رفتن به مطلب

کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد و مواضع جديد پاکستان


ارسال های توصیه شده

1388/11/1

کد خبر: 910003

منبع : خبرگزاری ایرنا

 

k72wc0lfutmp0vblrm2w.jpg

 

کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد و مواضع جديد پاکستان

 

اسلام آباد-سامانه خبري دان پاکستان چهارشنبه اعلام کرد زميراکرم سفيراين کشور درسازمان ملل متحد پاکستان از تصميم گيري در رابطه با تعيين دستور جلسه کنفرانس 2010 خلع سلاح هسته اي سازمان ملل،درمقر اروپايي اين سازمان در ژنوجلوگيري کرد.

به گزارش ايرنا به نقل از اين منبع،اين کنفرانس که تنها مذاکرات چند جانبه جهان براي خلع سلاح است، پس از رفع بن بست 12 ساله براي موافقت با يک برنامه کاري،بطور عمده گرفتارمشکلات آيين نامه‌اي مطرح شده از سوي پاکستان بود.

پاکستان که درسال 1998 آزمايش هسته‌اي انجام داده ‌نگران تمرکز پيشنهادي روي برنامه محدوديت توليدموادشکاف پذيراست که اين کشور را در برابر قدرت‌هاي هسته‌اي قديمي نظيرهنددرموضع ضعف قرار خواهد داد.

اکرم گفت: ‌اين نشست 65 عضوي بايدکنترل تسليحات متعارف رامطابق باقطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل که موردحمايت پاکستان است وسال گذشته به تصويب رسيددرسطح منطقه‌اي مورد بررسي و توجه قرار دهد.

وي افزود:اين کنفرانس هم‌چنين بايددرباره يک رژيم جهاني درمورد تمام جنبه‌هاي موشک‌ها مذاکره کند.

اکرم اظهارداشت:ما قصد نداريم مانع تراشي کنيم و شرايطي بوجود آوريم که نسبت به آنچه که اطرافمان مي گذرد،بي توجه باشيم.

درحالي که پاکستان پس از بن بست دوازده ساله، در سال 2009 ميلادي با برنامه کار اين کنفرانس بطور کلي موافقت کرد،نماينده اين کشور درهمان سال آنقدر به مسايل جزيي،روش کارودستورجلسه ايراد گرفته بود که در طول سال گذشته ميلادي، اين کنفرانس نتوانست کاري اصولي از پيش ببرد.

نماينده پاکستان ضمن انتقادازدستور جلسه کنفرانس که انتظار مي رفت راي دادن به آن امري ساده وبدون بحث باشد،گفت:دوموضوع ديگر بايد دردستورکار اين مجمع شصت و پنج عضوي است، افزوده شود.

اول اين که خلع سلاح تسليحات غيرهسته اي در سطوح منطقه اي نيز مطرح شود.

کارشناسان نظامي مي گويندبه احتمال زياد هدف پاکستان از طرح پيشنهاد خلع سلاح منطقه اي، کاهش قدرت ارتش هند است.

دومين موضوع مورد علاقه پاکستان،بحث درمورد فناوري موشکي عنوان شده است.

به نظر مي رسد دستيابي به اتفاق نظر بر سر دستور کار کنفرانس ياد شده، با توجه به اختلافات موجود بين هند و پاکستان دشوار باشد.

اين در حالي است که سازمان ملل خواهان بحث در کنفرانس سال 2010 پيرامون ممنوعيت توليد مواد شکاف پذير هسته اي است که براساس قطعنامه اي است که کانادا قبلاً آن را به سازمان پيشنهاد کرده و اين قطعنامه مورد پذيرش قرار گرفته بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...