رفتن به مطلب

زبان تالشی


ارسال های توصیه شده

« تالــــشی » ( زبان قوم تالش ) ، یکی از زبان های ایرانی نوی شمال غربی ست که در سـده های گذشـته ، در پهنه ی نسبـتاً گستــرده ای از شمــال غــرب ایران آن روزگار رایج بوده ؛ ولی بر اثر نفوذ زبان های دیگر ، مخصوصاً زبان ترکی ، به مرور از دایره و محدوده ی گسترش آن کاسته شده است . این زبان ایرانی جدید ، اکنون در امتداد رشته کوه های تالش ، در استان های گیــلان و اردبیل ایران و نیز در نواحی جنوب شرقی جمهــوری آذربایجـان به کار می رود .

تالشی از تنوّع گویشی و لهجه ای بسیار برخوردار است ؛ امّا تالش شناسان و پژوهندگان زبان های ایرانی ، گویش های این زبان را به سه دسته ی کلّی « شمالی ، مرکزی و جنوبی » تقسیم کرده اند .

« گویش شمالی » ، تالشی رایج در جمهوری آذربایجان ، مناطق تالش نشین اردبیل ( نمین و عنبـران ) ، آستارا و بخش اعظم شهرستان تالش فعلی را دربرمی گیرد و از نظر وسعت جغرافیایی ، بزرگ ترین گویش تالـشی ست. « گویش مرکـزی » ، شامل تالشی رایج در مناطق جنوبی شهـــرستان تالش و شهــرستان رضوان شهــر می باشد و « گویش جنــوبی » نیز ، تالشی شهرستان ماسال ، بخش هایی از صومعه ســرا ، شهــــرستان های فـومن و شفــت و بــرخی از مناطق تالـــش نشین شهــرستان های رشت و رودبار را پوشش می دهـــد.

در میان زبان های ایرانی نوی نیمه ی غربی ، « آذری » یا « تاتی جنـــوبی » ، به علاوه ی برخی از گویش های رایج در نواحی مرکــزی ایــران ، آن چنان با تالشی در پیوند اند که در حقیقت باید مجموعه ی آن ها را باهم و به عـنـوان گویش های بازمانده از یک زبان ایرانی مورد مطالعه قرار داد .

ارتباط و پیوستگی گـویش تاتی رایج در « درِه ی شاهــرود خلخال » با تالــــشی تا بدان پایه است که به اعتقاد برخی از محقـّقان ، باید خلخالی ( تاتی شاهرود ) را یکی از گویش های تالشی به شمار آورد .

بعد از تاتی جنوبی و گویش های مرکزی ایران ، پیوستگی واژگانی و دستوری گیلکی ، تبــری ( مازندرانی ) ، کـردی و بلوچی ( به عنوان دیگر زبان های ایرانی شمال غربی ) با تالشی بسیار چشم گیر و حائز اهمیّت است . جدای از این، تالشــی با زبان ها و گویش ها ی ایرانی شرقی نیز ویژگی های مشترک و نزدیک بسیار دارد ؛ چیزی که کمتر به آن توجـّه شده است .

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

ممنون از اطلاعاتت:ws48:

اما اطلاعات در این مورد کمه:there: چون اون جور که من خوندم و از پدر بزرگم شنیدم تالش قدمت3000 ساله یا بیشتر داره و صد البته زبان تالشی یه زبان نو نیست. :ws50:

راستی علاوه بر گویش ها لهجه های هر منطقه هم با هم فرق میکنه.....:ws52:

لینک به دیدگاه
ممنون از اطلاعاتت:ws48:

اما اطلاعات در این مورد کمه:there: چون اون جور که من خوندم و از پدر بزرگم شنیدم تالش قدمت3000 ساله یا بیشتر داره و صد البته زبان تالشی یه زبان نو نیست. :ws50:

راستی علاوه بر گویش ها لهجه های هر منطقه هم با هم فرق میکنه.....:ws52:

اوهوم

به علت عدم وجود خط نوشتاری تفاوتهای بسیاری دارن

به نحوی که توی یه فاصله 30 کیلومتری سه نوع حداقل گویش وجود داره

 

آموزش: زبان تالشی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...