رفتن به مطلب

"زاغ بور" در خطر انقراض


sookut

ارسال های توصیه شده

"زاغ بور" در خطر انقراض

زاغ بور يکي از گونه هاي نادر پرندگان در استان فارس است که در خطر انقراض قرار دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

استان فارس به واسطه ظرفيتهاي زيست محيطي که دارد مامني براي زيست گونه هاي مختلف کشور است.

پرندگان ازجمله گونه هايي هستند که در اين استان در عرصه هاي زيست محيطي فارس ظرفيتهاي مناسبي را ايجاد کرده اند که نه تنها به غناي اين عرصه ها کمک کرده اند بلکه شرايط ارتقاي گردشگري طبيعي را نيز مهيا ساخته اند.

"زاغ بور" ازجمله پرندگاني است که پتانسيلهايي بالايي در اين استان دارد. اين گونه در مناطق بياباني و بياباني ماسه اي زندگي مي کند که در استان فارس نيز در مناطق شرقي از جمله منطقه بهرام گور ديده مي شود. زاغ بور علاوه بر استان فارس در استانهاي کرمان، يزد و سمنان نيز وجود دارد.

زاغ بور تنها پرنده بومي و مخصوص ايران بوده و از مشخصات آن نيز مي توان گفت که از کلاغ کوچک تر و رنگي حنايي دارد. گفته مي شود زاغ بور پرنده اي خجالتي بوده و بر اين اساس يافتن آن دشواراست و بر اساس نظريه کارشناسان با توجه به اينکه اين گونه گونه اي خجالتي است، در انزواست.

با توجه به اينکه زاغ بور تنها پرنده بومي ايران است نياز به کار مطالعاتي براي حمايت از اين گونه احساس مي شود. بر اساس نظريه کارشناسان زاغ بور از گونه هاي حمايت شده و در خطر انقراض است.

زاغ بور از پرنده هاي بومي ايران است که در مناطق کويري استان ديده مي شود.

تاکنون مطالعه دقيقي در خصوص رفتار اين گونه صورت نگرفته اما از جمله گونه هاي نادر است که به حمايت نياز دارد.

زاغ بور پرنده اي نيست که کسي بخواهد آن را شکار کند زيرا پرندگان مرز به خصوصي براي زندگي ندارند.

تاکنون مطالعه دقيقي در رابطه با رفتار و زيست شناسي اين پرنده صورت نگرفته به همين دليل اطلاعات دقيقي از خصوصيات زاغ بور در دست نيست.

زاغ بور در خطر انقراض است

زيستگاه اين پرنده در دشتهاي کويري و خشک و در دشتهاي پوشيده از گياه پيچ است و در لابلاي بوته هاي گياهان براي خود لانه سازي مي کند.

اين گونه تنها گونه بومي ايران است که تعداد آن بسيارکم بوده و در خطر انقراض قرار دارد و طي مدت اخير خشکسالي نيز حيات اين گونه را با مشکل روبرو کرده است.

طي مدت اخير خشکساليهاي استان فارس تاثير منفي بر روي اينگونه داشته اما با توجه به اينکه در مناطق حفاظت شده قرار دارد و حفاظت کلي بر روي آن انجام مي شود امکان بقا و پايداري آن وجود دارد.

اين کارشناس محيط زيست ادامه داد: تا کنون مطالعه دقيقي در خصوص اين گونه صورت نگرفته و مطالعات فقط در حد وجود پرنده و زيستگاه ها و جمعيت آن بوده است.

زاغ بور يک فرصت مغتنم مطالعاتي است که پژ‍وهشگران مي توانند از آن بهره کافي ببرند تا نه تنها مطالعات اين گونه منحصر به فرد تکميل شود و در مهجوريت باقي نماند بلکه شرايط براي معرفي آن بيشتر مهيا شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...