رفتن به مطلب

اينديپندنت: "بلر در کميته تحقيق جنگ عراق بيشتر خود را احمق نشان داد تا دروغگو"


ارسال های توصیه شده

11/11/1388

کد خبر : 930805

منبع : خبرگزاری ایرنا

qunryd201kqpgvi1togw.jpg

 

اينديپندنت: "بلر در کميته تحقيق جنگ عراق بيشتر خود را احمق نشان داد تا دروغگو"

لندن - روزنامه اينديپندنت لندن در مقاله اي درباره حضور نخست وزير سابق انگليس درکميته تحقيق جنگ عراق با عنوان "بلر بيشتر خود را احمق نشان داد تا دروغگو"، نوشت: مهمترين موضوعي که از شهادت "بلر" آشکار شد اين بود که وي از وضعيت موجود جهان اطلاعات بسيار اندکي دارد.

به گزارش ايرنا، روزنامه انگليسي در اين مقاله، مواردي که به وضوح آشکار مي کرد "بلر" اشتباه کرده، مورد اشاره قرار گرفته و آمده است که از ابتدا مشخص بود ايران با حدود 900 مايل مرز مشترک با عراق، بعد از سقوط صدام حسين نقشي مهم در اتفاقات آن کشور خواهد داشت.

"همچنين آقاي بلر ظاهراً وقتي به عنوان هم پيمان با آقاي بوش به جنگ عراق مي رفت به اين موضوع توجه نکرده بود که دولت آمريکا به وضوح خواستار تغيير رژيم در تهران و دمشق بود و به دنبال پيروزي در بغداد امکان فشار بيشتر بر اين کشورها راحت تر مي شد. بنابراين اصلاً شگفت آور نبود که سوريه و ايران براي پيروزي آمريکا و انگليس در عراق مشکل ايجاد کنند تا اين جنگ به مراحل بعدي نرسد."

اينديپندنت نوشت: آقاي بلر اظهارداشت که ايران در جنگ عراق مشکل ساز بود چون که از به وجود آمدن يک دموکراسي شيعي در همسايگي خود مي ترسيد در صورتي که ايران پس از سرکار آمدن دولت شيعه در عراق در سال 2005 از اين دولت حمايت کرد ولي با حضور نيروهاي آمريکايي و انگليسي در عراق مخالفت نمود. اين موارد همه حاکي از آن است که نخست وزير سابق انگليس اطلاعات درستي از وضعيت عراق و منطقه نداشته است.

در ساندي تلگراف نيز دو صفحه به موضوع تحقيق از "توني بلر" در کميته تحقيق عراق اختصاص يافته و با اشاره به ادعاهاي وي مبني بر اينکه حمايت ايران از مخالفان علت عدم موفقيت انگليس و آمريکا در عراق بود، آمده است: سر "ريچارد دالتون" سفير سابق انگليس در تهران، ادعاي آقاي بلر را رد کرد و گفت: رهبران آيند? جهان بايد اتحاد بيشتري در هنگام تصميم گيري در مورد امنيت جهاني داشته باشند.

همچنين سرهنگ "ريچارد کمپ"، يکي از فرماندهان سابق ارتش انگليس در افغانستان دليل اصلي شکست در عراق را فقدان برنامه ريزي براي دوران بعد از جنگ دانست.

آبزرور، ويژه نامه يکشنبه هاي روزنامه گاردين نيز در سرمقاله خود با عنوان "داوري بلر در مورد جنگ عراق اشتباه بود"، نوشته است که جنگ عراق از ثبات و امنيت منطقه خاورميانه کاست، قوانين بين المللي را زير پا گذشت و برخورد با ايران را سخت تر نمود.

آبزرور، در مقاله ديگري نوشت: بلر موفق شد اذهان و اخبار را از آنچه وي در سال 2003 انجام داده بود به سوي يک سخنراني در مورد آيند? ايران منحرف کند اما وي در حقيقت با اين ادعاها قابليت آينده نگري خود و تصميم گيري صحيح در مورد آيند? حمله به عراق را زير سوال برد.

اصرار توني بلر نخست وزير سابق انگليس به درست بودن تصميمش در همراهي با آمريکا در جريان تجاوز نظامي به عراق، ديروز نيز انتقادات گسترده اي را از سوي مطبوعات و همچنين خانواده هاي نظاميان کشته شده انگليس در عراق عليه وي برانگيخت.

نخست وزير سابق انگليس روز جمعه به مدت شش ساعت در کميته تحقيق عراق مورد سوال و جواب قرار گرفت ولي همچنان حمله به عراق را قانوني خواند و گفت که اگر در موقعيت مشابهي قرار بگيرد همان تصميم را خواهد گرفت.

همزمان با حضور وي در کميته تحقيق جنگ عراق ، صدها نفر از فعالان مدني، مخالفان جنگ و خانواده هاي سربازان کشته شده انگليس در عراق در اطراف محل تشکيل جلسات اين کميته در مرکز لندن تجمع اعتراض آميز برگزار کردند.

معترضان به بلر در پلاکاردها و شعارهاي خود نخست وزير سابق انگليس را جنايتکار جنگي و دروغگو معرفي کرده و خواستار محاکمه وي در دادگاهي بين المللي شدند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...