رفتن به مطلب

آشنايي با مديريت ساخت


ارسال های توصیه شده

معرفی رشته مدیریت پروژه و ساخت

و بيان منابع كارشناسي ارشد مديريت پروژه

 

حدود 50 سال از پیدایش ، تکوین و کاربرد سیستم های مدون و منظم برنامه ریزی وکنترل پروژه وهمچنین مدیریت پروژه می گذرد و کار توسعه، تکمیل و بهره برداری از این سیستم ها و روش ها همچنان ادامه دارد.هدف مهم و کار اصلی سیستم های برنامه ریزی و کنترل(نظارت) پروژه ، دستیابی به هدفهای برنامه ، طرح پروژه ازراه بهینه نمودن مدت زمان، هزینه ی اجرا و کیفیت نتایج پیش بینی شده یا مورد انتظار آنهاست. بدین جهت ، ابزاری موثر و کارامد برای مدیریت برنامه ، طرح و پروژه می باشد. طرح ها و پروژه ها در هر کشوری، همچون چرخ هایی برای تحرک ماشین رشد و توسعه ی اقتصادی - اجتماعی به شمار می آیند. شناخت یکایک منابع کشور و اولویت آنها نسبت به یکدیگر و استفاده بهینه از آنها ، موجب دستیابی کامل به هدف ها وآرمان های تعیین شده ، تسریع حرکت فرایند توسعه و سلامتی ساخت و روان نظام اقتصادی یک کشور خواهد شد.

 

از این رو، کشورهایی که در فرایند پر شتاب تحول نظام اقتصادی-اجتماعی ،به این حقایق و آگاهی ها دست یافته اند ، نه تنها زمان بلکه سایر منابع(نیروی انسانی ، تجهیزات ، ماشین آلات ، مواد اولیه و مصالح ، پول ، سرمایه و طبیعت ) نیز برای آنها بسیار مهم تلقی می شود و برای حفظ موقعیت اقتصادی و ارتقا و بهبود آن به تهیه و توسعه روش ها و سیستم های بهینه سازی منابع ، و از همه مهمتر بهره برداری از آنها ، نیازی حیاتی دارند.

 

در ایران در 20 سال اخیر ، در زمینه معرفی و گسترش مبانی و مفاهیم مدیریت ، وتا حدودی مدیریت پروژه و سیستم های برنامه ریزی و کنترل پروژه ، تلاش های ارزنده ای انجام شده است.

 

مدیریت پروژه قبلاً به صورت یکی از فیلد های رشته ی صنایع بود و به این صورت بود که فارغ التحصیلان رشته ی صنایع(تولید صنعتی) به عنوان مدیر پروژه در بخش صنعتی مشغول به کار می شدند . با سیستماتیک شدن مقوله ی ساخت وساز به برنامه ریزی و مدیریت در این زمینه احساس نیاز بیشتری می شد. و در پاره ای موارد مهندسین صنایع که دانش کافی در مقوله ی ساخت نداشتند به عنوان مدیران پروژه های ساختمانی مطرح می شدند. اما حدود 6 سال است که رشته ی مدیریت پروژه و ساخت به صورت کاملاً تخصصی برای فارغ التحصیلان (دوره ی لیسانس ) رشته ی معماری و عمران آموزش داده می شود.

 

مديريت پروژه به كارگيري دانش، مهارتها، ابزار و تكنيكهاي لازم در اداره جريان اجراي فعاليتها، به منظور رفع نيازها و انتظارات متوليان از اجراي پروژه است. مديريت پروژه در اجراي اين مهم از دو بازوي قدرتمند برنامه ريزي و كنترل پروژه بهره مي گيرد.

 

كنترل پروژه فرآيندي است در جهت حفظ مسير پروژه براي دستيابي به يك تعادل اقتصادي موجه بين سه عامل هزينه، زمان و كيفيت در حين اجراي پروژه، كه از ابزار و تكنيك هاي خاص خود در انجام اين مهم كمك مي گيرد. در واقع كنترل اجراي دقيق و كامل برنامه تدوين شده براي پروژه است، به طوري كه هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخيص با تشخيص علل و طرح اقتصادي ترين فعاليتها، پروژه را به نزديكترين حالت ممكن در مسير اوليه و اصلي خود باز گرداند.

 

لازم به ذکر است که این رشته زیر گروه رشته ی معماری (گروه هنر) با کد 1361 در دفترچه آزمون سراسری وجزء رشته های شناور یا ستاره دار می باشد که با مدرک لیسانس هر رشته می توان این گرایش را به عنوان رشته ی دوم انتخاب نمود. اما گرایشی کاملاًتخصصی از رشته ی عمران به نام « مدیریت ساخت» وجود دارد که سر فصل دروس امتحانی متفاوت از گرایش مدیریت پروژه و ساخت دارد و تا حدی نیز زمینه ی کاری کاملاً کارگاهی دارد.

 

سرفصل دروس و منابع آزمون کارشناسی ارشد:

 

(۳ مدیریت کارگاهی : ضریب 4

 

(۴ مواد ومصالح : ضریب 2

 

همان طور که می بینید درس زبان، ضریب 2دارد و در این رشته مانند مدیریت پروژه و ساخت با دروس تخصصی هم ضریب بوده و ارزشی برابر با آنها دارد. پس باید برای قبولی در این رشته زبان را جدی تر گرفت. کتاب های "زبان تخصصی برای دانشجویان معماری"، "زبان تخصصی برای دانشجویان عمران " منابع زبان توصیه شده در این رشته هستند.

 

برای سایر سرفصل ها نیز منابع زیر مناسب خواهند بود:

 

مصالح ساختمانی:

سازه:

مدیریت و تشکیلات کارگاهی:

سیلابس درسی کارشناسی ارشد:

الف-نظریه های مدیریت پروژه

ب-روش های مدیریت پروژه 1

 

ج--روش های مدیریت پروژه2

 

د-پروژه های موردی مدیریت1

 

ه- پروژه های موردی مدیریت2

 

الف-علوم ساختمانی

 

ب-سیستم های تاسیسات ساختمان

 

ج-فنون ساخت پیشرفته

 

 

الف-ریاضیات

 

ب-برنامه نویسی و کاربرد کامپیوتر

 

ج-کامپیوتر در مدیریت پروژه

 

توانایی دانش آموختگان:

 

دانش آموختگان اين رشته بر اساس توانايي هايي كه در روند آموزش كسب مي كنند مي تواننددر زمينه هاي زير ايفاي نقش كنند:

 

راهبري و سرپرستي دفاتر مشاوره معماري، نظارت عمومي و عالي بر صحت انجام كار در عمليات اجرايي ساختماني ، مديريت و هماهنگي اجرائي پروژه هاي معماري (تا حد بناهاي متوسط) ، همكاري با متخصصين در امور مربوط به برنامه ريزي مجتمع ها درمقياس هاي متفاوت

 

دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش آن ها در این رشته:

 

در حال حاضر دانشگاه تهران(5نفر روزانه و 2نفر شبانه)، دانشگاه تربیت مدرس (7نفر روزانه)و دانشگاه شهید بهشتی(16نفر روزانه) در این رشته اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

 

نکات پایانی:

 

این رشته 2گرایش دیگر تکنولوژی معماری و انرژی معماری نیز دارد. که تنها دانشگاه تهران از طریق آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این دو گرایش می کند. ضرایب دروس در آزمون نیز به این شرح است:

 

تكنولوژي معماري:

انرژي معماري:

1) زبان عمومی و تخصصی: ضریب 2

2) ایستایی و فن ساختمان : ضریب 2 1. مشخصات فنی و عمومی ساختمان(نشریه 55) 2. مبحث 9 مقررات ملی ساختمان(بتن) 3. مبحث 5 مقررات ملی ساختمان(مصالح) 4. تست مصالح نظام مهندسی 5. تست مصالح آزمون های کاردانی به کارشناسی 1. سازه در معماری( دکتر گلابچی) 2. درک رفتار سازه ها ( دکتر گلابچی) 3. سیستم های ساختمانی(هنریش انگل) 4. سیستم های ساختمانی آینده ( دکتر گلابچی) 5. معمار+مهندس=ساختار ( دکتر گلابچی) 6. سازه و معماری (وحید تقی یاری،حمید حسینی مردی) 7. رفتار و طراحی سازه ساختمان های بلند(مبحث برج ها) (تالیف دکتر فریبرز ناطق نوری) 8. آیین نامه 2800 زلزله 9. مبحث 6 مقررات ملی ساختمان 10. تحلیل سازه ها ( 4 فصل اول)( شاپور طاحونی) 1. مدیریت و کنترل پروژه (حاج شیر محمدی) 2. مدیریت و کنترل پروژه( نادری پور) 3. مدیریت و کنترل پروژه (گلشنی) 4. برنامه ریزی شبکه ای ( محمد تقی بانکی) 5. روش ها و مدیریت کارهای ساختمانی( محمد تقی بانکی) 6. مدیریت پروژه های عمرانی (امیر لطفی) 7. شرایط عمومی پیمان 8. مدیریت پروژه های ساختمانی(مبحث مشاجره کارفرما و پیمانکار، قرار دادها)(محمد تقی بانکی) 9. مدیریت پروژه های ساختمانی (محمد رضا موسویان) 10. فهرست بها ابنیه 1.آموزش مدیریت پروژه: 1-الف -خواندنی های تکلیفی 2-الف-آموزش نظری(جلسات تکلیفی) 3-الف-آموزش عملی (پروژه های تکلیفی) 2-آموزش تکنولوژی ساختمان: 3-آموزش روش های استفاده از کامپیوتر در مدیریت: 1.زبان‌ عمومي وتخصصي(با ضریب2) ‌2.ايستايي و فن ساختمان (با ضریب3) 3.مديريت‌كارگاهي(با ضریب0) 4.موادومصالح(با ضریب0) 5.سيستمهاي ساختماني در معماري(با ضریب4) 6.طراحي فني واجزاء ساختمان(با ضریب3) 7.تنظيم شرايط محيطي وتاسيسات ساختمان(با ضریب0) 1.زبان‌ عمومي وتخصصي(با ضریب2) ‌2.ايستايي و فن ساختمان(با ضریب3) 3.مديريت‌كارگاهي(با ضریب0) 4.موادومصالح(با ضریب0) 5.سيستمهاي ساختماني در معماري(با ضریب0) 6.طراحي فني واجزاء ساختمان(با ضریب3) 7.تنظيم شرايط محيطي وتاسيسات ساختمان(با ضریب4)

 

منبع: سايت ايران سازه

لینک به دیدگاه

در مورد رشته خودتون مهندسی مدیریت پروژه میشه بیشتر توضیح بدید؟مثلا

در مورد بازار کار...

چارت درسی...

از چه زمانی این رشته بوجود اومد...

نرم افزار های تخصصی این رشته...

لینک به دیدگاه
در مورد رشته خودتون مهندسی مدیریت پروژه میشه بیشتر توضیح بدید؟مثلا

در مورد بازار کار...

چارت درسی...

از چه زمانی این رشته بوجود اومد...

نرم افزار های تخصصی این رشته...

 

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?t=24309

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

معرفی کوتاه از صنعت ساخت و ساز

 

صنعت ساخت و ساز در اکثر کشور های جهان به عنوان موتور محرک اقتصاد به شمار آمده و حجم بزرگی از سرمایه ها را به خود جذب میکند. به عنوان مثال میزان رمایه گذاری سالانه در صنعت ساخت در کشور آمریکا بالغ بر 4/3 تریلیون می باشد و تخمین زده می شود که در حدود 7 میلیون نفر به صورت مستقیم دها هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار باشند.علاوه بر این، با توجه به ارتباط وسیع صنعت ساخت و ساز با دیگر صنایع تولیدی و خدماتی، هر حرکتی در این صنعت به سرعت به دیگر بخشهای اقتصادی کشور سرایت کرده و می تواند موجب رکود یا رونق آنها گردد. در کنار تاثیرات اقتصادی ، صنعت ساخت می تواند ایفا کننده نقش مهمی در ائل اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی یک مملکت باشد. به عنوان مثال در بخش خانه سازی دولتها با فراهم کردن مسکن مناسب برای شهروندان از یک سو میزان رفاه اجتماعی را افزایش داده و از سوی دیگر با بالا بردن رضایتمندی مردم آنها را در جهت همراهی با دولت در تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی خود ترغیب می .نماید

 

صنعت ساخت از گروههای کاری بزرگ و کوچک تشکیل شده است که هر یک به نوبه خود به گردش چرخ این صنعت کمک می کنند. شرکتهای بزرگ که معمولا بیش از صدها نفر کارمند و کارگر دارند، قراردادهایی با ارزش مالی بالا امضاء می کنند و در سطوح ملی وفراملی فعالیت دارند. در مقابل شرکتها یاگروهای کوچک تر که گاهی کمتر از پنج نفر پرسنل دار ند نیز سهم مهمی در این صنعت ایفا می کنند. طیف کاری در صنعت ساخت و ساز بسیار گسترده است. در یک سوی این طیف پروژه های ملی و زیر ساختی مانند سدها جاده ها نیروگاهها ، نفت و گاز و پتروشیمی قرار دارند که بزرگترین پروژه های ساخت می باشند و میلیون ها ریال ارزش دارند. در سوی دیگر این طیف پروژه های کوچک تر مانند واحد های آپارتمانی مسکونی و حتی ساختن پیاده روها و نگفرش معابر جزیی از صنعت ساخت می باشند. به طور کلی صنعت :ساخت را میتوان به سه بخش عمده تقسیم کرد

 

الف) ساختمان سازی

 

ب) ساخت وسازهای مهندسی

 

ج) ساخت و ساز های صنعتی

 

ساختمان سازی شامل ساختن فضاهایی است که مورد استفاده مسکونی، اداری، آموزشی، تجاری، اجتماعی و ورزشی قرار می گیرند. ساخت و سازهای مهندسی معمولا به پروژه های زیرساختی شامل راه سازی، سد سازی، پل سازی، قرار دادن خط لوله،ساخت کانال ها، فاضلابهای شهری و مترو اطلاق می گردد که معمولا با تامین مالی دولتها انجام می گیرند. ساخت و سازهای صنعتی نیز شامل پروژه هایی می شود که نیاز به ملاحظات فنی گسترده دارند و معمولا دو یا چند .صنعت دیگر با همکاری صنعت ساخت این پروژه ها را به انجام می رسانند نیروگاهها، پالایشگاهها، کارخانجات و سکو های نفتی از جمله پروژه هایی .هستند که در زیر گروه ساخت و ساز های صنعتی طبقه بندی می شوند

 

علیرغم ظهور تکنولوژی های جدید در سالهای اخیر، صنعت ساخت به دلیل نداشتن نوآوری، استفاده از روشهای سنتی و کندی در معرفی و پذیرش تکنولوژی مورد انتقاد قرار گرفته است. این مساله زمانی نمایان تر میگردد که صنعت ساخت را با دیگر صنایع پیشرو مانند اتوموبیل سازی، صنایع الکترونیک و صنایع غذایی مقایسه میکنیم. دلایل مختلفی برای بروز این پدیده می توان ذکر نمود که اکثر آنها به خصوصیات و ماهیت صنعت ساخت باز می گردد. از جمله مهمترین این دلایل متلاشی بودن (Fragmentation) و تکه تکه بودن (Compartmentalization)

 

این صنعت می باشد. به این معنا که چون یک پروژه عمرانی معمولا به قسمت های کاری کوچک تقسیم شده و سپس بین پیمانکاران جزء تقسیم میگردد مدیریت یک پروژه به طور یکپارچه کاری دشوار و پیچیده است. چون هر کدام از پیمانکاران و ذینفعان اغلب فقط برای انجام یک پروژه دورهم جمع می شوند و به صورت مستقل کار می کنند. این گسستگی امکان ایجاد یک بدنه کاری قدرتمند که همه ارگانهای آن به صورت هماهنگ و بر اساس یک استاندارد مشخص از کیفیت ، تکنولوژی و نظام سازمانی کار کنند را از صنعت ساخت و ساز صلب نموده است. علاوه بر این چون محصول صنعت ساخت یک محصول استاندارد نیست و قابلیت تولید انبوه را ندارد میزان تمرکز کاری شرکتها بر روی یک پروژه در این صنعت کمتر بوده و امکان استفاده از خلاقیتها و بهسازی محصول کمتر پیش می آید. لذا خصوصیت های منحصر به فرد ،صنعت ساخت به علاوه ملاحظات فنی، محدودیت های اقتصادی و کمبود منابع اجرای پروژه های عمرانی را پیچیده تر کرده و چالش های بیشتری فراروی .مدیریت ساخت این پروژه ها قرار داده اند.

 

 

لینک به دیدگاه

چند کتاب توصیه شده در خصوص رشته " مدیریت ساخت " :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

منبع: ايران سازه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...