رفتن به مطلب

نباید مشاجره به یک عادت طبیعی برای زوج ها تبدیل شود


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

هر انسانی نیاز به امنیت روانی دارد و همه افراد موظف هستند شرایط لازم برای خود و شریک زندگی را تامین کنند. روش هایی از قبیل عیب جویی ، لج بازی ،‌ سرزنش ، داد و فریاد کردن ، کتک زدن ، بددهنی و مشاجره کردن نه تنها احساس نا امنی ایجاد می کند بلکه موجب اضطراب و تنفر از هم می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، افرادی که شکایت می کنند که همسرشان به آنان احترام نمی گذارد یا به حرف آنها توجه نمی کند ، باید به بررسی و ارزیابی رفتار خود بپردازند و ببینند چه کارهایی کردند یا چه رفتارهایی از خود نشان داده اند که با این وضعیت رو به رو شده اند ؟‌

بدیهی است اگر شما می خواهید همسرتان رفتارش را تغییر دهد ، شما باید رفتار خود را مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهید . این همه مشاجره برای چیست؟ مشاجره می تواند بر سر مسائلی از قبیل طرز لباس پوشیدن ، نحوه برخورد با دیگران ، دوستان ، و افراد فامیل، شغل، اقتصاد خانواده ، و تصمیمات مهم زندگی و بطورکلی همه چیز باشد .

اگر بدانید که شما تنها کسی نیستید که با همسر خود مشاجره می کنید ، شاید کمی احساس راحتی به شما دست دهد . اما بسیاری از افراد در اکثر اوقات در حال مشاجره هستند و این موضوع می تواند ضمن آنکه موجب ناراحتی و نگرانی شما شود باعث خستگی و فرسایش روحی شما گردد . البته این امکان هم وجود دارد که بر سرمسائل بسیار کم اهمیت، مثلاً برای شام چه غذایی سرو شود ، یا امشب کجا مهمانی برویم بحث شود .

کاملاً طبیعی است که زوجها بر سر مسائل مختلف ، با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند و گاهی با هم بحث و مشاجره کنند. اما نباید مشاجره به یک عادت طبیعی تبدیل گردد .

افراد طبیعی هنگام انجام یک مشاجره با هم وارد بحث می شوند ، و دارای قضاوت صحیحی بوده و به یکدیگر فرصت گوش کردن و حرف زدن را می دهند . اما متاسفانه اغلب اوقات قدرت قضاوت افراد بهم می ریزد ، درست بهم گوش نمی کنند و حتی در شرایط بحرانی کارشان به نزاع می کشد.

● نزاع زوج ها به چه معناست؟

زمانیکه با همسرتان درحال جر و بحث هستند، افکار مختلفی به ذهن شما می رسد. چرا باید بر سر هم فریاد بکشید؟ آیا این امر به آن معناست که همدیگر را دوست ندارید؟ آیا قصد دارید همدیگر را تحقیر کنید ؟

جالب است که بدانید گرفتن نتیجه های واهی از جر و بحث های خانوادگی، کار عاقلانه ای به شمار نمیرود . و در اکثر موارد مشاجره نتیجه خوب و منطقی در پی نخواهد داشت و دراغلب موارد مشاجرات خانوادگی تنها به افراد اجازه می دهد تا خود را تخلیه احساسی کنند. و حتی می تواند اعتماد ، علاقه و رابطه عاطفی را کاهش دهد .

● جر و بحث زوج ها کاملا طبیعی است

وجود احساسات، عقاید، و اهداف مختلف، در افراد متفاوت ، یک امر کاملاً طبیعی قلمداد می شود. اولین گام به سوی برخورداری از یک رابطه دو طرفه و صمیمانه صحبت کردن درباره همین تفاوت هاست. تمام افراد دنیا از این حق برخوردار هستند که احساسات خود را بیان کرده، عقاید شخصی خود را ابراز کنند و حتی اختلاف نظرهای خود را نیز به زبان بیاورند.

گاهی اوقات زوج ها نسبت به تفاوت های موجود آنچنان سرسختی از خود نشان می دهند. که گفتگوی مسالمت آمیز آنها تبدیل به مشاجره می شود. بهتر است چنین جر و بحث هایی به سرعت خاتمه پیدا کند. افراد از یکدیگر عذر خواهی کرده ، آشتی کنند و به روال عادی زندگیشان باز گردند.

همیشه فرض کنید همسرتان امروز ، روز بدی را پشت سر گذاشته ،احساس خوبی ندارد ، تحت فشار شدید استرس های روزمره قرار دارد… ( درست شبیه به زمانیکه خود شما با این حالات روبرو هستید ) پس سعی کنید او را درک کنید و با ملایمت و آرامش او را نیز به آرامش سوق دهید .

به هرحال او نیز انسان است و درست مانند خود شما زمانیکه ناراحت می شود، ممکن است فریاد بکشند. گریه کنند، و حرف هایی بزنند که هیچ قصد و غرضی از به زبان آوردن آنها ندارند . خیلی از افراد خونسردی خود را به راحتی در شرایط مختلف از دست می دهند. بنابر این، این بار که همسرتان بد اخلاقی می کند و شروع به مشاجره و بحث می کند تصور نکنید که حتماً باید بدترین اتفاق به وقوع بپیوندد. شما می توانید وضعیت موجود را کنترل کنید و آرامش را به خود و همسرتان بازگردانید .

● چرا مشاجرات بالا می گیرد؟

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، گاهی اوقات زمانیکه زوجین با یکدیگر بحث می کنند، داد و فریادها رفته رفته زیاد می شوند و اهانتها و کلمات خشن و ناگواری شنیده می شود . هر چند این امر در برخی از خانواده ها رواج دارد ، اما اصلاً درست نیست. افراد نباید به خود اجازه دهند که روی ارزش فردی دیگران پـا بگذارند . شخصیت آنها را خرد کنند و هر حرفی را که به ذهنشان می رسد، بر زبان جاری سازند.فرموش نکنید او همان فردی است که بارها به شما گفته بسیار دوستتان دارد .

گاهی اوقات نزاع های خانوادگی از مرزهای خود خارج شده و با هل دادن طرف مقابل ، پرتاب کردن اشیاء و وارد کردن ضربه به دیگری همراه می شود. حتی اگر طرفین از نظر فیزیکی نیز آسیب نبینند، باز هم مشاجره از حد طبیعی خود خارج شده تلقی میشود. دراین شرایط یکی از طرفین قصد دارد با تهدید و ارعاب ، کنترل امور را بدست گیرد. چنین بحث هایی به هیچ وجه طبیعی قلمداد نمی شوند. این همان زمانی است که لازم است مشاوره با یک متخصص با تجربه صورت گیرد .

زمانیکه دعواهای خانوادگی فیزیکی می شود یا با تهدید همراه می گردد. هر دو طرف باید تحت آموزش قرار بگیرند. که چگونه می توانند خشم خود را کنترل کنند.

فراموش نکنید شما با همسرتان بارها قرار گذاشته اید آرام، خونسرد، و مهربان و با شعور باشید . و اینک میزان محبت شما با افزایش و تکرار تعداد دفعات دعواها و شدت مشاجرات ، و کتک کاری کاهش می یابد .

اگر زوج ها درمورد مسائل کوچک و پیش پا افتاده با یکدیگر جر و بحث کنند، این امر می تواند تا حدی بیش ازسایر مسائل ناراحت کننده و دردآور باشد .

● چگونه خانواده ای شاد و سالم داشته باشیم ؟

اگر شما و همسرتان هر چند وقت یکبار با هم مشاجره می کنند، زیاد خودتان را ناراحت نکنید. هیچ خانواده کاملی وجود ندارد. حتی در شادترین خانواده ها هم مشکلاتی به وجود می آید و اعضای آن با یکدیگر بحث می کنند، افراد خانواده موظف هستند تا مسائلی که آزارشان می دهد را تشخیص داده و درمورد آنها با یکدیگر گفتگو کنند. خوشبختانه دراین صورت به راحتی قادرند به مصالحه و سازش دست پیدا کنند. با به کارگیری این شیوه تمام افراد احساس بهتری می کنند و زندگی آنها به حالت عادی خود بازمی گردد.

عضویت دریک خانواده به این معناست که تمام اعضای آن باید قدمی در جهت بهبود زندگی سایرین بردارند و کاری کنند که همه افراد احساس خوشبختی نسبی داشته باشند. گرچه بحث و مشاجره درهر خانواده ای اجتناب ناپذیر است ، اما باز گذشت و درک منطقی از وضعیت روحی طرف مقابل می توان اوضاع را کنترل کرد و بهترین نتیجه را از یک بحث منطقی گرفت . فراموش نکنید با عشق، درک متقابل ، و کمی تلاش تقریبا تمام مشکلات قابل حل می باشند.

هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید بلکه با خودش و وضعیت قبلی و کنونی او مقایسه کنید . سعی کنید رفتارهای مطلوب او را نزد دیگران به ویژه افرادی که او برای نظرشان احترام قائل است متذکر شوید ، از او قدر دانی کنید . تشویق ، تایید و تحسین رفتارهای مطلوب همسر و تقویت نقاط قوت او مهمترین روش برقراری ارتباط سالم با همسر است .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...