رفتن به مطلب

ارابه مرگ ( scuod )


ارسال های توصیه شده

 

5qp65x0f46c1caivrzw5.jpg

 

ارابه مرگ ( SCUOD )

 

پایان جنگ جهانی دوم را باید آغازی نوین در دنیای جنگ افزارها دانست ، متفقین با تصرف برلین و سقوط نازی ها به جز پیروزی در جنگ دستاورد دیگری نیز داشتند ، گنجینه ای از دانش بی مانند و تکنولوژی آلمانها که بسیاری از آن دستاوردها اکنون پایه تولیدی بسیاری از جنگ افزارهای جهان هستند. موشکهای سری V آلمان که در جریان جنگ مورد استفاده قرار گرفتند یکی از همین دستاوردها هستند که پس از جنگ مرجعی برای تحقیقات موشکی قدرتهای پیروز بودند

در این بین شاید بتوان لقب مشهورترین موشک بالستیک قرن را برای خانواده موشک های اسکاد لقب درستی دانست ، موشکی که در بسیاری از نبردهای پس از دهه 70 حضور هر چند سایه وار داشت. این موشک بخصوص برای کشور ما معنای خاصی دارد ، چرا که خاطرات دردناک موشک باران های زمان جنگ را بیاد می آورد.

در اواسط دهه 50 جماهیر شوروی طرح را برای تولید و گسترش نمونه ای از موشک زمین به زمین کوتاه برد آغاز نمود. این پروژه از ابتدا بر پایه گسترش طرح های بدست آمده از موشک های V2 آلمانی مطرح گردید. در 1957 برای اولین بار اولین گونه موشک اسکاد تحت عنوان R-11 در رژه میدان سرخ حضور یافت ، موشکی که کمترین اطلاعات از آن به غرب نرسیده بود. این موشک در ناتو با نام SS-1 اسکاد شناخته شد.

R-11/SS-1b Scud-A

اولین عضو خانواده اسکاد تحت عنوان R-11 ( یا نام رسمی روسی 8K11 ) در مابین سالهای 1955 تا 1957 توسط شرکت ماکیو تولید و وارد خدمت شد. این موشک از تکنولوژی پایه موشک های وی 2 بهره میبرد که تا حدود زیادی مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته است.

هدایت موشک از نوع هدایت رادیویی و بالستیک بود ، در واقع موشک مانند یک پرتابه عمل میکرد در مسیر بازگشت خود زمانی که موتور آن خاموش میشد سیستم هدایتی نداشت ، بجز همان تنظیم مسیر پرتابی که البته همین موضوع بشدت روی دقت موشک موثر بود ، بشکلی که دقت این موشک را ناتو ضریب 3000 متر خطا برآورد کرده بود که میزان زیادیست. این گونه که از بدنه های استاندارد همسان با وی 2 آلمانی با سرجنگی 4400 کیلوگرمی استفاده می کرد ، قابل حمل بر روی کامیون ها بود و بردی 3 تا 180 کیلومتر داشت.

در همان زمان اندیشه ای برای شلیک موشک های بالستیک از زیر دریایی ها در شوروی شکل گرفت و اسکاد اولین موشک بالستیک جهان بود که به اینگونه مورد استفاده قرار گرفت. شش فروند از زیردریایی های کلاس زولو ( مدل611 ) نیروی دریایی شوروی برای این منظور تغییر یافت این زیر دریایی ها توانایی حمل شش موشک اسکاد را داشتند ، ولی در یک زمان تنها می توانستند یک موشک آماده شلیک داشته باشند. همچنین برای این منظور گونه ای از موشک R-11 تحت عنوان R-11MF تکمیل گردید که در این گونه برد موشک از 180 کیلومتر به 250 کیلومتر افزایش یافت. بعدها R-11M که پایه طراحی مدل دریا پایه بود ، جایگزین مدل R-11 معمول شد و از این مدل به بعد به جای کامیونها از حمل و نقل کننده های لانچر8U218 استفاده گردید که بطور اختصاصی برای اسکاد تکمیل شده بود.

 

988z7tx3to3eo6kw2vsq.jpg

ادامه دارد....

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

R-17/SS-1c Scud-B

 

مدل اسکاد بی یا R-17 دومین مدل خانواده موشک های اسکاد که در 1965 بدنبال مشکلات گونه R-11M وارد خدمت گردید. طرح این موشک از 1959 در شرکت ماکیو آغاز گردید، این طرح در ابتدا تحت عنوان R-11MU خوانده می شد. بدنه این گونه در حدود یک متر نسبت به مدل قبلی بلندتر گردید ، سیستم کنترل این موشک به کنترل اینرسیایی تغییر کرد ، که دقت آن را از 3000 متر به 450 متر ارتقا داد. همچنین از این مدل به بعد استفاده از گونه ای از خودروهای ماز 543 تحت عنوان 9P117 استفاده شد که می توانست 650 کیلومتر را بدون سوختگیری مجدد طی نماید.

گونه بی از یک موتور سوخت مایع سود می جست که به آن بردی بین 160 تا 250 کیلومتر را می داد. موشک اسکاد بی ، قابلیت حمل سرجنگی تا 5400 کیلوگرم ( یا 555 کیلوگرم نوع شیمیایی) را داشت. هر موشک اسکاد بی ، بهمراه خودرو ماز 543 خود نیاز به 6 نفر خدمه برای راه اندازی کنترل شلیک دارد.

 

یکی از گونه های فوق محرمانه اسکاد گونه ای مشتق شده از مدل بی بود. در آن زمان (1963) پروژه ای تحت عنوان سیستم موشکی متحرک قابل حمل توسط بالگرد 9k73 مطرح گردید. این پروژه در پی تشدید بحران کوبا ( استقرار موشکهای شوروی در کوبا) مورد توجه قرار گرفت ، چرا که تلاش شد موشکهای اسکاد را در آنجا پیاده نمایند. تنها ایراد بزرگی و وزن زیاد گونه های عادی موشک اسکاد بی بود ( البته این پروژه تنها شامل اسکاد نمی شد ، موشک های فراگ7 و سپال را نیز شامل میشد) این مدل تحت عنوان r-17v شهرت یافت. گونه وی بسیار سبک تر از سایر مدل های عادی اسکاد از آب درآمد بشکلی که براحتی میشد توسط بالگردهای میل 6 آن را جابجا کرد، بعد از این مدل چند گونه خاص دیگر نیز تولید شد ولی هیچکدام توفیق چندانی نیافتند. البته بجز گونه اصلاح شده البروس که بعدها جایگزین بیشتر مدلهای بی فعال شد.

 

vy4rnfvp294h7lgrgwnm.jpg

مشخصات فنی موشک اسکاد نسخه a

 

طول : 10.7 متر

 

قطر بدنه : 0.88 متر

 

وزن سر جنگی : 950 کیلوگرم

 

برد : 180 کیلومتر

 

دقت : 3000 متر cep

 

مشخصات فنی موشک اسکاد نسخه b

 

طول : 11.25 متر

 

قطر بنده : 0.88 متر

 

وزن سر جنگی : 985 کیلوگرم

 

برد : 300 کیلومتر

 

دقت : 450 متر cep

 

مشخصات فنی موشک اسکاد نسخه c

 

طول : 11.25 متر

 

قطربدنه : 0.88 متر

 

وزن سرجنگی : 600 کیلوگرم

 

برد : 550 کیلومتر

 

دقت : 700 متر cep

 

مشخصات فنی موشک اسکاد نسخه d

 

طول : 12.29 متر

 

قطر بدنه : 0.88 متر

 

وزن سر جنگی : 985 کیلوگرم

 

برد : 300 کیلومتر

 

دقت : 50 متر cep

 

r8bsfbgta9p9o322el8k.jpg

کشورهای دارنده این موشک : ایران ، افغانستان ، ارمنستان ، آلبانی ، آذربایجان ، بلاروس ، گرجستان ، بلغارستان ، عراق ، لیبی ، یمن ، اوکراین ، لهستان ، اسلواکی ، آلمان ، قزاقستان ، ازبکستان ، امارات ، ویتنام ، روسیه ، مجارستان

sizu0klb9b65blkgkib5.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...