رفتن به مطلب

گزارش وضع موجود ميدان يا محل دفن زباله شهر تهران در کهريزک


ارسال های توصیه شده

گزارش وضع موجود ميدان يا محل دفن زباله شهر تهران در کهريزک

 

 

پذيرش روزانه

مقدار پذيرش زباله در هفت ماه اول سال 1381 به طور متوسط روزانه 6093 تن بوده است.

 

نوع مواد

زبالهها به صورت مخلوط دفن ميشوند فقط زبالههاي بيمارستاني جداگانه دفن ميگردند و با لايهاي از آهک روزانه پوشانده ميشود.

 

وسعت هر ترانشه

از سال 1359 ترانشههاي به طول 400-500 متر و به عرض 20-25 متر و به عمق 4-5 متر حفر ميگرديد که هم اکنون عمق ترانشهها 20-25 متر ميباشد.

 

مديريت شيرابه

روزانه حدود 500-700 مترمکعب شيرابه توليد ميشود که به درياچهاي که ايجاد شده است توسط پمپ هدايت و در اثر گرماي سطحي تبخير ميگردد، آلودگي هوا، آبهاي سطحي و زيرزميني از مشکلات ناشي از شيرابهها ميباشد.

 

مديريت کارکنان (برنامهريزي)

کارگران ثابت در مرکز دفن حدود 23 نفر هستند که در مراحل مختلف دفن انجام وظيفه ميکنند.

 

وسعت و ابعاد کل

وسعت کل محل دفن کهريزک 500 هکتار است.

لینک به دیدگاه

زمان شروع دفن در منطقه کهريزک

دفن زبالههاي تهران به سالهای اوليه دهه 1340 مربوط ميگردد که در مرکز دفن جاده آبعلي (25 کيلومتري تهران) قرار داشته است و سپس به مرکز دفن کهريزک انتقال داده شد. از سال 1367 دفن زباله در مرکز دفن آبعلي ممنوع گرديد و کليه زبالههاي توليدي شهر تهران به مرکز دفن کهريزک منتقل شده است.

زمان باقيمانده جهت امکان دفن در منطقه کهريزک

اگر دفن زباله به صورت ترانشه دفن انجام شود حداکثر تا دو سال ميتواند مورد استفاده قرار بگيرد.

به عبارت ديگر ظرفيت يا طول عمر مفيد منطقه دفن کنوني با شرايط موجود 15 سال برآورد ميشود (500 هکتار مجموعه سايت).

مديريت زباله هاي با خواص ويژه

زبالههاي مخصوص مواد زائد ناخواستهاي هستند که مديريت خاص خود را دارند. اين مواد نبايستي وارد جريان زباله شهري شوند. مواد زائد ويژه يا خطرناک ميتواند منشأ عوامل ايذائي و ضايعات انساني فراواني شوند. از طرفي اثرات مخرب آنها بر محيط زيست غيرقابل انکار است. در مورد آمار و ارقام زباله هايي با خواص ويژه مانند زباله هاي بيمارستاني و همچنين مواد شيميايي و ترکيبات زيان بخش مواد شوينده، روغن موتور، ضديخ، انواع باطريها، لاستيک و انواع محصولات پلاستيکي غيرقابل تجزيه و غيره اطلاعات دقيقي در دست نميباشد. در حال حاضر ساليانه حدود 150 تن لاستيک مستعمل در تهران به صورت مواد ورودي به زباله يا به صورت ديگر انبار ميشوند که تحت هيچگونه استفاده و بازيافت قابل ذکري قرار نميگيرد.

لینک به دیدگاه

مديريت مخصوص زبالههاي بيمارستاني و تخريبي (نخالهها)

اين مواد در مناطق شهري حاصل ساخت و سازهاي مختلف ساختماني و تخريب ابنيه و معابر و ... ميباشد. اين قسمت در تهران سهم مهمي از زباله را تشکيل ميدهد و مديريت زباله داراي مسائل فراواني با آن است (سهم آن در کل زباله تهران دقيقاً مشخص نيست).

مواد تشکيل دهنده اين بخش شامل خاک، سمنت، آجر، خشت، آسفالت، چوب و ديگر مواد است. اين مواد معمولاً نفوذناپذير و بعضاً ممکن است داراي ترکيبات مضر و شيميايي هم باشند مانند ايرانيت، p2، b2 و .... .

معمولاً از ورود اين مواد به جريان زباله شهري بايستي جلوگيري شود (البته در تهران سعي مديريت زباله بر اين است). از آنجا که دريافت اين سهم بالا از مواد به محل دفن کهريزک امکانپذير نيست، لازم است براي آنها محلي ديگر منظور شود که در حال حاضر اين عمل در جاده دماوند – آبعلي انجام ميشود.

مديريت مواد زائد مانند لجن، مواد سپتيک تانک و کشتارگاههاي موجود شهر

اگرچه لجن معمولاً در تصفيه گازهاي فاضلاب توليد ميشود، ولي متأسفانه شهر تهران داراي سهم مهمي از لجن خياباني از طريق ورود فاضلاب به مجاري شهر است. دلايل آن زيادند که مهمترين آن نبود سيستم جمعآوري و انتقال و تصفيه فاضلاب شهري است.

به هر حال اين نيز از ديگر معضلات مديريت زباله شهر تهران است. علاوه بر آن بعضي کشتارگاههاي صنعتي و حتي بعضي مرغفروشيهاي کوچک و ديگر موارد کنترل نشده بهداشتي بر اين معضل ميافزايد. برنامه منسجمي براي مديريت اين بخش و به طور جداگانه از زباله جامد شهري در حال حاضر وجود ندارد.

آنچه در اين قسمت ميآيد ذکر مستقيم و بدون دخل و تصرف در مطالبي است که از طريق آموزش و فرهنگسازي معاونت پژوهشي سازمان بازيافت ارايه شده است (طي سالهاي گذشته) از اينرو از اظهارنظر در رابطه با محتوا، کميت، گستردگي اثرات آموزشي و فرهنگسازي آنها و ارزيابي اثرگذاري آن خودداري ميشود.

· دورههاي بازديد براي مدارس ابتدايي طي سالهاي 80-79، 5 مورد

· دورههاي بازديد براي مدارس راهنمايي طي سالهاي 80-79، 4 مورد

· دورههاي بازديد براي دبيرستانها طي سالهاي 80-79، 2 مورد

· جمعاً 13 روز دوره کوتاه مدت براي کارکنان مناطق مختلف شهرداري (کارکنان، کارشناسان، مديران و ...) طي سالهاي 80-79 برگزار شده است

· اطلاعرساني در نمايشگاهها، جشنوارهها و کلاسهاي آموزشي جمعاً 11 مورد طي سالهاي 80-79

· طي سالهاي 80-81 جمعاً 7 مورد مصاحبه يا ارسال مطالب جهت درج در مجلات و خبرگزاريها

· جمعاً 90 ساعت کلاسهاي آموزشي براي گروه ngo گزارش شده ولي محتوا و تاريخ و ... موجود نيست.

· طي سالهاي 78-81 جمعاً هفت دوره آموزشي – مدت دوره حداکثر دو روز – روزانه در مراکز دانشگاهي (اعم از بيمارستانهاي آموزشي و مراکز بهداشتي و ... ) برگزار شده است.

لینک به دیدگاه

منابع مالی

از آنجايي که منابع مالی و هزينهها و درآمدهای مرتبط با مديريت زباله را نمیتوان به سادگی و به طور مستند جمعبندی نمود و نياز به بررسیهای جداگانهای دارد که در زمينه کاری اين گروه قرار نگرفته است. بنابراين از ذکر اين قسمت خودداری میشود. نکته مهمی که بايستی گفته شود اين است که ساليانه قريب به سی ميليارد تومان هزينه جاری و سیميليون دلار هزينه سرمايهای جهت مديريت زباله شهر تهران هزينه میکنيم.

 

آنچه در اين فصل به عنوان قوانين آورده ميشود مطالبي است که توسط معاونت پژوهشي سازمان بازيافت در اختيار گذاشته شده است.

لینک به دیدگاه

وضع موجود قوانين مرتبط با زباله :

قوانين گذشته :

1_ تبصره 4 (الحاقي مصوب 17/5/1352 بند 2) از ماده 55 قوانين شهرداري

شهردار مکلف است محلهاي مخصوص براي تخليه زباله و نخاله و فضولات ساختماني و مواد رسوبي و نظاير آنها تعيين و ضمن انشار آگهي به اطلاع عموم برساند.

محلهاي تخليه زباله بايد خارج از محدوده شهر تعيين شود و محل تأسيس کارخانجات تبديل زباله به کود به تشخيص شهرداري خواهد بود.

رانندگان وسايل نقليه اعم از کندرو و يا تندروي موتوري مکلفند آنها را فقط در محلهاي تعيين شده از طرف شهرداري خالي نمايند. مجازات متخلفين طبق ماده 276 قانون کيفر عمومي تعيين ميشود. در صورت تخلف مراتب هر بار در گواهينامه رانندگی متخلف قيد و اگر ظرف يک سال سه بار مرتکب همان تخلف شود، بار سوم به حداکثر مجازات خلافي محکوم و گواهينامه او براي يک سال ضبط ميشود و در همان مدت از رانندگي ممنوع خواهد بود.

2_ ماده 688 از قانون مجازات اسلامي _ تعزيرات

هر اقدامي که تهديد عليه بهداشت عمومي شناخته شود از قبيل آلوده کردن آب آشاميدني يا توزيع آب آشاميدني آلوده، دفع غير بهداشتي فضولات انساني و دامي و مواد زائد، ريختن مواد مسموم کننده در رودخانهها، زباله در خيابانها و کشتار غير مجاز دام، استفاده غير مجاز فاضلاب خام يا پساب تصفيهخانههاي فاضلاب براي مصارف کشاورزي ممنوع ميباشد و مرتکبين چنانچه طبق قوانين خاص مشمول مجازات شديدتري نباشند به حبس تا يکسال محکوم خواهند شد.

تبصره 1_ تشخيص اين که اقدام مزبور تهديد عليه بهداشت عمومي و آلودگي محيط زيست شناخته ميشود يا خير و نيز اعلام جرم مذکور به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و سازمان حفاظت محيط زيست ميباشد.

تبصره 2_ منظور از آلودگي محيط زيست عبارت است از پخش يا آميختن مواد خارجي به آب يا هوا يا خاک يا زمين به ميزاني که کيفيت فيزيکي، شيميايي يا بيولوژيک آن را به طوري که به حال انسان يا ساير موجودات زنده يا گياهان يا آثار يا ابنيه مضر باشد تغيير دهد.

3_ دستورالعمل استاندارد خروجي فاضلابها (بازنگري سال 1373)، به استناد ماده 5 آييننامه جلوگيري از آلودگي آب مصوب 12/3/1371 هيأت وزيران تهيه شده در سازمان حفاظت محيط زيست

4_ قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا شامل 36 ماده مصوب 3/2/1374 مجلس شوراي اسلامي

5_ استانداردهاي هواي آزاد ايران تهيه شده در سال 1372 توسط سازمان حفاظت محيط زيست

6_ آييننامه عوامل فيزيکي محيط کار (سر و صدا، نور، ارتعاش، سرما و گرما، رطوبت و ...) به استناد مواد 85 و 96 قانون کار مصوب کميته فني بهداشت حرفهاي کشور در سال 1374، تهيه شده توسط وزارت کشور، درمان و آموزش پزشکي

لینک به دیدگاه

قوانين پيشنهادي

لايحه قانوني مديريت پسماندها

خلاصه پيشنهاد و دلايل توجيهي :

توسعه سريع صنعت و شهرنشيني و همچنين افزايش جمعيت و تغيير الگوهاي توليد و مصرف در سالهاي اخير باعث توليد انبوه انواع مختلف پسماندها گرديده است.

کمبود قوانين و مقررات مناسب از مشکلات اصلي مديريت پسماندها در سطح کشور بوده به نحوي که ادامه روند فعلي محيط زيست و بهداشت عمومي را شديداً مورد تهديد قرار داده و برنامهريزي و ايجاد امکانات لازم جهت بازيابي و دفع اصولي پسماندها را اجتنابناپذير ميکند. با توجه به مراتب فوق سازمان محيط زيست و وزارت کشور لوايح مديريت پسماندها و مديريت مواد زائد شهري را براي طي مراحل قانوني تصويب تقديم نمودند.

توضيح (1) : لوايح ياد شده در جلسه مورخ 14/3/1381 کميسون فرعي مطرح و مقرر شد لوايح پيشنهادي در کميتهاي به مسئوليت مشترک سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت کشور بررسي و لايحهاي واحد براي طرح در کميسيون ارايه گردد.

توضيح (2) : متن مشترک پيشنهاد شده توسط سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت کشور در تاريخ 11/6/1381 به دفتر کميسيون ارسال و در جلسات مورخ 23/6/1381 و 6/7/1381 و 20/7/1381 و 4/8/1381 کميسيون فرعي مطرح و با اصلاحاتي به شرح زير مورد تصويب قرار گرفت.

لینک به دیدگاه

متن ابلاغيه مورد نظر کميسيون فرعي :

"لايحه پيشنهادي مديريت پسماندها"

فصل اول : تعاريف

ماده 1_ جهت تحقق اصل پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و به منظور حفظ محيط زيست کشور از آثار زيانبار پسماندها، کليه وزارتخانهها و سازمانهاي دولتي و مؤسسات عمومي غيردولتي، شرکتها و مؤسساتي که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام ميباشد و کليه اشخاص حقيقي و حقوقي موظفند مقررات و سياستهاي مقرر در اين قانون را رعايت نمايند.

ماده 2_ تعاريف و دامنه شمول : عبارات و اصطلاحاتي که در اين قانون به کار رفته است داراي معاني زير ميباشند :

الف _ سازمان : منظور سازمان حفاظت محيط زيست ميباشد.

ب _ پسماندها : پسماند به مواد جامد و مايع (غير از فاضلاب) گفته ميشود که به طور مستقيم يا غيرمستقيم حاصل فعاليت انسان بوده و از نظر توليد کننده زائد تلقي ميشود. پسماندها به پنج گروه تقسيم ميشوند :

1_ پسماندهاي عادي : به کليه پسماندهايي گفته ميشود که به صورت معمول از فعاليتهاي روزمره انسانها در شهرها، روستاها و خارج از آنها توليد ميشود. از قبيل زبالههاي خانگي و نخالههاي ساختماني.

2_ پسماندهاي پزشکي : به کليه پسماندهاي عفوني و زيان آور ناشي از بيمارستانها، مراکز بهداشتي، درماني، آزمايشگاههاي تشخيص طبي و ساير مراکز مشابه گفته ميشود. ساير پسماندهاي غير خطرناک بيمارستاني از شمول اين تعريف خارج است.

3_ پسماندهاي ويژه : به کليه پسماندهايي گفته ميشود که به دليل دارا بودن حداقل يکي از خواص خطرناک از قبيل سميت، بيماريزايي، قابليت انفجار يا اشتعال، خورندگي و مشابه آن به مراقبت ويژه نياز داشته باشد.

4_ پسماندهاي کشاورزي : به پسماندهاي ناشي از فعاليتهاي توليدي در بخش کشاورزي گفته ميشود از قبيل فضولات، لاشه حيوانات (دام، طيور و آبزيان)، محصولات کشاورزي فاسد يا غير قابل مصرف

5_ پسماندهاي صنعتي : به کليه پسماندهاي ناشي از فعاليتهاي صنعتي و معدني و پسماندهاي پالايشگاهی و نيروگاهي و امثال آن گفته ميشود از قبيل برادهها، سرريزها و لجنهاي صنعتي

ج_ مديريت اجرايي پسماند : عبارت است از امور برنامهريزي، سازماندهي، مراقبت و عمليات اجرايي مربوط به توليد، جمعآوري، ذخيرهسازي، جداسازي، حمل و نقل، بازيافت، پردازش و دفع پسماندها و همچنين آموزش و اطلاعرساني در اين زمينه

د _ دفع : عبارت است از کليه فرآيندهاي مکانيکی، شيميايي و بيولوژيکي که منجر به تسهيل در عمليات دفع گردد.

ه _ منظور از آلودگي همان تعريف مقرر در ماده (9) قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست مصوب 1353 است.

تبصره 1_ پسماندهاي پزشکي و بخشي از پسماندهاي عادي و صنعتي و کشاورزي که نياز به مديريت خاص دارند، جزو پسماندهاي ويژه محسوب ميشوند.

تبصره 2_ فهرست پسماندهاي ويژه از طرف سازمان حفاظت محيط زيست تعيين و به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست خواهد رسيد.

تبصره 3_ پسماندهاي ويژه پرتوزا تابع قوانين و مقررات مربوط به خود ميباشند.

تبصره 4_ لجنهاي حاصل از تصفيهخانههاي فاضلاب شهري و صنعتي و تخليه چاههاي جذبي فاضلاب خانگي در صورتي که خشک يا کم رطوبت باشند، در دسته پسماندهاي عادي قرار خواهند گرفت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...