رفتن به مطلب

وزير دفاع: آماده امضاء پيمان دسته جمعي با کشورهاي منطقه هستيم


ارسال های توصیه شده

1388/10/29

کد خبر: 906449

منبع : خبرگزاری ایرنا

 

suy568bw00kz4bnmcps9.jpg

وزير دفاع: آماده امضاء پيمان دسته جمعي با کشورهاي منطقه هستيم

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح،گفت:در پاسخ به القائات مبتني بر ايران هراسي اعلام کرديم که در همه حوزه ها آماده امضاي پيمان دسته جمعي هستيم و آمادگي داريم در هر نوع مشارکت دفاعي و امنيتي با کشورهاي منطقه وارد مذاکره شويم.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، احمد وحيدي روز سه شنبه در نوزدهمين همايش بين المللي خليج فارس افزود: منطقه خليج فارس به دليل موقعيتي حساس و برخورداري از ويژگي‌هاي خاص همواره مورد توجه بوده و محل تلاقي منافع قدرت‌هاي مختلف است.

وحيدي افزود: اين مساله باعث ساختار پيچيده‌اي منطقه خليج فارس شده و ماهيت آن چهره‌اي امنيتي پيدا کرده است.

وي افزود: حضور بيشتر نيروهاي آمريکايي‌ در اين منطقه و شرايط امنيتي آن حکايت از اين مساله دارد.

وحيدي با اشاره به اين که بيشتر مناسبات منطقه برپايه مسايل امنيتي بنا شده است،خاطر نشان ساخت: تحريک کشورهاي منطقه از سوي آمريکا انکارناپذير است.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به اين که هم اکنون با رشد نظامي گري در اين منطقه مواجه هستيم، اظهار داشت: موضوع فروش تسليحات نظامي به کشورهاي منطقه از سوي غربي ها يک مسئله بسيار جدي است.

وي تاکيد کرد: تلاش براي تبديل ذخيره تسليحات نظامي، حکايت از نماد رشد نظامي گري در منطقه دارد.

وحيدي با بيان اين که پيچيده‌ترين سلاح‌هاي جنگي وارد منطقه شده است، اظهار داشت: اين موضوع اشتهاي فراواني را براي برخي کشورهاي منطقه براي مسابقه تسليحاتي ايجاد کرده است.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به اينکه ورود سلاح هاي مختلف براي هر کدام از اين کشورها، مصارف نظامي در پي خواهد داشت، تصريح کرد: چنين مسئله اي منجر خواهد شد که چالش، تقابل و رويکرد نظامي در منطقه افزايش يابد.

وحيدي با بيان اين که اين موضوع يک مساله جهاني و مهم است، گفت: به رغم اين که بايد با کاهش تهديدهاي نظامي در منطقه مواجه باشيم، متاسفانه با رشد تجارت سلاح هاي مختلف و نزاع در جهان همچنين منطقه خليج فارس و خاورميانه روبرو هستيم.

وي تصريح کرد: حضور ناو و کشتي‌هاي خارجي در خليج فارس باعث شده است که يک فضاي کاملا امنيتي در اين منطقه ايجاد شود.

وحيدي با طرح اين سوال که اين همه ناو در منطقه براي چيست؟ تاکيد کرد: کشورهاي غربي در صادرات سلاح و تلاش براي فروش آن چه موضوعي را در منطقه دنبال مي‌کنند؟

وي با بيان اين که تلاش براي ناامن کردن منطقه چه توجيهي دارد؟ گفت: آيا براي اهداف امنيتي در منطقه تعريفي داريم؟

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، گفت: توسعه پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در کشورها يک موضوع شکست خورده است، همانطور که آمريکا در عراق و افغانستان شکست سختي را تجربه کرده است.

وحيدي خاطر نشان ساخت: بعد از اشغال افغانستان و عراق از سوي کشورهاي غربي امروز حضور غيررسمي آنها در يمن نشان دهنده آن است که يک شکست ديگري خواهند خورد و چهره منفورتري را در منطقه از خود نشان خواهند داد.

وحيدي با بيان اين که آنها نمي‌خواهند به راحتي از دخالت‌هاي متعدد نظامي خود در حوزه‌ منطقه خليج فارس و خاورميانه چشم پوشش کنند، افزود: بعد از شکست از افغانستان وعراق، اين نقشه را در يمن نيز دنبال مي‌کنند.

وي گفت: اين نشان دهنده تلاش فراواني است که در منطقه خليج فارس صورت مي گيرد تا نظامي گري رشد بيشتري داشته باشد.

وزير دفاع افزود: غربي ها مي‌خواهند مديريت منطقه را در دست گرفته و بايستي کشورهاي منطقه به اين امر مهم توجه کافي داشته باشند.

وي با بيان اينکه مديريت امنيتي منطقه قابل تامين است، اظهار داشت: کشورهاي منطقه مي‌توانند مانع رشد نظامي گري در منطقه باشند.

وحيدي گفت: ايران هراسي را در منطقه خليج فارس، آمريکا و رژيم صهيونيستي به کشورهاي منطقه القا کرده‌اند.

وي افزود: رقابت تسليحاتي و توان رزمي ايران مغاير امنيت کشورهاي منطقه نيست.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در ادامه سخنان خود در اين همايش ،خاطر نشان ساخت: اين در حالي است که سرانه بودجه نظامي ايران در مقايسه با کشورهاي منطقه قابل مقايسه نيست و بسيار پايين تر است.

وحيدي گفت: جمهوري اسلامي اعلام کرده است آنچه که در توان نظامي دارد متعلق به همه کشورهاست و حاضريم پيشرفت‌هاي خود را در اختيار کشورهاي مختلف قرار دهيم زيرا توانايي‌هاي نظامي ما صرفا در راستاي دفاع و بازدارندگي است.

وي تاکيد کرد: اين موضوع را بارها براي قدرت هايي که به فکر حمله به ايران هستند، روشن کرديم که هيچ کشوري توان تجاوز به خاک کشور ما را ندارد.

وزير دفاع دکترين دفاعي ايران را مبتني بر بازدارندگي دانست و خاطر نشان ساخت: اما در مقابل، دکترين دفاعي آمريکا پيش دستانه (هدف قرار گرفتن) است.

وحيدي با بيان اين که دکترين بازدارنده ما داراي پيام صلح و دوستي در منطقه دارد، افزود: ما اين موضوع را ثابت کرديم که براي هيچ کشوري تهديد محسوب نمي‌شويم.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اضافه کرد: در حوزه ايران هراسي اعلام کرديم که در همين حوزه آماده امضاي پيمان دسته جمعي هستيم.

وحيدي گفت: آماده هستيم در هر نوع مشارکت دفاعي و امنيتي در کشورهاي منطقه وارد مذاکره شويم.

وي خاطر نشان ساخت: ايران هيچ هراسي براي کشورهاي منطقه ندارد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در بخش ديگري از سخنانش به موضوع هسته‌اي ايران اشاره کرد و گفت: کشورهايي که تلاش مي‌کنند موضوع هسته‌اي ايران را يک تهديد قلمداد کنند بدانند اين جز تحريک کشورهاي منطقه نيست.

وحيدي گفت: کشورهاي غربي تلاش مي‌کنند انرژي هسته‌اي ايران را به عنوان يک تهديد براي کشورهاي منطقه القا کنند.

وي با بيان اين که با هوشياري کشورهاي منطقه اين اتفاق نخواهد افتاد، گفت: چنين رويکردي از سوي کشورهاي غربي در منطقه شکست خورده است.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خاطر نشان ساخت: ما خواهان نظام دوستانه در منطقه بوديم اما با پاسخ ناجوانمردانه از سوي صدام روبه رو شديم و اين فاز جديد امنيتي از سوي آمريکا دنبال شد.

وحيدي گفت: فضاي تروريستي کنوني در برخي کشورها حاصل دستاورد و عملکرد امنيتي آمريکا در منطقه است.

وي خاطر نشان ساخت: ورود کشورهاي غربي به منطقه نتوانسته است امنيت را در منطقه ايجاد کند.

وحيدي اظهار داشت: آمريکا به خاطر مشکلاتش در عراق و افغانستان که به دنبال نابودي تروريسم بود کاملا درمانده شده است.

وي خاطر نشان ساخت: امروز منطقه مملو از امواج تروريسم و بي اعتمادي است و معلوم نيست کي و چگونه جلوي تروريسم گرفته مي‌شود.

وزير دفاع گفت: با وجود شکست آمريکا در عراق و افغانستان اما اوباما نيز همين مسيري را مي‌رود که دولتمردان نو محافظه کار رفته اند.

وحيدي گفت: چرا کشورهاي منطقه بايد به کشورهاي غربي ناموفق که چيزي جز ناامني در منطقه به بار نياورده‌اند اميد داشته باشند؟

وي خاطر نشان ساخت: آمريکا از دادن يک الگوي امنيتي در منطقه ناموفق بوده است.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به حضور گروه‌هاي اشرار و تروريست‌ها در کنار مرزهاي ايران که عليه جمهوري اسلامي مقابله مي‌کنند، اشاره کرد و گفت: اما جمهوري اسلامي با اين همه توانايي نظامي با تروريست‌ها خويشتنداري کرده است.

وحيدي افزود: آمريکا از آن سر دنيا در افغانستان عليه تروريست‌ها و القاعده عمليات انجام مي‌دهد، اما هنوز هم موفق نشده است.

وي به ورود ملوانان انگليسي به آبهاي ايران اشاره کرد و گفت: ايران نشان داد که به دنبال امنيت منطقه است و آنها را با رافت فراوان آزاد کرد.

وحيدي با بيان اينکه اتباع ايراني در برخي کشورهاي ديگر بي دليل زنداني هستند، اظهار داشت: هر جا که مشکل امنيتي به وجود آمد ايران راهگشاي مشکلات بوده است.

وي به ورود نيروهاي عربستاني به يمن اشاره کرد و گفت: اين الگو و رفتار اصلا مناسب منطقه نبود و نبايد در منطقه، کشورها به خاک يکديگر وارد شوند.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اين که ايران خواستار منطقه‌اي باثبات است، افزود: ايران فکر مي‌کند ورود کشورهاي غربي به منطقه باعث رنجش ديگر کشورها شده است.

وحيدي با بيان اين مطلب که کشورهايي که منابع اقتصادي، فرهنگي دارند و سرنوشت تاريخي مشترکي نيز دارند، اظهار داشت: با اين وجود همه چيز براي توسعه روابط و نظام مشترک در منطقه فراهم شده است.

وحيدي افزود: نبايستي ما بي اعتمادي‌هايي که از سوي قدرت‌هاي غربي به منطقه وارد مي‌شود را قبول کنيم و آن را مبناي قواعد عملي خود قرار دهيم.

وي گفت: ايران، ترکيه، سوريه و عراق يک مجموعه کاملا به هم پيوسته هستند و مي‌توانند منافع مشترکي را داشته باشند.

وحيدي ادامه داد: اين کشورها با هم تفاهم خوبي دارند و اميدوارند با تحکيم ثبات در عراق اين امر موجب امنيت منطقه باشد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خاطر نشان ساخت: قطعنامه‌هاي شوراي امنيت توهمي را به وجود آورده که در آينده اين موضوع به تعميق شکاف خواهد انجاميد.

وي افزود: قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران، از اين نهاد بين المللي عنصري ناامن را به وجود آورده است و اعتبار خودش را نيز از دست داده است.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح الگوي شوراي امنيت را ناکارامد و بي اعتبار خواند و اظهار داشت: شوراي امنيت با خواست آمريکا قطعنامه‌هايي را عليه ايران صادر کرده است.

وحيدي اظهار داشت: قابليت‌هاي کنوني شوراي امنيت براي مديريت جهاني بسيار ضعيف شده است و اين موضوع باعث شده فاصله کشورها با هم بيشتر شود.

وي به بازرسي‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي ايران اشاره کرد و گفت: تا کنون مشابه چنين بازرسي‌هايي با اين روند در دنيا انجام نشده است.

وحيدي خاطر نشان ساخت: به رغم گزارش‌هاي آژانس بين المللي انرژي هسته‌اي بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، اما آمريکا و غرب همچنان به دنبال ايجاد فضاسازي عليه ايران هستند.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با بيان اين که ايران در منطقه داراي محبوبيت زيادي است، خاطر نشان ساخت: آمريکا و غربي‌ها اين محبوبيت را برنمي‌تابند و تلاش مي‌کنند که ايران را از کشورها و ملت‌ها جدا کنند.

وي گفت: متاسفانه آژانس بين المللي انرژي اتمي آلت دست قدرت‌هاي سلطه جو و شوراي حکام شده است که صرفا جنبه ابهام آميزي دارد.

وحيدي همچنين به مساله لبنان و حماس اشاره کرد و گفت: ايران حمايت‌هاي معنوي خود را از فلسطين و لبنان خواهد داشت و هيچ گاه رژيم صهيونيستي را به رسميت نخواهد شناخت.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...