رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

در این تاپیک به موضوعاتی از قبیل شبکه های فضایی، صفحات و جهات کریستالوگرافی، فاصله صفحات، ضریب تراکم و دانسیته اتمی پرداخته می شود. لطفا مطالب و سوالات خودتون در این زمینه را در این تاپیک قرار دهید. :icon_gol:

 

ساختمان کریستالی و شبکه های فضایی:

 

در مواد جامد کریستالی اتم ها هنگام انجماد با نظم و شکل هندسی خاصی قرار می گیرند. این اتم ها یک شبکه فضایی را به وجود می آورند که این شبکه فضایی به صورت متناوب در تمام جهات کریستال حتی تا سطح خارجی تکرار می شود. کوچکترین واحد از این شبکه فضایی را "شبکه واحد" یا "سلول واحد" می نامند. این سلول واحد که چگونگی قرار گرفتن اتمها یا یون ها را نسبت به یکدیگر نشان می دهد، می تواند از یک یا چندین اتم تشکیل شده باشد. با تکرار متناوب سلول های واحد در یک شبکه فضایی با یک مختصات معین، به صورت متراکم و در کنار یکدیگر یک کریستال به وجود می آید.

 

هر شبکه فضایی واحد یا سلول واحد با سه بردار (a , b , c) در امتداد محورهای مختصات و سه زاویه بین آن ها تشکیل می شود. بنابراین برای بررسی ساختمان یک کریستال کافی است سلول واحد آن را در نظر بگیریم. زیرا سلول واحد کوچکترین قسمت از شبکه فضایی است که تمام ویژگی های آن کریستال را دارد.

 

 

7uen0z5b6h8z79vot78f.jpg

 

در کریستالوگرافی، 14 نوع شبکه فضایی واحد با تقارن زیاد برای بلورها پیشنهاد شده است که می توان آنها را به هفت سیستم تقسیم بندی کرد. شکل های زیر این هفت سیستم کریستالی و 14 نوع شبکه فضایی را نشان می دهد.

 

 

87nbb3mi7jmnjh6p3wec.jpg

 

 

z2g6l0wo0x1cx9wv3f2h.jpg

 

 

 

در پست بعد به بررسی صفحات و جهات کریستالوگرافی پرداخته می شود.

:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 6 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...