رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام دوستان گرامی:icon_gol:

دراین تاپیک درمورد اموزش هیدرولیک وپنوماتیک ،شیرهای هیدرولیکی ،محاسبات هیدرولیکی ،راهنمای انتخاب اجزای سیستمهای هیدرولیک صنعتی، پنوماتیک وکاربردهای پنوماتیک ، محرکهای پنوماتیکی، کنترل درهیدرولیک وپنوماتیک فمحاسبات عملی درپنوماتیک ، اموزش مدارهای صنعتی هیدرولیک وپنوماتیک واموزش نرم افزار Automation studio صحبت خواهیم کرد

مباحث را گام به گام وتا پایان تابستان به پیش خواهیم بردوامیدوارم با مشارکت دوستان به نتایج رضایتبخشی برسیم

موفق باشیم:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

با عرض پوزش از دوستان بابت تاخیر

از اونجا که مسایل مرتبط با تاریخچه هیدرولیک وپنوماتیک وکاربردهای عمومی وتخصصیشون به نحو ملموسی برای همه عیان هست دراین تاپیک درمورد ریز مسایل تئوری های هیدرولیک وپنوماتیک و شرح مدارهای هیدرولیکی وپنوماتیکی وکاربردهای خاص ان بیشتر صحبت خواهیم کرد ولی با توجه به اینکه فرصتی برای اماده کردن وتایپ مطالب نداشتم فعلا درپستهایی که درادامه تقدیمتان میشود درمورد انواع پمپ های هیدرولیکی ، ساختار وکارکرد انها به نحو مبسوطی اطلاعات لازم رو ارائه میکنم انشاالله بعدا با تکمیل مطالب ادامه اموزش رو پیگیری خواهیم کرد

 

 

پمپ هیدرولیک

با توجه به نفوذ روز افزون سيستم هاي هيدروليکي در صنايع مختلف وجود پمپ هايي با توان و فشار هاي مختلف بيش از پيش مورد نياز است . پمپ به عنوان قلب سيستم هيدروليک انرژي مکانيکي را که توسط موتورهاي الکتريکي، احتراق داخلي و ... تامين مي گردد به انرژي هيدروليکي تبديل مي کند. در واقع پمپ در يک سيکل هيدروليکي يا نيوماتيکي انرژي سيال را افزايش مي دهد تا در مکان مورد نياز اين انرژي افزوده به کار مطلوب تبديل گردد.

فشار اتمسفر در اثر خلا نسبي بوجود آمده به خاطر عملکرد اجزاي مکانيکي پمپ ، سيال را مجبور به حرکت به سمت مجراي ورودي آن نموده تا توسط پمپ به ساير قسمت هاي مدار هيدروليک رانده شود.

حجم روغن پر فشار تحويل داده شده به مدار هيدروليکي بستگي به ظرفيت پمپ و در نتيجه به حجم جابه جا شده سيال در هر دور و تعداد دور پمپ دارد. ظرفيت پمپ با واحد گالن در دقيقه يا ليتر بر دقيقه بيان مي شود.

نکته قابل توجه در در مکش سيال ارتفاع عمودي مجاز پمپ نسبت به سطح آزاد سيال مي باشد ، در مورد روغن اين ارتفاع نبايد بيش از 10 متر باشد زيرا بر اثر بوجود آمدن خلا نسبي اگر ارتفاع بيش از 10 متر باشد روغن جوش آمده و بجاي روغن مايع ، بخار روغن وارد پمپ شده و در کار سيکل اختلال بوجود خواهد آورد . اما در مورد ارتفاع خروجي پمپ هيچ محدوديتي وجود ندارد و تنها توان پمپ است که مي تواند آن رامعين کند.

 

متن کامل را ازفایل پیوست دریافت نمایید:icon_gol:

 

 

پسورد :http://www.spowpowerplant.blogfa.com

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سيستم هيدروليكی

در سيستم هاي هيدروديناميك از انرژي جنبش سيال براي انجام كار استفاده ميشود. اين مورد در كويلينگهاي هيدروليكي، مبدل هاي گشتارو و جعبه دنده هاي خودكار به كار مي رود. در سيستم های هيدروديناميك سيال بايد داراي گراديان سرعت باشد و به صورت پرتابي و برخوردي انرژي را منتقل مي كند

 

سيستم هيدرواستاتيك

 

در سيستم هاي هيدرواستاتيك از انرژي پتانسيل ياانرژي ذخيره اي سيال براي انجام كار استفاده مي شود. به عبارت ديگر در سيستم هاي هيدرواستاتيك، كار توسط فشار سيال، انجام مي شود. اغلب سيستم هاي هيدروليك موجود هيدرواستاتيكي هستند. از مزاياي اين سيستم مي توان كنترل پذيري آسان انتقال به دور دست و ايجاد سرعت گشتاور، توان ترمزي خروجي ثابت بدون وابستگي به لزوم ثابت بودن بار، انتخاب سرعت معين، و قابليت معكوس شدن سيستم را نام برد.

 

متن کامل مقاله را از فایل پیوست دریافت نمایید

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پمپ با جابجايی مثبت

 

اين نوع پمپ كه در صنعت هيدروليك كاربرد وسيعي دارند، بازاء هر دور چرخش محور پمپ، مقدار مشخصي از سيال را به سيستم هيدروليك ارسال نموده و توانايي غلبه بر فشار حاصل از بارهاي مكانيكي سيستم و همچنين مقاومت ايجاد شده در مقابل جريان سيال در نتيجه وجود اصطكاك را دارا مي باشند.

مزاياي پمپ هاي با جابجايي مثبت

1- توانايي كار در فشارهاي بالا (تا psi10000 و بالاتر)

2- ابعاد كوچك و فشرده

3- بازده حجمي بالا

4- تغييرات جزئي بازده در محدوده فشار طراحي شده

5- انعطاف پذيري بالا (توانايي انجام كار در محدوده وسيعي از فشارها و سرعتهاي مورد نياز)

تقسيم بندي پمپ هاي با جابجايي مثبت

 

اساس كار پمپ هاي جابجايي مثبت، اعمال متناوب نيروهاي دانش به بسته هاي مجزاي سيال محبوس شده در فضاي بين تيغه هاي پمپ و پوسته آن و كاهش حجم اين بسته ها به هنگام حركت از سمت مكش به سمت تخليه و در نتيجه افزايش فشار جرياني است از مشخصه هاي عمده پمپ هاي جابجايي ايجاد فشارهاي بيشتر از lbf/ in2 (bar35) است همانطور كه اشاره شد. پمپ هاي جابجايي مثبت بر اساس تغيير حجم فيزيكي محفظه پمپ كاري مي كنند كه سيال در آن آب بندي شده است.

 

متن کامل را از فایل پیوست دریافت نمایید

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پمپ های چرخدنده ای داخلی:

 

از پمپ ها بيشتر به منظور روغنكاري و تغذيه در فشارهاي كمتر از psi1000 استفاده مي شود. ولي انواع چند مرحله اي آنها، دسترس به محدوده هاي فشاري تا psi4000 را نيز امكان پذير مي سازد.

پمپ هاي دنده اي داخلي از نوع آب بندي هلالي:

اين پمپ ها داراي يك چرخدنده يا روتور محيطي است كه توسط يك چرخدنده محرك، مي چرخد چنانچه شكل 26 – الف مشاهده مي شود و وروتور با پوسته پمپ هم مركز است و درون آن مي چرخد.

چرخدنده G نسبت به روتور غير هم مركز است كه با چرخدنده روتور در نقطه T درگير است و آن را مي چرخاند هلالي c كه در روي در پوش انتهايي پمپ قرار گرفته، عامل آب بندي بين مكش و تخليه در پمپ است. با چرخش چرخدنده خارجي روتور هم جهت با آن مي چرخد با شروع حرت اولين مرحله عملكرد پمپ يعني افزايش حجم فيزيكي پمپ در سمت مكش يا افزايش جحم بين دندانه هاي روتور،

 

چرخدنده G و پوسته پمپ انجام ميشود كه باعث ايجاد خلاء نسبي و مكش در ورودي پمپ مي شود. دومين مرحله محبوس شدن سيال در فضاي بين دندانه ها زائده هلالي و پوسته پمپ و رانش آن به سمت خروجي پمپ است. در مرحله سوم با كاهش حجم فيزيكي پمپ يا فضاي بين دندانه اي و پوسته سيال با جريان پرفشار به دهانه تخليه رانده ميشود.

 

متن کامل را از فایل پیوست دریافت نمایید

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

دانلود جزوه جامع وکوتاهی با عنوان سیستمهای هیدرولیکی

شرح کاربرد سیستمهای مختلف هیدرولیکی در صنایع مختلف وبررسی اجزای هیدرولیکی ، انالیز سیالات هیدرولیکی وشرح کوتاهی بر تجهیزات پرکاربرد درسیستمهای هیدرولیک وپنوماتیک

برای دانلود این جزوه به لینک زیر مراجعه فرمایید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

جزوه هیدرولیک آقای جاهدی

 

مدرس سازمان فنی و حرفه ای کشور

 

 

تاریخچه

به طور کلی هیدرولیک با ریشه ای از لاتین به فنی که انتقال و تبدیل نیرو را توسط مایعات انجام دهد ، اتلاق می گردد .

تاریخچه ، شناسایی و اعلام مکتوب آن به حدود اواسط قرن سوم قبل از میلاد که اولین پمپ هیدرولیکی توسط کنزی بیوس یونانی ساخته شد و این پمپ از نوع پمپ های پیستونی اهرمی و دارای دو سیلندر بوده ، بر می گردد .

ولی قرن 16 میلادی را شاید بتوان به دوران توسعه ی پمپ های آبی نام برد که در اواخر قرن یاد شده اصول طراحی و ساختمان پرس های هیدرولیکی شروع گردیده و حدوداً ربع قرن پس از آن به صورت علمی در آن زمان شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است .

قرن 19 میلادی کاربرد استفاده از پرس های هیدرولیکی آبی اوج گرفته و قرن بیستم را می توان به عنوان قرن شروع و توسعه ی استفاده از سیستم های هیدرولیک روغنی در صنعت نام برد .

اولین سیالی را که بشر مورد استفاده قرارداد آب بود . آب به علت آن که همه جا در دسترس بوده ، قیمت بسیار پایین و مهم تر آن که در برابر آتش مقاومت داشته است. بیش ترین توجه را به عنوان یک انرژی جدید به خود جلب می نموده است .

ولی مضرات آن نظیر تسریع در زنگ زدگی ، روان کاری بسیار پایین و همچنین تحمل کم درجه ی حرارت بشر را مجبور به استفاده از سیال های جایگزین نمود . تقریباً از اوایل قرن بیستم روغن های معدنی جایگزین مناسبی جهت آب برای سیستم های هیدرولیک گردید ولی این روغن ها خواص شیمیایی و فیزیکی خود را در مدت زمان کمی از دست می دادند .

تقریباً در سال 1940 بشر قادر به تولید مواد قابل افزودنی (Additives) به روغن های پایه معدنی گردید که این مواد افزودنی خواص شیمیایی و فیزیکی روغن را تاحد بسیار بالایی حفظ و افزایش داده است .

آنست که هدف از نگارش این کتاب به یاری خداوند می خواهیم شما خواننده ی عزیز را با اصولی که یک کنترلر مدارهای هیدرولیکی می بایست از آن اطلاع داشته و آن ها را به کار گیرد آشنا نماییم .

یک کنترلر هیدرولیک کار دستی کیست ؟

بر اساس استاندارد بین المللی طبقه بندی مشاغل یک کنترلر هیدرولیک کار دستی ، کسی است که علاوه بر کنترل مدارهای نیوماتیکی از عهده ی روشن کردن واحد تولید فشار و تنظیم آن ، لوله کشی و انشعاب مدارهای هیدرولیکی و شناسایی و بستن مدارهای ساده ی هیدرولیکی به صورت دستی بر آید .

متن کامل جزوه هیدرولیک مهندس جاهدی را ازلینک زیر دریافت نمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

طراحي سيستمهاي هيدروليك

 

1- پرسهاي هيدروليكی

 

پرسهاي هيدروليك نيروي خود را از حركت يك پيستون در داخل يك سيلندر به دست مي آورند. اين حركت زماني ايجاد ميشود كه يك سيال تحت فشار وارد محفظه سيلندر شود. وضعيت سيال توسط پمپ و شيرهائي جهت افزايش، كاهش و يا حفظ فشار به صورت مورد نياز درآمده و ميتواند نيروي لازم براي به حركت درآوردن پيستون را فراهم كند. بنابراين نيروي موجود در پرس هيدروليك با حداكثر فشار موجود در سيلندر تعيين ميشود.

پرسهاي هيدروليك قادرند تناژ كامل خود را در هر وضعيتي از حركت سيلندرها به قطعه كار اعمال نمايند. همچنين طول حركت سيلندرها را ميتوان در هر حدي از مسير حركت محدود ساخت. اين در حالي است كه در پرس هاي مكانيكي تناژ كامل را تنها در انتهاي مسير حركت ضربه زدن ميتوان كسب نمود. همچنين مسير حركت ضربه زدن در اين پرس ها مقدار ثابتي است.

ويژگيهاي پرسهاي هيدروليك را به صورت ذيل ميتوان خلاصه نمود:

 

1- تغيير و تنظيم سرعت كورس در حالت ايجاد نيروي ثابت

2- تنظيم نيروي وارده به ميزان مورد نياز

3- اندازه گيري و كنترل الكترونيكي نيروي وارده طي فاصله كورس

 

تناژ پرس

 

تناژ يك پرس هيدروليكي عبارت است از حداكثر نيروئي كه سيلندر اصلي آن ميتواند به قطعه كار اعمال نمايد. معمولاً براي تعيين تناژ مورد نياز پرس بايد روي رفتار قطعه كار و فرآيند اعمالي روي آن مطالعه نمود. براي مثال در برشكاري ورق، جنس آن و سطح برش نقش مهمي را در حداكثر نيروي لازم برشكاري ايفا ميكنند. در پرس كمپاكت پودر، نوع پودر، دانسيته و استحكام نهائي قطعه فاكتورهاي مهم تعيين كننده حداكثر نيروي مورد نياز ميباشند.

 

تعيين فشار كاري سيستم

.....

 

متن کامل جزوه 35 صفحه ای طراحي سيستمهاي هيدروليك را از لینک زیر دریافت نمایید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اموزش پنوماتیک فستو

اشنایی با تجهیزات پنوماتیک ، مدارهای پنوماتیکی و سیستم های پنوماتیکی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...