رفتن به مطلب

هراس از دندانپزشکی


ارسال های توصیه شده

در زمانه ما هیچکس نمی‌تواند از مراجعه به دندانپزشک سرباز زند. امّا بسیاری از مردم به خاطر انواع دردها و شرایط ناخوشایندی که انتظارش را دارند، از مراجعه به دندانپزشک هراس دارند. و این هراس در برخی آنقدر شدید است که فقط در شرایط اضطراری و اورژانس به این کار اقدام می‌کنند. به این نوع هراس (فوبیا)، هراس از دندانپزشکی گفته می‌شود. هراس عبارت است از نوعی ترس شدید و غیرمنطقی از شرایط، اشیاء یا افراد عادی و معمولی.

افرادی که دچار هراس از دندانپزشکی هستند به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند و بدین خاطر، بهداشت دهان و دندانشان مورد تهدید جدّی قرار می‌گیرد.

تخمین زده می‌شود که کودکان و زنان بیشتر در معرض هراس از دندانپزشکی قرار دارند. مطالعات نشان می‌دهد که حداقل 25٪ مردم در کشورهای توسعه یافته به شدّت از مراجعه به دندانپزشک هراس دارند و بهداشت دهانی خود را به خطر می‌اندازند.

در مطالعه‌ای که بر روی 304 دانشجو در هند صورت گرفت، 51٪ دانشجویان نوعی هراس از دندانپزشکی داشتند و این هراس در زنان بیشتر از مردان و در دانشجویان رشته دندانپزشکی بیشتر از دانشجویان رشته پزشکی بود. بیشترین هراس از آمپول بی‌حسی و مته چرخ کردن دندان گزارش شده است.

به دلیل اهمیت بهداشت دهان و دندان، لازم است که هراس از دندانپزشکی مورد درمان قرار گیرد. در این رابطه، روان‌شناسان می‌توانند با درمان موفقیت‌آمیز ترس، اضطراب و هراس، کمک شایانی نمایند. روان‌شناسان تکنیک‌های مختلفی را برای کاهش ترس و اضطراب به کار می‌گیرند. ثابت شده است که تکنیک‌های آرمش (ریلکس کردن) از طریق تصویرسازی ذهنی (حساسیت زدایی سیستماتیک) کمک بسیار زیادی به مردم در غلبه بر هراس‌هایشان می‌کند.

کسانی که دچار هراس از دندانپزشکی هستند از طریق انجام تکنیک آرمش و تصویرسازی ذهنی صندلی دندانپزشک و کارهای درمانی بعدی او، می‌توانند مشکلشان را برطرف سازند.

بنابراین به کسانی که دچار هراس از دندانپزشکی هستند توصیه می‌شود به ملاقات روان‌شناس بروند و تکنیک‌های آرمش را تجربه کنند. مشاهده شده است که بیمارانی که قبل از مراجعه به دندانپزشک، با روان‌شناس ملاقات کرده و تمرینات او را انجام داده‌اند،کمتر دچار خونریزی شده، به بی‌حسی کمتری نیاز داشته، داروی کمتری گرفته و همکاری بیشتری با دندانپزشک داشته‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...