رفتن به مطلب

فروش تسليحات به تايوان و افزايش اختلافات ميان چين و آمريکا


ارسال های توصیه شده

10/11/1388

کد خبر : 926753

منبع خبرگزاری ایرنا

d0um0zfz5vtbs7fmu7b8.jpg

فروش تسليحات به تايوان و افزايش اختلافات ميان چين و آمريکا

 

پکن - " رضا خوش لهجه " - از زمان روي کار آمدن " باراک اوباما " رييس جمهوري آمريکا، اختلافات چين و آمريکا در مسايل سياسي ، نظامي و اقتصادي به اوج خود رسيده است و اعلام اخير پنتاگون مبني بر فروش تسليحات پيشرفته نظامي به تايوان موجب خشم و نگراني مقامات پکن شده است.

پنتاگون روز گذشته طرح هايي را براي فروش تسليحاتي به ارزش شش ميليارد دلار به تايوان از جمله موشک هاي پاتريوت و بالگردهاي " بلک هاوک " اعلام کرد.

آژانس امنيتي همکاري هاي دفاعي اعلام کرد : فروش تسليحاتي آمريکا به تايوان تجهيزات مخابراتي براي جت هاي اف 16 تايوان را نيز در برمي گيرد.

اين معامله تسليحاتي 114 فروند موشک پاتريوت به ارزش 81/2 ميليارد دلار و60 فروند بالگرد " بلک هاوک " به ارزش 1/3 ميليارد دلار را نيز شامل مي شود.

با گذشت تنها چند ساعت از انتشار اين خبر ، يک ديپلمات ارشد چيني به آمريکا درباره اين فروش تسليحاتي هشدار داد و گفت : فروش هرگونه تسليحات آمريکا به تايوان موجب تخريب روابط و مناسبات پکن - واشنگتن خواهد شد.

"خه يا في" معاون وزير خارجه چين گفت : اعتراض قوي چين در اين باره به آمريکا تسليم شده است.

وي هشدار داد که اين فروش تسليحاتي باعث خواهد شد تا در برخي از زمينه ها در روابط با آمريکا تغييراتي داده شود.

مقام چيني اين فروش را مداخله گستاخانه در امور داخلي چين خواند و افزود : امنيت ملي چين با اين کار به خطر مي افتد و پکن بشدت با آن مخالفت مي ورزد.

چين همچنين در متني که به " جان هانتسمن " سفير آمريکا در پکن داده ، آورده است که اين فروش تسليحاتي باعث خواهد شد تا چين در روابط با آمريکا در برخي از زمينه ها تجديد نظر کرده و رهيافت هاي ديگري را دنبال کند.

به اذعان رهبران دو کشور ، تايوان همچنان حساسترين مساله در مناسبات چين و آمريکا به حساب مي آيد و هر اقدامي در ارتباط با اين مساله جهت دهنده مناسبات دو کشور در آينده است.

به نظر مي رسد ، مساله تايوان هم براي آمريکا و هم براي چين به موضوعي براي چانه زني تبديل شده است با اين تفاوت که چين اعتقاد دارد تايوان با وجود جدايي دو سوي تنگه در شش دهه گذشته بخشي از خاک چين به حساب مي آيد.

چين بارها اعلام کرده است به هر اقدامي براي استقلال تايوان به صورت رسمي واکنشي شديد نشان خواهد داد.

روابط نظامي چين و آمريکا در اواسط سال 2008 ميلادي به موضوع فروش تسليحات پيشرفته به تايوان قطع شد و با وجود تلاش هاي نظاميان دو کشور کماکان اين روابط به حال عادي بازنگشته است و بعيد است اين مسير عادي به آساني از سرگرفته شود.

براساس توافقي که آمريکا با تايوان دارد واشنگتن خود را متعهد به تجهيز تايوان به سلاح هاي پيشرفته مي داند و اين محور اصلي اختلافات اين کشور با چين به حساب مي آيد.

درحالي که " اوباما " رييس جمهور آمريکا بايد خود را براي يک نبرد سخت و رويارويي با انتقادهاي رهبران چين آماده کند، کنگره آمريکا بار ديگر از رييس جمهور خواسته است به رهبران چين گوشزد کند که آمريکا دست از تقويت دفاعي تايوان برنمي دارد.

اختلافات سياسي،نظامي و اقتصادي چين و آمريکا پس از آن فزوني مي گيرد که " باراک اوباما " در اواخر سال 2009 ميلادي رسما از چين ديدار کرد.

برخي از نمايندگان کنگره آمريکا و اعضاي سازمان هاي تايواني - آمريکايي در جريان سفر اوباما به چين در نامه اي به رييس جمهور از وي خواسته اند تا بي ترديد به " هو جين تائو " رييس جمهور چين اعلام کند که آمريکا مدافع تايوان است و به تقويت دفاعي اين جزيره ادامه مي دهد.

در بخش هايي از اين نامه آمده بود: مساله تايوان را " اوباما " بايد در ديدار با " هو" پيش بکشد و به رييس جمهور چين تاکيد کند که مواضع آمريکا در خصوص تامين و حمايت از امنيت تايوان و فروش سلاح به اين جزيره تغييري نکرده است.

بسياري از تحليلگران معتقد بودند که اين نامه مي تواند سرآغاز دور تازه اي از اختلاف نظرها و تشديد تنش هاي از پيش برطرف نشده ميان دو کشوري باشد که هر کدام داعيه رهبري کشورهاي توسعه يافته و در حال رشد جهان را دارد.

" باب يانگ " رييس يک انجمن تايواني مي گويد: تايوان مهمترين مساله در سياست خارجي چين به حساب مي آيد و لذا " اوباما " بايد از دولت چين بخواهد موشک هايي را که در سواحل مقابل تايوان آرايش داده است برچيند، زيرا هيچکس زماني که لوله اسلحه به سمتش نشانه رفته است مذاکره اي برابر انجام نخواهد داد.

با اين حساب کاملا هويداست که مساله تايوان پيچيدگي هاي زيادي براي هر دو بازيگر اصلي آن يعني آمريکا و چين دارد و ظاهرا هيچيک در چنين شرايطي حاضر به عقب نشيني از مواضع خود نيست.

اکنون بايد ديد درحالي که آمريکايي ها به حمايت هاي چين براي حل بسياري از مسايل جهاني و داخلي نياز دارند چگونه قادر خواهند بود تا در برابر انتقادهاي گسترده يک ميليارد و 300 ميليون نفر از مردم چين و رهبران اين کشور در مسايل مرتبط با تايوان مقاومت کنند.

به نظر مي رسد تا زماني که چين و آمريکا موفق به حل مساله تايوان نشوند و واشنگتن کماکان بزرگترين فروشنده تسليحات به اين جزيره باشد، اختلافات ديرينه و ريشه دار دو کشور لاينحل خواهد ماند و تنش ها در روابط آنها همواره روند پرفراز و فرودي را سپري خواهد کرد.

d0um0zfz5vtbs7fmu7b8.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...