکزی که از بقیه خانه بزرگتر که در ((پریری)) بیشتر اوقات این المان فضای نشیمن دو طبقه بود.

 

خانه مارتین در بوفالو،نیورک،۱۹۰۴- صفحات پوششی وسیع،کم ا رتفاع وادامه یافته با پنجره های نواری وترا سهایی که به طرف طبیعت سوق میدهند.

 

ساختمان لارکین در بوفالو؛ نیویورک ۱۹۰۴٫مجموعه ای مونومنتال که نظیر آن قیلا“ دیده نشد بود.احتمالا“ کمی مد یون روحیه صنعتی آمریکایی در مورد سیلوها می باشد.

 

معبد اونیتاریودر اوک پارک ایلینیویس،۱۹۰۶،ساختمانی عظیم وبا قدرت ا ز بتن.

 

خانه هیل د کارو اوک پارک . خانه شخصی رایت.

 

خانه رابی،شیکاگو ۱۹۰۹- یکی از مشهورترین خانه های رایت است که به طور کامل المان های(( پریری)) را نمایان می سازد.این خانه ها اولین مدل از حالت گرایی دراماتیک وسه بعدی بودندکه ((وایت من))با آواز در مورد این خانه هامی گفت: ((نفس های عمیقی از فضا می کشم….زمین در راست وچپ من جریان دارد…چه جاده بزرگی تومرا بهتر از خودم درک می کنی….)) واین بودموضوع امریکا که برای اولین بارتوسط صفحات وحرکت های افقی رایت فرم معماری پیدا نمود ودر دهه اول قرن دراطراف شیکاگو ساخته شدند.

 

ساختمان اداری اس.سی.جانسون برادران.ویسکانسین۳۹-۱۹۳۶ .

تمام بد نه ها منحنی شکل هستند چونکه پلان مدول دایره دارد. پنجرها ی نواری وسقف ساختمان از شیشه هستند. ستونها از بتن بوده وبفرم چتر میباشند.برج آزمایشگاه درسال ۱۹۵۰ تکمیل شد.

 

تالیزین وست ؛فینیکس ؛آریزونا ۳۹-۱۹۳۸ .خرپاهای چوبی بزرگ فضای سالن را می پوشاند. وسقف چادری را نگه می دارد. بنای دیواری از ”بتن صحرا“است.که مخلوطی از تکه سنگ های صخره ای وسیمان در شبکه چوبی.

 

کلیسای کالج لیک لند؛ ۱۹۴۰ – سقفهای شیب دار کوشش اورا برای رهای شدن از معماری جعبه ای میرساند. فرمها نظیر بازی فروبل می مانند.

 

موزه گوگنهایم ؛نیویورک؛۱۹۵۹ –دراینجا تمام فضا از یک رمپ دو طبقه زیبا ومارپیچ که با ملایمت بطرف یک گنبد شیشه ای مدور بالا می رود.تشکیل یافته است. نور از این گنبد شیشه ای بداخل می تابد. در همه جا جزییات در هماهنگی با این واژه مدور قراردارند :میزها؛چراغها؛گلدانهای آویزان ؛صندلی ها وقا ب هایی که نور را از نورگیرسقف می گیرند.همگی گرد هستند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

زندگینامه

 

 

در ۸ ژون ۱۸۶۷ در ریشلندسنتر ایالت ویسکانسین (richlandcenter,Wisconsin) متولد شد. پدرش William Carey Wright و مادرش Anna Lloyd Jones بود.پسر یک کشیش و تعمید دهنده کلیسا بود. پدرش مذهبی بود و در کلیسا ارگ میزد و برای امرارمعاش گاهی موعظه و گاهی موسیقی درس میداد. 8 فرزند بودند. در۱۸۸۱وقتی رایت ۱۴سالش بود، پدرو مادرش جدا شدند و پدرش برای همیشه خانه را ترک کرد. نام اصلی او Frank Lincoln Wright بود که در این زمان به احترام خانواده مادرش(The Lloyd Joneses) نامش را از Lincoln به Lloyd تغییر داد!!...

به این ترتیب رایت تحت سرپرستی مادری قدرتمند که او را دوست می داشت و همیشه تحسینش می کرد در دشت هایی با صخره هایی تنها، زمینی سیاه و بهاری سبز به شکلی رمانتیک رشد کرد.

بعد از دو سال تحصیل در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه ویسکانسین بدون گرفتن مدرک، دانشگاه را ترک کرد و برای کار به دفتر لایمن سیلزبی در شیکاگو رفت. دایی اش که در شیکاگو بود، او را به دفتر سالیوان و ادلر می برد و او به مدت ۵ سال (۱۸۸۸-۱۸۹۳) در دفتر سالیوان بود. رایت از سالیوان به عنوان استاد محبوب و از ادلر به نام کهن سرور بزرگ یاد میکند. در دفتر سالیوان خانه های مکتب شیکاگو طراحی می کردند اما رایت همان روز اول با افراد آتلیه دعوا می کند و سالیوان او را به اتاق جدایی می برد و او به طراحی خانه های ویلایی که الهام گرفته از کلبه های دهاتی زادگاهش بوده به جای ساختمان های مکتب شیکاگو میپردازد. در این زمان مکتب شیکاگو در شکفته ترین ایام خود بر جوانی رایت تاثیر گذاشت اما او دنبال کارهای این مکتب را نگرفت.

 

همان اول سالیوان با او قراردادی امضا می کند که تو تمام وقت مال منی و رایت بلافاصله مادرش و برو بچه ها را به شهر می آورد.بعد ها سالیوان رایت را به خاطر کار در بیرون از دفترش اخراج میکند. بعدها که سالیوان در اواخرعمرش برشکست شده بود در خانه رایت زندگی میکرد و رایت هم احترام زیادی برای او قایل بود.

فرانک لوید رایت سه بار ازدواج می کند...

رایت معتقد است که خانه یک معبد است بر عکس لوکوربوزیه که خانه را خوابگاه میداند. و البته آدمی که با این زیبایی خانه طراحی می کند تا آخر عمر حسرت یک خانواده درست و حسابی را داشته .

رایت همیشه خود را رمانتیک نشان می داد و از همین رو محبوب قلوب خانم های امریکایی بود.او که عمری طولانی داشت (از دوره ویکتورین تا عصر اتم) حیاتی پر فراز و نشیب را پشت سر نهاد.

این مرد ریز نقش شیک پوش علاقه مند به کفش و شنل چند رنگ عصاهایی با سر نقره ای و کلاه های شیک و گرانقیمت و اسب های اصیل یکبار همسر و شش فرزند خود را ترک می کند.رایت در ۱۸۸۹(قبل از تولد ۲۲ سالگیش) با کیتی توبین (Catherine Lee "Kitty" Tobin) ازدواج می کند.ازدواج او با کاترین که دختر یک تاجر ثروتمند بود باعث بهبود موقعیت اجتماعی او و شهرت بیشترش می شود.در همین زمان او خانه و استودیوی کارش را در Oak park می سازد و مادرش را به شهر می آورد.

فرانک لوید رایت فردی بی مسئولیت ولخرج و استاد مسلم ریسک بود.وی پول کارکنان خود را همچون پول خود به راحتی خرج می کرد. او مدتی بسیار طولانی تا زمان مرگش نه تنها به هیچیک از اطرافیانش پولی پرداخت نکرد بلکه با زیرکی و با پیاده کردن سیستم استاد و شاگردی دیگران را وادار به پرداخت پول میکرد.شاگردان او باید در مزرعه کار می کردند و آشپزی و نظافت می کردند و ساختمان ها راتعمیر می کردند...

رایت فردی تکرو و ژرف اندیش بود و در حالیکه دیگر پیرمردی شده بود ایده های خود را در زمینه بلندترین برج جهان عرضه کرد. در این برج آسانسورها با انرژی اتمی کار می کردند. که هیچ گاه ساخته نشد.

رايت بين سالهای 1916تا 1922 به ژاپن سفر کرد و در ژاپن هتل امپريال رادرتوکيو طراحي کرد. دراين سالها شديدا تحت تاثيرمعماری ژاپن بود(ارتباط خانه با محيط ، الهام از طبيعت، سياليت فضاهای داخلی).وی دومدرسه معماری شمال و جنوب در شيکاگو و نيومکزيکو را نیز تاسيس کرد.

وی آخرین شاهکارش یعنی موزه گوگنهام را در سالهای پایانی عمرش با آن کالبد سفید رنگش ارائه کرد.بنایی که پدربزرگ بناهای مارپیچی معمارانی است که این روزها فوق ستاره اند.

او درست شش ماه قبل از افتتاح موزه گوگنهام درگذشت.در حالیکه بیش از هر زمانی با انواع سفارشات کاری بمباران می شد.پیکر وی از تالیسین اصلی و با واگنی روستایی انباشته از گل به محل دفنش حمل شد٬ درست به همان شیوه که مامای عزیزش به خاک سپرده شد.

 

آشفتگی های بعد از مرگ رایت !!....

 

 

 

بعد از مرگ رایت در ۹ آوریل ۱۹۵۹ در تالیسین وست در آریزونا، همسرش اولگیوانا ریاست انجمن تالیسین را بر عهده گرفت.اولگیوانا نیز بعد از مرگش در ۱۹۸۵در (scottsdale,arizona(talisian west وصیت کرده بود که جنازه رایت٬دخترش و خودش را بسوزانند و در باغی به یادگاری دفن کنند.طبق وصیت اولگیوانا رایت را که قبلا در قبرستان خانواده لوید جونز کنار unity chapel نزدیک تالیسین اصلی در spring green دفن شده بود از قبر بیرون آوردند و امروزه بسیاری در قبرستان کوچک جنوب spring green ایالت ویسکانسین بر سر قبر خالی وی می آیند!!

 

منبع

:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

فرانک لويد رايت

 

رايت : " در آغاز پي بردم که سکونتگاه اساسا مانند غار نيست بلکه مانند سرپناهي وسيع در هواي آزاد هم آهنگ با چشم انداز به بيرون و درون است ."

رايت : " نگذاريد ديوار سقف و کف اکنون شريک يکديگر نشوند بلکه جزئي از يکديگر باشند و هر يک بر ديگري و در ديگري تاثير بگذارند . "

رايت بين سالهاي 1916تا 1922 به ژاپن سفر کرد و در ژاپن هتل امپريال را در توکيو طراحي کرد . در اين سالها شديدا تحت تاثير معماري ژاپن بود . ارتباط خانه با محيط ، الهام از طبيعت ، معماري ارگانيک ( ژاپني ) ، سياليت فضاهاي داخلي . دومدرسه معماري شمال و جنوب در شيکاگو و نيومکزيکو ، تاسيس کرد .

در کل مي توان معماري رايت را چنين توصيف کرد : معماري ارگانيک ، ترکيب ساختمان با طبيعت و نه تحميل ساختمان بر طبيعت ، ساختمان بايد در دل تپه ساخته شود و به صورت افقي ( که در رقابت با طبيعت مطرح نشود ) ، مصالح بکار رفته بايد منطبق با همان طبيعت که ساختمان ساخته مي شود باشد . شکل ساختمان بي قاعده و منفصل بندي شده و اين عمل نه تنها بدليل عملکرد ها بلکه به دليل بي قاعده گي طبيعت بستر ساختمان ، توجه به مورفولوژن سايت و توجه به عملکرد و تکنولوژي ساخت ، يکي از شاخصه هاي اصلي در طراحي مسکن رايت آتشگاه در مرکز خانه و تنها عنصر عمودي معماري رايت بود و اين عنصر عمودي بقيه فضاهاي مسکن را سازمان مي داد .

منبع الهام کارهاي رايت : هنر و صنايع ( هنر و پيشه ) - ساختمانهاي ژاپني - مکتب شيکاگو

شاهکارهاي معماري رايت :

Falling Water House (1937) Pennsylvania

Guggenhiem Museum (1956-1959) Newuork

در کل سه هدف عمده رايت عبارتند از :

ارتباط سيال بين داخل و خارج با گشودگي هاي مداوم و عناصر برنامه ريزي شده افقي بودن چشمگير آنها که ارتباط کامل با زمين به وجود مي آورد . تقارن محوري براي تمرکز سياليت در نقاط مشخص ، براي نمونه در جلوي بخاري يا به سمت منظر اصلي ( چشم انداز ) بکار گرفته شده است .

پسشگامان معماري مدرن

Frank Lioyd Wright ( 1869- 1959 )

بين سالهاي 1893- 1887 دردفتر آدلر و سوليوان کار مي کرد . قسمت اول فعاليتهاي رايت که تا سال 1910 ادامه داشت شامل تعداد زيادي خانه هاي مسکوني بود .

لارکين - Larkin House ( 1905 )

کيساي اوک پارک - Oak Park - ( 1906 ) - معبد يگانگي - The Unity Temple

ايلينوين - Hickox house ( 1900 )

نظريات رايت در مورد معماري ، در سال 1930 ، اصول برنامه ريزي برگرفته شده از کتاب رايت در معماري و دموکراسي :

1- کم کردن ديوارهاي داخلي و ايجاد يک محيطي براي جريان هوا ، نور و چشم انداز به طوري که در کل پيوسته نشان داده شود .

2- هماهنگ ساختن بنا با محيط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقي بهترين وسيله براي ايجاد همبستگي است )

3- پلان آزاد

4- نشان دادن پي ها به صورت سکوي آجري کوتاه براي قرار گرفتن خانه بر روي آن

5- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جديد

6- دادن تناسبات منطقي و انساني به تمام درها و پنجره ها

7- قرار دادن تاسيسات حرارتي درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسيسات روشنايي و لوله کشيها در استخوان بندي ساختمان بطوري که جزئي از پيکره ساختمان باشد .

8- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانيک معماري و طرح آنها از بنا و الهام گرفته از آن باشد .

9- حذف تزئينات ( دوره هاي معماري ) حذف ظرايف کاريها

لارکين - Larkin Bulding ( 1902-6 ) Newyork

ويلتيس - Willitts House ( 1902 )

کونلي - Coonley House

روبي - Robie House ( 1909 ) Chicago

ماشين و صنعت به نظر رايت وسيله اي است که توسط آن مي توان ميان مصالح ساختماني و تصور نزديکي بيشتري ايجاد کرد .

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

81ykahrikpr9q5nle6rr.png

 

 

فرانك لويدرايت 8 ژوئن سال 1867 به دنيا آمد و بعد از 92 سال در 9 آوريل 1959 از دنيا رفت . او معمار ، طراح داخلي ،‌ نويسنده و مربي اي آمريكايي بود كه بيش از 1141 پروژه طراحي كرد كه نتيجه آنها 532 كار ساخته شده است كه 409 تاي آنها هنوز هم موجودند .

 

رايت 362 خانه طراحي كرد كه تا سال 2006 حدود 300 تاي آنها باقي ماندند و فقط 5 تاي آنها به علت عوامل طبيعي تخريب شدند . خانه water front در مي سي سي پي توسط طوفان Camille در آگوست 1969 ، خانه فوكوها توسط زمين لرزه در ژاپن ، در خانه هاي لويس و جيمز بانگالو در Ocean springs مي سي سي پي توسط طوفان كاترينا در 2005 و خانه ي وي نانت در سال 2006 توسط آتش سوزي از بين رفتند . خانه ي انيس نيز در كاليفرنيا توسط زمين لرزه و جابه جايي زمين توسط بارندگي هاي شديد صدمه ديده . البته چندين ساختمان را نيز در زمان حيات و بعد از فوت رايت به علت عملياتهاي ساختماني تخريب كردند .

 

رايت بحث معماري ارگانيك را رواج داد مثلاً Falling water در هر جنبش Prairie School بوده ( در خانه روبي و خانه وست كات ) ، او طرح كلي خانه هاي Usonian را نيز به وجو آورد ( مثل خانه Rosenbaum ) . كارهاي او شامل انواع ساختمان هاي ابداعي و ابتكاري مثل اداره ، كليسا ، مدرسه كتابخانه ، پل ، موزه و هتل است . رايت نيز بسياري از عناصر داخلي ساختمانهايش مانند مبلمان و شيشه هاي رنگي آنها را نيز طراحي مي كرد .

 

رايت 20 كتاب و مقاله هاي بسياري نوشت . او سخنران مشهوري در آمريكا و اروپا نيز بود . زندگي پرماجراي او اكثراً تيتر روزنامه ها مي شد مخصوصاً ماجراي آتش سوزي و قتل معشوقه و بچه هاي او در استوديو Taliesin در سال 1914.

لینک به دیدگاه

او برعكس بسياري از هنرمندان در طول حياطش به شهرت رسيد با اينكه از 1910 كارهايش مورد تمجيد مردم بود اما در سال 1949 بود كه برنده ي جايزه اي از طرف مؤسسه معماران آمريكايي شد و در سال 1991 توسط مؤسسه معماران آمريكا « بزرگترين معمار آمريكايي تمام دوران ها » معرفي شد .

 

در مورد زندگي فرانك لويد :

او در شهر كشاورزي Richland Centen در Wisconsin آمريكا ، دقيقاً 2 سال بعد از جنگ داخلي آمريكا به دنيا آمد . او با اعتقادات شديد يكتاپرستي و متعالي بزرگ شد (سرانجام در 1905 او معبد وحدت را در oak rark طراحي كرد . در بچگي وقت زيادي را صرف بازي با بولوكهاي آموزشي مهدكودك فردريك ويلهلم آگوست فربلي كرد كه مادرش به او داده بود (مشهور به بلوكهاي فرابل ) .

 

اين بلوكها شامل اشكال هندسي متنوعي بود كه مي توانست در تركيبات متنوعي روي هم گذاشته شوند تا تركيبات سه بعدي به وجود آورد . رايت در شرح زندگي اش در مورد تأثير اين بلوكها در طراحي اش سخن به ميان مي آورد . بسياري از ساختمان هايش به علت نظم و ترتيب هندسي شان مشخص اند .

 

در جواني در مزرعه ي خود در Wisconsin كار مي كرد و به همين دليل بعد ها خود را پسر بي گناه اما با هوش روستايي معرفي مي كند كه آموزشش در مزرعه او را حساس تر ، با هوش تر ، واقع بين و فرد عمل به بار آورد .

 

رايت آموزش رسمي خود را در 1885 در دانشگاه Wisconsin مدرسه اي براي مهندسي آغاز كرد و به مدت 2 سال نيمه وقت كلاس بر مي داشت و در همان حال زير دست Allen Conover يك ساختمان ساز و پروفسور مهندسي ساختمان بومي كار مي كرد . در 1887 رايت بدون گرفتن مدرك از دانشگاه رفت ( البته در سال 1955 از دانشگاه دكتراي افتخاري براي هنرهاي عالي گرفت ) و به شيكاگو نقل مكان كرد ، جايي كه عضو شركت مهندسي جُسِف لي من سيلس بي شد . بعد از يكسال سيلس بي را رها كرد تا براي شركت ادلر و سالاون كاركند . در 1890 همه ي كارهاي منازل شركت را به او واگذار كردند . در 1893 بعد از مشاجره اي كه احتمالاً به علت قبول كردن كار در بيرون از شركت بود ، رايت ادلر وسالاورن را رها كرد و شركت و خانه اي از خود در اطراف شيكاگو در oak park تأسيس كرد . او gl50 پروژه تا 1901 كامل كرد كه بيشتر آنها مربوط به خانه هاي زادگاهش بودند .

 

بين سال 1900 و 1910 طراحي هاي او خانه هاي Prairie در مرغزار بودند ، اين گونه آنها را نامگذاري كردند زيرا اين طراحي مكمل زمين هاي اطراف شيكاگو بودند . اين خانه ها را اولين مثالهاي open plan پلان باز مي دانند . در ضمن دستكاري فضاهاي دروني منازل و ساختمان هاي عمومي مثل معبد وحدت يكتاپرستان در oak park مشخصه اي از روش او هستند . او اعتقاد داشت كه انسانيت بايد مركز همه ي طرحها باشد .

لینک به دیدگاه

زندگي شخص رايت بعد از 20 سال زندگي موفقيت آميز با همسرش ، عاشق همسر يكي از ارباب رجوعان خود مي شود . همسر رايت با طلاقشان موافقت نمي كند و Mamah Chene نيز كه عاشق رايت شده بود از همسر خود تقاضاي ازدواج كرد كه در اول با مخالفت روبه رو بنابراين رايت در سال 1909 با او به اروپا فرار مي كند و با اين كارش تقريباً تمام موقعيت كاري و اجازه ي كار خود را به عنوان معمار در آمريكا از بين مي برد .

 

تاريخ دانان معماري در مورد اينكه چرا رايت تصميم گرفت تمام زندگي خود را به هم بزند تفكر كرده اند . هميشه گفته شده كه رايت عاشق ماجراجويي بود .

 

براي اثبات اين گفته مي توان گفت كه او هميشه براي خود درد سر درست مي كرد . او همين كه پول به دستش مي رسيد آن را خرج مي كرد و با اينكه هميشه ارباب رجوع داشت اما به نظر مي رسيد هميشه در قرض به سر مي برد . اين بحث با بحران حرفه اي كه در ميانسالي داشت (در 1907 ، 40 ساله بود ) تركيب شد .

 

دانش پژوهان براي نفي اين بحث مي گويند كه رايت در 8-1907 احساس كرد كه با طراحي خانه هاي Prairie ديگر به جايي نمي رسد زيرا در آن زمان با او قراردادهاي منازل و ساختمان هاي عمومي ديگري نمي بستند و او دو ست داشت كارهاي بزرگتر و بهتري انجام دهد و نيز به خاطر ضمير بي اندازه اش و خواسته او براي شناخته شدن به عنوان نابغه ي معماري كه هميشه خود را آنگونه مي ديد .

 

رايت و ماماهچني به سرتاسراروپا سفر كردند و در اين سفر رايت تاريخ معماري بسياري به جا گذاشت . در 1910 وقتي در برلين بودند ، رايت تقريباً با تمام طراحي هايش به خانه ي نشر ارنست و استموس رفت . او قبول كرده بود كارش را در آنجا منتشر كند . در 2 جلد منتشر شد اولين آشنايي اروپاييان با كارهاي رايت ارائه شد .

لینک به دیدگاه

رايت براي 2 سال در اروپا ماند . ماماه چندين بار به آمريكا بازگشت و خانه خود را در ايتاليا بنيان نهادند . در همين زمان همسر ماماه مدارك طلاق را امضا كرد اما كيتي رايت باز از امضاي آن خودداري كرد . بعد از بازگشت رايت به آمريكا در 1911 و به Spring Green در Wisconsin نقل مكان كرد جايي كه خانواده ي مادري او زمين داشتند . در آنجا شروع به ساختن مجموعه خانه استوديوبراي خود كرد . اسم آن را Taliesin گذاشت كه به معناي پشتيباني درخشان است .

 

اين مجموعه چندين بار بازسازي و توسعه پيدا كرد . دو بار توسط آتش از بين رفت . ساختمان فعلي آن III Taliesin نام دارد . اولين باري كه آتش گرفت توسط خدمه اي عصباني بوده كه در موقع بودن چندين نفر در ساختمان به علاوه ي ماماه معشوقه رايت و دو فرزندش ساختمان را به آتش كشيد . همانطور كه ساكنان ساختمان در حال فرار از تنهايي بودند كه بسته نشده بود ، خدمه اي كه ساختمان را به آتش كشيده بود با تبري جلوي در ايستاد و هفت نفر را به قتل رساند . دفعه دوم نيز به علت اتصالات برق بوده . رايت اولين بار در 1905 به ژاپن سفر كرده بود و در 1916 شركتي در آنجا تأسيس كرد . در همان سال شروع به ساخت ساختمان معروف هتل Imperial در توكيو كرد كه سال 1922 كامل شد . در 1923 بدترين زلزله در زمانهاي مدرن در توكيو و اطراف آن رخ داد . توكيو كاملاً ويران شد و تأثيرات زلزله باعث ايجاد توسونامي ، طوفان هاي شديد و آتش سوزي در شهر شد . افسانه اي از اين فاجعه پخش شد كه در آن گفته شد كه فقط ساختمان Imperial رايت از بين نرفت اما اين دور از واقعيت است . در 1923 رايت با Miriam Noel ازدواج كرد اما به علت اعتياد Miriam به مورفين اين ازدواج بيش از 1 سال طول نكشيد . در 1924 بعد از طلاقش با olga Lazovich Hinzenburg آشنا شد و در 1928 با او ازدواج كرد .

رايت در 9 آوريل 1959 از دنيا رفت . همسرش (olga)olgivanna شركت او را بعد از مرگ رايت تا مرگ خود در سال 1985 اداره كرد .

لینک به دیدگاه

خانواده :

رايت 3 بار ازدواج كرده بود كه حاصل آنها 7 فرزند شد . 4 پسر و 3 دختر . او دختر همسر سوم خود را نهيز به سرپرستي قبول كرد .

 

يكي از پسران رايت فرانك لويد رايت جونير (لويد رايت ) در لاس آنجالس معمار به نامي بود و پسر او اريك لويد رايت در حال حاضر در كاليفرنيا به معماري خانه و منازل مشغول است . پسر ديگر او جان لويد رايت Lincoln LOGS را اختراع كرد و بيشتر در سن ديگو از آن استفاده مي كند . دختر جان اليزابت انگراهام در كالرادو معمار است . او مادر كريستين ، طراح داخلي و كاترين استاد معماري است .

پسر نوه ي رايت اس . لويد ناتوف در شيكاگو چوبكار حرفه اي در شيكاگوست و متخصص در طراحي و خلق مبلمان چوبي است .

لینک به دیدگاه

هنر ژاپني

 

اگرچه رايت معمار معروفي بود اما او در معاملات هنر ژاپني نيز فعال بود . او معمولاً براي ارباب رجوعهايش هم معمار بود هم فروشنده ي هنر . او خانه را طراحي مي كرد و بعد هنر را براي پركردن آن محيا مي كرد . براي مدتي رايت بيشتر از فروش هنر پول به دست مي آورد تا طرحهاي معماري اش رايت اولين بار در 1905 به ژاپن رفت و با صدها نقش بازگشت او براي سالهاي زيادي در فروش هنرهاي ژاپني به مردم ، كلكسيونرها و موزه ها نقش داشت . در 1912 كتاب هنرهاي ژاپني را نوشت در 1920 رقباي معاملاتي هنر او شايعاتي در مورد فروش نقش هاي دستكاري شده رايت بخش كردند .

 

با اينكه رايت تمام نقوشي را كه متهم به دستكاري آنها شده بود را با نقوش اصل تعويض كرد اما اين ديگر آخر دوره ي موفقيت آميز در مبادلات هنر بود و اين باعث شد رايت به شدت از لحاظ مالي در مزيقه بيافتد . او در 1927 مجبور به فروش تمام كلكسيون هنري خود شد تا بتواند قرضهاي خود را بدهد . البته رايت تا 1959 تا نزديك مرگش به مبادلات هنر ادامه داد .

 

مبادلات هنر ژاپن رايت براي قرن ها توسط تاريخ دانان ناشناخته و دست كم گرفته شد تا 1980 كه Julia Meech 1918 شروع به تحقيق در مورد نقوش كلكسيون هنر ژاپن موزه متروپليتن كرد . او 400 كارت از 1918 پيدا كرد كه اسم فروشنده همگي آنها فرانك لويد رايت بودند كه از سال 1918 تا 1922 چندين نامه نگاري بين او و موزه برقرار بود . اين كشفيات باعث شناخت جديد حرفه ي رايت به عنوان مبادله كننده هنر بود .

لینک به دیدگاه

شيوهه هاي معماري رايت :

 

 

خانه هاي Prairie (مرغزار)

 

خانه هاي Prairie طوري طراحي شدند كه با منظر مرغزار و مسطح منطقه مطابقت كنند . آنها معمولاً سقف هاي كوتاه لبه هاي بام پيش آمده ، خط هاي افقي ، دودكش هاي مركزي پلان هاي باز و پنجره هاي Clerestory دارند . فضاهاي داخلي خانه باز بودند ، اتاق ها اغلب توسط صفحه هاي تقسيم شيشه اي تقسيم شدند . مبلمان يا درون ساختمان يا مخصوص ساختمان طراحي شدند . اولين خانه هاي Prairie معمولاً گچ و چوبهاي تراشيده شده بودند . بعد ها از آجرهاي بتوني استفاده شد .

 

اين خانه ها شكل هاي متفاوتي داشتند : شكل L ، T ، Y و حتي شكل چرخ دنده بودند . در 1936 ، در هنگام كسادي اقتصادي آمريكا رايت نسخه ساده شده اي از معماري Prairie را به وجود آورد كه به آن خانه هاي Usonian گفته مي شود . رايت اعتقاد داشت كه اين خانه هاي محروم ايده هاي دمكراتي آمريكا را نشان مي دادند .

 

 

خانه هاي Usonian

 

اين خانه ها براي كنترل قيمت طراحي شده بودند . زيرزمين و زير شيرواني نداشتند و تزئينات كمي نيز داشتند . كلمه ي Usonian مخفف ايالات متحده ي آمريكاي شمالي است . رايت آرزو داشت سبكي دمكراتي مخصوص آمريكا بيافريند كه براي مردم معمولي قابل پرداخت باشد . خانه هاي Usonian از خانه هاي Prairie گرفته شده بودند . هر دو سبك سقف هاي كوتاه و هال هاي بزرگي داشتند . در هر دو سبك استفاده ي فراواني از آجر ، چوب و ديگر ماتريال هاي طبيعي شده بود . اما خانه هاي Usonian كوچك با ساختاريك طبقه بودند كه روي تخته سنگهاي فشرده اي قرار گرفتند كه براي سيستم گرمايي از لوله هاي حرارتي در زير استفاده مي شد . آشپزخانه ها با سالن پذيرايي يكي شدند و به جاي گاراژ از پاركينگهاي رو باز استفاده مي شد .

 

با وجود تلاشهاي فراوان رايت براي ساده و ارزان كردن ، خانه هاي Usonian معمولاً مخارج را افزايش مي داد .

لینک به دیدگاه

سبك ارگانيك

 

معماري ارگانيك فلسفه اي از معماري ست كه بين اسكان انسانها و دنياي طبيعي به وسيله طراحي هايي كه آنقدر تابع سايت اند كه ساختمان ، مبلمان و تمام اجزاي اطراف را با هم متحد مي سازد و در نتيجه هارموني ايجاد مي شود . براي مثال خانه هاي موجود در جنگل را به طور عمده از چوب مي ساخت . خانه هاي كوير را از سنگ و خانه هاي موجود در مناطق صخره اي مثل لاس انجلس را به طور عمده با بلوكهاي زغالهاي نيم سوخته مي ساخت .

 

رايت در تمام طرحهاي خود ، از بزرگترين پروژه ي تجاري گرفته تا خانه هاي كوچك Usonian از معماري ارگانيك استفاده مي كرد . ولي از سال 1908 بود كه كلمه ارگانيك را براي طرحهاي خود به كار برد . هيچ جزئياتي را از قلم نمي انداخت از طراحي بيروني خانه گرفته تا طرح دروني خانه به اضافه ي مبلمان ، فرش ها ، موكت ها ، پنجره ها ، درها ، ميزها ، چراغ ها و وسايل تزئيني .

 

با پيشرفت روند كاري رايت ، مكانيزم صنعت شيشه نيز پيشرفت كرد . رايت آن رادر طرحهاي خود با آغوش باز پذيرفت زيرا در فلسفه ي معماري ارگانيك به خوبي نقش آفريني مي كرد . شيشه باعث نزديكي به طبيعت در حالي كه از المان هاي بيروني محافظ شده اند مي شود . رايت در يكي از مقالاتش از شيشه به عنوان آينه ي طبيعت ياد كرده است .

 

رايت هميشه با زمانه پيش مي رفت و در قرن 20 با كم شدن وجود خدمه آشپزخانه را مكان مطلوبي براي كاركردن خانم ها كرد و آن را طوري جاگذاري كرد كه خانم خانه بتواند به راحتي به مهمان ها سر بزند و براي فرزندان قابل دسترس باشد .

رايت حتي بعضي از لباس هاي خود را نيز طراحي كرد . حس فشن او تك بود و معمولاً از لباس ها و ماشين هاي گران قيمت و مد روز استفاده مي كرد . به خاطر عشقش به سرعت جريمه هاي زيادي پرداخت كرد .

لینک به دیدگاه

سخنان ارزشمندي از فرانك لويد رايت :

 

 

- «فرم تابع عملكرد است » اين جمله اشتباه است . فرم و عملكرد بايد يكي باشند .

 

- هيچ خانه اي نبايد روي تپه يا روي هر جاي ديگر باشد . بايد تپه باشد ، بايد باشد . تپه و خانه بايد با هم زندگي كنند و هر يك براي ديگري خوشحال تر باشد .

 

- طبيعت تنها بدن خدايي ست كه بشر هرگز خواهد ديد .

 

- هر معماري در اصل يك شاعر بزرگ است . او بايد مفسر اصلي زمان ، دهه و تاريخ خود باشد .

 

- انسان حرفه اي كسي ست كه ديگر فكر نكند ، بداند !

 

- سادگي و راحتي دو اصل در اندازه گيري ارزش اصلي هنراند .

 

- معمار بايد پيامبر باشد . اگر نتواند 10 سال آينده را پيش بيني كند ، معمار نيست .

 

- هرچه بيشتر عمر مي كنم ، زندگي زيباتر مي شود . اگر با حماقت از زيبايي ها بگذريد ، به زودي خود را بدون آن مي بينيد . زندگيتان بي خاصيت و فقير مي شود . ولي اگر در زيبايي سرمايه گذاري كنيد ، در تمام روزهاي زندگي ات با تو مي ماند .

 

- دانشمند قدم در عرصه گذاشته و جاي شاعر را گرفته . ولي روزي كسي راه حل تمام مشكلات دنيا را پيدا مي كند و به يادداشته باشيد كه اين فرد شاعر خواهد بود نه دانشمند .

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

درود...

 

ممنونم از اطلاعاتی که دوستانم خوبم در این تاپیک به اشتراک گذاشتن....:icon_redface::icon_gol:

 

بعضی از پست ها که فقط تصویر بودن..تصویراشون پریده...چه خوبه که این پست ها یا احیا بشن..یا حذف...

.

.

.

در ادامه ی این تاپیک مقاله ای در اختیارتون قرار می دم که به صورت تحلیلی به بررسی اندیشه ها و مبانی نظری کاری فرانک لوید رایت می پردازه....

 

مقاله به با عنوان "تجزیه و تحلیل اندیشه ها و مبانی نظری آثار رایت از سه جنبه شمایلی،نمادین و نمایه ای" در اختیارتون قرار می دم...:icon_redface::icon_gol:

.

.

.

چکیده:

 

بدون شک فرانک لوید رایت از شاخص ترین معماران قرن بیستم بود.نابغه ای که چشمه فیاض قریحه اش هرگز به خشکی نگرایید و استعدادش به وصف نمیآید.کار رات بیش از کار هر معمار آمریکایی دیگر روحیه سرزمین خود را داشت.در این مقاله اندیشه ها و ایده ها سپس کارهایش از لحاظ ساختاری و کالبدی،نحوه ی الهام از طبیعت،چگونگی نفوذ معماری ژاپنی در آثار وی مورد تحلیل قرار گرفته و این آثار بر مبنای سه شاخصه ی شمایلی،نمایه ای و نمادین طبقه بندی می گردد.روش تحقیق این نوع توصیفی-تحلیلی و براساس نمونه گیری از 11 هزار مورد از آثار با ارزش و برجسته ی رایت صورت گرفته است.در نهایت نتایج حاصل نشان می دهد که نحوه ی نگرش رایت به محیط اطراف و الهام از عناصر طبیعی به گونه ای متفاوت از دیگر معماران صورت می پذیرد.به طوری که رایت بیشتر نگاهی نمادین نسبت به طبیعت داشته،بدین معنا که در این گروه از نشانه ها نوعی رابطه قراردادی بین دال و مدلول بقرار می گردد؛پس از آن شاخص نمایه ای مورد استفاده رایت قرار گرفته و در نهایت شاخص شمایلی در روح آثار وی تبلور می یابد.

 

 

مشخصات مقاله:مقاله در 12 صفحه به قلم نینا الماسی فر(دانشجوی دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس تهران) ،هانیه اخوت (دانشجوی دکتری معماری دانشگاه تربیت مدرس تهران)،منبع مجله کتاب ماه هنر شماره 147 آذرماه 1389.

 

 

دانلود مقاله

 

پسورد: http://www.noandishaan.com

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...
خراب فایل

 

سلام به روی ماه شما..تنها فایلی که در این قسمت قرار داده شده..فایل مقاله ی بنده است...که مشکلی واسه دانلود نداره...:icon_gol::icon_redface:

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...