رفتن به مطلب

شکوه ایران در عمارت تاریخی رکیب خانه


Astraea

ارسال های توصیه شده

پیشینه رکیب خانه اصفهان:

عمارت تاریخی « رکیب خانه » از جمله بنا های بافت قدیم که در مرکز شهر و نزدیک بنا های مشهوری همچون « تالار اشرف » ، « کاخ چهلستون » ، « عالی قاپو » و « توحید خانه » قرار دارد از جمله بنا های بافت قدیم اصفهان به شمار می رود که در اوائل قرن یازدهم هجری مقارن با سلطنت شاه عباس اول به عنوان یکی از بنا های مجموعه دولتخانه صفوی احداث شد . با مراجعه به منابع و مأخذ مختلف دوران صفوی و با توجه به کلمه « رکیب خانه » مشخص می شود که این عمارت محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات اصطبل دولتی بوده است .

با اضمحلال حکومت صفویه عمارت « رکیب خانه » متروک گردید و بعد ها در عصر قاجار به دستور حاج محمد حسین خان صدر اصفهانی صدر اعظم نیک اندیش فتحعلیشاه احیاء شد . در دوره حکومت « مسعود میرزا ظل السلطان » بعد از انجام تعمیرات و الحاقاتی که با آن دوره سازگار بود به عنوان محل زندگی این حاکم تعیین گردید . در دوران پهلوی اداره آمار و ثبت احوال اصفهان در این محل مستقر شد و تغییراتی در ساختمان و مخصوصاً در جبهه غربی آن صورت گرفت . در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی « رکیب خانه » مورد مرمت اساسی قرار گرفت .

لینک به دیدگاه

بعد از بازسازی مقرر شد اشیاء موجود در موزه های هنر های تزئینی تهران و بقیه اشیاء قدیمی به اصفهان منتقل و در این ساختمان به معرض تماشای عموم گذاشته شود . در اجرای این هدف در تابستان 1375 گنجینه های تزئینی رسماً افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت .

در حال حاضر این گنجینه با فضائی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صد ها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده است .

موقعیت: خیابان استانداری

لینک به دیدگاه

نمايشگاه منتخبي از برترين اشياء موزه ملي ايران با عنوان ' شكوه ايران'، اولين بار در استان هاي كشور، روز جمعه با حضور معاون رييس جمهوري و رييس سازمان ميراث فرهنگي، در موزه 'ركيب خانه' اصفهان گشايش يافت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در اين نمايشگاه حدود 120 قلم انواع آثار باستاني شامل انواع مجسمه و ظروف سفالي، مفرغي، طلا و نقره و آثار خطي مانند قرآن از مناطق مختلف ايران به نمايش گذاشته شده است.

امين اموال نمايشگاه 'شكوه ايران'‌ در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: اين نمايشگاه پيش از اين در كشورهاي كره، ژاپن، چين، انگلستان، اتريش، ايتاليا، كرواسي و برزيل برپا شده و نوروز گذشته نيز در تهران اين اشياء تاريخي به نمايش درآمد.

نمايشگاه شكوه ايران تا پايان خرداد ماه در اصفهان داير است و از 28 اسفنده ماه از ساعت 9 صبح تا 9 شب براي بازديد مسافران نوروزي و شهروندان اصفهان باز مي باشد.

دراين نمايشگاه انواع مجسمه هاي مفرغي، طلا، نقره ظروف و مجسمه هاي سفالي مربوط به هزاره هاي قبل از ميلاد به نمايش درآمده است.

لینک به دیدگاه

این نمایشگاه تا خرداد ادامه داره...حیفه که این نمایشگاه جالب و منحصر به فرد رو که برای اولین بار در ایران برگزار میشه از دست بدیم...:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...