رفتن به مطلب

کشف یک برخورد عجیب و پرسرعت کیهانی توسط تلسکوپ هابل


Fahim

ارسال های توصیه شده

دانشمندان ناسا اعلام کردند شبح ایکس مانندی از ذرات فضایی که توسط تلسکوپ فضایی هابل ردیابی شده بود، در واقع دو اخترواره بوده اند که با یکدیگر برخورد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این جرم با نام P/2010 A2 اولین بار در تاریخ 6 ژانویه 2010 در کمربند اخترواره ای میان مریخ و مشتری و توسط رصدخانه LINEAR رصد شد و سپس تصویر شکل ظاهری و رشته غبارهایی که از آن به خارج پرتاب می شدند در 25 ژانویه توسط تلسکوپ هابل به ثبت رسید.

 

اخترشناسان از گذشته بر این باور بودند کمربند اخترواره ای تحت تاثیر برخوردهای متعدد به وجود آمده است اما تاکنون چنین برخورد از رو به رویی میان دو اخترواره مشاهده نشده بود. در صورتی که چنین تفسیری درست باشد، به آن معنی است که دو اخترواره کوچک و ناشناخته به تازگی با یکدیگر برخورد کرده و بارانی از ذرات را که توسط نور خورشید به سوی دنباله جذب می شوند به وجود آورده اند.

 

 

511838_orig.jpg

 

دانشمندان در ابتدا گمان می بردند آنچه می بینند می تواند یک ستاره دنباله دار باشد اما تصاویر هابل پیچیدگی این ساختار ایکس مانند رشته ای را در نزدیکی هسته این جرم کیهانی آشکار کرد رشته های موجود در این ساختار از غبار و سنگ ریزه تشکیل شده است که مقداری از آنها تحت تاثیر فشار تابش نور خورشید به سمت عقب جرم کیهانی کشیده می شوند.

 

بر اساس گزارش رویترز، ناسا اعلام کرده است هسته این جرم ناشناخته در حدود 140 متر بوده و برخورد با سرعتی بسیار بالا، برابر 17 هزار و 702 کیلومتر بر ساعت، یا سرعتی پنج برابر یک گلوله شلیک شده داشته است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...