رفتن به مطلب

روش عملی مطالعه قارچ ها


ارسال های توصیه شده

انواع میکروسپورم

تریکوفی تم اپیدرموفیتون( درماتوفیت) مسئول کچلی های مختلف و غیره می باشند. درماتوفیتها مانند انگلها در روی پوست بدن و مناطق دیگر زندگی می کنند. پوست ، مو و ناخن ، مناطقی هستند که معمولا در معرض این قارچها قرار می گیرند. قارچها در این مناطق بحالت ابتدایی یعنی بشکل میسلیوم در پوست و ناخن و مو زدنگی کرده و آن را آلوده می نمایند . در ماتوفیتها وقتی در روی محیط سابرودکستروز آگار کلرامفنیکل دار کشت داده می شوند کلنی های متشکله از رشته های در هم پیچیده تشکیل می دهند و اسپورهای غیر جنسی مشخصه هر نوع را تولید می نماید.

 

 

 

آزمایش نمونه

 

روش مشاهده مستقیم:

 

قارچها را می توان با آزمایش مستقیم نشان داد به این صورت که : ابتدا از نمونه های آلوده (مو ، ناخن ، تراشه پوست ) مقداری روی لام قرار داده و روی آن یک قطره سود 10-20 درصد ریخته و بعد از گذاشتن لامل آنرا آهسته گرم می نمایند. باید توجه نمایید که لام از جنس پیرکس نمی باشد و در اثر حرارت مستقیم شعله می شکند در نتیجه برای جلوگیری از این کار باید لام را با پنس گرفته و از روی شعله مدام عبور دهید.

 

سود در اثر حرارت ، پوست و جدار مو را در خود حل نموده و آنرا روشن می نماید بعد از انجام این کار با میکروسکوپ مشاهده می نمایید.

 

 

 

روش کشت :

 

محیط کشت سابرودکستروز آگار کلرامفنیکل دار برای این منظور بکار برده می شود.

 

برای اینکه بتوان ساختمان کامل قارچ را با رنگ آمیزی بخوبی زیر میکروسکوپ مشاهده نمود می توان از روش اسلاید کشت (کشت روی لام ) استفاده نمود .

 

لینک به دیدگاه

اسلاید کشت :

 

ابتدا با توجه به دستور ساخت از محیط کشت سابرودکستروز آگار بمیزان مورد نیاز تهیه نمایید بعد از استریل کردن آن در کنار شعله به ارتفاع 2-3 میلیمتر از محیط کشت داخل یک پلیت استریل بریزید بعد در پلیت را گذاشته و اجازه بدهید تا محیط کاملا سرد شده و به اصلاح ببندد سپس با استفاده از یک اسکالپل استریل به ابعاد 1×1 سانیمتر از محیط را برش داده و آنرا به آرامی برداشته و روی یک لام که قبلا آنرا با الکل 70 درجه استریل کرده اید قرار دهید . بعد از انجام اینکار در 5 نقطه از این مربع نمونه آلوده را با پنس نوک تیز و قرار داده و با نوک آنس نوک تیز آنرا در این 5 نقطه فرو کنید بعد از اینجام این کارها یک لامل استریل شده با الکل 70 درجه را روی نمونه کشت داده شده قرار دهید و لام را روی لوله * یو * شکل در پلیت مخصوص اسلاید کشت قرار داده و مقداری آب در کف پلیت بریزید تا رطوبت لازم برای رشد قارچ را فراهم آورد . مجموعه را در دمای 26 درجه سانتیگراد (دمای معمولی آزمایشگاه ) قرار می دهید تا ساختمان میکروسکوپی قارچ ظاهر شود. درصورت منفی بودن کشت را تا 4 هفته در همان وضعیت نگهداری نمایید .

 

در صورت مثبت بودن آزمایش بعد از سپری شدن زمان لازم یک لام تمیز برداشته و یک قطره از رنگ لاکتوفنل کاتن بلو روی آن بریزید. لاملی را که روی محیط کشت قرار داده بودید اکنون ساختمان رشد یافته قارچ به قسمت زیرین آن چسبیده است به آرامی و طوری که ساختمان قارچ آسیب نبیند بصورت عمودی از روی محیط بردارید و روی یک قطره رنگ قرار دهید تا به آرامی رنگ در ساختمان قارچ نفوذ نماید .بعد ساختمان قارچ را زیر مکروسکوپ با عدسی 10 و 40 مشاهده نمایید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...